Gå til innhold
hobbystein

Er dette sykdom?

Recommended Posts

hobbystein

Oppsett:

18/6

MH 600 W Lys

Akkurat nå er RH mellom 60 - 70 % dag og natt

Temp - 21 grader dag og 18-19 natt

Gror i dyrkerom med relativ god ventilasjon. Ingen co2 tilskudd.

Litt over en uke i vekst.

merkelig02.jpg.4210ca83eb7d642759e55a9222056309.jpg

Kan dette være sykdom eller liknende? Det ser ikke helt bra ut på bladene. Stunned growth. K Jeg har 20 liter med næringsrik europris jord blandet med 40 % kattesand og vanner etter boka. Tror det skal være nok nutrients for en stund. Men kan godt hende jeg tar feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
hobbystein

Ser ut som det kan være magnesium deficiency/lockout ut ifra beskrivelsene i linken. Vanner med springvann, har ikke sjekket ph men tror vannet ligger på den høyere siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
stealthgrower

Å ha riktig PH er veldig viktig. Kjøp deg en PH penn, PH up og down og få justert verdiene, så skal det gå bedre. Husk på og ikke bli for overivrig når det kommer til vanning og næring de første ukene - la gjerne jorden bli tørr før du vanner dem, dette bidrar også til bedre rotvekst da røttene må vokse for å komme seg til vannet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Tviler på at det er pH eller næringsrelatert, kanskje er det genetisk, eller sykdom? Hvor nært henger lyset?

Jeg opplever lignende fra frø av og til, da ser alltid resten av plantene i samme jord helt fine ut. De vokser det vanligvis av seg.

Edit: Med næringsrelatert mener jeg tilsatt næring, noe jeg har inntrykk av at denne planten ikke har fått. Det kan jo hende at jorden er litt sterk til små planter, eller at akkurat denne planten er litt følsom for sånt. Men jeg ser ingen brente tupper :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
hobbystein

Blir innkjøp når lommene er fullere :) Ser ut som de vokser sånn smålig nå, tror det skal ordne seg håper jeg. 

Akkurat nå henger mh pæra 50 cm over stiklingene. Har to strains (og kush og afghan) som begge har litt av samme symptomene. Vel å merke er det fra samme frøbank så det kan jo være noe med miljøforandringene her i kjelleren og genetikk som dusier. Oppdaterer :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Hev lampen, det kan jo være lysstress hvis to planter har samme problem :) Hvis du bruker organisk næring er det ikke så mye vits å henge seg opp i pH  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
stealthgrower

Det er vell viktig å ha en PH som rett for mediumet man gror i? Er vell sånn at forskjellig næringstoffer blir best tatt opp i en PH på mellom 5.5 og opp til 7 (litt avhengig av mediumet)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Det du sier stemmer for "uorganisk" dyrking. Når du gir næringssalter som er direkte tilgjengelige for planten må pH være i riktig område :)

Ved organisk dyrking fungerer det litt annerledes, fordi næringsstoffene må brytes ned av mikroorganismer før de blir tilgjengelige for planten i rhizosfæren. Der finner du et selvjusterende og veldig interessant system, som er en viktig del av plantens næringsopptak. Så lenge du holder dette systemet i gang trenger du ikke bekymre deg for pH, forutsatt at du har grei kvalitet på drikkevannet. 

Som BioBizz sier i FAQ'en sin:

Sitat

With Biobizz you are feeding the soil and specifically the microbes in the soil. So you can let those microbes and the roots of your plants adjust the pH in the root zone – you don’t need to change the pH of the nutrient solution before you water it in. 

Dette er langt mere komplisert enn jeg (og BioBizz) forklarer ovenfor, men jeg er fortsatt en noob som prøver å lære dette selv, så jeg holder det enkelt. Organic soil-delen på ICMag er et fint sted å begynne om man vil lese mere om organisk dyrking.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel
På 3/21/2018 at 13.30, SixIxIx skrev:

Edit: Med næringsrelatert mener jeg tilsatt næring, noe jeg har inntrykk av at denne planten ikke har fått. Det kan jo hende at jorden er litt sterk til små planter, eller at akkurat denne planten er litt følsom for sånt. Men jeg ser ingen brente tupper :)

Spot on!

Når det kommer til organisk er det riktig som Sixixix sier ang ph, såfremt du ikke har ekstreme svingninger på ph'en. Men i hovedsak har vi bra vann her til lands, så ph-justeringer er vanligvis unødvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
hobbystein

Takk for gode råd! :) Ser ut som det ordner seg ;)

large.Ordnerseg.jpg.d675e1bfcc3acaf7ea51

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå