Jump to content
Lazycat

Hvor mye LED i forhold til HPS

Recommended Posts

Lazycat

Hei

Lurer på å handle inn LED lamper men tviler på effekten.

Hvor mye LED watt må jeg opp i for å få samme resultat som en 600w HPS? 

Vet de er dyre men med tanke på strømforbruket så er det en lur investering OM jeg får samme resultat av de som HPS.

Noen som bruker mye LED her?

SixIxIx

Du bør komme langt med 4-500W. Om du lager lysene selv greier du å få prisen under en dollar pr watt.

Lazycat

Satser ikke penger på Kina LED,er så mye fake.

Hvor selges det skikkelige byggesett da?

SixIxIx
På 3/29/2018 at 1.15, Lazycat skrev:

Satser ikke penger på Kina LED,er så mye fake.

Hvor selges det skikkelige byggesett da?

Det beste er nok å kjøpe fra Kina, nesten alt annet vil bare være fordyrende mellomledd, siden delene uansett lages der borte :)

I dag vil jeg påstå det står mellom to ganske like teknologier, begge er såkalte hvite fullspektrum LEDs, hvor man bruker et fosforbelegg utenpå dioden for å lage et hvitt spektrum.

COB LED (chip on board) er kanskje den vanligste teknologien for de som vil bygge effektive lamper. En COB LED har mange dioder, ofte langt over 100, montert på en liten brikke.

SiFySqQ.jpg

En Cree CXB3590, som på bildet, kjøres gjerne på 25-75W, og må monteres på en eller annen form for kjøler.

]NlOOvta.jpg

Disse monteres deretter i en hjemmelagd ramme, og kobles til en driver. Fortrinnsvis MeanWell, som er ansett som det beste merket.

Jeg har handlet litt hos Kingbrite, og er kjempefornøyd. Her finner du noen av deres DIY kits.

SMD LED (surface mounted decive) benytter seg av samme type dioder og fosforbelegg, men her monteres de enkeltvis, spredd utover en aluminiumsplate.

ojIhDHVm.png

fXCJrAoh.jpg

Noen løsninger krever ekstra kjøleribber og/eller vifter, avhengig av forhold mellom areal og antall dioder, samt hvor hardt de kjøres. NextLight var tidlig ute med dette konseptet, men HLG's Quantum Boards har gjort det populært. De bruker Samsungs LM561C dioder. I det siste har det dukket opp en hel del kloner/kopier av disse brettene. De bruker samme Samsung dioder, men i varierende antall og layouts. Jeg ville nok sett på dette om jeg skulle bygd meg en lampe i dag.

Det finnes flere fabrikker i Kina som lager SMD LED boards. Noen har satt sammen kits med driver, kjølere, potmeter for dimming osv. 2 kits av dette slaget bør gi minst like bra yield som en 600W HPS. Jeg har bestilt varer fra samme fabrikk, pluss en annen, jeg kan legge ut bilder når de kommer frem i posten :)

LED-underforumet på Rollitup har masse informasjon om det siste innen DIY LED, sjekk det ut om du vil vite mere. Ellers er det bare å spørre her inne, så skal jeg svare så godt jeg greier. Jeg er ingen ekspert, men liker å følge med på utviklingen :)