Jump to content
Salmotrutta

Holdbarhet biobizz

Recommended Posts

Salmotrutta

Hvor lang er holdbarheten på biobizz? Har noen flasker som er 4-5år gamle, ville dere brukt det eller bare kasta å kjøpt nye ?

SixIxIx

Hvis de har stått mørkt og kaldt kan de visstnok klare seg lenge, jeg leste nylig om en fyr som hadde brukt 10 år gammel biobizz uten problemer.

Jeg har hatt problemer med utfelling/krystallisering på både Biobizz og OldTimer-næring. Hvis du hører rare lyder når du rister på flaskene har det samme skjedd hos deg. Du kan jo tømme innholdet gjennom en finmasket kjøkkensikt eller lignende, så ser du om noe blir liggende igjen. Jeg tviler på at den er farlig for plantene, utfelling eller ikke. Om noe har den kanskje litt redusert effekt.

Vet ikke helt om dette gjorde saken enklere :D

Salmotrutta

10år ja, men disse har stått i rom temperatur siste 2årene så jeg vet ikke helt jeg altså. Men det koster ikke mange kronene for ny gjødsel, så hvis jeg ikke får god mage følelse når jeg rister på flaskene og ser på de, så blir det nye fra dag 1. Har jo nok liter til en komplett grow, så er jo litt synd å kaste sjiten 

skogtrollet

Gjødsel går egentlig aldri ut på dato. En-komponent næringer er litt tullete og får selvfølgelig problemer med utfelling. Det er gjerne jern og andre metallioner som felles ut som tungtløselige salter. Men "motoren" i gjødselen, nemlig makronæringstoffene er fortsatt like gode. 

Jeg hadde ikke sløst bort penger på ny gjødsel.

skogtrollet

Ingen fasit, men har aldri opplevd mangelsykdommer med krystallisert enkomponent. I ren vannkultur så må man kanskje være litt mer påpasselig, men i substrater så går dette bra.

Men biobizz er heller ikke egnet for vannkultur.

Salmotrutta

Denne gangen blir det jord, gidder ikke kjøpe vannkjølere osv for å dyrke innendørs om sommeren, eller gidder og gidder, men har nok andre utgifter før sommeren til at jeg kan ta meg råd til det 

Bamse303

hadde selv en flaske biobiz i fire år uten noe særlig problemer, man kan også løse opp noe krystallisert emne i lunka vann selv om det kansje da har gått litt langt og er smart å investere i nokka nytt.