Jump to content
Mamma123

Samboers selvmedisinering

Recommended Posts

Mamma123

Hei!

Jeg og samboer har vært sammen 7 år. Har nå en liten gutt på 1 år. Samboer har i lang tid røyket cannabis. Har visst om det hele tiden, og min holdning til det (etter lange taler om at alkohol er verre osv) er litt sånn at, tja, det skader vel ikke. Så ut til å roe han, da han sliter litt med ting fra oppvekst, depresjon, angst osv. Røyker selv ikke. 

Men jeg merker nå at jeg ikke takler at han røyker. Jeg liker ikke at gutten vår skal forbinde pappa med en viss lukt osvosvosv. Han røyker 1-2 jointer om dagen tror jeg. Røyker hver dag iallfall. Blir amper og stresset når han er tom. Da jeg var gravid, lovet han å slutte da baby ble født. Det klarte han ikke. Har dog klart seg periodevis. Typ et par uker.

Vår økonomiske situasjon er ikke den beste, og vi har absolutt ikke råd til forbruket hans. Alikevel har jeg oppdaget at han (og moren) har løyet til meg opptill fler ganger om at han har lånt penger av sin mor til dette. 

Noen ganger. Så får jeg lyst til å ringe politiet selv, og "catche han i akten". Sånn at han får en reality check. Men vil såklart ikke at barnevern skal bli innblandet osv. 

Ift selvmedisinering.. Han ble diagnosert med adhd da han var liten. Fikk ritalin som han mener fucket han opp helt. Ikke interessert i tabletter av noe slag fra lege for depresjon, søvn osv. Kun weed som gjelder.

Beklager for rotete innlegg, sikkert noe som må utdypes. Men.
Rådvill. Hva kan jeg gjøre her, hvordan går jeg best frem. Hvordan kan jeg si på best mulig måte at det er meg og kiden, eller weed? Hjelp?

stealthgrower

Ville heller ha gjort det slutt med han, fremfor å ringe politiet.. Det blir bare mye verre for dere alle 3.

Skjønner han veldig godt at han ikke vil ha alt det kjemiske i kroppen, når han kan velge noe som er naturlig og som ikke ødelegger han helt. 

Lurer litt på hva som egentlig plager deg mtp at han røyker? Hadde det vert bedre om at han hadde luktet pils hver dag? Så lenge han ikke røyker foran ungen eller ungen tar skade av det, og at hans livskvalitet blir bedre av dette, så ser jeg ikke helt problemet. 

skogtrollet

Dette er jo noe du må finne ut av selv.

Men du gjør nok ikke hans livssituasjon bedre om du angir han til myndighetene. Førerkortbeslag og ytterligere eksklusjon fra samfunnet kan bli en utilsiktet konsekvens.

Du beskriver en person som velger rus fremfor familie. Rusaterd er nært knyttet til vår personlighet og den er desverre veldig statisk. Vi endrer oss veldig lite i voksen alder. Han har et problematisk forhold til cannabis, men jeg tror slike personer like gjerne kunne ha funnet tilflukt i alkohol eller sterke tabletter. 

Ikke alle takler alle livets utfordringer like godt. Det er lett å si at slike personer fortjener samfunnets sympati, men det er alltid familien som lider i stillhet.

Bamse

Pass deg for stigmatrollet om det er den reelle grunnen for din rådvillhet. Tidene kan endres og sosial aksept kan formes, og det gjør den allerede.

Kanskje man kan stille seg spm "dersom det var lovlig og ikke stigmatisert" ville de da være ok? 

Salmotrutta

Skjønner godt at han hater ritaline, hvis han er så heldig at weed virker like godt som ritaline, så burde han og dere juble :)

Salmotrutta

Hvis det er det økonomiske som faktisk stresser deg mest, be han dyrke til eget bruk :)

Mamma123
På 1.4.2018 at 20.04, stealthgrower skrev:

Ville heller ha gjort det slutt med han, fremfor å ringe politiet.. Det blir bare mye verre for dere alle 3.

Skjønner han veldig godt at han ikke vil ha alt det kjemiske i kroppen, når han kan velge noe som er naturlig og som ikke ødelegger han helt. 

Lurer litt på hva som egentlig plager deg mtp at han røyker? Hadde det vert bedre om at han hadde luktet pils hver dag? Så lenge han ikke røyker foran ungen eller ungen tar skade av det, og at hans livskvalitet blir bedre av dette, så ser jeg ikke helt problemet. 

Det som plager meg med at han røyker, er vel egentlig at det ikke er lov i Norge. Ser frem i tid, mtp sønnen vår. Pappa gjorde det, selv om det var ulovlig liksom. Hvis du skjønner? Hadde situasjonen vært slik at han drakk pils/misbrukte noe annet, hadde selvsagt heller ikke det vært ok, selv om det er lovlig.

pooh

Ok, det er altså den sosiale stigmatiseringen og konsekvensene av å bryte loven som er problemet? 

Og så spør du om råd om hva du skal gjøre på et cannabis forum? 

Hvis samboeren din virkelig ikke lager andre problemer enn å bryte loven og lukte vondt fordi han prøver å hanskes med adhd symptomer, og dette er for drøyt for deg synes jeg virkelig det er på tide å dumpe fyren. 

Personlig er jeg veldig glad for at jeg har mennesker rundt meg som aksepterer at alt er prøvd og at cannabis er den beste løsningen for mine plager. Men folk er forskjellige og jeg også har flere familiemedlemmer som synes det er best at jeg lever et drittliv så lenge jeg ikke er involvert i noe de oppfatter som skamfullt.

Edited by pooh

stealthgrower

Her må du vell finne ut av hva du vil selv. Du vil få et annet svar hver gang du stille spørsmålet til noen, noen vil si at det ikke er så farlig, mens andre vil si at det han gjør er akkurat som å ta heroin på plata i Oslo.

Jeg personlig har også unge, barnemor røyker ikke, men plager ikke henne at jeg tar meg en jonas etter ungen har lagt seg. Vi er ellers en oppegående familie :)