Jump to content
RyddigType

Revolusjon, når?

Recommended Posts

RyddigType

Happy 420 folks!

Det skjer jo faktsik en del med (den totalt ubrukelige og ikke minst destruktive) narkotikapolitiken her til lands om dagen, og det er jo bra.

Hva tenker folket her inne om hvor lenge til det er "innafor" og helt lovlig å sitte i gode venners lag og røyke seg en J i f.eks Sofienbergsparken? Eller når åpner det første coffeshoppen i Norge? Skjer dette i vår tid?

Personlig tror jeg det vil skje mye positivt i årene fremover med folk født etter 1980 som kommer til makta, og ikke minst at Norge ser til USA på mye, så hvorfor ikke se til USA på dette også? Jeg har inntrykk av at mine foreldre og besteforeldre har gått og venta på at Nederland skulle gå nedenom og hjem, siden alle kunne være narkomane helt lovlig, innlysende tok de feil!

Hva tenker folk om status i Norge om 5 år, 10 år?

Onkel

Jeg sa om 5år for 15år siden, gjentok de samme ordene for 10år siden "5år", så jeg kan vel like godt si det igjen... om 5år...

medicineurself420

jeg ser for meg at siden cannabis har blitt til en såpass stor industrien og ikke bare for den re-kreative men også den medisinal bruk, tror jeg at Norge bør og vil føle med utviklingen. selv mener jeg at vi burde avkriminalisere før 2020 som at helt vanlige folk med barn jobb og familie kan stykke ut hode å si  "jeg er for legalisering av denne fantastiske plante som gir oss så mye glede .." men før det er avkriminalisert tror jeg det er få som tør å stå fram hvis den har noe å tape og da mener jeg hvis den har barn ,, 

skogtrollet

Det kommer ikke til å skje noen revolusjon i Norge.  Gradvis dekriminalisering og sykeliggjøring av brukere tar brodden av legaliseringsbevegelsen.

Statlig salg av rekreasjonell cannabis: 15-30 år.

• Thumbs up 2

Salmotrutta

får håpe det er loveligt den dagen jeg blir pensjonist :)

THCHerbalist

Norge er og vil forbli et bakovervendt potetland i en fjern fremtid.

Så lenge KRF eksisterer (grunn til alt er stengt på søndager) og alle disse andre mini partiene, FRP også er ikke så glad i narkotika, spiller ingen rolle hva det er.

Jeg røyker hvor jeg vil og når jeg vil, har gjort det de siste 6 årene, har grodd, har kjøpt (aldri solgt da), og har aldri hatt noen problemer. Aldri blitt tatt. Jeg har kjøpt rett foran onkel blå også, helt fint.

Så lenge du oppfører deg ordentlig så er det egentlig ikke noen problemer i dag heller. 

Problemet ligger i tankegangen og politikken, ingen vet at du røyker, med mindre du sier det, eller oppfører deg helt dust. De bare har den meningen at "MJ = RUS, RUS = DÅRLIG, Barnevern, ingen lapp, ingen jobb, freak".

Avkriminalisering er en start, og uansett hvor bakovervendt VÅR versjon kommer til å bli, så er det hvertfall diskusjonen i seg selv som jeg setter pris på.

Blir det sånn at "enten aksepterer du hjelp, ellers blir det bot/fengsel", vel, da er vi like langt. Og siden vi bor i Norge, må du nok ikke bli for overrasket om dette blir tilfelle.

I Nederland har Aldri marihuana vært et særlig problem, selv om Coffee Shops har eksistert der i årevis, flere andre land i Europa har mange strenge lover, men enten avkriminaliserer de marihuana helt ellers blåser de for det meste i det.

Norge, selv om det er trygt, fint, og alt det der, henger langt bak mange andre liberale land. Og det delvis fordi mye av vår befolkning ikke vet bedre enn å sluke opp alt som kommer i VG og Dagbladet, og alle de partiene i regjeringen som aldri blir enige.

Tankegangen til Politiet også (i det store bildet) er et problem som må takles når det kommer til MJ. 

De av oss som røyker vet at det er så godt som umulig å dø av naturlig produsert marihuana (altså grønt/brunt) grodd og produsert på en vanlig måte, men resten av befolkningen har blandede syn på dette, sånn er det å være menneske, og sånn er det å bo i Norge. 

Jeg har røyket meg helt tullerusk, men da er jeg jo selvsagt i min egen leilighet, og har HELT FINT sovet det av meg uten NOEN bivirkninger (kanskje litt munch da), men hallo..

Jeg har også røyket hele dagen i min egen leilighet hvis det er en Lørdag, uten å måtte føle angst, eller andre bivirkninger. Jeg kan få den følelsen "uff, nå er jeg tom", men 1-2 dager og så er det borte. Dette varierer seff fra person til person, men når alt kommer til alt så har marihuana mange flere fordeler enn negativiteter, det kunne hjulpet mot ADHD, angst, sovnproblemer, anorexia, osv osv.

Jeg hadde personlig selv akseptert hvis Marihuana var Lovlig i EGEN leilighet, eller i leilighet til/med andre som også røyker, (ie; privat eiendom), tillatelse til å gro opp til 1-3 planter hvis de ikke er til sjikane for andre. Bare det i seg selv ville satt et stooort trykk i den illegale, og ofte, farlige distribusjonen av marihuana her i landet.  Denne distribusjonen er IKKE farlig pga at marihuana er farlig i seg selv, men mange av de som selger til alt og alle er kriminelle og ikke til å spøke med, og, du vet aldri om det du kaster i deg er en naturlig plante eller gummi.

Den dagen regjeringen ansetter en langvarige marihuana bruker til å undervise politiet og andre instanser blir jeg positivt overrasket, men frem til da, så går det som det går, ballen ruller videre. 

Men slapp av, nyt røyken din, er du ellers ett oppegående menneske så har du absolutt ingenting å bekymre deg for. 

Du kan trøste deg med det at det er en 90% sjanse for at Marihuana blir legalisert selv i Norge i vår levetid, annet enn det, bare vær tålmodig, forsiktig og fornufting :)

Edited by THCHerbalist
  • Like 1
  • Thumbs up 1
  • Thanks 1

RyddigType

Godt skrevet, takk! Jeg må si meg hjertens enig her.

Hazeydream

Danmark kommer til å være først ute med legalisering, og så kommer Sverige etter (med mindre nynazistene tar makten og alt går til helvette). og til slutt blir Norge med om 40 år.

Danmark er vel det eneste landet i Skandinavia som kanskje vil legalisere innen 5 år. 

Dette baserer jeg på dagens lovgivning og kultur forskjellene knyttet til Cannabis i landene. 

Danmark: Mange røykere, medisinsk lovlig for alvorlig syke, flere legaliserings forsøk som nesten har gått igjennom.

Sverige: En del røykere, streng men litt liberal cannabis politikk i forhold til hamp, CBD olje osv..

Norge: En del røykere, svært streng cannabis politikk, nye myter tar rot og sprer seg (akkumulering av THC osv..)

Selvforsynt
6 hours ago, Hazeydream said:

Danmark kommer til å være først ute med legalisering, og så kommer Sverige etter (med mindre nynazistene tar makten og alt går til helvette). og til slutt blir Norge med om 40 år.

Danmark er vel det eneste landet i Skandinavia som kanskje vil legalisere innen 5 år. 

Dette baserer jeg på dagens lovgivning og kultur forskjellene knyttet til Cannabis i landene. 

Danmark: Mange røykere, medisinsk lovlig for alvorlig syke, flere legaliserings forsøk som nesten har gått igjennom.

Sverige: En del røykere, streng men litt liberal cannabis politikk i forhold til hamp, CBD olje osv..

Norge: En del røykere, svært streng cannabis politikk, nye myter tar rot og sprer seg (akkumulering av THC osv..)

On 4/20/2018 at 7:50 PM, Onkel said:

Jeg sa om 5år for 15år siden, gjentok de samme ordene for 10år siden "5år", så jeg kan vel like godt si det igjen... om 5år...

Altså, se hvor mye som har skjedd iløpet av de siste 5 årene

Først Colorado og Uruguay, så faller den ene staten etter den andre i USA, jeg er sikker på at nesten samtlige stater i USA har legalisert innen utgangen av 2023, Lesotho har legalisert produksjon av cannabis og det har jammen meg Zimbabwe gjort en av de siste dagene også

Land etter land tillater medisinsk cannabis og etter en stund finner de ut at da kan de like så godt godkjenne rekreasjonell cannabis også

Canada legaliserer nå i 2018, det tar nok ikke lang tid før Storbritannia følger etter

Det begynte i det små med Colorado, se hvor mange dominobrikker som har falt og som kommer til å falle i tiden som kommer, jeg er optimist og dessuten tror jeg Norge legaliserer etter Danmark men før Sverige, får bare vente til etter neste stortingsvalg så vi blir kvitt KRF på tinget ;)

Onkel

Jeg bare beholdte tradisjonen og var ikke et seriøst innslag fra min side. Norge liker å se seg som foregangsland, men det er kun når det kommer til innstrammninger og skatter.

Edited by Onkel

Selvforsynt
8 minutes ago, Onkel said:

Jeg bare beholdte tradisjonen og var ikke et seriøst innslag fra min side. Norge liker å se seg som foregangsland, men det er kun når det kommer til innstrammninger og skatter.

Hehe i skatter og avgifter er vi verdensmestre :D

Glemte forøvrig helt å nevne Nederland og Spania i oppsummeringen min ;)

Hazeydream
21 timer siden, Selvforsynt skrev:

Altså, se hvor mye som har skjedd iløpet av de siste 5 årene

Først Colorado og Uruguay, så faller den ene staten etter den andre i USA, jeg er sikker på at nesten samtlige stater i USA har legalisert innen utgangen av 2023, Lesotho har legalisert produksjon av cannabis og det har jammen meg Zimbabwe gjort en av de siste dagene også

Land etter land tillater medisinsk cannabis og etter en stund finner de ut at da kan de like så godt godkjenne rekreasjonell cannabis også

Canada legaliserer nå i 2018, det tar nok ikke lang tid før Storbritannia følger etter

Det begynte i det små med Colorado, se hvor mange dominobrikker som har falt og som kommer til å falle i tiden som kommer, jeg er optimist og dessuten tror jeg Norge legaliserer etter Danmark men før Sverige, får bare vente til etter neste stortingsvalg så vi blir kvitt KRF på tinget ;)

Ja 40 år var nok en stor overdrivelse haha. Hvorfor tror du Norge blir å legalisere før Sverige? Fordi vi er først ute med avkriminalisering? 

Men ja du har rett, mye skjer over hele verden. FN's Narkotikakommisjon, Human Rights Watch og WHO har sagt at straff for privat bruk bryter med menneskerettighetene. FN og WHO støtter fri bruk av CBD Olje. Flere land legaliserer osv..

Venstre fikk nesten legalisering av Cannabis, LSD og Khat inn som partiprogram, Jeg tror det hadde blitt vedtatt som partiprogram hvis de bare holdt seg til Cannabis ved første omgang, majoriteten av ungdoms partiene er for legalisering og regulering. Til og med Unge Høyre! haha Men så er det jo spørs når FRP og Høyre går ut av regjering. Er vi riktig heldig så kan legalisering komme i 2022-26, men tviler sterkt.

SixIxIx

Jeg vet ikke helt jeg altså, er ikke Sverige enda noen hakk verre enn oss når det kommer til konservativ ruspolitikk?

skogtrollet

Jeg har det samme intrykket som @SixIxIx, Sverige er veldig konservativt og legger ned mye ressurser på å stoppe narkotikakriminalitet. 

Magnus Linton har skrevet et par gode bøker om temaet.

El
23 timer siden, Hazeydream skrev:

Venstre fikk nesten legalisering av Cannabis, LSD og Khat inn som partiprogram, Jeg tror det hadde blitt vedtatt som partiprogram hvis de bare holdt seg til Cannabis ved første omgang

Noe som er litt av et paradoks, med tanke på at cannabis helt klart har det største skadepotensialet av de tre stoffene.

• Thumbs up 1

Hazeydream
På 5.5.2018 at 20.27, El skrev:

Noe som er litt av et paradoks, med tanke på at cannabis helt klart har det største skadepotensialet av de tre stoffene.

Ja men slik oppfatter ikke majoriteten det, og vi kan dessverre ikke forvente at politikerne er kjent ved det faktumet heller. Og hvis de er det så må de uansett ta hensyn til politiske spill, som for eksempel å få høyest mulig oppslutning i befolkningen. 

Folk flest tror at LSD er noe av det farligste som finnes, tar du syre er du en fare for samfunnet og deg selv. Syk i hodet, gal og kan når som helst hoppe ut av vinduet for å prøve å fly. Khat er vel på nivå med kaffe, men folk flest vet ikke hva det er og tenker bare ''Mer narkotika i samfunnet trenger vi ikke!''. 

Dette er jo helt feil og de som tror på disse gamle mytene er kunnskapsløs på teamet, men slik er det dessverre i dag.

Ganjalf

Vis meg noen som er villig til å bruke 50% av husstandens samlede inntekter på kaffe, så skal jeg tro deg på at khat er som kaffe.