Jump to content
gamlingen

Hvor paranoid bør man være?

Recommended Posts

gamlingen

Jeg tror jeg har litt grønne fingre. I alle fall har jeg masse stueplanter stående i et glasskap (så ikke kattene får tak i dem) med lys og tenkte at jeg godt kan supplere med noen nytteplanter. Har bestilt 3 ulike frø fra Seedsman, alle auto og fem. Planen er å ta stiklinger av dem og samle på dem jeg liker best. Burde ikke være så vanskelig? Vil prøve meg litt fram og finne både sort og dyrkemåte som passer meg. Skal bare dyrke til eget medisinsk bruk og har ikke høye forventninger.

Generelt er jeg en meget avslappa type, så det å måtte passe på alt mulig er helt nytt for meg.

1. Hvor mye lukt kan det bli av tre planter? (Leiligheten er ikke tett på noen som helst måte, heller ikke skapet, så evt. lukt vil sive ut. Har ikke røykt på mange år og kan ikke huske at lukta var veldig gjennomtrengende (bare veldig god). Dyrking har jeg aldri vært borti, så jeg har ingen anelse om hvordan selve plantene lukter.) 

2.Er det grunn til å tro at noen reagerer på lukta? Kan den nøytraliseres av kjerringråd (eddik) og luktabsorberende kattesand?

3. Hvor forsiktig bør jeg være på nett? (Har ikke tenkt å poste skrytebilder på facebook akkurat, og nikket her kan ikke identifisere meg, men jeg er f.eks medlem i facbookgrupper (lukka) for legalisering og medisinsk bruk.)

Det kan jo godt tenkes at jeg allerede har vært for uforsiktig og får pakken stoppa, og da tar det ei stund før jeg prøver igjen. Jeg er klar over at jeg ikke vil få max utbytte uten skikkelig utstyr, men jeg har lite penger og liker å finne ut hvor enkelt man kan gjøre ting og likevel bli fornøyd (prøvde meg f.eks. på saltvannsakvarium etter samme prinsipp med suksess). Og jeg kjenner folk som hadde cannabisplanter i vinduskarmen på 90-tallet og ble fornøyd med resultatet. Akkurat det tør jeg nok ikke, her i et tettbygd strøk. Jo lavere investering, dess lavere bør forventningene være, det gjelder det meste.

J.bacon

Det å måte passe på alt mulig er nytt for deg fikk meg til å tenke. Jeg kom nå på at jeg aldri ikke har passa meg, siden jeg var en kanskje 14 år... morsomt eller trist, har nå fått erfaringa hvertfall, så kan jo svare på spm dine. 

1) Lukt blir det, og mye også. Jeg har hatt planter som nesten ikke har lukta noe de første 4-5 ukene men etter det så lukter det for mye uansett. hvertfall rett før høsting, da oser det så mye at det blir uungåelig for naboen din med mindre dem virkelig ikke skjønner hva lukta er ( liten sjangs). Men dette unngår du lett med kullfilter som fjerner så å si all lukt om du gjør det riktig. 

2) Jeg personlig har prøvd kjerringråd og andre triks. men hadde ikke sjangs til slutt. Det kan bli så tung cannalukt at det nærmest er umulig å dempe det ned. KULLFILTER! det løser problemet (kan jo hende det finnes noe jeg ikke har hørt om) men faktisk ved å bare ha kullfilteret i rommet så vil det dempe mye.

3) På nett er det greit å ikke være ALT for på på den fronten når du har prosjekter hjemme på gang. men å være medlem i slike grupper er ikke nok for at onkel inviterer seg på en kaffe. Jeg personlig prøver vel egt å holde det helt nede i mediene. altså ingen likes på sånt, men nå driver jeg sikkert med andre ting enn det du gjør. uansett greit at venner du har på Facebook ikke begynner å få mistanke om at du er den drøyeste stonern som kanskje har noe hjemme... hvis INGEN veit hva du gjør, kan du jo heller ikke bli tatt.

og til slutt, du kan få fram greit resultat for SVÆRT lite penger, og hvis du klarte å bygge saltvannsakvarium tror jeg du kan lage litt sån DIY greier. 

• Like 1

skogtrollet

Når du bor så tett på folk så må du ha et kullfilter. Du bør ikke stole på egen luktesans. For når du bor sammen med plantene så blir du tilvendt stanken.

Selv småplanter kan stinke opp store arealer når de får mye lys og gode vekstforhold. 

OGrow

Lys, vifte og kullfilter er man nødt til å ha innendørs i tettbebygde strøk og det koster noen høvdinger. Alternativt kan du prøve utendørs.

Man kommer man langt med et brukt Ikea-skap, filtpotter + ph-måler fra Aliexpress, plantejord + coop kattesand. Som nybegynner kan du heller ikke regne med at du får 3 av 3 frø til å spire/vokse opp.

Onkel

Vil legge til at du ikke kan ta cuts av autoer.

• Like 1

stealthgrower

Om du investere i et billig telt, billig kullfilter, billig vifte og noe billige lys (CFL, pll osv), så skal du komme deg relativt billig ut, pluss du har litt sikkerhet mtp lukt. Fordelen med et lukket telt eller skap er at du får laget din egen lille regnskog med riktig RH, temp og lysforhold. 

Lukt er vell det som buster folk, i tillegg til at folk prater. 

gamlingen

Ingen stiklinger av auto? Hm. Logisk når jeg tenker meg om, søren også. Får prøve meg med noen vanlige neste gang.

Et kullfilter må vel monteres på ei vifte av noe slag?

Jeg har forresten mulighet til å tette skapet litt og montere et slags uttrekk på det. Skulle lagt ved bilder av jungelskapet mitt, men det er ikke noe poeng i å krympe bildene til 0,15MB (dere ville ikke sett hva det forestilte). Forsøk på beskrivelse: Det er tre glasskap satt sammen til ett som måler 75x60x70cm. Jeg her borra hull til lys i den midterste delen. Det er nå fylt av diverse stueplanter. Jeg kunne legge mylan (er det det det heter, sånn reflekterende stoff?) i taket og litt ned på sidene, samt innstallere avtrekksvifte med kullfilter. Hva tror dere det ville kosta?

skogtrollet

En 100mm kanalvifte med regulator og ett lite kullfilter burde ikke koste stort mer enn 1700 kroner i Norge.

• Thumbs up 1

gamlingen

Det er omtrent 1500kr mer enn jeg har. Setter det på den lange lista over ting jeg kanskje får råd til en dag.

Onkel

Det er en risiko som må gå på din kappe, ye been warned ;)

stealthgrower

Har du naboer, så vil de garantert lukte når du setter dem i blomst uten kullfilter. Og du nevner selv at du bor i en leilighet, regner med at du har naboer som bor ganske så nært da. Ville ALDRI ha startet en grow når du ikke har råd til å tenke sikkerhet. Du ber jo nærmest om å bli tatt?

OGrow

Plant dem utendørs eller plant inne og bli tatt

gamlingen

Det var synd. Da får jeg bare fortsette å proppe meg med alt legen skriver ut. Takk for hjelpa.

J.bacon

Man MÅÅÅ ikke bli tatt bare fordi man ikke har filter.. at det er skummelt ja, lukter det jævli ja. men hvem veit, kanskje du har flax? eller får råd til et kullfilter iløpet av noen måneder? 

er med på det alle over her skriver, men..... skal sies at det finnes flere veier. første året mitt fikk jeg frem ganske ålreite mengder og det var med et setup som mangla så å si alt du trenger. flax? ja sikkert, men hater den attituden at man MÅ ha alt på stell for å begynne et sted. faen jeg grodde i et kjøleskap med noe dritt led. og hadde jeg kun hørt på forumet hadde jeg sikkert ikke vært i gang enda. husker bare at jeg sa fuckit nå skal jeg gro weed! og etter et par ganger så balla det på seg med utstyr osv. og de siste åra har jeg hatt alt jeg trenger. og går ikke tilbake igjen til dårlige setup selvfølgelig. 

Filter blei prioritert etter 2 runder.

Håper du får litt motivasjon ut av det gamlingen, veit åssen det er å være broke. 

Det du EGT trenger er vilje, frø og et glass med vann, det andre kommer mens du holder på ;) 

pollen

Jeg ville ikke dratt i gang noe som helst uten filter ,,, 

skogtrollet

Jeg hadde kjøpt:

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Ventilasjonsvifte-2000028257/

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Ventilasjonsslange/Ventilasjonsslange-2000031439/

https://www.gartnerbutikken.no/products/prima-klima-100-mm-160m

Du kan bygge en isolert treboks rundt vifta for å dempe motorstøy. Ved å regulere lengden på ventilasjonsslangen så kan du reglurere motstanden i systemet. Da blir det mindre "luftstøy"

Edited by skogtrollet

gamlingen

Du mener at det blir mindre støy med kortere slange?

Jeg funderer litt på å skaffe meg et slags telt i stedet (innser at glasskapet mitt står rett ved senga og ikke vil ha plass til andre planter etter hvert). Og funderer på plassering av kullfilter i forhold til det. For vifta skal monteres i en åpning i øverste del av teltet og så slange til filteret, ikke sant? Evt. at det går en slange fra teltet til vifta som festes direkte til filteret.

Tror jeg skal bygge meg filter selv, men det kan visst bli ganske tungt, så hvor plasserer man det? Jeg har murvegger og ingen mulighet for feste i veggen.

Edited by gamlingen

skogtrollet

Mindre støy med mer slange. Motstanden øker og det blir mindre flow og luftsus.

Gjør et youtube-søk så ser du hvordan vifter og filter skal kobles.

Kjøp filter, har aldri hørt om noen som har fått til selvbygg.

Onkel

Bygg stativ av lekter til å holde filtret. Og som Skogtrollet sier, kjøp filtret. Om du har råd, kjøp en lydfelle om du vil ha mindre støy.