Gå til innhold
Casper DiNapoli

Innspill til Høies rusutvalg

Recommended Posts

Casper DiNapoli

Det nylig nedsatte utvalget skal forberede rusreformen. Cannabisbrukere kan risikere å falle utenfor reformen, så NorCan bør vurdere å sende inn et innspill der dere uttaler dere om hvor store mengder med cannabis dere mener bør falle innenfor defininsjonen av bruk og bestittelse til egen bruk.

Her bør det inkluderes hvor stor en grow til eget bruk kan være.

utvalg-mandat.png

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
stealthgrower

En 4-5 planter burde absolutt vært godkjent IMO. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Hvor mange gram ferdig produkt regner dere med å få ut av en plante, sånn i gjennomsnitt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
stealthgrower

Usikker på gjennomsnitt, men tenker nu 50-60 gram er vell ikke så langt unna? Noen andre som har dyrket i noen år vet vell hva de ligger på I gjennomsnitt. 

Nesten litt surrealistisk å tenke at man kanskje en gang kan ha et par planter uten å ødelegge alt som kalles nattesøvn og nerver :bigtounge:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Jeg tviler egentlig på at det blir lov å ha planter etter avkriminaliseringen. Spørsmålet er hvor mye tid politiet får lov å bruke på å ta de som dyrker til eget forbruk, og hva som skjer med straffene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Det blir ikke lov til å ha planter, men det bør bli straffefritt med bruk, besittelse av brukermengder OG dyrking til eget bruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Antall g.pr plante er avhengig av så sykt mange faktorer, så ville vært bedre å snakket om kvm og ikke gram, når det kommer til dyrking.

En annen problemstilling er de som kun røyker konsentrater som Rosin, for å kunne ha ca 100g med det, så må du dyrke en kg i slengen. Så regelverket blir nok vanskelig å få utformet i den grad. I en slik sammenheng kan 3kvm, dvs 120x240 telt være aktuelt, som et eksempel. Også må man legge til at folk gjerne har andre telt, som de "vegger" i, eller har stiklinger. Så da må det også være en hjemmel i loven for dette.

Edit: Et annet problem er; når du har dyrka fram stæsjet, så må man gjerne starte neste grow med engang, slik at man ikke går tom før neste runde er ferdig. Så da blir besittelsen større og.

Edit nr 2:Det vil igjen lede til nye spørsmål; A:Skal dette gjelde pr. husstand? eller B: Pr. myndige medlem av husstanden? Hvis ja til alternativ B, så er spørsmålet; Kan disse dyrkes kollektivt eller må de dyrkes separat? ...dvs må det dyrkes i separate telt/rom?

Endret av Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Loven kommer nok til å forholde seg til gram, så det er sikkert lurt at vi også gjør det for enkelhets skyld, selv om det ikke gir et komplett bilde.

Loven kommer også til å ende opp med en grense på 5 gram eller 15 gram eller noe sånt. Men jeg tenker at det kan vært lurt å prøve å påvirke den grensedragningen ved å gi et unikt innspill som de ikke er vant med.

Altså å gi dem et innblikk i hva slags folk som dyrker. Vi kan kjøre en avstemning her på NorCan og få følelse av:
- om folk hovedsaklig dyrker til eget bruk eller for profitt
- om folk som dyrker selv gjør det av medisinske eller rekreasjonelle årsaker

Eller få en følelse ved at det debatteres her sånn som vi holder på med nå.

Det er jo egentlig bare en fordel at folk dyrker sjæl, så blir det mindre sponsing av organisert kriminalitet. Politiet burde på ingen måte prioritere å lete etter grows, og de gangene politiet kommer over en grow burde forholdet ansees på mildest mulig måte. En grow som ligger an til å yielde 200-500 gram burde kunne ansees å være til egen bruk med mindre det foreligger klare bevis på dealing, fordi en dyker må ta hensyn til tidsaspektet, altså at det tar sin tid å dyrke, og man skal gjerne tørke med tålmodighet også og cure en stund før stæsjet er tilfredsstillende.

Som dere sikkert skjønner så kommer de ikke til å vedta en såpass generøs grensedragning, men jeg mener likevel det er lurt å til en viss grad smøre på med sannhet for å dra det i riktig retning.

Hele reformen er et resultat av at de som definerer seg som brukerorganisasjoner reiste seg og krevde å bli hørt, så det er litt i vinden at man skal lytte til de det handler om. Og det handler i høyeste grad om oss også, ikke bare om tunge sprøytenarkomane.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Normal, LUHM og Foreningen for cannabismedisin burde også sende inn innspill. Om utvalget ikke lytter direkte til detaljene i innspillene, så vil jo flere cannabis-innspill presse på for å ikke hoppe bukk over å inkludere cannabisbruk i det som skal bli straffefritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Da tror jeg det kommer til å bli vanskelig å utbedre noe for dyrkerne, imo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
THCHerbalist
  • Politiet skal kunne pålegge at den rusavhengige skal møtes med helserettede tiltak, og manglende oppfølging vil medføre sanksjoner

Der var det jeg nevnte i en tidligere post ja, Norge i et bakovervendt nøtteskall. Mulig jeg har misforstått men virker ikke sånn i henhold til det de har skrevet. Det står ingenting om rekreasjonell (som jeg så) da faller vel det under samme mynt da. Vi er fortsatt rusavhengige.

I så fall så er vi like langt som før, folk som bruker Cannabis ut fra medisinske årsaker, og helt vanlige mennesker som tar seg en joint i ny og ne som erstatning av alkohol. Jeg kommer absolutt ikke til å møte opp på noe jeg ikke har behov for, og da er vi vel der igjen.. 

Endret av THCHerbalist

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Jeg tror man i tillegg til å begrense antallet planter hver husstand kan ha også bør sette begrensninger på hvor stor dyrkeflate man kan dyrke på samt begrense antall watt man kan bruke, da begrenser det seg sjøl hvor mange gram man får ut av growen til enhver tid

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Man kan sikkert føye til aspekter som antall planter og dyrkeflate, men hvor mange gram mener for eksempel du @Selvforsynt at det er mulig å dyrke til egen bruk?

Hvor mange gram per måned er det mulig å konsumere til egen bruk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
1 minute ago, Casper DiNapoli said:

Man kan sikkert føye til aspekter som antall planter og dyrkeflate, men hvor mange gram mener for eksempel du @Selvforsynt at det er mulig å dyrke til egen bruk?

Hvor mange gram per måned er det mulig å konsumere til egen bruk?

Er det ikke Uruguay som har en grense for hvor mye man kan kjøpe pr måned?

Om det er 1 gram pr dag(30 g pr måned) eller 2 gram pr dag(60 g pr måned) er vel ikke jeg den rette til å bestemme men vil tro det kunne ligge i det området der

Drikker man mer enn x-antall alkoholenheter pr dag så har man vel et alkoholproblem og trenger vel hjelp istedenfor mer alkohol, hvorfor skulle det være noe annerledes for cannabis?

Over en viss mengde pr måned så kan man også mistenke folk for privat salg(og det kan man jo ikke tillate om cannabissalget er underlagt regulering)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Det er kun avkriminalisering som er på blokka nå, ikke legalisering. Bare så det er nevnt.

Jeg bruker maks 20 gram i måneden, og vil slite med å bruke mer enn det fordi jeg er en ømfintlig sjel. Men jeg hører andre hevde de bruker 3 gram per dag, og dette er vel en døgndosering som man også kan få resept på. Har også hørt om folk som konsumerer 5 gram om dagen, men har litt vanskelig for å se det for meg.

Jeg vil ikke legge noen føringer på NorCans eventuelle innspill til NOU-utvalget, men 100 gram i måneden burde være en mengde som bør kunne falle inn under egen bruk. Og man høster som regel ikke hver måned, så det burde være anledning til å slippe unna straff for en grow som ligger an til å yielde 200-500 gram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Man burde også være dealer-uskyldig til det motsatte er bevist, i tråd med prinsippet om uskyldspresumpsjon som ligger til grunn for rettsvesenet vårt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
19 minutes ago, Casper DiNapoli said:

Man burde også være dealer-uskyldig til det motsatte er bevist, i tråd med prinsippet om uskyldspresumpsjon som ligger til grunn for rettsvesenet vårt.

Til en viss grad, men blir man stoppa med bilen full av cannabis så blir man nok tatt for å ha som hensikt i å selge, og det gjelder nok i både Nederland og Colorado ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Det er sant, men en som bare kjøper kan kjøpe hver dag eller hver uke for å holde seg under grensen som skiller til egen bruk fra det som ikke ansees som til egen bruk. Men en som dyrker, dyrker ikke så så mange gram om dagen eller så så mange gram om uka, dyrkeren bruker lengere tid på å dyrke fram et større kvantum som skal holde til neste høsting+tørking+curing, som gjerne er ihvertfall to måneder senere eller enda lengere. Dette burde den nye loven ta høyde for, hvis ikke vil dyrkere fortsette å være en hakkekylling som alltid risikerer å få (streng) straff når de blir tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SimonSays

600w pr husstand/strømmåler, enkelt og greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann

600W total ? Altså inkludert, vifter, evt. pumper, vegging, kloning osv ? Blir lite til blomstring det :P

Det blir fort vanskelig å sette slike tall på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
4 hours ago, jiffemann said:

600W total ? Altså inkludert, vifter, evt. pumper, vegging, kloning osv ? Blir lite til blomstring det :P

Det blir fort vanskelig å sette slike tall på det.

5 hours ago, SimonSays said:

600w pr husstand/strømmåler, enkelt og greit.

Husk at om man fikk igjennom en lovlig dyrking av cannabis til eget bruk så trenger man ikke å gjemme seg bort i en mørk kjeller

Da kan man dyrke ute eller kanskje enda bedre i drivhus, sola er og blir langt billigere og mer effektiv enn noen lampe vil være, skal vi få igjennom lovlig dyrking så må vi nok vekk fra energislukende lamper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann

Har sett lite virkelig suksessfulle dyrkeprosjekter i Norge ute... Drivhus hadde nok fungert til en viss grad, men trenger oppvarming om vinteren, går de watta med i de 600 ? Altså eg veit eg kverulerer no, men ja =/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SimonSays

Watt er ofte den begrensende faktoren, mer enn antall planter eller kvm.

Watt må naturligvis gjelde belysningen. Jeg tenker 600w er mer enn nok for eget forbruk.. så får det bli opp til enhver hvordan de fordeles.

Vi kunne selvfølgelig sagt 1000w, men et sted må grensa gå, og da tror jeg det hadde vært enklere å få gjennomslag for 600w enn 1000w.

Ikke det, jeg tror ikke vi får se noen liberalisering i den retningen. Legaliseringsvinden som blåser over verden har sine røtter i kapitalismen, og ikke i aktivismen. Hadde gode argumenter ført noen vei, hadde vi vært der for lenge siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Nei, watt er ikke det samme som det var, nå som LED er på banen. Led kan fint gi 1,5-2g pr watt nå. Men det er begrenset hvor mye du kan presse inn på kvm, både av planter og lysmengde dvs futoner pr sq2, for det er en grense for hvor mye lys planter faktisk klarer ta til seg. Og en annen ting er om du bruker W, så kan man skaffe seg lightrails etc og dyrke ganske store grows med en lampe.

Sitat

Ikke det, jeg tror ikke vi får se noen liberalisering i den retningen. Legaliseringsvinden som blåser over verden har sine røtter i kapitalismen, og ikke i aktivismen. Hadde gode argumenter ført noen vei, hadde vi vært der for lenge siden.

Helt riktig :)

Endret av Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg begynner å bli mer og mer enig i at kvadratmeter er en god måleenhet i denne sammenheng. Det er jo dere og ikke jeg som er ekspertene på dyrking, så håper det kan være rom for at tanker og ideer tar litt tid å synke inn.

Onkel skrev lengere opp:
"I en slik sammenheng kan 3kvm, dvs 120x240 telt være aktuelt, som et eksempel. Også må man legge til at folk gjerne har andre telt, som de "vegger" i, eller har stiklinger. Så da må det også være en hjemmel i loven for dette."

Dette høres jo ganske fornuftig ut. Er det noen her som bruker flere kvadratmeter enn 3 til å dyrke til eget bruk på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå