Gå til innhold
SixIxIx

Norcan på Facebook!

Recommended Posts

SixIxIx

Sosiale medier tar stadig større plass i vår hverdag (wow, så originalt sagt), og aktiviteten flyttes over fra knotete diskusjonsforum til smoothe sosiale medier. Vi har derfor valgt å opprette en Facebook-side for forumet vårt. Vi føler dette er et viktig skritt å ta om vi skal fortsette å tiltrekke oss medlemmer, kanskje særlig fra den "yngre" garde, som ikke har det samme forholdet til diskusjonsforum som oss gamlinger. Forumet har forholdsvis lav aktivitet sammenlignet med tidligere, samtidig som cannabis på mange måter er mere akseptert nå enn når forumet ble opprettet. Dermed er det et åpenbart rom for forbedring.

Cannabismiljøet her til lands er ganske fraksjonert og mangler samhold. Kulturen for utveksling av kunnskap og genetikk trenger et løft. Samhold er også viktig om aktivistene skal dra lasset i samme retning, noe jeg synes er et problem i dag. Normal blir stadig mer synlige (og profesjonelle), men det er rom for mere kunnskap. Her har vi mye å bidra med.

Det er ikke noe som er spikret enda, vi tenker at veien blir til mens vi går.  Hva synes våre gode medlemmer om dette? Har dere forslag? Motforestillinger? La oss høre!

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Store sosiale medier gir bedre platformer. Folk bør ha og ta ansvar for eget personvern.

Tror youtube, reddit og instagram har slått ned på cannabisrelatert innhold i det siste. Så lenge facebook ikke stikker kjepper i hjulene så er det en mulighet man bør gripe. 

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Jeg tror det tvert motsatte, jeg tipper forums vil komme tilbake sterkere akkurat pga at mange av sosiale medier skal kontrollere folket. Så jeg tipper vi vil se en større andel brukere fremover. Samt at forums gir en bredere mulighet til diskusjon og relasjoner blandt folk. Sosiale medier blir for mye "se på shit'en min"-opplegg uten at det blir noe god kommunikasjon mellom folket og han som poster.

Vi ser også en oppsving av en forakt i dette med bruken av mobiler i sosiale sammenhenger, jeg tror folk begynner å innse at ikke alle kan være stjerner og bli berømt. Vennskap, aksept og personlig oppfølging er verdien mange søker nå. Sosiale medier er blitt et mikrofonstativ for de som har allerede klart å karve seg til toppen og de andre har blitt oversett og føler seg utelatt.

Jeg kunne skrevet masse om dette, men vil gjøre det kort, for jeg tror folk skjønner hvor jeg vil med dette.

Edit: Vil legge til at jeg synes det er et bra tiltak for å nå ut til folk, som en slags informasjon.

Endret av Onkel
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx
23 minutter siden, skogtrollet skrev:

Store sosiale medier gir bedre platformer. Folk bør ha og ta ansvar for eget personvern.

Tror youtube, reddit og instagram har slått ned på cannabisrelatert innhold i det siste. Så lenge facebook ikke stikker kjepper i hjulene så er det en mulighet man bør gripe. 

Ja, vi på forumet kan ikke beskytte folk mot deres egen dumskap. Forumet er allerede åpent for hvem som helst, så en tilstedeværelse på Facebook setter ingen i fare, så lenge vi gjør det på riktig måte :)

3 minutter siden, Onkel skrev:

Jeg tror det tvert motsatte, jeg tipper forums vil komme tilbake sterkere akkurat pga at mange av sosiale medier skal kontrollere folket. Så jeg tipper vi vil se en større andel brukere fremover. Samt at forums gir en bredere mulighet til diskusjon og relasjoner blandt folk. Sosiale medier blir for "se på shit'en min"-opplegg uten at det blir noe god kommunikasjon mellom folket og han som poster.

Vi ser også en oppsving av en forakt i dette med bruken av mobiler i sosiale sammenhenger, jeg tror folk begynner å innse at ikke alle kan være stjerner og bli berømt. Vennskap, aksept og personlig oppfølging er verdien mange søker nå.

Jeg kunne skrevet masse om dette, men vil gjøre det kort, for jeg tror folk skjønner hvor jeg vil med dette.

Når det gjelder sosiale medier, så har jeg lenge tenkt mye av det samme som deg, men det jeg fant ut når jeg kikket nærmere etter var at dette ikke stemte i det hele tatt. Instagram har blitt en viktig plattform for canabisinteresserte, og det er utrolig mange growers som hjelper hverandre der inne. Utveksling av genetikk er ganske vanlig, også over landegrenser. Kunnskap deles, og kontakter knyttes, jeg har selv truffet mange bra folk der inne.

Når alt kommer til alt er egentlig ikke forskjellen mellom diskusjonsforum og Instagram/facebook osv så stor som man skulle tro, selv om det er fordeler og ulemper med alt. Jeg tror det er viktig å ha dette i bakhodet , det er tross alt en grunn til at cannabismiljøet har omfavnet disse løsningene, skal vi få de tilbake må vi vite hva vi kjemper mot :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Godt mulig jeg tar feil og er bare en kverrulerende gammeldags surkuk. :D Men hva med at FB lagrer mye av informasjonen om folk? Det vi ser nå er bare toppen av isfjellet(kun det vi vet de lagrer), spes om noen tok seg til til å se på Zuckerberg under høringen. Og under høringen, så var det snakk om den antatte rusisske innvolveringen og da ble det spurt hvordan de skal løse dette problemet. Svaret var som følger, at de må finne måter for å få kontoene på FB bekreftet dvs. slik at de er sikre på hvem som står bak kontoene (en slags verifisering). Det er her det kommer inn for min del, for jeg er glad i anonymiteten min og jeg tror nok det er ganske mange som tenker slik som meg også, spesielt når det kommer til dyrkere med jobb og familie etc, i land som det faktisk er ulovlig. Noe jeg også tenker på i hht hvordan stater tenker og føler ang innsamling av informasjon, så vil nok flere søke til slike forums som NC. Så jeg tror forums vil bestå, for det er alltid noen som setter anonymiteten høyt, iallefall den oppdaterte gjennomsnitts mannen/kvinnen.

Og som Skogtrollet nevner, så har det faktisk vært slike tilfeller ved FB før og, så jeg ser ingen grunn til at de ikke kan slå ned på det fremtiden. Inntil da ser jeg på det som en arena for å få fram ideer og reklamer, slik som NC i dette tilfellet, altså en åpen side.

Vil informasjonen være like lett å søke og spørre i på Instagram som et forum altså? Hvordan er det når det kommer til guider etc? Da tenker jeg i form av den strukturelle oppsettene/oppbyggingene som forums har. Dette er genuine spørsmål jeg har, for jeg er rimelig blank. :)

Endret av Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Sosiale medier vil være farligere for personvernet vårt.   

Brukervennlighet og funksjonalitet > personvern. Det er sånn vi er som mennesker. Norcan kan dø ut på en "gammeldags" platform eller følge med i tiden.

Jeg kommer til å forsøke å lage eller kjøpe en anonym bruker på facebook via Tor. Går ikke det så utgår facebook for min del.

https://transparency.facebook.com/country/Norway/2017-H1/

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Jeg har laget "falsk" profil før i håp om å slette den orginale identiteten, men når jeg skulle logge inn senere var kontoen stengt. Så jeg aner ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Frykter at det blir vanskelig, men regner med at man kan kjøpe en ferdig verifisert bruker på mørkenettet.

Det som blir vanskelig er å opprettholde anonymitet, for en feil er nok for å deanonymisere oss. Glemmer vi Tor en gang i fylla, så vil facebooks algoritmer kjøre kryssreferanser på kjente ip-adresser, og geolokalisere gjennom MAC-adressen på ruteren/inernett-modemet.  Og da begynner gamle kjente å dukke opp under venneforslag.

Folk får ta den risikoen på egen kappe.

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Jepp, jeg er helt enig i hva du sier ang dette, det er så altfor fort gjort. Og dette er grunnen til at jeg personlig vil forholde meg til forums så lenge jeg kan iallefall. Husker det også det kom fram at telefoner med facebook-appen lagt inn, selv om du logger ut, vil fortsette å samle informasjon... Det er en ytterst skremmende tanke og ikke minst et grovt overtramp på privatlivet imo. Det holder at du er på en blogg eller random side med en facebook-liker knapp på, så vil den innhente trafikkdataen til maskinen/telefonen, selv når man ikke er en registrert facebook-bruker. Som igjen er lovstridig, men ble gjort, og i værste tilfellene solgt.

Endret av Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Jeg kommer ihvertfall ikke til å melde meg inn i noen cannabisrelatert FB-gruppe.

Muligens jeg er paranoid men jeg stoler ikke på at onkel politi ikke snoker i mine FB-grupper, for ikke å snakke om hvem av mine "venner" som vil angi meg dersom jeg melder meg inn i ei slik gruppe

Norcan får klare seg med å ha meg som medlem i dette forumet ;)

Men hva med å gjøre om Norcan sin FB-gruppe til en "Side", da kan hvem som helst henge seg på som "følger" og få alt Norcan deler på feeden sin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Å melde seg inn i en cannabisrelatert gruppe på Face med sin ekte Face-profil, er selvfølgelig ikke lurt. Det er like lurt som å bruke sitt ekte navn som brukernavn på NorCan.
Men å bruke et pseudonym på Face virker ganske trygt.

Enn så lenge har ikke NorCan noen gruppe på Face, men de har en side:
https://www.facebook.com/nordiskganjasamfunn/

Hvis man vil lage en pseudonym Facebook-profil, så gjør det helst på PC/Mac. Ikke registrer telefonnummer.
Ikke delta i tilspissede diskusjoner de første ukene/månedene, for da er det fort gjort å bli utestengt etter å ha blitt rapportert.
Legg til masse venner fra Normals grupper eller fra Mortsen Andre Trulsen sin venneliste. Jo flere venner, jo mer tror Facebook på at det er en ekte profil. 50+ er bra antall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse

Jeg forstår at noen ikke vil assosieres med cannabis grunnet stigma og lov, e.l.

Jeg forstår også at stigma og lov blir værende når få personer kan assosieres med cannabis.

Underskriftskampanjer blir en vits uten de som ønsker å assosieres med cannabis. 

Vi kan kanskje anta at vi er mange flere basert på empiriske argumenter andre plasser i verden. - men de kan ikke bevises. 

Jeg er nysgjerrig, hvor mange er det virkelig, alle tøyler og hemninger til siden. - Hvor stor ville bomben vert om vi valgte å ta bort maskene samlet, på en bestemt dato til en bestemt tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Jeg anbefaler å lage en falsk konto om man skal bruke facebook til denne type aktivitet, det burde jeg nevnt i første post. Som andre påpeker er det ikke 100% trygt, men så er det jo noe med hvor mye ressurser politiet har, og hvor interessant man er for de i utgangspunktet. Jeg tenker at sunt vett er en forutsetning for å være trygg, uansett hvor man velger å diskutere hobbyen sin.

Jeg har full forståelse for at mange avstår fra å bruke disse plattformene, det finnes mange gode grunner til å ikke brette ut privatlivet sitt på sosiale medier. Samtidig er det stor forskjell på den kommersielle verdien av en gjennomsnittlig facebookprofil, og en fake profil som brukes til cannabisrelatert aktivitet. Det er jo et regelbrudd, og i så måte et stort fuck you til Facebook, siden vi ulovlig utnytter oss av systemet deres, uten å gi de noe av verdi tilbake.

Men det kan så være, poenget er uansett ikke å få brukerne her inne til å registrere seg på Facebook, men å få Facebook-brukerne inn hit :)

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
4 hours ago, SixIxIx said:

Men det kan så være, poenget er uansett ikke å få brukerne her inne til å registrere seg på Facebook, men å få Facebook-brukerne inn hit :)

Så bra, da skjønner jeg mer av poenget med å opprette en Norcan-avdeling på Facebook :) 

Har sett andre forum bli tilnærmet døde etter at de etablerte FB-gruppe ettersom all aktivitet ble flyttet dit, men nå begrenser jo dette seg veldig pga ananymitetsbehovet til oss cannabisdyrkere så dette forumet klarer nok dette dobbeltløpet ;)

Jeg trodde først at Norcan hadde en FB-gruppe men etter å ha sjekket opp så ser jeg at det er en "Side" og da legges det mer opp til at Norcan-sjefen(e) legger opp til en dagsorden og det er bra, da begrenses diskusjonene på FB og folk må søke inn til norcan.org for å få dybdeinformasjon og mer debatter :)

Lurer bare på to ting, kan mine FB-venner se om jeg henger meg på som "følger" av Norcan sin side? Kan Norcan se hvem som er følgere på deres side?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Vennene dine kan se om du liker NorCan-siden, men jeg tror ikke de kan se det om du bare følger den.
NorCan kan se både likere og følgere.

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
1 hour ago, Casper DiNapoli said:

Vennene dine kan se om du liker NorCan-siden, men jeg tror ikke de kan se det om du bare følger den.
NorCan kan se både likere og følgere.

Ok, jeg følger flere cannabissider allerede, greit å få cannabisnyheter rett på fb-feeden, men tror ikke jeg har "likt" noen slike sider så langt

Da får vi bare håpe på at onkel politi ikke klarer å se hvilke sider vi følger eller ei(det må de vel ha tillatelse fra FB for å gjøre eller?)

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

NorCan-siden har bikka 100 likes, og blant dem er det flere av Facebook-vennene mine som bruker ekte navn. Tror nok det er ganske trygt å både like og følge siden, spesielt hvis man bruker et pseudonym. Ved å like NorCan-siden erklærer man jo bare at man liker NorCans eksistens, man erklærer ikke at man gjør noe ulovlig.

Hvis man har en grow av vesentlig størrelse som man viser frem på NorCan.org, så ville jeg valgt et annet navn på Face enn det man bruker på NorCan.org, sånn for sikkerhets skyld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
THCHerbalist
4 timer siden, Casper DiNapoli skrev:

NorCan-siden har bikka 100 likes, og blant dem er det flere av Facebook-vennene mine som bruker ekte navn. Tror nok det er ganske trygt å både like og følge siden, spesielt hvis man bruker et pseudonym. Ved å like NorCan-siden erklærer man jo bare at man liker NorCans eksistens, man erklærer ikke at man gjør noe ulovlig.

Hvis man har en grow av vesentlig størrelse som man viser frem på NorCan.org, så ville jeg valgt et annet navn på Face enn det man bruker på NorCan.org, sånn for sikkerhets skyld.

Tingen er den at du kan ikke ha en like fri diskusjon på Facebook som du kan ha her, politiet har fått informasjon fra lukkede grupper flere ganger. 

jeg bruker ikke facebook så jeg blir nok ikke å se i den gruppen. Det er ikke noe galt med Norcan, det er mange forums der ute med tusenvis av daglige aktive medlemmer.

Du må også ta i betraktning at Nordcan er (1. Norsk, (2. Cannabis forum. Det spørs nå Hvor mange det er i Norge generelt som søker for Cannabis/weed/420/hasj forum på nettet. 

Reklamering også, hvor kommer alle besøkende til Norcan fra? Hvordan finner de oss?  Svensker og/eller Dansker som søker noe lignende får vel som førstevalg opp et alternativ på deres eget språk. (ie; svensk/dansk forum).

Også er det jo det med trygghet også, de fleste i Norge har en Facebook profil, og sjansen er uansett større for at en som bare er ute etter trøbbel vil få informasjon fra Facebook enn her.

Å ha en sosial media profil ved siden av er jo greit, for de som ønsker det, men å erstatte forumet helt tror jeg er en dårlig ide. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Det er et stort skille på dyrkere og aktivister, dyrkere er mere hysjhysj, mens aktivister drar fram høytalere for å bli sett og hørt. To vidt forskjellige verdener, selv om emnet er det samme er ikke disse forenelig. Dette er noe aktivister aldri skjønner, for de står ikke i skoene til en dyrker vs det å ha en femmer i lomma. Alt skal handle om gram...

Så har man det kommersielle aspektet av legaliseringen, man bare åpner for profittører ...og kvaliteten på nisje-nivå vil aldri bli den samme igjen.

Det som gjør det hele ekstra funny, er når jeg ser på de legaliserings-aktivistene som jeg kjenner, som igjen er anti-kapitalister. Så ser de ikke at de møter seg selv i døra, når de baner vei for de samme kapitalistiske kreftene de kjemper imot.

Ironien er komplett!

Endret av Onkel
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli
9 timer siden, THCHerbalist skrev:

Tingen er den at du kan ikke ha en like fri diskusjon på Facebook som du kan ha her, politiet har fått informasjon fra lukkede grupper flere ganger.

Politiet har da full anledning til å lage seg en bruker her på forumet også. Det er mulig NorCan kjører noe opplegg som gjør at brukernes IP-adresser er sikret slik at politiet ikke kan få tak i de direkte fra ISP, isåfall er NorCan noe sikrere enn resten av nettet. Hvis det ikke er noe slikt sikkerhetsopplegg på NorCan, så er NorCan og Facebook og resten av nettet like sikkert/usikkert.

Uansett bør man være forsiktig med hva man skriver, hvis man opplyser om ting som kan personidentifisere deg så hjelper ikke det sikreste av det sikreste for å beskytte deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx
2 timer siden, Onkel skrev:

Så har man det kommersielle aspektet av legaliseringen, man bare åpner for profittører ...og kvaliteten på nisje-nivå vil aldri bli den samme igjen.

Jeg er enig i det meste du sier, men lurer litt på det du sier ang kapitalisme. Sort profitt er også profitt. Noen tjener jo penger på dette uansett. Hva er forskjellen på hvite og sorte profittører?

Det kvalitetsnivået du snakker om er stort sett unobtainium for folk flest, hvordan kan dette bli verre ved en legalisering? Hvis produktene som selges over disk er for dårlige vil det oppstå et hull i markedet som vil tettes av gode gartnere, akkurat som i dag. De som produserer god cannabis under et forbudsregime har vel alle forutsetninger for å fortsette med dette også om cannabis reguleres og selges over disk, kanskje til og med under en lavere straffetrussel enn før.

Jeg tror det er lett for de av oss som dyrker å havne i en boble hvor man glemmer all dritten som sirkulerer på markedet, og alle de stakkarene som inntar dette i mangel på bedre alternativer. For folk flest vil et regulert marked tilby langt bedre varer enn de har tilgang på i dag. Tror jeg da. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Ja, men så er ikke hobbydyrkeren den som oftest tar over et marked. Det er en stor forskjell på han som kanskje dyrker gjennomsnittlig 3kvm og la oss si at Rimi-hagen åpner en plantasje. Men nå har jeg aldri sagt at de fleste dyrkere er anti-kapitalister. Problemet er markedsføringen som det bringer med seg og hyper varianter, her er det; jo mere penger du legger i markedsføringen, jo mere vil bli solgt av det produktet. Ofte kan profittørene gjøre beslag på et marked og presse den lille mannen ut, selv om han har bedre kvalitet, for det handler kun om monopol... se Arjan f.eks.

Ja, jeg kan være enig i det siste utsagnet ditt ang hvordan markedet kan være for den gjenvne mannen på gata, men her handler det mere om å nå ut med informasjon. Jo mere kunnskap folk har, jo større krav setter de til kvalitet og da vil det være supply and demand.

Alle land som har legalisert har snakket om reguleringer på industrien, men sannheten er at disse folka bak har så mye penger at lobbyvirksomheten ofte overstrider disse reguleringene. De blir presset ut over tid.

Endret av Onkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet
1 time siden, Casper DiNapoli skrev:

Politiet har da full anledning til å lage seg en bruker her på forumet også. Det er mulig NorCan kjører noe opplegg som gjør at brukernes IP-adresser er sikret slik at politiet ikke kan få tak i de direkte fra ISP, isåfall er NorCan noe sikrere enn resten av nettet. Hvis det ikke er noe slikt sikkerhetsopplegg på NorCan, så er NorCan og Facebook og resten av nettet like sikkert/usikkert.

Uansett bør man være forsiktig med hva man skriver, hvis man opplyser om ting som kan personidentifisere deg så hjelper ikke det sikreste av det sikreste for å beskytte deg.

Jeg er trygg på at ISP aldri vil være det svake leddet. Problemet er på serversiden. Facebook har kommersielle interesser og prøver alltid å finne brukeres identitet, navn og ip-adresse for å tjene penger. De har avanserte verktøy for å få dette til. Facebook utleverer informasjon om brukere til norsk politi hver måned av året.

BK har ikke slike verktøy og sletter ip-loggene. Facebook lagrer logger, ip-adresser og serverdata med vilje. 

Folk selger personvernet sitt til facebook for å få tilgang til en tjeneste. Mange kommer til å angre på dette i fremtiden, det er jeg sikker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx
25 minutter siden, Onkel skrev:

Ja, men så er hobbydyrkeren den som oftest tar over et marked. Det er en stor forskjell på han som kanskje dyrker gjennomsnittlig 3kvm og la oss si at Rimi-hagen åpner en plantasje. Men nå har jeg aldri sagt at de fleste dyrkere er anti-kapitalister. Problemet er markedsføringen som det bringer med seg og hyper varianter, her er det jo mere penger du legger i markedsføringen, jo mere vil bli solgt av det produktet. Ofte kan profittørene gjøre beslag på et marked og presse den lille mannen ut, selv om han har bedre kvalitet for det handler kun om monopol... se Arjan f.eks.

Ja, jeg kan være enig i det siste utsagnet ditt and hvordan markedet kan være for den gjenvne mannen på gata, men her handler det mere om å nå ut med informasjon. Jo mere kunnskap folk har, jo større krav setter de til kvalitet og da vil det være supply and demand.

Alle land som har legalisert har snakket om reguleringer på industrien, men sannheten er at disse folka bak har så mye penger at lobbyvirksomheten ofte overstrider disse reguleringene. De blir presset ut over tid.

Supply and demand har ikke gjort mye positivt for de som ønsker å få tak i bedre røykings enn de allerede har tilgang til i dag. Den triste sannhet er at de fleste går tilbake til den udugelige dealeren sin selv om han nylig solgte de dårlige produkter. Som markedsmekanisme fungerer nok tilbud/etterspørsel langt bedre i et lovlig marked. Se bare på hotellbransjen, som er livredde for sider som tripadvisor, hvor en misfornøyd kunde virkelig kan fucke opp selv for de mest seriøse firma. Slik fungerer det ikke i narkobransjen, der har importør og selger langt mere makt enn den gjengse rusforbruker. Det er dette jeg har problemer med. Folk flest røyker dritt, og økt kunnskap alene er ikke nok til å ordne opp i dette.

Ellers er jeg enig i det du skriver om regulering, her ser det ut til å utvikle seg i en negativ retning. Se bare på California, eller hva som tilsynelatende er i ferd med å skje i Canada. Samtidig tror jeg ikke en norsk legalisering kommer til å ligne så mye på det vi ser i USA.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.