Gå til innhold
SixIxIx

Norcan på Facebook!

Recommended Posts

Selvforsynt

Dersom forumet har som hovedmål å kjempe for fortsatt kriminalisering samtidig som man tilrettelegger for opplæring i ulovlig dyrking av cannabis så klarer jeg ikke å se at dette blir noe annet enn et forum for kriminelle som ønsker å beskytte sin kriminelle aktivitet, det kommer jo med all tydelighet frem når det argumenteres med at narkokartellene er bedre leverandører enn lovlige produsenter!

Mitt ønske er at cannabis og andre lettere stoffer normaliseres i samfunnet slik at denne type rus innen rimelighetens grenser aksepteres, politiet slutter å forfølge brukerne og folk flest senker skulderne i forhold til stoffer som cannabis. Når man ser hvilke voldsomme konsekvenser kriminaliseringen fører med seg i alle ledd fra produksjon, smugling og salg så burde det ikke være så vanskelig å se at det er kriminaliseringen i seg selv og den uregulerte produksjonen og -distribusjonen som er hovedproblemet med all den vold og elendighet dette fører med seg.

Sånn sett trodde jeg Norcan var et aktivistforum som kjempet i samme retning som meg, men der tok jeg altså feil

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx
14 minutter siden, Selvforsynt skrev:

Sånn sett trodde jeg Norcan var et aktivistforum som kjempet i samme retning som meg, men der tok jeg altså feil

Norcan er først og fremst et samlingssted for cannabisentusiaster. At brukerne her inne har forskjellige standpunkt når det kommer til legalisering må vi både forvente og akseptere. Dette er etter min oppfatning normalt også på andre cannabisforum, det var f.eks ofte heftige diskusjoner i tråder som omhandlet Californias regulering av rekreasjonelt salg.

Norcan trenger mangfold, og vi har alle godt av å få utfordret meningene våre av og til. Jeg blir faktisk litt krenket over at du ble krenket. Vi får finne oss et safe space hvor vi får være i fred fra disse fæle meningsmotstanderne :D

• Tommel opp 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
53 minutes ago, SixIxIx said:

Jeg blir faktisk litt krenket over at du ble krenket. Vi får finne oss et safe space hvor vi får være i fred fra disse fæle meningsmotstanderne :D

Hehe, skal nok mer til enn det der for å krenke meg gitt ;)

Jeg er nok mer overraska over at oppegående folk ikke ser hvor ødeleggende kriminaliseringen av rusbruk er

Skulle jo tro enkelte her var kloninger av Al Capone ansatt i Actis :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg også er svært overrasket over at cannabisbrukere kan være motstandere av legalisering. Men så lenge man er for avkriminalisering (liberalisering på @Onkel-språk) så ser jeg på vedkommende som alliert.

Hele rusfeltet er for øvrig svært kaotisk, både sosialt og argumentasjonsmessig.

MEN det hadde vært fint om legaliseringsdiskusjonene, som med nødvendighet også vil blusse opp i fremtiden, kan foregå med noe mindre surmuling. Det er ingen som tvinger gartnere til å diskutere ruspolitikk, det er helt frivillig. Dette harde skillet mellom gartner og aktivist er også en kuriositet som kun eksisterer på NorCan, men som til gjengjeld eksisterer så til de grader her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel
På 6.5.2018 at 14.25, Casper DiNapoli skrev:

La oss si at det finnes et forum for iranske homofile; IraGay. Og på IraGay er det noen homofile som mener det er best at homofili ikke blir legalisert, fordi de mener at man ikke kan være sikker på at homofili ikke er skadelig, og fordi de mener at det blir flere homofile når homofili er legalisert.

La oss videre si at spørreundersøkelser viser at 6,6% av iranere er homofile, mens 5,3% av nordmenn er homofile.

Har homsene på IraGy en god sak i dette hypotetiske eksempelet?

Drøyt. Når slike som Casper ikke klarer å skille mellom seksuelle legninger og cannabisrøyking, da er det vanskelig å ta han seriøst. Hvis dette nå er den nye standarden for argumentasjon nå om dagen(noe som er så syltynt og lavpanna), er det ikke rart vi ikke har kommet lengere. For meg beviser det at de er i ferd med å miste argumentene sine. Man må minnes på at dette er en av de som er i fronten av legaliseringen og skal representere flere mennesker. Men dette fikk meg til å rødme på Caspers vegne.

Og at det ikke er noen tvang til å diskutere er en ting, men; Hvis du prøver å forandre et samfunn, så mener jeg folk har en samfunnsplikt til å si meningen sin, selv om det virker som om du ville gått uimotsagt. Og når du drar folk inn i debatten med å sette koblinger til navnene deres(@velgnavn), så er det ikke så lett å unngå, så slutt å oppføre deg som en dritunge!

Dessuten har ordet "liberalisering" blitt brukt i mange debatter, lenge før jeg brukte det, så det er heller ikke noe "Onkel-språk".. Det vi ser nå er at Casper har sannelig ikke forandret seg så altfor mye, det er de samme hersketeknikkene og kakklingen. For vi alle vet at han bare må ha det siste ordet, det er en del av den psykiske-lidelsen hannes.

Og spørsmålet ditt ang Frankrike og Amsterdam; Om vi skal sette det på spissen kan jeg si at Vatikanstaten har enda mindre bruk av Cannabis, for å bruke syltynne argumenter som Casper. Kanskje vi kan kalle det Casper-logikk? "you can't fix batshit crazy!"

Med det så legger jeg opp her på NC, tiden er overmoden for å si det mildt. Takk :)

Endret av Onkel
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse

Personangrep tar mye plass - undøvendig. 

Man trenger ikke være fiender for å være uenige. 

Ta noen squatts, det hjelper. 

Synd å se deg dra Onkel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
skogtrollet

Det er en stor og taus majoritet i Norge som er mot legalisering.

Norcan er vel generelt veldig pro-legalisering, men synes det er positivt at Onkel tør å ta til orde i det som ellers ville ha vært et ekkokammer.

Endret av skogtrollet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Både seksuelle legninger og rusbruk er noe som ikke er mulig å undertrykke med lovverk, så jeg synes ikke sammenligningen er så drøy. Man sammenligner ikke to ting for å vise at de er klin identiske, man sammenligner for å peke på likheter og forskjeller. Nå var det uansett statistikken jeg lagde et poeng ut av, siden jeg ble spurt om relevansen ved å peke på Frankrikes og Nederlands cannabisbruk.

Hvis man skal duskutere ruspolitikk så skal jeg ikke hindre noen i å kalle avkriminalisering for liberalisering, men hvis man legger seg på den praksisen så skal man regne med å måtte forklare nærmere hva man mener hver bidige gang man er i debatt.

Jeg skjønte ikke helt hva du mener med Vatikanstaten-argumentet ditt, men jeg argumenterer for at det ikke er noen kausal kobling mellom lovform og bruksomfang, noe man enkelt ser ved å kikke på statistikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Curry

Hei @Casper DiNapoli

Jeg må si meg enig med @Onkel og @skogtrollet. Og jeg er lei av at min legning skal bli brukt i sammenheng med rusbruk. Jeg må nesten spørre deg, er du homofil? For det er netopp jeg. Jeg ble født med denne legningen og derfor ser jeg på det som en menneskerett at jeg skal ha lov til å elske den jeg vil. Ja, jeg røyker cannabis, men ser ikke på det som en menneskerett på samme måte som min sexualitet. At folk bruker min legning i debatter var en av grunnene til at jeg, min samboer og flere av våre venner mislikte ved legaliseringsdebatten i Kanada. Og det er mange ting her i verden man ikke kan undertrykke med lovverk, hva med selvskading? Vet du at det er veldig vanlig blandt homoseksuelle å bedrive selvskading, spesielt i ung alder? For det har mere til felles med hasjrus enn homofili.

Men hva med om du får det som du vil, hvor skal aldersgrensen gå? Du vet at de kroppen og spesielt hjernen er ikke utviklet helt før man er godt oppe i 20-årene og det er bevist at cannabis ikke er bra for unge mennesker i utvikling. De er langt mere utsatt for å utvikle psykoser som depresjon. Og når jeg var ung var det mange som låste seg inne for å røyke og spille data, og flere av disse sitter der i dag uten jobb og utdanning og endte opp som ung uføre. Dette synes jeg er veldig trist, for jeg vet veldig godt at hasjen kan klandres for at de ikke kom seg vidre i livet, selv om det var et valg de tok. Jeg har også opplevd at de samme menneskene aldri vasket hjemme, betalte regningene sine og slikt, for det kunne de gjøre det i morgen. Det er her jeg ser det største skadepotensialet og nå som jeg og min samboer har adoptert barn, så vil jeg si at jeg har blitt mere restriktiv med denne typen aktivisme.

Nå er det også slik at mange kan røyke massevis uten å ende opp som de jeg netopp nevnte, men jeg vil heller beskytte de som er utsatt, enn å forsvare de som vil røyke. Derfor vil jeg heller se en form for avkriminalisering.

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli
På 6.5.2018 at 0.39, Casper DiNapoli skrev:

Hva mener du med å øke tilgangen? At du mener det blir mer bruk hvis man legaliserer? Det skulle jeg likt å se en solid kilde på.

På 6.5.2018 at 0.49, Onkel skrev:

Øke tilgangen er ikke det samme som økt forbruk, er det det? Si meg hva er så vanskelig med å lese det jeg skriver? Mener du at det ikke blir større utvalg? Ja, jeg vil gjerne se det bli motbevist.

På 6.5.2018 at 0.53, Casper DiNapoli skrev:

Da kan du kanskje forklare hvordan det har seg at for eksempel Frankrike har høyere bruk enn Nederland?

På 6.5.2018 at 13.54, Casper DiNapoli skrev:

Nå har cannabis vært brukt siden lenge før 1960-tallet, og etter 1960-tallet har bruken økt mange 1000% på tross av forbud og straffetrussel. Hvis cannabis førte til noe skummelummelt, så ville vi sette det nå. Hvis cannabis fører til f.eks. schizofreni, så ville forekomsten av schizofreni økt når omfanget av cannabisbruk økte.

Men la oss for diskusjons skyld si av cannabis er super-farlig. Hvilken fordel er det i land som ikke har legalisert som de ikke får i land som har legalisert? Hvilken fordel har 6,6% av den franske befolkning som har brukt cannabis siste måned, som 5,3% av den nederlandske befolkning som har brukt cannabis siste måned ikke har?

På 6.5.2018 at 14.05, skogtrollet skrev:

Jeg skjønner ikke hvor du vil med prosent-tallene du oppgir for Nederland og Frankrike.

På 6.5.2018 at 14.25, Casper DiNapoli skrev:

La oss si at det finnes et forum for iranske homofile; IraGay. Og på IraGay er det noen homofile som mener det er best at homofili ikke blir legalisert, fordi de mener at man ikke kan være sikker på at homofili ikke er skadelig, og fordi de mener at det blir flere homofile når homofili er legalisert.

La oss videre si at spørreundersøkelser viser at 6,6% av iranere er homofile, mens 5,3% av nordmenn er homofile.

Har homsene på IraGy en god sak i dette hypotetiske eksempelet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse

Jeg forstår sammenligningen mellom cannabis, homofili og heksebrenning for den slags skyld. 

Ikke fordi de er identiske, men på grunn av stigma fra en majoritet som er uenig.

Cannabis handler om mye mer enn stoffet - glemmer dere? Det er kultur, en flott kultur der hovedfokuset ofte, samhold, deling, frihet og fred. 

Cannabis bør derfor nytes sammen med andre slik at denne kulturen kan blomstre, nytes det alene - ja, så er det kanskje bare stoffet. 

Å være homofil å bli potensielt straffet og stigmatisert for å søke likesinnede er ugreit? 

Ja, det er det. På lik linje med Cannabis, og forsåvidt lik linje med hva som helst.

Jeg ville derfor bli overrasket av å se homofile motstandere mot cannabis-kulturen. 

- Historien gjentar seg selv! Recognice that the other person is you!

Endret av Bamse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Curry

Jeg og min samboer kan ta valget å gifte oss, men vi vil heller gifte oss borgelig om vi absolutt skal, og her er grunnen. Jeg er ikke kristen, men jeg kjenner homoseksuelle som er kristne. Men ingen av oss velger å gifte oss i kirken, fordi vi vet at det er sett på som en synd. Selv om det har blitt lovlig, så vil jeg ikke presse et annet menneske til å vie meg, når jeg vet hvor de står i dette spørsmålet. De kan selvfølgelig si at de elsker oss, men vi alle vet at dette er noe som har blitt tvingt på andre mennesker.

Jeg kan også si at jeg kommer aldri til å sette min fot i Saudilandene akkurat fordi jeg ikke er velkommen, men jeg provoserer heller ikke og ikke tar jeg sjansen på noe slikt. Stigamtiseringen er størst når man er ung, spesielt hva man føler på sin egen kropp og fra andre. Etter at jeg ble mere voksen har jeg blitt tilfreds med hvem jeg er og slikt knekker meg ikke, dette er hva vi jobber aktivt med når det kommer til unge av samme legning, for å hidre blandt annet selvmord og selvskading.

Jeg har møtt mange dårlige mennesker blandt cannabrukere og, så slike argument blir misbrukt. Dette vet jeg av erfaring, for det er ikke slik at alle cannabisbrukere, eller andre rusbrukere er noe forskjellig fra andre mennesker i samfunnet. Og gjennomsnittet av befolkningen i Norge er faktisk ganske åpne, det er mest i ung alder at folk vil tøffe seg og rope ukvemmheter etter oss.

Jeg kan også si at det er faktisk veldig mange med min legning som er i mot en legalisering og at folk blir forbauset over det, sier hvor lite innsikt folk egentlig har. For det handler om å se alt i perspektiv og ikke bare sin egen bobble, som jeg har en følelse av at cannabisbrukere gjør og jeg kladrer deg ikke, for det er slikt det har blitt fremstilt av slike som @Casper DiNapoli. Og grunne til at mange ikke står frem og sier det de vil, er fordi, de vil leve i fred og ikke gjøre så mye ut av seg.

Det er ikke slik at selv om vi bruker et stoff at vi ikke kan se på skadepotensialet ved misbruk. Men jeg tror rusen er så god og maskerer mye av problemene til befolkningen at folk nekter å innse de negative effektene den kan gjøre på de, for de føler seg så godt. For man kan også se at det er oftest de med adferdsvansker, sosialeutfordringer og psykiskelidelser o.l som er det mest utsatte gruppen for å benytte seg av rusmidler. Og det er her jeg mener vi må heller hjelpe befolkningen enn å la de maskere sine problemer og aldri bli helt glad i livet, uten å måtte ruse seg.

Men gjør som dere vil, men ikke skyld på verden og ikke tving andre til å tenke og tro som deg. Vi er alle forskjellige og bra er det.

Endret av Curry
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Curry

At homofile i andre ekstreme land blir undertrykt og i flere tilfeller drept, er ikke greit. Men hvordan kan man sette det i sammeheng mellom hasjrøyking her i Norge og bøter? Hvis det plager dere, så er dere hjertlig velkommen til å engasjere dere i det i stedet sammen oss og kanskje redde liv?

At du sier at det overrasker deg, er rimelig leit. For vi homoseksuelle er absolutt ikke noe annerledes og forskjellig innen våre samfunn enn det hetrofile er, det er en myte og en oppkonstruert situasjon. Dette sier mere om hvordan dere oppfatter oss og det er egentlig ikke noe annerledes enn de som hater oss, fordi de ikke vet bedre. Så stigamtiseringen, stemplingen, stereotypiske holdninger og fordommene er noe dere må legge vekk.

Da kan du tenke på dette. Min samboer, hun fortalte meg at en fellesvenn av oss hadde fått seg ny kjæreste og han liker ikke noe annet enn oralsex. Jeg har hørt om slike personer før, men det bare beviser at det er ganske forskjellige mennesker, ideer, meninger etc i vårt miljø også.

Og jeg kan si at jeg er ikke noe "traktorlesbe" og det er ikke samboeren min heller, vi begge er veldig feminine, trener og gjør alt som vanlige jenter gjør. Ja, du ville ikke tro at jeg er lesbisk om du møter meg eller min samboer. Det er heller ikke uvanlig at vi blir sjekket opp av menn når vi er ute og de fleste er veldig overrasket og nekter å tro at vi er et par. Så det er mye stereotypisk tankegang der ute.

Endret av Curry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli
1 time siden, Curry skrev:

Jeg kan også si at det er faktisk veldig mange med min legning som er i mot en legalisering og at folk blir forbauset over det, sier hvor lite innsikt folk egentlig har. For det handler om å se alt i perspektiv og ikke bare sin egen bobble, som jeg har en følelse av at cannabisbrukere gjør og jeg kladrer deg ikke, for det er slikt det har blitt fremstilt av slike som @Casper DiNapoli. Og grunne til at mange ikke står frem og sier det de vil, er fordi, de vil leve i fred og ikke gjøre så mye ut av seg.

Jeg skjønner ikke heeelt hva budskapet ditt til meg er eller hva anklagen er, men lykke til deg og samboeren :)

Denne tråden har sklidd litt ut, da den egentlig handler om NorCan på Facebook. Jeg vil nevne at på Facebook er folk generelt flinke til å bruke blokkeringsfunksjonen, altså at de blokkerer den de blir sure på eller ikke tåler trynet på, og det løser en del gnisningsproblemer. Folk forlater som regel ikke Facebook med brask og bram når de blir sure på noen, de bare blokkerer vedkommende.

Jeg vet ikke om alle er klar over det, men NorCan har en "Ignorer medlem"-funksjon som jeg går ut fra er mer eller mindre det samme som blokkering på Face. Så hvis noen ikke takler meg, så er den funksjonen et godt alternativ til å forlate forumet i sinne og frustrasjon.

Jeg vil også nevne at jeg selvfølgelig respekterer at noen måtte ha andre politiske standpunkter enn meg, men jeg forventer at de som frivillig blir med på diskusjon kan opptre saklig. Hvis det skal være sånn at legaliseringsmotstandere har lov til å opptre svært arrogant inkludert å kalle meningsmotstandere for drittunge og lignende, så bør man ikke ha noen ambisjoner om å ha en aktivist-del eller politisk del av forumet IMO. Faktisk skal man med en slik attitude slite litt med å rekruttere cannabis-interesserte i det hele tatt IMO.

likesinnede.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg har laget en meningsmåling til, denne gangen om avkriminalisering.

Er du for eller mot avkriminalisering?

Fint hvis så mange som mulig gidder å svare :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Curry

Det har med at du fremstiller min legning med hasjrøyking, noe som jeg sier er en dirkete feil. For du tar selektivt å plukker ut ekstreme lands holdninger til legninger og sammenligner de med et rusmiddel i et land hvor du får bøter og ikke blir steinet til døde eller kastet ut i fra byggninger. Noe som er en ekstrem tankegods og en ekstrem uttalelse, etter mitt syn. Kan du huske om noen har blitt henrettet her til lands for litt hasj?

Nå skal ikke jeg svare for @Onkel, men slik som jeg ser det, så provoserte du han først med å kalle ting for Onkelspråk osv, vidre så er det flere som kom med stemplinger som kommunister også. Så at han reagerer med samme mynt tilbake, er kanskje ikke rette veien å gå, men samtidig forstår jeg det. Også kan jeg se at du påpeker at folk kan ignorere deg og etter det, tagger du han i en og samme post, noe som er motsigelser og som igjen kan virke provoserende. Kanskje det er her han mener du oppfører deg som en drittunge?

At du også plukker ut personer på FB, viser bare at de ikke leser hele budskapet, for som du sa selv, "en som er for avkriminalisering er en alliert", så det må tolkes slik at, enten så leser de ikke at de fleste "motstanderne" er for en avkriminialisering, men i mot en legalisering. Og det er ikke ensbetydende med at alle vil beholde en kriminell virksomhet, men er i mot åpne utsalgsteder og er for at folk skal kunne slippe straff for brukerdoser eller bruk.

En annen ting er at NorCan er slik jeg ser det, er i hovedsak et dyrkeforum og ikke et aktivistforum, noe som er en mindre del av forumet.

Endret av Curry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Man blir ikke dømt til døden for cannabis i Norge, nei. Men man kan bli dømt til fengsel for dyrking av et dusin med "hasjplanter"

Dette vil sannsynligvis ikke forandre seg ved en avkriminalisering, men ved en legalisering vil man selvfølgelig ikke få fengselsstraff for dyrking av 12 planter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Error

Ta en chill pill folkens, spiller det noen rolle?

Alle får ha sin mening her og personangrep er ikke ålreit pga meninger...Dette er et forum som sagt tidligere for Cannabisdyrkere, rett og slett, samme om du mener det burde være lovlig eller ei. Punktum.

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Curry

Jeg snakker om bruk og besittelse. Er grensen på 12 planter under avkriminalisering?

Jeg tenker at under en avkriminalisering, så må det bevises at det er til vidresalg om man skal kunne dømmes. 12 planter kan bety så mye, SoG eller 12 planter i 20l potter. Alt er om skjønn og bevis.

Endret av Curry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Curry

Enig i det Error :)

Edit: om jeg ikke svarer, er det fordi jeg ikke kan lage flere innlegg i dag.

" You have reached the maximum number of posts you can make per day. "

Endret av Curry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli
8 minutter siden, Curry skrev:

Jeg snakker om bruk og besittelse. Er grensen på 12 planter under avkriminalisering?

Grensen varierer fra land til land, men den er vel typisk 5 gram eller 15 gram eller lignende. Noe som fort kan bety at alle grows blir ansett som ikke til egen bruk, slik at dyrking ikke faller inn under avkriminaliseringen. I Spania er dyrking til egen bruk inkludert i avkriminaliseringen, men det skjer ikke automatisk i Norge hvis ingen anbefaler en slik løsning.

Jeg har oppfordret NorCan til å sende innspill til NOU-utvalget som skal forberede avkriminaliseringsreformen, for jeg tviler sterkt på at noen andre kommer til å ta ansvar for å la dyrkernes stemme bli hørt. Jeg håper dere sender inn et innspill, men skal selvfølgelig ikke tvinge dere :)

Jeg regner med Normal kommer til å sende inn innspill med fokus på vanlige cannabisbrukere som kjøper et par gram til egen bruk. Og jeg regner med at minst en medisinsk forening sender innspill med fokus på medisinske brukere. Det viktigste innspillet for å presse grensedragningen i riktig retning er et eventuelt solid innspill fra dyrkerne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Hazeydream

@Onkel

Hva med de kriminelle miljøene som er skapt pga dagens ruspolitikk? Unge mennesker rekrutteres til å bli narkomane eller få en livslang karriere som kriminell. Gjengkulturen florerer og sprer seg, skyting i åpen gate pga krangel om territorier hvor de selger narkotika. Ungdom trues med vold og blir nærmest tvunget til å selge hasj på skolen osv.. 

Når dagens politikk ikke klarer å stoppe dette, er det riktig å bare avskrive alt ansvar og la barn vokse opp i slike miljøer? Ikke alle familier har såpass med penger at de kan flytte derfra. Flere ungdom vokser opp i miljøer hvor de blir tilbudt narkotika hver dag på vei til skolen. Det blir nærmest en ond spiral hvor flere mennesker blir involvert og sugd ned i dritten. Fortsetter dette så kan vi kanskje få amerikanske tilstander i gatene. Da sikter jeg til hva denne artikkelen beskriver: https://www.nytimes.com/1990/01/04/us/teen-agers-who-won-t-join-when-drug-dealers-recruit.html (Merk: Det er en objektiv artikkel som beskriver situasjonen i Chicago, den argumenterer ikke for noe. Den beskriver bare hverdagen til ungdom som må vokse opp i slike miljøer) 

Jeg mener at alle rusmidler som er utbredt til en viss grad må legaliseres og reguleres strengt. Dagens politikk er i praksis frislipp av narkotikamarkedet. Man må ta hensyn til flere faktorer og regulere disse stoffene på en slik måte at bruken ikke øker. Heroin Assistert Behandling er ett bra alternativ, og kan kanskje brukes til andre rusmidler også. Man kan også se til Uruguay, hvor man må registrere seg hos en statlig etat som cannabis bruker. Da får man lov å kjøpe opptil 40 gram i måneden. Spør man etter mer så vil det bli sett på som problematisk og hjelpetiltak vil bli iverksatt. Det er utallige måter å regulere dette på i ett legalt market. Samtidig kan man kjøre utdanningskampanjer hvor ungdommen lærer om faren ved bruk av disse stoffene fra fagfolk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Jeg tenker at vi kan sammenligne alkohol og cannabis

Alkohol er en regulert vare nettopp for å beskytte blant andre ungdom fra å ha enkel tilgang til varene, for cannabis sin del så har myndighetene valgt å ikke ha noen kontroll over markedet, hvorfor skal regulering virke på det ene og ikke det andre?

Rus og ungdom hører ikke sammen, det er nok de fleste enige, men hva burde man gjøre. Regulere cannabissalget for å begrense ungdommens tilgang til stoffet eller forby alkohol for å hindre ungdom i å drikke?

Hva vil ha best effekt for å begrense ungdom fra å ruse seg på disse rusmidlene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

En mere irriterende koedd skal du lete lenge etter for aa finne . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

@pollen Jeg trodde vi ble ferdige med det greiene der her:

Jeg er på NorCan for å samarbeide. Det illustrerer jeg når jeg vender det andre kinnet til diverse personangrep, uffing og den trøyevarme profilen som ble laget i går. Det er tid for samarbeid, ikke for å dvele ved en 8 år gammel sak. Hvis dere er en håndfull folk som ikke klarer å legge det bak dere, hvorfor ikke bruke funksjonen "Ignorer medlem"? Det funker som F, check it out.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.