Jump to content
gamlingen

Automatisk vanning?

Recommended Posts

gamlingen

Jeg lurer å om automatisk vanning er egna for cannabisplanter? Tenker i første omgang på autos, der de skal stå i stor potte fra begynnelsen av. Jeg har andre planter som får jevn tilførsel av vann fra en beholder over jorda som slipper ut vann etter hvert som jorda blir tørr. Eller er de helt avhengige av å tørke ut mellom hver vanning?

Onkel

Automatisk vanning(dryppsystemer) egner seg best i coco som medium(om du ikke kjører perlitt/hydro ala hempy). Ellers kan du oppnå råte om du ikke passer på at jorda tørker ut innemellom.

Edited by Onkel

Error

Autopot er genialt, billig og fungerer med alle medium...Da setter du pottene i noen trau, så har du en tank som mater de via tyngdekraft, ingen bråk, ingen pumper. (Anbefaler ei lita pumpe og en luftstein i reservoaret dog)
Råte var aldri noe problem for meg de gangene jeg brukte disse, 2 ganger med jord og 3 ganger med Perlitt/Vermuculitt)

Denne fra gartnerbutikken til 999,- med 4 potter passer perfekt i et telt på 1x1m, om du plasserer reservoaret utforbi. (som du burde uansett pga varme)

(Bare glem de "Autopot Airdomes" de selger, funker ikke, spesielt ikke i jord, det clogges til med en gang)

https://autopot-usa.com/

*Så nå at de faktisk gir deg en våt/tørr syklus også.

"Autopot systemet uten pumper, timere og strømbruk. Kun gravitasjon og den innovative AQUAvalve som gir plantene dine akkurat nok vann/næring i tillegg til en tørr/våt syklus."

Edited by Error

SixIxIx

Jeg har sett flere som kjører no-till i svære stoffpotter, med Blumat autovanningsanlegg. Det ser ut til å fungere meget bra, men du være flink å justere inn den mekaniske fuktighetssensoren. Jeg har tenkt litt på å prøve dette selv på en plante eller to, ut av ren nysgjerrighet.

Atlas

hvor lenge har dere vært vekke fra damene deres uten autopots?

Kjøkkenbenk
15 hours ago, Atlas said:

hvor lenge har dere vært vekke fra damene deres uten autopots?

Lengste jeg har vært unna min var i 3 dager og det var helt på kanten.

stealthgrower
31 minutter siden, Kjøkkenbenk skrev:

Lengste jeg har vært unna min var i 3 dager og det var helt på kanten.

Med autopot system? 3 dager er null stress uten autopot system også, så skjønner ikke helt hvordan du kunne vært helt på kanten.

Alt avhenger av størrelse på reservoaret.. jeg har et på 100liter, og regner med å kunne være borte opptil 2 uker. Har 4 planter. Men er første gang jeg kjører et sånnt system, så blir litt prøving og feiling.