Jump to content
Sign in to follow this  
Curry

Ph forvirring

Recommended Posts

Curry

Hei!

Jeg kjøpte ny jord i går, denne og denne for vegg og blomst. Men når jeg kommer hjem, ser jeg på baksiden det står at Ph-verdien er 5.2-6.2(h2o) på lightmix og 5.5-6.5(h2o) på bi grow. Jeg har tidligere brukt Canna sin og den har høyere Ph, så jeg lurer på om den er for sur? må denne kalkes?

Men så vet jeg litt om Soilless og det er noe jeg mistenker dette er, siden lightmixen er kun torv og perlitt og bi grow er torv, perlitt og coco. Og da skal den vel ikke kalkes, men behandles som hydro/coco?

Betyr det at jeg bør justere Ph-en i vann/gjødsel til 5.8-6.0?

Curry

Bi grow er uten perlitt. Kun torv og coco.

skogtrollet

Du trenger ikke å justere pH.

Torv er naturlig sur. Fabrikanten tilsetter kalsiumoksid(CaO) for å motvirke den naturlige syrligheten. Kokosfibre er ikke sur på denne måten.

Mer torv i en jordblanding krever mer kalking. Dette har fabrikanten allerede tatt hensyn til. Når du kjøper en sekk så er den klar for bruk. Torv og kalsiumoksid gir stor buffer. En korrigering av pH næringsløsningen blir som en dråpe i havet. 

Du dyrker dessuten en plante med et kort livsløp.

Edited by skogtrollet

Curry

Takk for svar

Jeg har som skrevet tidligere brukt Canna og der brukte jeg aldri å justere ph. Men jeg leser så mye på internett om soilless og der mener flere at phen skal justeres. Men jeg aner ikke. Flere som har innspill på akkurat det?

Edited by Curry

skogtrollet

Hvordan definerer du begrepet "soilless"?

Hvordan definerer du begrepet "hydroponi"?

Poenget mitt er at folk forstår slike ord på ulik måte.

"Soilless" er definisjonsmessig et inorganisk eller organisk substrat som ikke er jord der 16 av 19 essensielle næringsstoffer utelukkende tilføreres via næringsløsningen. Ingen av sekkene du har kjøpt oppfyller en slik definisjon.

Curry

Slik jeg forstår det så er det ikke soil om det ikke er tilsatt kompost.

Curry

Så du mener den vil buffre seg selv ned til f.eks 5.5-6.5?

skogtrollet
2 minutter siden, Curry skrev:

Så du mener den vil buffre seg selv ned til f.eks 5.5-6.5?

Ja. Substratet er designet slik. pH i vannkraner rundt omkring i forskjellige land justeres til 7-8 for å spare vannledningene fra korrosjon.

Dette er noe de som lager næring/gjødsel og substrater alltid har i tankene

• Thumbs up 1