Gå til innhold
Salmotrutta

BK nå må du ta ett valg

Recommended Posts

Salmotrutta

du må ta ett valg nå @BK, enten så beholder du @Casper DiNapoli her inne eller så skal du se at flere enn meg forsvinner fra det allerede døende forumet. 

hvis du leser de forskjellige innleggene til @Casper DiNapoli så ser du at han ikke har forandra seg en dritt. han er fortsatt den samme useriøse drittungen han var for endel år siden. 

håper du tar ett fornuftig valg. hvis du velger tyster'n så vet vi hva du ønsker vidre med forumet. 

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Lekt med tanken selv  . Et forum med han idioten som medlem er bare irriterende , og jeg liker ikke  aa logge inn her bare for aa bli irritert av en kranglefant . Og at Norcan skal aapne dora for hele facebook ,,,,,    ??????     

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

@pollen Hvorfor bruker du ikke bare ignore-funksjonen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
OGrow

@Casper DiNapoli Hvorfor forstår du ikke at ingen vil ha deg og kveruleringa di her inne? 

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BK

Dere gir meg et forjævlig valg: Enten går Casper, ellers går dere.  I det minste vil jeg at en slik beslutning skal være riktig og rettferdig slik at vi ikke forlater hverandre som fiender.

Jeg kan ikke hindre noen av dere i å forlate oss. Dere er dyktige fagfolk som har bidratt til et grønnere Norge, og uten dere ville vi vært mange dyrkere foruten. Den jobben dere gjør for saken og for NorCan er svært verdifull, og helt avgjørende for NorCans fremtid. Mister vi dere, så mister vi dyrkemiljøet på NorCan.

Der dere står fremst i dyrkefeltet, står Casper i aktivistfeltet. Han gjør faktisk noe for å liberalisere cannabis i Norge, i motsetning til de fleste andre av oss. Casper er ingen bleierumpe i dette gamet; han har vært med å levere resultater som er gull verdt for bevegelsen, og han holder diskusjonen varm mens han eksponerer kriminalistenes uverdige fremtreden. Mister vi ham, så mister vi aktivistmiljøet på NorCan og potensialet til å utvikle dette området videre.

Som dere ser så står jeg i en forjævlig skvis. Hva i ringeste hælvete skal jeg gjøre? NorCan består av dyrking, aktivisme og kultur; dette er hele vårt eksistensgrunnlag, og vi er alt for små til å miste noen av dem.

Jeg trenger en åpen og ærlig diskusjon som står seg for ettertiden. Dere avgjør nå om NorCan skal stenge dørene etter nesten tjue år, eller om dere kan finne bedre og mer fornuftige alternativer. Diskusjonen i denne tråden dreier seg nå om følgende to spørsmål:

1. Hvorfor krever dere at @Casper DiNapoli skal forlate NorCan?

Så vidt jeg kan se bunner det hele ut i to premisser: 

1. Han truet med å tyste på en NorCan-administrator for åtte år siden. Dette har vi diskutert i denne tråden, og vi har blitt enige om å legge dette bak oss.
  2. Han er en kverulant som skaper et dårlig miljø.

Er det flere premisser?

Flott om dere lenker til innlegg dere mener støtter opp under disse, slik at vi kan få på det rene om kravet er riktig og rettferdig. Hvis det ikke er riktig og rettferdig, vil jeg at dere - som voksne folk - skal tenke godt over valget om å forlate oss.

2. Finnes det alternativer til å forlate NorCan?

• Kan dere være enige om å være uenige?
  • Kan dere ignorere hverandre?

At alle blir venner i fredens navn kan vi vel bare gi opp, men finnes det flere alternativer?

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Salmotrutta

det er for jævli å presse deg opp i ett hjørne på den måten. men han blei jo utestengt på livstid og bare noen uker etter at han kommer tilbake så er det så dårlig stemning på forumet at det vurderes nedleggelse. 

han har jo klart seg meget bra uten norcan de siste årene og norcan har klart seg meget bra uten han. 

det er ikke her inne legaliserings kampen kommer til og foregå, men det er her inne vi kommer til og lære opp Norges gartnere.

ignorer funksjonen er forrsten en vits, kan jo lese alle innleggene hans på forsiden og hvis man klikker på tråden så kommer det en liten linje om at innlegget er ignorert. så man får med seg kveruleringa uansett :/ for det er kun evig kverulering og dårlig stemning. kveruleringa er viktig i den debatten han holder på med, men på ett forum som har vært fyllt med peace & løøøv så blir det desverre full kræsj.

og han sa selv for noen uker siden at hvis noen ville at han skulle stikke og aldri komme tilbake, så skulle han gjøre det. når flere ber han om det så kverulere han bare. også er det sikkerhets aspektet da, når man først har trua med sånt en gang, er det fort at det kommer igjen :/

https://norcan.org/topic/30952-norcan-på-facebook/?page=5&tab=comments#comment-334448

https://norcan.org/topic/30825-vil-behandle-narkomane-–-ikke-straffe/

Endret av Salmotrutta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

I denne situasjonen saa skjoenner jeg ikke problemet ditt BK . Eneste rette avgjorelse er aa bli kvitt han . Hvis ikke , saa sklir norcan helt ut . Han er grunnen til denne vemmelige atmosferen her inne , ingen andre . Paa tide aa vaakne naa . Hoer paa andre medlemmers synspukt ,,,,,

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Yo BK!

Sitat

Dere gir meg et forjævlig valg: Enten går Casper, ellers går dere.  I det minste vil jeg at en slik beslutning skal være riktig og rettferdig slik at vi ikke forlater hverandre som fiender.

Jeg ser problemene dine veldig godt. Så derfor skal jeg forklare hvorfor jeg er villig til å forlate NorCan, uten betingelser eller at du skal ta et valg på mine premisser.

Sitat

Jeg kan ikke hindre noen av dere i å forlate oss. Dere er dyktige fagfolk som har bidratt til et grønnere Norge, og uten dere ville vi vært mange dyrkere foruten. Den jobben dere gjør for saken og for NorCan er svært verdifull, og helt avgjørende for NorCans fremtid. Mister vi dere, så mister vi dyrkemiljøet på NorCan.

Det er dette som er kjernen i saken for min del. Jeg kom hit som følge av å lære meg å dyrke en gang i tiden og fikk veldig bra oppfølging av dyktige folk. Men jeg kom ikke hit for aktivismen sin del, det er det alt for mange andre arenaer for.

Sitat

Der dere står fremst i dyrkefeltet, står Casper i aktivistfeltet. Han gjør faktisk noe for å liberalisere cannabis i Norge, i motsetning til de fleste andre av oss. Casper er ingen bleierumpe i dette gamet; han har vært med å levere resultater som er gull verdt for bevegelsen, og han holder diskusjonen varm mens han eksponerer kriminalistenes uverdige fremtreden. Mister vi ham, så mister vi aktivistmiljøet på NorCan og potensialet til å utvikle dette området videre.

Igjen, dette er noe som absolutt ikke er av interesse til meg. Og jeg skal ytdype dette mere senere.

Sitat

Som dere ser så står jeg i en forjævlig skvis. Hva i ringeste hælvete skal jeg gjøre? NorCan består av dyrking, aktivisme og kultur; dette er hele vårt eksistensgrunnlag, og vi er alt for små til å miste noen av dem.

Problemet her er at de er ikke forenelige selv om det er snakk om samme emne.

Sitat

Jeg trenger en åpen og ærlig diskusjon som står seg for ettertiden. Dere avgjør nå om NorCan skal stenge dørene etter nesten tjue år, eller om dere kan finne bedre og mer fornuftige alternativer. Diskusjonen i denne tråden dreier seg nå om følgende to spørsmål:

1. Hvorfor krever dere at @Casper DiNapoli skal forlate NorCan?

Så vidt jeg kan se bunner det hele ut i to premisser: 

1. Han truet med å tyste på en NorCan-administrator for åtte år siden. Dette har vi diskutert i denne tråden, og vi har blitt enige om å legge dette bak oss.
  2. Han er en kverulant som skaper et dårlig miljø.

Dette er ikke et krav fra min side, og igjen skal jeg utdype dette bedre.

Sitat

Flott om dere lenker til innlegg dere mener støtter opp under disse, slik at vi kan få på det rene om kravet er riktig og rettferdig. Hvis det ikke er riktig og rettferdig, vil jeg at dere - som voksne folk - skal tenke godt over valget om å forlate oss.

2. Finnes det alternativer til å forlate NorCan?

• Kan dere være enige om å være uenige?
  • Kan dere ignorere hverandre?

Igjen, så er dette med cannbisaktivisme og dyrking, det er ikke forenelig.

Sitat

At alle blir venner i fredens navn kan vi vel bare gi opp, men finnes det flere alternativer?

Venner er vel så mangt, jeg kan akseptere at slike folk finnes der ute, men jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna disse. Og igjen, dette skal jeg begrunne.

At NorCan er i hovedsak et dyrkeforum er vel selvskrevet, aktivismen har alltid vært en liten del av dette. Da jeg var yngre så var jeg mere ivrig etter en form for legalisering, i dag så er det helt annerledes og av mange grunner.

Hvis man ser på legaliseringsdebatten og da mener jeg hvordan Casper vil legalisere, så er det som sagt ikke forenelig med dyrking, jeg har tilgode å se noen dyrker mellom 5-15gram. Og han sier det selv at det er for enkelhetens skyld og at det er slik vi må angripe politikken. Igjen, så vil ikke det hjelpe det gjennomsnittlige dyrkeren. Og inntil nå, så dyrker vel de som vil dyrke og faktisk er det veldig få av de som dyrker til eget bruk som blir tatt, det er kun når man setter opp større produksjoner som oftest og driver med salg. Så har man det som også @skogtrollet påpeker ang studier og helse, vi vet for lite. Og jeg kan si med hånda på hjerte at canna er ikke en løsning om vi vil beskytte de svake i sammfunnet. Det er som @Curry og nevnte dette med at mange utvikler psykoser som depresjon o.l, men også at det er oftest de som sliter mest i samfunnet som tyr til rusmisbruk, det er ren fakta og allmennkunnskap. Så derfor er det mange grunner til at jeg sier meg uenig i en legalisering for å øke tilgangen av rusmidler. Og det gjør meg enda mere forbanna at de han inviterer via FB, sier vi mest sannsynelig vil være kriminelle, igjen beviser det at de folka der ikke evner til å forstå.

Og at jeg skal overse at han driver på slikt er som å be meg melde meg ut av samfunnet(spesielt NC-samfunnet). Man må spørre seg hvorfor skal Casper presse seg og sine ideer på oss, det hadde vært nok at han legger ut en link til en sandkasse, der han sitter på alle lekene og bestemmer hvem som skal få leke. For jeg mener at det er en samfunnsplikt å si ifra, når noen vil forandre samfunnet jeg deltar og lever i, ikke bare for meg, men for alle de andre også.

Men uansett om Casper får det som han vil, vil det ikke hjelpe den gjennomsnittlige dyrkeren noe som helst, da denne personen vil sannsyneligvis ha mere enn 15 gram i sin besittelse til en hver tid. En liberaliserings platform(jada Casper, avkriminalisering), vil gi dyrkerne mere forståelse at de dyrker til eget bruk og det er her det kommer inn det med bevis etc, noe som ikke ville vært diskutabelt ved en 15g grense. Så derfor trenger vi ikke å forandre samfunnet pga dyrkerne iallefall.

Så ser jeg noen vil si "hva med kriminaliteten da, Onkel?". Vel, den kriminelle underverdenen skor seg alltid på lovlige varer også og det er her vi dyrkerne kommer inn. Ved å veilede folk, så kan de unngå dette. Selv på plasser som Amsterdam etc er det fortsatt ulovlig omsettning av cannabis, problemet er ikke forsvunnet. Jeg fikk netopp vite at Uruguay f.eks er 56% ulovlig omsettning, dvs de som bruker får andre til å selge sine kvoter, samt de har bare 2 typer å velge imellom, noe som igjen vil føre til at det ulovlige markede vil sko seg på dette. I Norge har vi en tendens til å beskatte befolkningen til døde og jeg tviler på at det blir noe annerledes med cannabis og da vil vi se det samme problemet oppstå.

Når det kommer til Casper selv, så kom han inn og forventet en tilgivelse, noe som du også tok til ordet for. For meg er det svært vanskelig å tilgi slike når det går utover mine venner, for jeg er en uhyre lojal person, men en person som også sier ifra om jeg mener mine venner tar feil, for rett skal være rett. At jeg kunne akseptere at han var tilbake er noe helt annet, men å tilgi han etter noen settninger eller et par uker er alt for mye å forlange, selv om jeg hadde prøvd intenst, ville jeg hatt problemer med det ...enkelte ting sitter for dypt.

Han var også veldig bastant mot meg og for en del år tilbake(under krigen) hvor han ville påpeke hvor flink han var til å lese, på en slik måte hentyder at jeg ikke forstår og han er over meg. Når jeg ser at hans evne til å lese er bra(iallefall hans påstand), men evnen til å ta til seg, eller vil forstå hva som blir sagt uteblir og skal krangle med folk, så tar det ikke lang tid før jeg blir fly forbanna ...for å si det mildt. Så igjen, det bare beviser at jeg sliter med å tilgi på dette tidspunktet.

Så var det dette med løsninger da.

Jeg tror Norcan har bedre av å være et rendyrket forum for dyrkere. Alle som dyrker eller har fått ideen om at de skal dyrke, er jeg hellig overbevist om at de vet det finnes aktivistforeninger der ute. Det ville ved noen enkle tastetrykk gitt de informasjonen og gjort disse organisasjonene tilgjengelig uten å måtte komme til NorCan av den grunn.

Så enten for min del, fjern aktivistdelen ved forumet og gjør NorCan til det NorCan egentlig burde være, eller del forumet helt og holdent i 2 deler, hvor dyrkerne ikke trenger å bli tytet ørene fulle av aktivister som tror helt og holdent at alt ved cannabis er bra. På en slik måte kan de som vil delta, gå dit, da slipper man dette.

Jeg for min del, har jeg mistet mye av motivasjonen for å gjøre noe stort ut av meg og det gjorde saken heller ikke noe enklere de siste ukene, ved at Casper driver å vrir å vrenger på det som blir sagt, selv om han påstår han leser godt. Så jeg føler han søker mere etter at folk skal forsnakke eller snuble i sine egene ord med at han vrir på det, så han kan gå til angrep. For slik tror han at han vinner, med å trampe på folk, men sannheten er at han bare skaper mere forakt. Slike folk holder jeg meg langt unna, det er absolutt en dårlig holdning, men jeg tror det er en lidelse han har, desverre.

Han er hjertelig velkommen til å dyrke sin egen skit, men ikke press meg eller andre til å høre på at han vil ha 15g i lomma til enhver tid og skal kjøpe det åpent i mitt samfunn, uten at jeg tar til motmæle. Nå har vi sett hvordan dette har gått flere ganger, så vi kan enten lære på det eller så ser jeg absolutt ingen grunn til å være her. Det finnes masse plasser Casper kan boltre seg i. ...nemmelig ekkokammere.

Edit: Bk, hvor mange andre rene dyrkearenaer ser du her til lands i forhold til aktivistarenaer? En fyr sa til meg engang i tiden, du trenger ikke å være god på alt, men mestrer du en ting, vil du bli husket for alltid!

Endret av Onkel
  • Tommel opp 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg vil skyte inn at du nok har misforstått meg angående innspillsoppfordringen min, Onkel. Da jeg nevnte 5 til 15 gram som grensedragning mellom til eget bruk og dealermengde, så nevnte jeg det som den typiske grensedragningen i andre land som allerede har avkriminalisert, ikke som en grense jeg ønsker. Men som vi alle vet vil den norske grensedragningen neppe bli romsligere enn i for eksempel Portugal.

Hovedpoenget mitt var at uansett hvor sjenerøs den norske grensedragningen blir, så vil den gjøre lite for dyrkere. Dyrkere har så og si alltid mer enn 15 gram, og da blir det fort til at dyrkere også etter reformen vil fortsette å få saftige bøter og fengselsstraff. Derfor bør noen prøve å påvirke den norske reformen på dyrkernes vegne. Jeg nevnte også at jeg ikke tror noen andre kommer til å slå et slag for dyrkerne i forbindelse med reformprosessen, så jeg oppfordret NorCan til å gjøre det ved å sende et innspill til reformutvalget der det settes ord på dyrkernes situasjon og hvor store mengder en dyrker kan ha til eget bruk.

Jeg kommer nok til å slå et slag for dyrkerne hvis jeg sender inn et eget innspill fra meg selv, men det har liten betydning at en pseudonym dude sender inn et innspill. Da gir det mer gehør når en etablert gruppe gir innspill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Igjen, dra inn politikk i denne debatten og du :) tror du har misforstått budskapet selv.

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Resten av kommentaren din tenkte jeg at det er best om BK svarer på, men jeg tenkte også det kunne være greit at jeg oppklarte 5-15 gram-misforsåelsen. Hvis jeg har misforstått noe, så kan vi sikkert oppklare det hvis du utdyper. Kan godt ta det opp i innspill-tråden istedenfor her også hvis det er noe som er uklart angående innspillet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Jeg kommer ikke til å krangle med deg mere om dette, for jeg vet hvor det leder hen, som jeg nevnte tidligere. Jeg logger ut igjen og bare avventer og ser hva BK sier og vi får bare se hvordan det går framover før jeg inntar noe rolle her igjen.

Endret av Onkel
  • Tommel opp 1
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC

Jeg er ganske ny her på forumet og kjenner ikke til hele bakgrunnen for den uforsonlige stemningen. Jeg personlig kunne ønske meg at man ikke brukte Norcan til aktivisme. Det er ikke fordi jeg har noe imot det, men det blir så sur stemning av det. Og jeg vil ønske meg at forumet her er til å dele erfaringer og få gode råd om dyrking og relaterte emner. Hvis man dropper aktivistdelen, forsvinner de få som kun kommer her av den grunn. De som er interessert i både dyrking og aktivisme, kommer fortsatt til å være her. Og skal man tiltrekke seg nye medlemmer, duger det ikke at det første de ser når de kommer hit, er sure gamle gubber som krangler og klager. Da snur de i døra. Jeg liker det danske forum grønstue.net. Det kan dere bruke som modell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Salmotrutta

@LHC vi har allerede ett invite only forum hvis norcan bikker over 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC
4 minutter siden, Salmotrutta skrev:

@LHC vi har allerede ett invite only forum hvis norcan bikker over 

Ja det er fint, men hvor skal man rekruttere da? Norcan skal da være et hyggelig sted å møte likesinnede, ikke boksering. Jeg tror ikke det er noe som helst å tape på å legge ned politiske -og aktivistforum.

• Like 1
  • Thanks 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BK

Takk for svar, alle sammen. Synes dette er en konstruktiv diskusjon! Dere setter fingeren på noe som er atskillig mer interessant enn @Casper DiNapoli, nemlig NorCans strategi om å lykkes med både dyrking, aktivisme og kultur.

Jeg skylder dere en forklaring på hvorfor jeg mener dyrking alene ikke er nok for å holde liv i NorCan.

Årene 2004 - 2010 var de beste i vår historie. Vi hadde et arsenal av driftige dyrkere, vi arrangerte Overgrow og samlet medlemmer fra alle aktivistarenaer, og hadde lokale klubber hvor alle kunne treffes. På den tiden var det ingen motsetninger mellom dyrking, aktivisme og kultur; alle var tuftet på en felles cannabisinteresse, og det var jevnt over like mye aktivitet og god stemning i alle tre delene.

I 2008 - 2012 raknet cannabisbevegelsen - så også på NorCan. Aktivistdelen døde med aktivismen ellers i samfunnet, og cannabiskultur ble flyttet fra forum til sosiale medier.

Fra 2012 har NorCan hovedsaklig vært et dyrkeforum. De siste fem årene har i gjennomsnitt 89% av all trafikk vært knyttet til dyrkeforaene. Samtidig har vi aldri vært færre aktive medlemmer, og antall poster/tråder produsert er nå på sitt laveste nivå siden 2003. Det er ikke @Casper DiNapoli sin skyld, og det er ikke deres skyld. Årsaken er enkel: Dyrkemiljøet i Norge er lite i forhold til antallet som ønsker en liberalisering eller som røyker cannabis og er en del av kulturen. Hvorfor skal vi da fortsette å være et dyrkeforum, og legge ned aktivist- og kulturdelen? Vi har i stor grad satset på dyrking og latt aktivisme og kultur blø ut siden 2012, og dette har åpenbart vært svært mislykket.

I 2018 er aktivismen på fremmarsj igjen, og cannabiskulturen blomstrer. Det har aldri vært flere cannabisbrukere i Norge, og kulturen har blitt mainstream. Som bygdatulling kan jeg bekrefte at selv små bygder på innlandet har fått en kraftig vekst i cannabisinteressen, og i byene lukter det stramt langs flere gater og parker. Jeg mener vi må utnytte denne trenden! Potensialet vårt ligger ikke i et mindretall dyrkere, men i et flertall brukere. Og så lenge det er ulovlig og sosiale medier er en utrygg kanal, er det fortsatt rom for et forum som vårt, men da må vi satse på disse delene også - i tillegg til dyrking. Viktig å påpeke at dyrking ikke blir nedprioritert selv om vi satser like mye på aktivisme og kultur.

Men på tross av denne statistikken og historikken er jeg åpen for at jeg kan ta feil om strategien. Jeg har derfor noen nye spørsmål til dere:

1. Hvorfor er det helt umulig å satse både på dyrking, aktivisme og kultur i 2018? Hva har endret seg siden 2010? Husk: Aktivisme betyr ikke legalisering - det betyr liberalisering
  2. Gitt historikken jeg beskriver over, hvordan skal dyrking alene lykkes på NorCan i tiden fremover? Hva må vi gjøre annerledes? "More of the same" er åpenbart ikke en løsning.

NorCan står ved et veiskille: Enten må aktiviteten ta seg opp, ellers må vi stenge. Slik situasjonen er nå så kan jeg ikke forsvare å bruke betydelig med tid og penger på et døende nettsted, dessuten er det vondt å se på at prosjektet jeg brenner for seigpines til stillhet når vi har jobbet så lenge for å lykkes.

Ingenting gjør meg lykkeligere enn om vi sammen klarer å klekke ut en strategi som bidrar til å snu trenden!

Hva gjelder Casper så kommer jeg tilbake til dette. Hittil kan jeg ikke se noen innlegg fra ham som gjør det riktig og rettferdig av meg å kaste ham på dør. Ser dere noen brudd på NorCan-loven som jeg ikke ser så skal jeg være den første til å stenge kontoen. Øvrig argumentasjon (bl.a. fra innlegget til @Onkel) handler om at dere er uenige i legaliseringsspørsmålet, og det ville i så fall vært meningssensur å stenge ham ute bare fordi vi ikke er enige med ham. Det er imidlertid relevant i forhold til NorCans strategi og fremtid, og dette er mye viktigere å diskutere nå enn Casper. Uten en vellykket strategi går skuta under - med eller uten Casper blant oss.

• Like 1
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC

Interessant @BK

Jeg vil tenke mer over spørsmålene dine og komme tilbake senere. Jeg tror det er en annen faktor som gjør at forumet dør ut i tillegg til det du nevner. De fleste som er her bryter loven, og etter Snowden er alle blitt klar over at det skal mange kjipe sikkerhetstiltak til for å holde seg anonym. Nettbruken har i tillegg flyttet seg fra PC til telefon/brett som er mer usikkert.

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

@BK Som jeg sier så bryr jeg men ikke om Casper er her eller ikke, så lenge han holder aktivismen unna eller til seg selv(om du går igjennom tråden min, med linken, der finner du begrunnelser til min og andres skepsis mot aktivismen og måten han argumenterer på). Men det er riktig som du sier at Norcan alltid har hatt aktivisme, men; Du må også huske når du nevner stortiden, så var det så mange at aktivismen ble litt overdøvet av dyrkeinteressen hos medlemmene. Nå som forumet er blitt vestenlig mindre(i form av brukere), så skal det ikke så mange til før man føler aktivismen dominerer i langt større grad. Sagt på en annen måte; sett i prosent og antall innlegg, så blir det nok større andel aktivisme nå. Samt jeg nevner at når jeg var yngre så ville jeg vel se en legalisering selv, men når jeg ble mere voksen, så ble det mere og mere klart for meg at jeg ikke hadde nok informasjon til å forså hva en legalisering ville bringe med seg, for vi alle satt å hjernevasket hverandre.

Jeg føler også at mange av de unge brukerne er slik som jeg en gang var, veldig lett til å få med på laget, men kanskje ikke nok kunnskap om emnet og derfor blir man veldig utsatt for en slik propaganda. Og igjen, så er det min plikt å si i fra når slikt skjer. For selv om man ikke ser det slik selv, synes jeg at det ikke er bare skummelt å lede unge mennesker(veldig godtorende), men direkte umoralskt for å fremme en slik agenda, spesielt når man skal forandre hele samfunn.

Jeg personlig vil ikke delta på en platform som promoterer noe jeg ikke kan eller vil stå for, det er det som er poenget mitt, ikke Casper selv. For som jeg nevner, om han vil dyrke, så har jeg ikke noe problemer med det(jeg kan alltids overse ham). Men jeg vet at aktivismen hans vil føre til langt flere kriger og som jeg påpeker at jeg ikke vil ha, men har plikt til å kjempe i mot.

Men om du vil kalle det meningssensur eller knebling, det er vel opp til personen som vil eller ikke vil se. Jeg bare sier min mening om at aktivismen vil føre til mere bråk. Politikk som sagt vil alltid føre med seg uenigheter og ofte værre som det er. Jeg personlig liker ikke facebook etc heller av akkurat denne grunnen, det blir et "oss og dere"-spørsmål som vil splitte brukere. Derfor ser jeg ikke noen annen løsning en en ren dyrkeplatform, uten politikk.

Så slik som situasjonen er nå, så tror jeg bare politikk vil vidre splitte de få brukerne som er igjen, som igjen kunne bidratt til å øke brukerantallet. Men hvis du tror at de politiske stemmene vil henge på forumet like lenge som dyrkerne, så er det et valg du må ta. For jeg tror nemmelig ikke det, for de har så altfor mange platformer allerede. ...som er bedre etablerte.

Endret av Onkel
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Når det gjelder det økonomiske så har kronerullingene vi har gjennomført tidligere fungert relativt bra, er det ikke mulig å innføre noe sånt igjen? Jeg synes ihvertfall ikke det økonomiske skal stoppe oss fra å ha det kjekt sammen.

Jeg tror noe av det som har forandret seg siden 2010 er at rusdebatten har blitt veldig synlig, mere profesjonell, og den blir tatt seriøst av stadig flere. Når Norcan startet var internett fortsatt nerdete, vi var et samlingssted for mange slags cannabisentusiaster, men en kuriositet for alle andre. Da var det kanskje enklere å fly under radaren. 

Pr dags dato tror jeg det er for mange som kommer til å bli trigget av å finne ut at nordmenn dyrker cannabis som om det var lovlig. Jeg må innrømme at jeg har vært for naiv i forhold til dette selv, men tilbakemeldingen fra brukerne er tydelig. Nå som kampen for liberalisering tilspisser seg er det flere som er bekymret for at Norcan kan få uønsket oppmerksomhet hvis vi blir for synlige. Vi ser jo hvordan Casper og folk rundt han har blitt behandlet av meningsmotstandere. Jeg skjønner at mange mener det er en stor risiko å ta.

Etter en eventuell avkriminalisering er det kanskje på tide å ta en ny vurdering på hvordan vi skal forholde oss til resten av verden. Frem til da hadde det vært fett om vi greide å bygge opp den grunnmuren av kompetanse vi hadde her inne før i tiden. Det er mange steder aktivister kan bidra, men vi har bare ett Norcan.

Så spørs det bare hva som skal til for å få folket av gjerdet og tilbake inn hit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Jeg tror at om de brukerne som allerede leser dette nå, blir mere aktive, får ryddet opp i gamle stickeys og får laget nye. Slik vil andre se også at vi er i fronten på utviklingen innen canna. For NorCan henger litt etter sådan med tilgjengelig info. For jeg vet at mange av brukerne, spesielt de som har vært med en stund kan alt dette og denne infoen må vi få ut, slik at vi blir like attraktive som andre fora, bare på hjemmebane.

Edit:Ang, det økonomiske, så tror jeg de fleste her inne av de gamle revene, vil iallefall hjelpe til om det må... De fleste av oss har vel en felles forkjærlighet for Norcan.

Endret av Onkel
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC

Jeg blir gjerne med å rulle noen kroner for å holde Norcan over vannet.

Ellers synes jeg det er en god idè å knytte seg sterkere opp mot danskene fordi vi er skandinaver med mye felles kultur, språk og klima. Dyrkeinteressen i DK har væt eksplosiv de siste årene mye pga at folk ikke gidder å bli hetset av politiet ute på Staden. De holder på å legge til rette for egenproduksjon av medisinsk Cannabis. Det er også fler og fler frøavlere som etablerer seg der.

Så jeg vil slå et slag for at dere begynner å bli aktive på www.grønstue.net og at dere som drifter Norcan leter etter sponsorer blandt de danske growshops.

Ellers synes jeg man skal åpne forum for Dyrkeloggerfor alle medlemmer. Er det noe som er inspirerende så er det logger. Det jeg gjerne vil er at folk som er interessert i cannabis og som kommer hit leser dyrkelogger og tenker at dette vil jeg også gjerne gjøre.

Ellers så tenker jeg det kunne være en god idè å lage Norcan om til et større konsept. F.eks noe sånt som en nedskalert utgave av Hightimes/Herb/Leafly der en del er forum for dyrking osv.

Jeg synes også @BK kan oprette en tråd for idèmyldring som handler om hvordan Norcan kan utvikles til en plattform som flere tiltrekkes av og trives på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Salmotrutta
4 timer siden, LHC skrev:

Så jeg vil slå et slag for at dere begynner å bli aktive på www.grønstue.net 

hvorfor reklamerer du for det forumet der, her på norcan? er det ikke bedre at noen av danskene blir aktive her istedefor at vi blir aktive hos de?

men jeg skjønner faktisk ikke hvorfor vi skal ha en aktivist del her inne som vil synliggjøre forumet enda mer for feil folk. hvis jeg skal spytte inn kr, så er det kun pga dyrkingsdelen 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC
4 timer siden, Salmotrutta skrev:

hvorfor reklamerer du for det forumet der, her på norcan? er det ikke bedre at noen av danskene blir aktive her istedefor at vi blir aktive hos de?

men jeg skjønner faktisk ikke hvorfor vi skal ha en aktivist del her inne som vil synliggjøre forumet enda mer for feil folk. hvis jeg skal spytte inn kr, så er det kun pga dyrkingsdelen 

Jeg reklamerer fordi jeg selv synes utveksling av erfaringer på tvers av miljøer er veldig utviklende. Jeg reklamerer for Norcan på Grønstue også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BK

I morgen skal jeg snakke med en gammel travel på forumet, som kjenner NorCan like godt som sin egen bukselomme. Denne personens tilbakemelding - samt alle tilbakemeldingene som har kommet her - vil legges til grunn når jeg kommer med forslag til løsning i løpet av uka. Dette er en beslutning som ikke kan tas på stående fot; vi er som nevnt ved en korsvei, og det er verdt å bruke litt tid på å gjøre det riktig.

• Tommel opp 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Så hva sa den allmektige anonyme lommemannen? Hehe :D Sorry jeg drar fram gliset i en slik setting, men bedre med humor enn ingen humor.

Men jeg regner med du hadde fort lagt ut en melding om det var enstemt. Så jeg skjønner opplegget. Men som jeg sa, tiden er overmoden...

Good vibes, been awsome! :)

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå