Gå til innhold
Salmotrutta

BK nå må du ta ett valg

Recommended Posts

LHC
På 22.5.2018 at 23.43, BK skrev:

I morgen skal jeg snakke med en gammel travel på forumet, som kjenner NorCan like godt som sin egen bukselomme. Denne personens tilbakemelding - samt alle tilbakemeldingene som har kommet her - vil legges til grunn når jeg kommer med forslag til løsning i løpet av uka. Dette er en beslutning som ikke kan tas på stående fot; vi er som nevnt ved en korsvei, og det er verdt å bruke litt tid på å gjøre det riktig.

Høres bra ut. Ingen grunn til å treffe noen beslutning før man er helt sikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
mrkjell

Hadde det ikke vært for den lange medlemstidenderes ville jeg trodd at noen av brukerne her inne er her bare for og trolle å spre negativitet. Fyrings skal gjøre folk rolig å harmoniske, oppførselen her minner jo mere om en bygdefest med for mye testosteron. Håper dere greier å få bort disse uønskede elementene som er så høye på seg selv.

• Confused 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Onkel

Bra du har selvkontroll og kan dømme andre da og ikke ta ta det i betraktning at andre blir emosjonelt frusterert, du må huske, det betyr noe for de gamle medlemmene også, kanskje mere?.:) Men dette vet du bedre, iallefall på hvordan man skal bedømme andre. Flink gutt/jente? du :)

I just got schooled!

Edit: Btw!, frøken! Hva er galt med testosteron?, Jeg må spørre siden du påpeker det som et problem. Er testosteron synonymt med å "være høy på seg selv"? Eller bare misliker du andres meninger så sterkt og derfor må stemple andre?

Endret av Onkel
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
mrkjell

Jeg er ingen frøken, ihverfall ikke mens folk ser på! :whistle:

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bamse303

har vært så mye såre egoer og rumper på dette forumet i det siste, makan til mer patetisk fjamsing har jeg aldri sett fra voksne mannfolk(vel dette er en løgn), ingen av dere er "uskyldige", selv ikke jeg, og samme vilken "side" det er på har det vært så barnslig her att jeg bare føler dere kan spise riklig av den feite hårete rumpa mi hele gjengen, nå hadde jeg gleda meg til å lage grønnsaktråd og en litt mer utfyllende san pedro tråd å, men nå er jeg faen meg så LEI att jeg ikke føler noe behov for å dyppe innom en gang, vær gang jeg logger på er alt bare en patetisk krangle/sutrefest, håper dere skjerper dere snart for jeg vil gjerne være glad i dere.

mvh

• Like 1
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Bare ignorer det dude, det dør da ut av seg selv ;) Jeg vil se mere grønnsaker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg har lyst til å si noen ord, jeg også.

Som @BK har vært inne på kan ikke jeg lastes for hva som har skjedd på NorCan mellom 2011 og 2018. Da ingen har dokumentert noen overtramp fra meg her i 2018 bør det konkluderes med at jeg ikke har gjort noe kritikkverdig på forumet siden 2010.

Det som slår meg er at jeg egentlig aldri har hatt noen konflikt med de som har lagt meg for hat og som den siste tiden har prøvd å fremprovosere reaksjoner fra meg. Jeg hadde en konflikt med El i 2010, og noen av de som har slengt med leppa en god del i min retning i det siste var på den tiden fan-klubben til El. Jeg har lagt det bak meg, El har lagt det bak seg, men fan-klubben vil ikke legge det bak seg.

Egentlig hadde jeg ikke noen konflikt med El heller. Jeg sa fra i klartekst om hva jeg synes om Stein Hoftvedts sverting av Normal og hasjmarsjen over mange år, i det som burde vært en ren aktivist-diskusjon. Det som så skjedde var at gartneren Ganjalf, som var god venn av El (som var moderator), blandet seg på en arrogant og lite konstruktiv måte uten noen reaksjon fra moderatorene, og da jeg svarte med ca. samme mynt ble det slått knallhardt ned på av El. Jeg har altså aldri hatt noen egentlig konflikt med gartnere, med unntak av at Ganjalf synes jeg fikk for mye oppmerksomhet i aktivist-delen av forumet eller noe sånt.

Jeg sier ikke at gartnerne ikke skal få bli med på aktivist-diskusjonene, men det hadde vært en stor fordel om de kunne vise samme ydmykhet der som de selv forventer av aktivister som måtte komme på besøk til gartnerforumene.

Så noen ord om gartnerforumene.

Jeg husker fra rundt 2010 hvordan gartnerforumene bar preg av en lite gjestmild tone mot nykommere, der det nærmest var blankofullmakt for ringrever til å sable ned nykommere som ikke umiddelbart evnet å sette seg inn i forumsforventningene 100% fra første stund. Jeg har inntrykk av at denne kulturen lever på forumet den dag i dag, og at den har eksistert her i alle årene fra da til nå. Jeg er kjent med at det har vært diskusjoner her om dette tidligere, og at forumet har ekstremt stort gjennomtrekk.

På 19.5.2018 at 13.59, BK skrev:

Hva gjelder Casper så kommer jeg tilbake til dette. Hittil kan jeg ikke se noen innlegg fra ham som gjør det riktig og rettferdig av meg å kaste ham på dør. Ser dere noen brudd på NorCan-loven som jeg ikke ser så skal jeg være den første til å stenge kontoen.

Ta en kikk på det utsagnet fra BK ^^

Jeg tviler ikke på at jeg ved det minste regelbrudd hadde blitt kastet rett ut herfra. Hvis jeg hadde slengt med leppa slik moderatorene har tillatt at det har blitt slengt med leppa mot meg i år, så hadde jeg blitt kastet ut. Hvis jeg hadde forsøkt å presse noen her til å forlate forumet og truet med å publisere møkk om vedkommende helt til vedkommende trakk seg fra forumet, så hadde jeg blitt kastet ut. Hvis jeg hadde fornærmet BK hadde jeg blitt kastet ut, og hvis jeg hardt hadde krevd at noen her skal bli kastet ut, så hadde jeg blitt kastet ut. Og hvis jeg hadde brukt flere kontoer til å gi meg selv falsk støtte i diskusjoner, så hadde jeg blitt kastet ut.

Derimot er det andre her på forumet som kan tillate seg slik oppførsel uten at det kommer reaksjoner fra moderatorene. Noen av dem er de samme som agerer som det motsatte av en velkomstkomité ovenfor nye medlemmer. Jeg vil jo våge å påstå at dette fenomenet er NorCans hovedproblem.

Det var litt morsomt da Kjell T. Ring fremsatte noen interessante påstander om at BK var kjøpt og betalt av mine lovnader om å skaffe NorCan statsstøtte, og at det skulle være årsaken til at jeg angivelig nyter favorisering fra moderatorene. Ironisk nok kom det frem at Onkel og miljøet rundt han har donert penger til NorCan i kronerullinger tidligere, og denne støtten vil NorCan ikke nyte godt av i fremtiden hvis denne gjengen gjør alvor av den annonserte planen om å forlate NorCan, en plan som virker å ha eksistert minst siden ifjor.

For meg ser det ut som NorCans dilemma er å måtte velge mellom forholdsvis sikre donasjoner ved behov og muligheten for vekst på forumet. Men må man velge en av disse alternativene? Kan de ikke kombineres?

Jeg har stor tro på at det er mulig med en løsning der det stilles større krav til oppførselen til ringrevene, samtidig som man imøtekommer dem på noen av misnøyepunktene deres. For eksempel sticky-situasjonen er jo noe pinlig for forumet og bør ryddes opp i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BK

Denne situasjonen har tvunget meg i tenkeboksen, og det har vært en sunn øvelse. I stedet for et langt og tungt innlegg oppsummerer jeg heller mine tanker i følgende kulepunkter:

• Jeg mener NorCan er best tjent med å være et cannabisforum - ikke et rent dyrkeforum eller aktivistforum. Til det er Norge for lite og forumsformatet for gammelt
  • Jeg kan ikke respektere trådens ultimatum og synes det er både overraskende og skuffende at voksne folk oppfører seg på denne måten
  • Jeg er sterkt uenig i argumentene som forsøker å skape motsetninger mellom dyrking og aktivisme
  • Det har ikke blitt presentert et riktig og rettferdig grunnlag for å kaste ut Casper DiNapoli - han har faktisk oppført seg bedre enn flere av dere andre. Noen av dere fortjener advarsler for frekk og barnslig oppførsel i tydelig strid med NorCans regelverk, men av ren feighet så har vi ikke utstedt disse.

For NorCan ønsker jeg:

• Å prioritere dyrkernes ønsker og behov til NorCan slik at vi får fart i denne delen av nettstedet først
  • Har vi kapasitet jobber vi med aktivisme og kultur samtidig, ellers tar vi det senere
  • Ta en avstemning på om vi bør forlate sosiale medier. Dyrking i det hemmelige og NorCan i det synlige er en åpenbar motsetning, og vi må respektere dyrkernes eventuelle ønske om å forbli i det skjulte
  • Hvis vi ikke er på sosiale medier må vi finne en annen kilde til vekst og engasjement. Starte en tråd hvor gode ideer om NorCans fremtid kan florere
  • Gi NorCan evne til å stå på egne ben! Vi trenger selv-finansiering og mer hjelp til å drifte. Regningen for 2019 kommer i februar, og den betales av fellesskapet. Er ikke fellesskapet sterkt nok til å overleve vinteren har heller ikke NorCan grunnlag til å overleve.

Mine vurderinger og ønsker strider med en del av de oppfatningene som fremkommer i denne tråden. Skulle det være slik at jeg styrer skuta i en helt annen retning enn medlemmene ønsker, er det best at jeg forlater skuta før dere, og det er i så fall helt uten vonde følelser; det er for NorCans beste. Jeg kan fortsatt være med å hjelpe med tekniske ting selv om jeg ikke styrer skuta. Våre medlemmer er NorCan, og uten dere har jeg ingen nettsted å administrere, derfor er det viktig at vi styrer i en retning som øker medlemstilveksten og aktiviteten. Kanskje er min strategi helt feil; i så fall er det jeg som skal gå, og ikke dere.

Få høre deres tilbakemeldinger, folkens! :)

• Tommel opp 3
  • Thanks 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC

Synes det høres bra ut jeg. Hovedsaken er at gamle konflikter blir lagt døde og at folk bidrar med konstruktive og positive innspill enten det gjelder dyrking eller aktivisme. Når det gjelder rekruttering, så tror jeg nok at de som liker å dyrke hamp i Norge finner oss hvis de vil.

Jeg synes ikke vi skal ut i sosiale medier bortsett fra Instagram. Det tiltrekker for mye uønsket oppmerksomhet.

Når det gjelder finanser, så kunne du jo ta runden til de norske, svenske og danske grow/headshops å høre om de vil ha reklameplass.

Hvis Norge følger trendene i resten av den vestlige verden, kommer fler og fler til å dyrke hjemme i årene som kommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Egentlig har jeg selvpålagt forumsferie men når jeg ser at det tas grep på forumet så logger jeg på igjen :)

Synes BK er inne på rett spor her

Ellers har jeg savnet en mer aktiv ledelse her inne, savner det å dempe forumsbråk spesielt og rent generelt tenker jeg at admin må være mer synlige. Jeg har selv vært medlem i andre store forum og ikke minst administrator for en gjeng med felles interesse og vet at man som admin må være litt på ballen hele tida. Man kan lett fristes til å lene seg tilbake så fort man når noen tusen medlemmer og tenke herfra går det meste av seg sjøl, men er man ikke stadig og rydder litt og ikke minst poster og deltar i diskusjonene så virker det som enkelte medlemmer føler det er fritt fram. Da tar det ikke lang tid før anarkiet råder

Mitt råd er: Vær tydelige, rettferdige, konsekvente, behandle alle så likt som mulig og pælm ut bråkmakere som ikke gir seg etter en advarsel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
OzOz

Er rimelig enig med BK her - det bør kunne gå an å ha et edruelig (f*en til ord, men..) forhold mellom dyrkerforum og aktivisme, selv om jeg skjønner og støtter en god del av argumentasjonen mot aktivist-biten. Uten at jeg skal fremme aktivisme, så sitter jeg og kjenner på tanken om det ikke går an dra nytte av erfaringene som følger av at mange stater og land liberaliserer / prøver å regulere cannabis; kunne man i et "aktivistforum" (kall det gjerne noe annet) fokusere på og diskutere dette synes jeg "aktivisme" ville vært en naturlig og sunn del av NorCan og kanskje spore til fornuftig kreativitet i stedet for flisespikkeri. Erfaring + logikk = Sant. (ordet "legalisering" burde forresten vært bannlyst, det er 'regulering' som virker i mitt hode). Og jeg mener at jo mer man kan prate om i fred og fordragelighet her inne jo fler medlemmer sikrer man også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Soilandcatsand

Jeg bruker dette forumet pga min interesse for dyrking. 

Men hva som er best å gjøre får bli opp til de høye herrer. Jeg ser at det er noen ømme punkter blant enkelte og jeg skal ikke bedømme verken den ene eller andre. Ikke min bissniss :)

Uansett så hadde jeg aldri startet opp med dyrking hadde det ikke hvert for denne siden. Jeg har fått uvurderlig hjelp! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx

Jeg synes du kommer med mange gode forslag @BK .

Jeg tror ikke Norcan må være helt fritt for prat om aktivisme/regulering. Så lenge vi ikke profilerer oss som et vidåpent samlingssted for aktivister, samt unngår å bli en del av debatten/lar være å innta et offisielt standpunkt mtp narkotikapolitikk, bør de fleste her inne bli fornøyde. En avstemning om vår deltagelse på sosiale medier gir brukerne en mulighet til å bestemme selv. Jeg håper vi har nok medlemmer som bryr seg om Norcan til at vi får et tydelig resultat, ikke 1 ja og 1 nei. Vi trenger brukernes tilbakemelding om vi skal lykkes i å gjøre Norcan til en bra hangout for alle som er opptatt av cannabis. Forhåpentligvis får vi mange gode forbedringsforslag når vi åpner for idèpitching :)

Jeg må ærlig innrømme at jeg er meget skuffet over egen innsats som moderator, det har vært ganske labert en stund nå, og jeg må vel innse at motivasjonen har vært lavere enn jeg selv liker å tro. Jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage, for jeg synes Norcan fortjener mye bedre enn dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
BK

Flott! Vi synes å være enige om de viktigste punktene her, og det er bra!

På 7.6.2018 at 20.30, SixIxIx skrev:

lenge vi ikke profilerer oss som et vidåpent samlingssted for aktivister, samt unngår å bli en del av debatten/lar være å innta et offisielt standpunkt mtp narkotikapolitikk, bør de fleste her inne bli fornøyde.

Stort sett enig her - NorCan bør ikke del i debatten, og vi bør ikke ta et standpunkt heller. Imidlertid mener jeg at vi bør være like åpne for aktivisme som vi er for dyrking og kultur... Og i motsatt tilfelle - hvorfor ikke?

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC

Det måtte være fordi aktivisme er politikk, og det resulterer ofte i kjipe krangler. Bad vibes. Det er mye koseligere å utforske alle de hyggelige sidene ved urten sammen.

• Like 1
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pollen

Absolutt enig der LHC

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Alle sosiale plattformer for internett er sårbare for krangling og kjekling, det er en naturlig del av sosiale plattformer, også kommer det an på hvordan moderatorer og andre håndterer det. IMO er det en ganske fordomsfull påstand at narkotikapolitisk interesserte skulle være mere bråkebøtter enn andre. Har dere noe dokumentasjon å backe det opp med?

Hvis forumet skal være for dyrking og politisk engasjement, så er det selvfølgelig en oppskrift på bråk om dyrkerne til stadighet skal få ytre seg nedlatende mot de politisk engasjerte, uten å ha noe dokumentasjon på påstandene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC
8 timer siden, Casper DiNapoli skrev:

Alle sosiale plattformer for internett er sårbare for krangling og kjekling, det er en naturlig del av sosiale plattformer, også kommer det an på hvordan moderatorer og andre håndterer det. IMO er det en ganske fordomsfull påstand at narkotikapolitisk interesserte skulle være mere bråkebøtter enn andre. Har dere noe dokumentasjon å backe det opp med?

Hvis forumet skal være for dyrking og politisk engasjement, så er det selvfølgelig en oppskrift på bråk om dyrkerne til stadighet skal få ytre seg nedlatende mot de politisk engasjerte, uten å ha noe dokumentasjon på påstandene.

Nei nå må jeg le.

Du gjør mye supert arbeid som jeg har mye respekt for, men du må nå vri og vende på alle mulige detaljer da. Det blir så slitsomt.

Selvsagt er det ingen som har forskning/dokumentasjon på om folk som er narkotikatpolitisk engasjert er mer kranglete enn andre. Det er ikke en debatt vi behøver å fordype oss i. Det er sløsing med tid og energi. Du har et skarpt hode og gode retoriske evner. Bruk det der det er nyttig, for det trengs akkurat nå. Her inne behøver vi ikke å ha en sånn knallhard debattstil der man skal fremlegge dokumentasjon for alt man sier.

Mitt inntrykk er at de fleste av oss her har bare en forkjærlighet for cannabis, og vil gjerne dyrke og/eller nyte den i fredelighet og fordragelighet. Lenger er den ikke.

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Dokumentasjon kan for eksempel være linker til debattråder her inne. Jeg tror ikke det har vært noen aktivistkrangler her siden 2010, men jeg har ikke oversikt over årene fra da til nå.

Nå har jo folk faktisk tatt til orde for at aktivistdelen av forumet burde vrakes, og da burde det vel være anledning til å be om noe håndfast som backer opp slike forslag?

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
JohnDeFoe

Sorry for at jeg kommer skliende inn på et bananskall, sånn i siste liten. Personlig har jeg satt stor pris på aktivist-delen i forumet. Men valget er enkelt, dyrkingen går forran og ingen får kompromitere dette uten vårt samtykke. Hvis aktivist-delen må gå, så MÅ den gå. Og han duden som er kranglefant, må dempe seg! Skjønner egentlig aldri hvorfor "livstid" har en tendens til å endre seg. 

• Like 2
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Et godt prinsipp er å etterstrebe å fokusere på sak fremfor person. Men når man først avviker dette prinsippet er det en fordel at man er klar og tydelig. Hvilken dude er det du snakker om?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
SixIxIx
På 12.6.2018 at 2.10, BK skrev:

Flott! Vi synes å være enige om de viktigste punktene her, og det er bra!

Stort sett enig her - NorCan bør ikke del i debatten, og vi bør ikke ta et standpunkt heller. Imidlertid mener jeg at vi bør være like åpne for aktivisme som vi er for dyrking og kultur... Og i motsatt tilfelle - hvorfor ikke?

Jeg tror nok vi er enige hvis jeg bare greier å forklare meg bedre :)

Jeg mener helt klart vi må være åpne for prat om aktivisme. Hvis vi greier å samle en gjeng trivelige cannabisentusiaster kan vi ikke nekte dem å prate om aktivisme, for meg handler det mere om at vi ikke bør profilere oss, utenfor forumet, som et samlested for aktivister.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC
3 timer siden, SixIxIx skrev:

Jeg tror nok vi er enige hvis jeg bare greier å forklare meg bedre :)

Jeg mener helt klart vi må være åpne for prat om aktivisme. Hvis vi greier å samle en gjeng trivelige cannabisentusiaster kan vi ikke nekte dem å prate om aktivisme, for meg handler det mere om at vi ikke bør profilere oss, utenfor forumet, som et samlested for aktivister.

Støtter den. Vi kan bidra for at prosessen der ute går i en konstruktiv retning. Vi sitter på mye kompetanse om urten som er viktig i debatten. Det nytter bare ikke når spillerene på laget begynner å krangle seg imellom. Dra i samme retning og keep it on the low side.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
JohnDeFoe
På 14.6.2018 at 15.19, Casper DiNapoli skrev:

Et godt prinsipp er å etterstrebe å fokusere på sak fremfor person. Men når man først avviker dette prinsippet er det en fordel at man er klar og tydelig. Hvilken dude er det du snakker om?

Var deg jeg tenkte på. Men har ingenting med deg som person å gjøre. Det er saken. Er ikke hele poenget et dyrkeforum? 

Endret av JohnDeFoe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Når du sier det er meg du snakker om, så synes jeg du godt kan utdype kritikken.

På 14.6.2018 at 9.45, JohnDeFoe skrev:

Og han duden som er kranglefant, må dempe seg! Skjønner egentlig aldri hvorfor "livstid" har en tendens til å endre seg. 

Hvilke ytringer fra meg er det du har problemer med? Nå ba jo administratorene de andre kritikerne om å vise til hvor jeg skulle ha begått noen overtramp, noe som ikke ble besvart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå