Jump to content
røkring

Noen nybegynner spørsmål :-)

Recommended Posts

røkring

Hei.

Noen spm jeg håper jeg kan få litt hjelp med. Jeg skal til Ålborg til sommeren og vil gå innom http://www.caboonfrøbank.dk/

1. Jeg trenger sovemedisin pga PTSD. Jeg ønsker frø som er indica, autoflower, kort tid fra frø til ferdig. Hvilke frø anbefaler dere?

2. Jeg vil spise medisinen. Kan jeg bruke hele planten, utenom evt hovedstammen, til å lage feks cannahonning?

3. MÅ planten tørke før jeg lager cannahonning? Kan jeg bare høste, decarb og lage cannahonning?

En dag får jeg vel lov å kjøpe sativex på apoteket...

Takk for hjelpen.

L.

LHC

Jeg ville kontaktet dem og hørt hva de mener. Det er ikke alltid sånne sjapper har frøene inne, så det kan være de må bestilles så de er der når du kommer. De har Royal Queen Seeds, så Northern Light Auto skulle slå deg ut.

Spiselig kan jeg ikke så mye om.

• Thumbs up 1

Selvforsynt

Husk at du bestemmer en god del hvordan sluttproduktet vil bli ved å velge riktig høstetidspunkt.

Jo tidligere du høster jo mer head high og jo senere du høster jo mer body high

• Thumbs up 1

røkring
2 hours ago, Selvforsynt said:

Husk at du bestemmer en god del hvordan sluttproduktet vil bli ved å velge riktig høstetidspunkt.

Jo tidligere du høster jo mer head high og jo senere du høster jo mer body high

Som da betyr at jeg evt kan høste noen blomster litt tidlig, så har jeg litt medisin for dagtid. Den delen jeg høster senere blir sovemedisin?

Selvforsynt

Nettopp, men du reduserer avlinga ved å drive sånn å plukke så et godt råd jeg fikk her inne skal jeg gi deg nå.

Ha en eller to planter som du bruker til slik tidlig-høsting, disse vil gi lite avling totalt men da sikrer du deg en tidlig høsting samtidig som du forhåpentligvis lar de andre plantene få stå i fred ;) 

• Thumbs up 1

røkring

Caboon frøbank anbefalte dette: http://www.caboonfrøbank.dk/produkt/rqs-fast-eddy-autoflower-135-10-stk/

Så da blir det nok et par frø i drivhus og et par frø innendørs. Så prøver jeg meg frem med tidlig og sen høsting.

Tenkte også å kjøpe en LED lampe: https://www.hydroponi.no/products/secret-jardin-tled-26w-grow

Jada, jeg har skumlest dyrkehåndboken. Det virker litt avansert føler jeg... Så jeg tror nok autoflower er det jeg må satse på. 90% av det jeg eventuelt får skal brukes i honning el. God søvn er målet mitt :-)

Takk for tips. Tar gledelig imot flere :-)

røkring

Vekstlys.

Iflg dyrkehåndboken så: "Det har nylig kommet en ny og kraftigere type LE-pærer fra Envirolite. Disse pærene er spesiallaget for dyrking og er på hele 200W (Figur 2.5). De kommer i en variant for vekstfasen (6400K) og en variant for blomstringsfasen (2700 K)."

Så da antar jeg at om jeg kjøper to slike lyspærer, en for vekstfase og en for blomstringsfase, så har jeg det jeg trenger for 1 kanskje 2 planter innendørs?

Må autoflower ha blomstringsfase vekstlys?

https://www.hydroponi.no/products/pure-light-cfl-200w-grow-6400k

https://www.hydroponi.no/products/pure-light-cfl-200w-bloom-2700k

Enkle lys å montere i et skap el. for meg. Håper å få 2 mnd ute i drivhus, men muligens høsten kommer og siste fase må inne med vekstlys.

L.

Selvforsynt
On 6/23/2018 at 1:43 PM, laffenek said:

Jada, jeg har skumlest dyrkehåndboken. Det virker litt avansert føler jeg... Så jeg tror nok autoflower er det jeg må satse på. 90% av det jeg eventuelt får skal brukes i honning el. God søvn er målet mitt :-)

Takk for tips. Tar gledelig imot flere :-)

Ikke la deg overvelde av all informasjonen som ligger ute på nettet

Ja man kan dyrke avansert for å få maksimalt ut av plantene men drit nå i det i denne omgang

Avansert dyrking er for erfarne dyrkere, for din del så gjelder det nå å lære seg hvordan man gjør dette på den enkle måten

Kjøp plantejord på f.eks Felleskjøpet, og noen vanlige 10-liters vaskebøtter

Lag noen småhull i bunnen av en bøtte og fyll den med jord, sett så denne bøtta oppi en annen bøtte med hel bunn. Nå har du en 10-literspotte med drenering til innendørsbruk

Autoflowers liker ikke ompotting så man anbefaler å enten plante rett i the final bucket, evt kun ompotte en gang tidlig som ungplante

Den vanligste feilen er å drepe dem med alt for mye kjærlighet, dvs at man vanner og gjødsler de i hjel

Så vann 2-3 ganger i uka, og ikke vann mer pr omgang enn at du lar jorda tørke opp mellom hver vanning. Blir jorda stående fuktig i dagesvis uten å tørke opp innimellom så tar det ikke lang tid før planta får rotråte og den får all verdens symptomer og til slutt dør. Det samme med gjødsling, litt for mye og planta dauer

Så keep it simple, ikke vann ihjel plantene og ikke drep de med gjødsel. Har du en god vanningsrutine så vil du se når plantene ber om mer vann enn normalt(jorda er tørr, bladene henger og planta kan se mer eller mindre halvdau ut), er det vanlig vannmangel så vil den komme til seg sjøl etter et par timer etter vanning

Det samme med gjødsling, ser planta grønn og frisk ut så mangler den mest sannsynligvis ingenting og da lar du planta stå i fred, begynner den derimot å blekne så kan du vurdere å gi gjødsel

Det var mine 2 cents, lykke til med dyrkinga :)

Edited by Selvforsynt
  • Like 1
  • Thanks 1

LHC

For meg ser det ut som Fast Eddy gir en lett rus til bruk om dagen. Jeg ville fått med meg noen Northern L Auto frø også.

Jeg ville heller valgt HPS/MH eller CMH belysning fremfor CFL. Hvis du bare skal dyrke en plante av gangen kan du bruke 250W HPS eller 315W CMH. Utfordringer med dyrkning er varme og lukt. Så du må ha en kanalvifte og kullfilter.

Har du planlagt hvor du skal dyrke inne? Telt, skap?

• Thanks 1

røkring
14 hours ago, LHC said:

For meg ser det ut som Fast Eddy gir en lett rus til bruk om dagen. Jeg ville fått med meg noen Northern L Auto frø også.

Jeg ville heller valgt HPS/MH eller CMH belysning fremfor CFL. Hvis du bare skal dyrke en plante av gangen kan du bruke 250W HPS eller 315W CMH. Utfordringer med dyrkning er varme og lukt. Så du må ha en kanalvifte og kullfilter.

Har du planlagt hvor du skal dyrke inne? Telt, skap?

Ser at Northern L er indica, så det er vel god sovemedisin: http://www.caboonfrøbank.dk/produkt/rqs-northern-light-autoflower-135-10-stk/

Det er det viktigste for meg. Jeg kan bruke vaporizeren på 165 grader om dagen om jeg trenger litt lett medisin. Sjelden nødvendig...

Jeg skal dyrke i konas drivhus, bak hennes tomater :-) Jeg trenger kun 100-150 g i året, så 2 planter er nok i begynnelsen antar jeg. Om høsten kommer for tidlig, så må jeg ta plantene inn og kan ha dem bak en lettvegg på badet. Da må jeg ha litt lys i sluttfasen. Så da er muligens denne et alternativ: https://www.hydroponi.no/products/pure-light-hps-grow-bloom-max-250w

Jeg får prøve å skaffe Northern L og Fast Eddy, eller lignende, og rett og slett prøve å dyrke litt. Øvelse gjør mester håper jeg :-)

L.

LHC

Det er bare å komme i gang. Du finner u av det etterhvert. Hvis du skal ha HPS lys, så må du også ha tilhørende ballast og reflektor. Du skal være klar over at hvis du tar plantene inn i full blomst, så lukter det veldig mye.

Generelt er det nok en god idè hvs du ser litt basic dyrke videoer på youtube.

Jeg synes også denne siden er god: www.growweedeasy.com

• Thumbs up 1

OGrow

Du er dessverre altfor sent ute til å få til noe i drivhus denne sommeren, men du kan nå målet ditt med 2 planter og 250w hps.

Filtpotter fra aliexpress, plantejord, coop kattesand og biobact gjødsel om du trenger en billig grow.