Gå til innhold
KranPer

Mener legalisering av narkotika kan strupe økonomien til Young Bloods

Recommended Posts

KranPer

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EonKRP/mener-legalisering-av-narkotika-kan-strupe-oekonomien-til-young-bloods

selvfølgelig vil legaliseringen strupe økonomien til gjenger men de vil selvfølgelig klare seg.

men politiet vil da klare å bruke mer penger på å bekjempe de, istedenfor å kaste penger på en krig som ikke kan vinnes.

nemlig at de mener det er brukeren som er mest kriminell ikke dealern!  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Max Marijuanus

Hva mener du med at gjengene vil klare seg? Det de driver med er jo nettop å selge stoff, og håndtere problemene de lager for seg selv og andre rundt dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KranPer

Det jeg mener er att det vil fortsatt være ett svart marked siden av det lovlige som de vil tjene greit med penger av, akkurat på samme måte som med smugling/salg av alkohol. men politiet får frigjort ressurser av å ikke ta brukerne lenger, men kan da gå 100% etter selgerne istedet for. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Coreless

Alle aspekter som kan sette i gang diskusjoner og forslag til legalisering er et skritt i riktig retning.

Selvfølgelig som en moderat bruker over de siste 20 årene har jeg vanskelig for å holde meg objektiv i forhold til et legaliseringsforslag men har ingen problem med å forstå at mann ønsker et rusfritt samfunn for videreutviklingen av menneskeheten. 

KranPer ramser opp en del gode argumenter og jeg er enig at gjengene kommer til å klare seg uansett... men vil det å kvele økonomien i gjengene ved en legalisering sette stopper for kriminelle handlinger? eller vil det bidra til økning av andre inntektsbingende kriminalitet som kan være mye større trussel for samfunnet i sin helhet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Sier meg helt enig med KranPer, det svarte markedet vil bestå, iallefall i Norge(skattenivå og hva det vil koste i en butikk). Tatt i betraktning hva andre har sagt i debatten og, for det er ikke værre enn å se på ulovlig import av alkohol til landet, nå importeres til og med godterier etter sukkeravgiften ble lansert. Så nei, det vil altså ikke strupe mye av den ulovlige omsettningen til gjenger og vi trenger ikke å se lengere enn amsterdam på den fronten(selv om det ikke er lovlig der, så er det den største hubben for omsettning til europa).

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
LHC

Jeg tror det svarte markedet vil bli svært lite. Forskjellen fra alkohol og godteri, er at du kan kjøpe billig merkevare i utlandet og smugle til Norge. Når det gjelder Cannabis, vil vi få garantert kvlitetsvare i butikken og en god blanding av dritt og gull på svartebørsen. Når Cannabis er regulert over hele Europa, vil vel situasjonen bli omtrent den samme som med alkohol i dag. Dvs smugling pga høyt prisnivå.

• Tommel opp 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Problemet med en legalisering er at du vil få f.eks en nepal som er produsert i et drivhus og ikke det reelle produktet fra Nepal selv(dette vil bli altfor hly pris på et legalt marked), på en slik måte vil nok svartemarkedet beholde sin plass og er akkurat det man ser i Amsterdam og Kanada. Det kan man aldri erstatte for det blir litt som vin(jordsmonn, dyrketeknikker, klima og ikke minst gartneren selv), og da er det jo slik at du ikke får det faktiske produktet. Samtidig vil man nok se reguleringer på potens etc, som igjen vil holde svartemarkedet produktivt.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg tenker at et svart marked med illegalt produserte og smuglede produkter vil bestå i den grad markedet etterspør varer som er smuglet i rumpa på folk. I den grad folk etterspør rene og kvalitetskontrollerte varer, så vil det helkriminelle markedet forsvinne. Det kan oppstå et mellomkriminelt marked der det omsettes varer som har vært lovlige i andre land men blitt ulovlige fordi de er smuglet til Norge ulovlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pooh

At hasj fra Nepal skal holde et svart marked gående har jeg lite tro på. Bare se hvor lite hasj fra Asia som er rundt omkring. Derimot tviler jeg ikke på folk som kjedrøyker store mengder hasj fra Marokko fortsatt vil gjøre det selv om de kan gå i butikken og kjøpe noe som de helt sikkert vet hva er til en høyere pris. Det spørs hvor stort er markedet er for billigst mulig røyk? Det hadde egentlig vært interessant å vite.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Et annen faktor er hjemmedyrking

Om man tillater X-antall planter som hver husstand får dyrke så vil mange flere dyrke sjøl og bli helt eller delvis selvforsynt, hvem trenger pusheren under brua da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå