Jump to content
KranPer

Mener legalisering av narkotika kan strupe økonomien til Young Bloods

Recommended Posts

Mr.Rosin

Det kan jeg si meg helt enig i, Bamse303. Noen andre videoer som er verdt å se.

Edited by Mr.Rosin

Bamse303

Takker for bra linker, Om du "vet litt om meg", noe som jeg mistenker jeg att du gjør bittelittegrann av en eller annen grunn.Så har dette bekymret meg fra første start, Det eneste "insentivet" for å legalisere i Norge vil som sagt være grådighet og inntjening, om man tror det "blir de mest kyndige og  mest glødende sjelene" som da får levere produkter til dette prosjektet så tror man grundig feil, i tilleg til de skyhøye skattene og avgiftene så vil de me mest kapital og inflytelse komme på banen og presse ut andre, sikkert støttet av ett lovforslag(siden vi er I norge og greier) som beskytter monopolet til de rike.

I tillegg har man da problemer som genetisk stagnasjon og innavl(noe som allerede er ett stooort problem i den"mainstream" cannabis verden).

Forøvrig ler jeg meg ihjel av alle snooty kommentarer om folk som "kjederøyker marrokansk hasj"  "rumpehasj" o.l. jaja dere er vel ute etter klasseforskjeller i deres egen verden dere å.

Bamse303

ett apropos til..siden nå har jeg fått i meg kaffen min og tankene flyter mer, jeg synes generelt "legaliseringsbevegelsen" er så apolitisk att den er flau, blonde jævla "stonere" som bare vil ha godteriet sitt og ikke tenker en dritt på hvem som står der med godteposen, tror dere virkelig att jeg kommer til å betale skatt til en gjeng som har pult meg i rumpa uten glidemiddel i over 30 år? ser dere ikke ironien i det?

Mr.Rosin

Joda, jeg mener jeg har sett deg nevnt dette før. :) Men jeg tror det er noe de fleste oppegående, dvs i allefall de som er litt inne på dyrking forstå litt bedre enn andre, spesielt de som har holdt på en stund.

Meget bra link. Men jeg så også Onkel i en tråd nevnte akkurat dette, men brukte Arjan som eksempel for hvordan har stikker av med landeraser og gir av sine hybrider, slik at landerasene blir vasket ut av plassene han har besøkt, så for å være den eneste som sitter med akkurat de landerasene på sikt. Helt sinnsykt at folk ikke skjønner dette og hvordan det vil affektere hele spektret og framtiden til planten. Så landeraser/mangfoldet vil bli en utryddningstruet art om ikke mydigheter innser potensialet og beskytter og bøtelegger folk som truer arten, på lik linje med andre utsatte i floraen.  Men slik vil det bli om det blir lagt framfor et monopol.

Hehe ;)

Mr.Rosin

Ja, det er rett og slett lite gjennomtenkt, men det har vel mere med kunnskapen deres ang selve planten og hvordan markedet vil fungere når det er snakk om big business.

Om jeg husker riktig, så var det vel i Ohio, hvor de som var registrerte medisnske brukere ble nektet løyve til å dyrke egen medisin og.

I det ene klippet der oppe så sier han ene fyrn noe veldig intressant; nemmelig at det var bedre under et forbud, for nå risikerte man myyye større straffer for dyrking til eget bruk under en legalisering enn før. Så jeg er aboslutt ikke i tvil om at det bør helst avkrimminaliseres og holde oss til det.

Edited by Mr.Rosin

Casper DiNapoli

Rumpehasj er det ultimate bildet på hygieneproblematikken i det 100% illegale markedet.
Hadde vi godtatt drikkeproduktene våre (melk, brus, juice osv) solgt på diverse småskitne flasker som ikke var forseglet, og med svært variabel kvalitet? Hadde vi godtatt kjøttprodukter som dealeren beit av med tennene sine?

Jeg vet ikke om noen påstår at legalisering kommer til å gjennomføres knirkefritt og uten problemer og profittproblemer.
Er det mange av dere som kjøper alkohol illagalt per idag? Hvis man ikke er fornøyd med det lovlige alkoholtilbudet eller prisene, så er det lovlig å lage sin egen alkohol opp til 40% - fordi alkohol er legalisert.

De som er skeptiske til staten og de lovlige produktene som kommer til å bli solgt, kan også dra nytte av legalisering. Etter en legalisering kan dere dyrke selv uten å risikere at det kommer SWAT-teams eksploderende inn døra deres og ødelegger livet deres for et par planter med green, men per i dag så følger det en god del konsekvenser av å bli tatt for dyrking.

Mr.Rosin

Ang ass-hash, så er det så uhyre lite av det at det finnes knapt grunnlag for å bruke det som argument. Men la oss snu det på hodet, hadde du kjøpt disse produktene, eller hadde du gått til en annen person?

Alkohol er heller bare semi-legalt, for med engang du lager hjemmebrent er det ulovlig, selv til eget bruk. Og slik ser man reguleringer på cannabis er også flere steder. Det betyr i praksis at det legale produktet er av langt lavere potens etc og det er ikke bestandig heldig for forbrukere som trenger tyngere medisiner(disse tingene blir nevnt i videoene) Men som de også nevner er produktene så mye dyrere pga reguleringer og skatter at folk har rett og slett ikke råd til svak og dyr medisin. Og ja, jeg har til tider kjøpt whiskey og cognac illegalt og har heller ingen skrupler om det, for jeg synes vi allerede betaler for mye skatter og avgifter.

Og til sluttargumentet ditt, så er det slik i Colorado at straffene er langt hardere nå for egenproduksjon(faktisk opp til 14år), for de har tatt monopol og der kommer faktisk swat å raider smådyrkerne. Dette er resultatet når man tar patenter på cannabisstrains og at de store aktørene har lobbyet seg fram til å fjerne all konkurranse/egenproduksjon i profittens navn.

Under en avkriminalisering, vil det uansett blir mere fokus på produktene, for selv om det er bare tolerert i Amsterdam, så ser man at det er langt bedre utvalg og kvalitet. Og en avkriminalisering vil absolutt beskytte hjemmedyrkeren mot disse kreftene og man slipper å bli straffet for små mengder. et langt bedre utfall for alle parter imo.

Og hvorfor har det seg slik at hvis du mener det ikke vil gå knirkefritt (betyr det at du vet om ulempene ved en evt legalisering?), at dere kun skal fortelle om de såkalte "fordelene" og utelukke de negative effeketene av en slik utforming? Er det med overlegg for egen vinning eller er det uvitenhet som gjør at det blir utelatt fra debatten deres?

Edited by Mr.Rosin

Casper DiNapoli

Legalisering kan gjøres på flere måter. Hvis en legaliseringsmodell har negative effekter, så er ikke det nødvendigvis et argument for å unngå alle legaliseringsmodeller, det kan like gjerne være et argument for å velge en annen legaliseringsmodell som ikke har de samme negative effektene.

Hva slags lovstatus hjemmedyrkerne får i en avkriminaliseringsmodell eller en legaliseringsmodell er svært usikkert, og det vil være lurt av dyrkerne å komme på banen for å påvirke den politiske prosessen mtp egne rettigheter som dyrkere:
https://norcan.org/topic/30948-innspill-til-høies-rusutvalg/

Mr.Rosin

Da er det rett og slett ignoranse (kanskje til og med en god dose arroganse) å tro at dere få, her i lille Norge skal klare å bekjempe gigantisk internasjonale entrepenører (iallefall når folket i Kanada eller USA ikke klarer det, selv når de er langt større i antall, foreninger, advokater mm.) og ikke minst når man ser hvordan Norge godkjenner alt av EU's reguleringer, ja selv før EU-landene selv(enda vi ikke er fullverdig medlem). Gå for en avkriminalisering, så ser man i det lange skritt hvordan dette skal utformes, for det vil netopp ta årevis å utforme for å dekke hele aspektet.

Det vil bli alt for vanskelig(så si umulig) å snu når det er først lovpålagt.

Edited by Mr.Rosin

Bamse303

Greia Casper, er ikke att jeg er "imot legalisering", selv er jeg medisinsk bruker, "og veldig avhengig av cannabisen min", men det skal ikke skje til en vær pris(ja jeg er klar over hvordan verden funker og att noen gang må man inngå kompromiss), men man må seg ikke lure av newspeak og lugubre intesjoner, det er noen som tror at "alt kommer til å fikse seg" bare det blir "legalisering, hehe venter fortsatt på "dekriminaliseringen av narkotika", og, morsomt nå som de nettop har rydda Guneris på onkel-Olavs kommando.

Jeg er heller en syk husmannstrell,i stedet for  en frisk hore for å si det litt dramatisk!

Bamse303
3 timer siden, Mr.Rosin skrev:

Joda, jeg mener jeg har sett deg nevnt dette før. :) Men jeg tror det er noe de fleste oppegående, dvs i allefall de som er litt inne på dyrking forstå litt bedre enn andre, spesielt de som har holdt på en stund.

Meget bra link. Men jeg så også Onkel i en tråd nevnte akkurat dette, men brukte Arjan som eksempel for hvordan har stikker av med landeraser og gir av sine hybrider, slik at landerasene blir vasket ut av plassene han har besøkt, så for å være den eneste som sitter med akkurat de landerasene på sikt. Helt sinnsykt at folk ikke skjønner dette og hvordan det vil affektere hele spektret og framtiden til planten. Så landeraser/mangfoldet vil bli en utryddningstruet art om ikke mydigheter innser potensialet og beskytter og bøtelegger folk som truer arten, på lik linje med andre utsatte i floraen.  Men slik vil det bli om det blir lagt framfor et monopol.

Hehe ;)

Åjada jeg har hørt om Arjan, han er værste sort, har bare hatt "gleden" av en av "hans strains" den ssh'en var en generisk kommersiell vits var ikke så veldig mye "haze" der heller føler jeg., om jeg "måtte" dyrke den på nytt så ser jeg bare nytte å dytten rett i hasjkværna.

Bamse303
Akkurat nå, Bamse303 skrev:

Åjada jeg har hørt om Arjan, han er værste sort, har bare hatt "gleden" av en av "hans strains" den ssh'en var en generisk kommersiell vits var ikke så veldig mye "haze" der heller føler jeg., om jeg "måtte" dyrke den på nytt så ser jeg bare nytte å dytten rett i hasjkværna.

Franco virka som en bedre fyr, selv om Franco presterte å selge meg "iceolator" som var marrokansk fjerdesikt blanda med kølsvart hasjole(tror jeg da men øya og nesa mi er ikke noe spektrografmaskin) brant svart og godt gjorde det å, åneidu. RIP uansett. beklager avsporinga mine venner ;)

Mr.Rosin
12 minutes ago, Bamse303 said:

Hah, om du snakker om den coffeeshop cuten, så er det jo Nevil og Shanti sitt arbeide og er bare noe Arjan profitterer på. Den coffeeshop cuten er nok det beste som jeg har sett GHS har, men ja du har helt rett, ikke mye "haze" å snakke om, iallefall ikke de hazene jeg er vandt til. Altså den cuten er veldig bra gentikk, men for lite Haze til at det skal styre navnet.

Hehe, joda, Franco hadde litt mere peil enn Arjan, Arjan er bare business og har igrunn ikke kunnskapen i samme grad som Franco.

Edited by Mr.Rosin

Bamse303

Jess hørt om hvordan han bøffa begge to, det var "den som gikk rundt", mer kan jeg ikke si, jeg var ikke særlig imponert, mulig jeg hadde for mye i henda og uerfaren, men da foretrakk jeg faktisk nl#5 cuten som gikk på rundgang i "samme miljø" da jeg følte den nesten hadde identisk smak, er nokka med den litt "brente grapefrukt", men nå står grillen klar her! wohoii;)

Casper DiNapoli
På 19.7.2018 at 15.57, Mr.Rosin skrev:

Under en avkriminalisering, vil det uansett blir mere fokus på produktene, for selv om det er bare tolerert i Amsterdam, så ser man at det er langt bedre utvalg og kvalitet. Og en avkriminalisering vil absolutt beskytte hjemmedyrkeren mot disse kreftene og man slipper å bli straffet for små mengder. et langt bedre utfall for alle parter imo.

Jeg ville ikke kalt Nederlands politikk for en avkriminaliseringsmodell. Nederland har en slags halvveis legalisering, der salg er legalisert men produksjon ikke er legalisert.

Hvis man kaller Nederlands politikk for avkriminalisering og argumenterer for at Norge burde avkriminalisere, så blir man nok ganske skuffet den dagen Norge avkriminaliserer.

Mr.Rosin
On 7/19/2018 at 3:57 PM, Mr.Rosin said:

Prøv igjen

Mr.Rosin

Tror du har forhastet lesingen litt der :P

Edited by Mr.Rosin

Casper DiNapoli

Hvis jeg misforsto kommentaren din så forstår jeg den fortsatt ikke.

Mr.Rosin

Da må jeg nesten spørre deg om du ikke legger noen som helst godvilje inn i det? For det er rimelig tungt å gi alt inn med teskje, da blir det ikke mye til debatt fra min side, for det er alt for krevende å måtte forklare enhver ting til folk. For jeg så du gjorde dette i andre debatter også, og det får meg til å lure på om du er seriøs eller om det er bare trolling fra din side. For jeg tror nemmelig at du er mere oppegående enn de fleste.

Men for å unngå feil, la meg si det slik da.

Amsterdam har ikke legalisert, de(Amsterdam om du lurer) har ikke avkriminalisert, men de(snakker fortsatt om Amsterdam) har et tolerert(ser den andre veien/akseptert eller at de ignorerer) salg. Men det hindrer ikke de(Amsterdam så du ikke tror vi snakker om noe annen plass), i å ha bedre utvalg og kvalitet, uten legalisering, uten avkriminalisering og uten å måtte si det med teskje.

https://no.wikipedia.org/wiki/Toleranse

https://snl.no/tolerere

Edited by Mr.Rosin

Mr.Rosin
On 7/19/2018 at 5:03 PM, Casper DiNapoli said:

Legalisering kan gjøres på flere måter. Hvis en legaliseringsmodell har negative effekter, så er ikke det nødvendigvis et argument for å unngå alle legaliseringsmodeller, det kan like gjerne være et argument for å velge en annen legaliseringsmodell som ikke har de samme negative effektene.

Kan du forklare alle aspektene av disse andre legaliseringsmodellene du snakker så varmt om. Og hvorfor har ikke andre land tatt de i bruk og valgt så mye dårligere modeller?

Det høres ut som du har det klart, så da skjønner jeg ikke hvorfor vi har en debatt engang jeg, for det er jo meningsløst om det allerede er en modell på plass.

Men etter du har forklart oss dette, så avslutter jeg debatten, for det er håpløst å debattere med slike utspill som dette.

Edited by Mr.Rosin

Casper DiNapoli

Virker nesten som du prøver å få igang en krangel her :P

Jeg ville sagt at Nederland har avkriminalisert bruk av alle rusmidler. Når det kommer til cannabis ville jeg sagt at de har legalisert salg, men ikke kommersiell produksjon og import.

Mr.Rosin

Få høre om disse legaliseringsmodellene nå da.

Casper DiNapoli

I utgangspunktet kan man legalisere på enten liberal eller restriktiv måte, der lavt avgiftsnivå, fravær av reklameforbud, lav aldersgrense og bredt spekter av utsalgssteder er faktorer som kjennetegner en liberal modell, og der det motsatte kjennetegner en restriktiv modell. Hvis man ser på alkoholpolitikk, så er Sverige og Norge eksempler på land som har legalisert alkohol på restriktivt vis, mens land i Sør-Europa er eksempler på land som har legalisert alkohol på liberalt vis.