Jump to content
Amnesia Haze

LED lys. Hvilken er best å bestille for Max kvalitet?

Recommended Posts

Dr Dank

Irrelevant om veiledende pris på originalene er sånn eller slik, når det ikke er til å stikke under en stol at man får MYYYE mer for pengene om man handler fra Kina. Det er mulig at HLG sine produkter er marginalt mer effektive enn Kina-kopier men når prisen er til 1/3 av originalen er det likevel fullt ut en NO-BRAINER. Hvem kjøper en lampe til 10500.- eks frakt når du får et tilsvarende liknende produkt levert hjem på døren innen 7-10 dager for 3300.- ??? Om man er redd for at garantien skal gå, og lampen slutter å virke, kan man bare kjøpe seg nok en ny lampe til 3300.- likevel da har du spart 4000.- Og jeg er tror nok Sophie fra Meijiu vil gi deg bra support om noe skulle vise seg ikke funke. Har sett ett norsk nettsted (husker ikke adr) som har begynt å importere disse QB-kopiene til en mye mer overkommelig pris enn HLG, tror de ligger på ca 1000.- pr QB288 V2 Samsung dioder. Du vil da også være beskyttet av norsk kjøpslov, ved evt feil og mangler på produktet. 

Dr Dank

Fant siden jeg snakket om. Jeg bommet på prisen med ca 800.- for QB 288 v2, men det er likevel billigere enn originalen og jeg tviler sterkt på at de ikke fyller de fleste behov/krav man har mht gro-lys. Og er man keen på å handle i Norge, kan man altså det til overkommelige priser. 

https://www.gfremtid.no/

https://www.gfremtid.no/produkt/vekstlys/led-1/quantum-board-led-vekstlys-120w

Salatdyrkern

Hei, kjøpte ett par gro lys her for en stund tilbake jeg vet at dette ikke er av de beste lysene akkuratt men hva tenker dere om disse:https://www.cinema-shop.no/lumeri-pnlw600.html

Har 2 stykk av dem og har ett gro telt på 1x1x2M altså 1 KvM. Holder det med ett av de eller burde jeg kjøre begge to i og med at dette ikke er av øverste klasse. Takk for svar! 

jiffemann
3 timer siden, Salatdyrkern skrev:

Hei, kjøpte ett par gro lys her for en stund tilbake jeg vet at dette ikke er av de beste lysene akkuratt men hva tenker dere om disse:https://www.cinema-shop.no/lumeri-pnlw600.html

Har 2 stykk av dem og har ett gro telt på 1x1x2M altså 1 KvM. Holder det med ett av de eller burde jeg kjøre begge to i og med at dette ikke er av øverste klasse. Takk for svar! 

Et 1x1m telt passer bra til feks HLG 500, aka 500watt med kvalitets led.
Det lyset du har kjøpt er 150w med dårlig kvalitet. Så la oss si at det tilsvarer 100watt fra med samsung dioder. Som vil si at du trenger 5 stk av de for å få like mye lys som fra en HLG500.
Og tbh, da er eg nok i snilleste laget. Forunder meg ikke om det er nærmere 50-75watt enn 100w en burde sammenligne med.
Om du søker på "LUMERI" så vil du set et par diskujoner om det lyset fra før av.

5ern
16 timer siden, Salatdyrkern skrev:

Gå heller for kvalitetled fra f eks meijiu om du ikke vill gå får de relativt dyre hlg led'ene.

Jeg handla meg 240w + 480w med Samsung dioder fra meijiu og mulig det er bare meg/innbilning men jeg synes det har vokst ganske bra og budsa utvikla seg mye mer etter kun 1 dag. Det er 720w kinaled med Samsung dioder mot 1000w hps totalt. Skal du gå for led, kjøp skikkelig. Det derre blurple lysene er bare scam å piss i mine øyne uten at jeg skal si jeg har rett.

Salatdyrkern

Okey, da skjønner jeg at lys trenger en oppgradering. Har ikke råd akkurat nå i og med at det just røyk 7k på annet utstyr jeg trengte :)  Men heiv inn begge lysene i teltet på 1x1m nå og senka de ned til ca 50 cm ifra toppen på den høyeste planten. Så for jeg kjøpe skikkelige lys på neste grow forhåpentlig hvis. Så kan jeg jo bruke de dritt lysene til stikklinger og nyplantet frø. Tror dere 50 cm ifra plantene skal gå greit ?

jiffemann

De vil jo fungere, skal ikkje svartmale. Men iforhold til annet utstyr, og ikkje minst iforhold til pris iforhold til effektivitet så er det ganske lavt på spekteret.
Om du har 2 av den typen, så vil det nok tilsvare ca 250watt med kvalitets HPS. Og en får jo bra ut av det, men om en har ett 1x1meter telt, som er "fullt" så vil det ikkje vere nok.

Om du lyset dekker plantene lavere enn 50cm så må du bare senke det.
Plantene tåler nok omtrent å vere borti glasset på de lampene der uten å brenne seg. Så det eneste du trenger tenke på er at hele planten(e) får lys og ikkje kun midten =)

• Like 1

Salatdyrkern

Takk for raskt svar, har 6 planter der nå (kun 4 er er grodd opp ifra cocoen jeg bruker) skal passe på at jeg holder lyset så nært jeg kan og samtidlig passe på at alle for lys. Så for vi se :) er spendt! har 4 jack herer auto og 2 frø jeg fikk (han trodde det var lemon haze). Jacken har fått en tøff start men håper de henter seg inn litt nå snart. skal vist bare ta max 80 dager ifra frø med jack herer autoen ^.^

• Like 1
  • Thumbs up 1

Dr Dank

Hvorfor bruke penger på merkevare-lys når man får like bra eller bedre for under halv pris? Har du lest tråden du poster i?

Eller selger du? 

For å svare på spm ditt. Hvor lenge kan selger bevise at lyset har blitt brukt? Husk det er angitt levetid på de fleste lamper. Normalen ligger på mellom 50 000- 100 000 timer elr 6-12 år ved kontinuerlig bruk. Hvis den er knapt brukt, dvs max et år ville jeg selv solgt den for 5000.- minimum. Da med tanke på at nypris er 6500.- eks toll & mva. Utover det, halv pris ved halvert livsløp.... 

jiffemann
7 timer siden, Dr Dank skrev:

Hvorfor bruke penger på merkevare-lys når man får like bra eller bedre for under halv pris? Har du lest tråden du poster i?

Eller selger du? 

For å svare på spm ditt. Hvor lenge kan selger bevise at lyset har blitt brukt? Husk det er angitt levetid på de fleste lamper. Normalen ligger på mellom 50 000- 100 000 timer elr 6-12 år ved kontinuerlig bruk. Hvis den er knapt brukt, dvs max et år ville jeg selv solgt den for 5000.- minimum. Da med tanke på at nypris er 6500.- eks toll & mva. Utover det, halv pris ved halvert livsløp.... 

Kanskje det går ann å prøve å svare litt positivt neste gang, og ikkje begynne svaret ditt med en så negativt lada setning ? =) Bare et forslag !

9 timer siden, buklao skrev:

Hei. 
Hva tenker dere er en grei pris for et Platinum LED p600 på bruktmarkedet? 

https://platinumgrowlights.com/product/p600/

Bor i Oslo

Selv om @Dr Dank er litt negativ i sitt svar, så er nok svaret totalt sett ganske rett. Begynn på 4-5k, så kan heller folk prute litt om de vil. Når du har passert 30 innlegg får du også tilgang til kjøp/salg delen av forumet her, hvor en kan prøve selge litt. Samt muligheter til å sende PMs.

• Thumbs up 1

Dr Dank
6 minutter siden, jiffemann skrev:

Kanskje det går ann å prøve å svare litt positivt neste gang, og ikkje begynne svaret ditt med en så negativt lada setning ? =) Bare et forslag !

Srry! Skal skjerpe meg...

• Thumbs up 1
  • Thanks 1