Gå til innhold
Gartneren

Georgia(landet) har legalisert cannabis

Recommended Posts

Mr.Rosin

Herre min hatt da, dude, jeg er ikke aktivist, enda vet jeg mere om utvikling av det som du skal liksom representere? Så nå er hypoteser bevis?

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

"dette vil det koste!" Hypotese, enda det ikke er representativt, for på plasser de har legslisert, så refererer de til samme plassene som resten av utsalget(samme pris). Og jeg er frekk, fordi du begynner med å si jeg er irrelevant? hele tråden snakker for seg selv, jeg snakker faktisk ut i fra sunn fornuft.

Sannhet er ikke frekt. Reguleringene er sikkert rasistisk også?

Jeg venter i spenning på neste utbrudd. Jeez, ta deg sammen. For du mener jeg ikke la frem nok bevis tidligere? tafatt dude!, du har ikke tatt deg tid, for det passer ikke inn i din ideologi.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Men vi kan si det sånn;

Om det blir legalisert og folk klager på pris og kvalitet, så kan de takke Capsper DiNapoli, han som påsto at jeg lyver, ikke sant? for du står jo for dine utsagn?

*insert blamegame here*

It won't be forgotten.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

For du skiller heller ikke på rekreasjonell og medisinsk bruk, som jeg nevnte tidligere ang Californina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Istedenfor å kverulere, kanskje du kan fortelle oss om denne toleranse-politikken som du ønsker at Norge skal kopiere fra Amsterdam. Hva går den ut på, og er det annerledes politikk i Amsterdam enn i resten av Nederland?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

LOL, du kan først svare på de hypotesene dine og spørsmålene mine, enn å be meg om noe. Måte på fekkkhet, du overser dine egne utsagn .

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Jeg har gitt deg langt mere, enn hva du tilbyr. Og du kaller meg frekk?

Du er vel ikke ut å kjøper rompehasj, til 450,- pris nå? :P

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Og før du begir deg ut på spydigheter og skal belære meg, svar på det jeg spør deg om da, dude! Altså, det du forlanger alltid av andre!; nå kan du svare på mine spørsmål. Selv om du vil omgå de, som jeg mistenker. For etter å ha lest dungevis av dine tråder, så har jeg "noen" spørsmål :D Men vi begynner med de jeg har stilt i denne tråden som står ubesvart, det burde være "fair", ikke sant?

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg tror jeg har svart på alle relevante og forståelige spørsmål, men lag gjerne en liste med spørsmål du mener ikke har blitt besvart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Start med denne: Vil du stå for evt en legalisering, som evt blir for dyr og regulert i form av svak medisin? Kan du ta skyldfølelse for det og stå fram? Og ikke beskylde andre for at de har plaget deg i 8år som en unnskydning, for at din ideologi ikke vinner fram? Dvs, vil du påta deg ALT ansvar for evt en dårlig "modell", for du har jo "liberale og lave-skatt-modeller" og lav skatt? Hva innebærer "liberal" fra din side? er dette en garanti fra din side? For jeg har utfordret deg på dette før, men da har du kun avblåst det som at de andre velger "dårlige modeller"

For du nevnte også "restriktive modeller", som igjen det synes at du har påpekt at andre har valgt. Vil det si at dine "venner" velger en konservativ og dårlige modell?

Dette er bare 6 av de første spørsmålene,(de lette sprøsmålene, bare vent til vi går i dybden på renhet og framstilling) jeg har over 40+(50) på skjemaet her, men svarene dine vil nok lede til flere. Og svarer du på garanti-spørsmålet, vil det blir hengende over deg på de neste og en evt utredning/legalisering senere. For jeg er ikke redd for å peke finger på den skyldige, og så standheftig som du framstiller deg selv, så bør du ta samfunnsendringen som en mann.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Og utdyp, hele modellen(gjerne flere). Ikke bare vage ting som tidligere nevnt. For JEG(og andre) vil nok gjerne vite hva vi stemmer på.

Husk at alt du nevner nå, vil bli tatt med i min rapport og siden du er allerede offentlig person, så vil jeg anta at det går greit med navn?

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli
28 minutter siden, Mr.Rosin skrev:

Start med denne: Vil du stå for evt en legalisering, som evt blir for dyr og regulert i form av svak medisin? Kan du ta skyldfølelse for det og så fram? Og ikke beskylde andre for at de har plaget deg i 8år som en unnskydning? Dvs, vil du påta deg ALT ansvar for evt en dårlig "modell", for du har jo "liberale og lave-skatt-modeller"? Hva innebærer "liberal" fra din side? er dette en garanti fra din side?

Du spør om jeg i et fremtidig hypotetisk scenario der Norge innfører en dårlig legaliseringmodell, sannsynligvis uten at jeg er en del av lovskaperne, vil stå frem og ta på meg all skyld for de negative sidene av modellen? Svaret på det er nei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Jeg spør deg om en faktisk modell som du påstår at andre ikke velger. Eller sier du rett ut nå at alle dine såkalte "modeller" er kun hypoteser og at du ikke har noe reelt å komme med? Er det du kommer med kun ideologi og synsing? For du var ivrig med å fortelle oss at dine modeller var bedre enn alle andres.

Svar gjerne på resten og. Og ikke svar med spørsmål tilbake, det er vanlig politiker-pjatt(blame game-opplegg). Det er trossalt dine tidligere ord.

Det som jeg ler litt over er at du klandrer meg for hypoteser, samtiig som du ivrer ett sett med tanker om en evt hypotese. Dvs, det er enda ikke en hypotese engang :S

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin
On 8/4/2018 at 4:47 PM, Casper DiNapoli said:

Georgia-dyrkerne ble sikkert oversett fordi de var opptatt med å lage falske profiler og krangle om en 8 år gammel bagatell istedenfor å komme på banen politisk. Får håpe dyrkerne i Norge ikke går i samme fella.

Hold dere fast folkens, nå kommer faktisk realiteten fram. Nå lover vi plutselig ingenting, og alt er alle folka på forumet sin feil, siden de ripper opp i gammelt oppgulp.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Ok, rett og slett, her er saken Casper!

Jeg er ikke ute etter å overbevise deg om noe som helst, det har jeg forstått for lenge siden(og jeg har gjerne litt meninger om "Custies"). Men jeg som røyker og dyrker, klarer fortsatt å ha et objektivt og nykternt syn på cannabis(for her er det mange negative sider og). Det er noen ganger viktigere (for meg iallefall) og ha et ærlig blikk på det vi driver med, ellers lyver du til deg selv og. Og i det man lyver til seg selv, rett og slett hjernevasker seg selv i tro, så er jeg litt tom for ord eller mulig jeg ikke er tåmodig nok.

Jeg personlig(som du vet) har i prinisppet ikke noe i mot en legalisering, men slik som jeg ser det pr. i dag, så vil jeg si at verden ikke er moden for det, og det er langt forhastet og lite gjennomtenkt.

Men jeg skal faktisk si noe godt om deg og, ikke bare ødelegge nattesøvnen din(selv jeg har det motsatte :D), fordi vi er ikke klar for noe slikt.

Du er en modig fyr, som står fram slik du gjør og står fram for noe du tror på. Ikke ta dette feil, men, jeg vet slettes ikke om i dette tilfellet her, om det er bra eller ikke. Samtidig ser jeg måten du skriver på at du er ikke en dårlig fyr, du mener godt. Det er vel det som egentlig teller. :)

Med det, så har jeg forøvrig sagt det jeg vil i debatten, for jeg synes det er viktig med annet syn på dette, enn kun røyking. Det betyr faktisk noe for samfunnet og fremtiden. /end cliche

Sånn, da er jeg ferdig i debatten, men ikke med forumet.

Gro hardt! :)

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

hmm interessant lesing dette her... 

Er personlig veldig glad i diskusjoner, og liker å delta i de selv. (har ikke tenkt å gjøre det nå). 

kan si meg enig i begges tankegang, ja jeg tror dessverre legalisering kan føre til dyrt produkt, men da mest pga. motivene regjeringen vil ha bak legaliseringen. ingen legger vel skjul på at staten ønsker en nedgang i cannabisbruk. og mest sannsynlig vil det gjøres på den måten det blir gjort med alkohol og sigaretter. helvettes skatter. 

mr rosins argument at det MÅ bli dyrt pga. hvordan det funker i norge er som casper nevner irrelevant. da det kan dyrkes fram meget billig dersom regjeringen tillater det. 

Men vil ikke den beste løsningen være avkriminalisering/legalisering hvor man får lov til å dyrke hjemme og evt. opprette private cannabisklubber?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Ja, hvis Norge velger å legalisere med tung avgiftsbelegging, så blir cannabisen for dyr og en vesentlig del av det svarte markedet vil bestå. Ingen brukere vil ønske en slik legalisering fremfor en legalisering med lettere avgiftsbelegging, så det vil være avholdsbevegelsen og staten selv (og ikke reformvennlige aktivister) som eventuelt kommer til å presse på for tung avgiftsbelegging.

Hvis så skulle skje er det likevel bedre enn dagens politikk, der 99% av markedet er svart. Den siste prosenten eller deromkring kjøper cannabis lovlig og forholdsvis billig på enten nederlandske eller norske apoteker allerede i dag. Derfor er det ikke grunn til å tro at det er overhengende fare for at en legalisering vil gi så tung avgiftsbelegging at lovlig cannabis blir dyrere enn illegal cannabis er i dag. Jeg mener forsåvidt også at 200 kroner grammet for lovlig cannabis er å foretrekke fremfor 150 kroner grammet for ulovlig cannabis, men vet at andre kan ha annen mening om det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

En avkriminalisering vil neppe inkludere at det blir lovlig å dyrke litt hjemme, men avkriminalisering kan gjøre begrenset hjemmedyrking straffefritt hvis dyrkerne spiller kortene sine riktig og melder seg på i den politiske prosessen.

En legalisering kan gjøre det lovlig å dyrke litt hjemme, men det er ikke gitt at en legalisering inkluderer at det blir lovlig å dyrke litt hjemme. Det kommer an på hvilke stemmer som blir hørt i den politiske prosessen, og per i dag mangler dyrkernes stemme totalt.

Willy Pedersen har for noen år tilbake i sin hovedkonklusjon talt for at det bør være lov med noen planter og han vil kanskje ytre seg ved en eventuelt senere legaliseringprosess, men nå i avkriminaliseringsprosessen som vi er inne i har det vært stille fra han.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
l0lman

tviler sterkt på at lovlig cannabis blir dyrere. Tenk er enkel økonomi at ulovlig dyrka pot er dyrere enn lovlig dyrka. Eneste grunnen til at det er marked for smugleralkohol i Norge er pga det høye avgiftsnivået.

En annen ting, av det lille jeg kan om jordbruk så vet jeg at om en bonde hadde fått så lite som 1000-2000kr kiloen for cannabis så hadde det fortsatt vært den mest profitable planta å dyrke her til lands.

Ikke bare det, men i Colorado og Washington hvor all lovlig pot blir dyrka innendørs og dispenseries i Colorado må dyrke egen tilog med så har prisene gått hvert år etter at det lovlig markedet kom kilde:https://nordic.businessinsider.com/marijuanas-getting-cheaper-in-colorado-2016-9?r=US&IR=T

Som Ole Røgeberg har sagt, så må man regne med at prisen for cannabis i dag er 10 gangeren enn det det ville ha vært om det var lovlig.

Til slutt vil jeg også si at bedrocan har flere forskjellige typer produkter og det er piss og si at dem bare har pøkk. Går du på hjemme siden deres så ser du enkelt at dem har fra 5% thc pot til 24% som er standarisert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin
13 hours ago, l0lman said:

tviler sterkt på at lovlig cannabis blir dyrere. Tenk er enkel økonomi at ulovlig dyrka pot er dyrere enn lovlig dyrka. Eneste grunnen til at det er marked for smugleralkohol i Norge er pga det høye avgiftsnivået.

En annen ting, av det lille jeg kan om jordbruk så vet jeg at om en bonde hadde fått så lite som 1000-2000kr kiloen for cannabis så hadde det fortsatt vært den mest profitable planta å dyrke her til lands.

Ikke bare det, men i Colorado og Washington hvor all lovlig pot blir dyrka innendørs og dispenseries i Colorado må dyrke egen tilog med så har prisene gått hvert år etter at det lovlig markedet kom kilde:https://nordic.businessinsider.com/marijuanas-getting-cheaper-in-colorado-2016-9?r=US&IR=T

Som Ole Røgeberg har sagt, så må man regne med at prisen for cannabis i dag er 10 gangeren enn det det ville ha vært om det var lovlig.

Til slutt vil jeg også si at bedrocan har flere forskjellige typer produkter og det er piss og si at dem bare har pøkk. Går du på hjemme siden deres så ser du enkelt at dem har fra 5% thc pot til 24% som er standarisert.

Jøss, du klarer å snakke imot deg selv i en og samme settning, for det er netopp avgiftsnivået som vil gjøre cannabis dyrt(så om du leser alt jeg skriver, så er det netopp det jeg påpeker).

Hvordan har det seg at alle skal "tolke" det som blir sagt? Les heller det jeg skriver enn å legge ord i munnen på meg, det er ikke fin debatt etikk. Jeg har aldri sagt at det er pøkk, det var en annen sammenlikning, som jeg satte på spissen som jeg hadde håpet dere klarte å forstå(kvantitet vs kvalitet, billig vs dyrt), men det er ikke lett å prate med folk som forvrenger andres syn. Og heller ikke lett om man skal mate dere med teskje. Skal dere debattere, så ikke tolke, men faktisk lese det jeg skriver.

Bedica er den jeg har her, og den er slettes ikke bra imo, men derimot kan jeg ikke si noe om hva du ser på som bra. Det frister å spørre deg om du faktisk har testet Bedrocan sine produkter, eller bedømmer du de bare ut i fra THC og CBD %? For det virker litt slik siden du refererer til innhold og deres side. Og når man har dyrket en stund, så finner man ut at cannabis er litt mere sammensatt enn kun dette, spesielt når det kommer til andre alkoider og terpener, som det strengt tatt virker som du overser.

Så med andre ord så vil cannabis koste 15-20,-pr gram, siden Røgeberg har sagt det?. For om jeg husker riktig så sa Røgeberg at et gram med weed ville koste under 10kr i produksjon, dvs da har han ikke tatt med ansatte, overhead, transport, analyser, mere transport, utsalg(overhead, som husleie etc, som ikke er billig i Norge) og alle disse jeg nevner har overhead og ansatte osvosv, og attpåtil tjene penger, for dette er ikke non-profit. Det var kun produksjonen av blomsten og heller ikke noe uttrykk for skattenivået etc i Norge(nå har jeg forklart dette 3 ganger til sammen i denne og andre tråder, så håper det synker inn). Noe sier meg at du aldri har drevet en bedrift før, for å drive bedrift i Norge er svindyrt(spesielt butikker og cafèer etc som er i sentrum). Så det du sier, er ikke bare feil, men direkte misledende.

Røgeberg sa også at California ville nok senke prisene raskere enn Colorado og Washington siden markedet var større der, men det har vist seg å være feil. Men igjen, så vil jeg si at dere vil nok bli skuffet, slik som California.

Men ikke nok med det, Colorado har et massivt problem med ulovlige grows som følge av legaliseringen, fordi mange ulovlige grow-up er forkladd som legale grows. Mye av disse produktene sendes ut av Colorado til andre steder, men mye blir også ulovlig omsatt innenfor.

Faktisk, så sa en politimann at de også mistenker at en del dispensaries, kjøper inn fra disse aktørene (finner ikke link nå, men skal se om jeg finner den senere i dag). Som også vil være med å forklare at prisene blir presset ned, ikke bare den legale produksjonen og omsettningen.

Og med dine utsagn, så kan jeg ikke forvente noe annet enn at du ikke har lest de andre trådene eller forsåvidt forstått hva jeg har skrevet i hele tatt. For du selektivt vrenger på ting og er helt ute av kontekst.

Men igjen, som jeg har sagt, så har jeg sagt meg ferdig med debatten.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin
On 8/6/2018 at 4:49 PM, Casper DiNapoli said:

Man får Bedrocan på norske apoteker for ned til 115-116 kroner per gram, så det må ikke være kjempedyrt med lovlig cannabis slik @Mr.Rosin påstår.

https://cannabismedisin.no/nyheter/hva-blir-prisen-pa-bedrocan-i-norge/

Det som jeg glemte å påpeke her er om du skal ha det til den prisen du oppgir så må du punge ut med 28-29000 for 250gram, og hvis du kjøper den minste mengden, altså 15gram(3845,-) så koster det 257 pr.g og hele 425 pr.g(6200) på det andre apoteket. Man kan også påpeke at ofte de som trenger det som medisin er trygdet, og da er det ikke lett å kaste 30k i bordet, så da blir man nok å forholde seg til små og dyre kjøp.

Det er bare en som skiller seg ut i små mengder på 154,-pr gr.

Ikke billig akkurat og vil tro det er dyrere for rekreasjonelt salg og det er nok her vi vil se det største skatte og -avgiftstrykket.

Også, hvis man ser på tobakksprisen, så er nok produksjonskostnaden på bare noen få kroner pr 20pk eller 50g tobakk, så tviler på at det blir lav avgift på enda et rusmiddel.

Sånn, da er jeg ferdig. :)

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli
11 timer siden, Mr.Rosin skrev:

Bedica er den jeg har her, og den er slettes ikke bra imo

Hvorfor kjøper du den hvis du ikke liker den? Fikk du den i forseglet beholder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

For ca 5år siden var jeg villig til å prøve ut medisinsk cannabis, så jeg dro til psykolog i Amsterdam for søvnproblemer. Det er ikke slik at de deler ut smaksprøver akkurat, så da er det bare en måte å finne ut på og det var den jeg ble anbefalt til mitt bruk. Jeg kjøpte det på apoteket der, så jeg har enda igjen ett par bokser, ja de er forseglet(5g bokser). Det jeg ble mest sjokkert over er at denne kom ferdig grindet opp, og der ser man kvister etc i produktet, som man må sitte å pille ut. Jeg vet at de har andre typer som kommer i buds f.eks selve Bedrocan, som en kompis brukte å kjøpe, som også nå, surprise, surprise, dyrker selv(han er trygdet).

Men det ble for dyrt(ikke at jeg har dårlig økonomi, men mener jeg betalte rundt 13k for 100g + betale for reise, psykologen, kost og losji, så ca 20k gikk med) og når jeg kunne gjøre det bedre selv, så ble dette det første og eneste gangen jeg dro for dette formålet. De sier at den beste lærdommen er kostbar og jeg kan si jeg lærte noe.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin
On 8/7/2018 at 5:51 PM, Casper DiNapoli said:

Ja, hvis Norge velger å legalisere med tung avgiftsbelegging, så blir cannabisen for dyr og en vesentlig del av det svarte markedet vil bestå. Ingen brukere vil ønske en slik legalisering fremfor en legalisering med lettere avgiftsbelegging, så det vil være avholdsbevegelsen og staten selv (og ikke reformvennlige aktivister) som eventuelt kommer til å presse på for tung avgiftsbelegging.

Hvis så skulle skje er det likevel bedre enn dagens politikk, der 99% av markedet er svart. Den siste prosenten eller deromkring kjøper cannabis lovlig og forholdsvis billig på enten nederlandske eller norske apoteker allerede i dag. Derfor er det ikke grunn til å tro at det er overhengende fare for at en legalisering vil gi så tung avgiftsbelegging at lovlig cannabis blir dyrere enn illegal cannabis er i dag. Jeg mener forsåvidt også at 200 kroner grammet for lovlig cannabis er å foretrekke fremfor 150 kroner grammet for ulovlig cannabis, men vet at andre kan ha annen mening om det.

Det jeg mener her er at de som er trygdet som vil slite mest, for jeg har noen kompiser som er det, og det er økonomien deres som vil faktisk styre om de har råd, ikke at de ikke vil betale eller hva de foretrekker. For det er netopp det jeg poengterte tidligere også, og ikke bare en mening, men en realitet. Så til syvende og sist er det faktisk lommeboka som styrer hva du har råd til, for selv om man er trygdet så må du fortsatt betale husleie, mat, strøm og en følelse av å leve  ...og enda ha råd til evt medisin. Og som jeg nevner over, så er det ikke billig å kjøpe medisinen i Amsterdam, for du unnlater å kalkulere inn reise, opphold, mat og lege/psykolog-utgiftene.

Problemet er at du tar kun de "billigste" alternativene(men samtidig unnlater å si at du må kjøpe en kvart kilo, altså store kvanta) som fasit og du tar kun utprisen som en fasit og ikke resterende av kostnadene av en evt reise, men det forutsetter som jeg sier, at du har en sterk økonomi fra før av. Men siden det er så billig som du sier, så skjønner jeg egentlig ikke hva du vil, for du sier jo selv du kan allerede kjøpe det "forholdsvis billig" både her til lands og i Amsterdam, lovlig vel og merke.

Og som jeg poengterte, så blir det cirka 200,-pr g for 100g i Amsterdam(sluttsummen blir billigere om du kjøper mere, som du er opptatt av) (som du selv sier du er villig til å betale inkl. alle utgifter, samt du får deg en reise. Det burde jo være en win-win situasjon fra din side.), så man må spørre seg, er du ikke fornøyd med tilbudet? og hvorfor?

Personlig så jeg mener at det blir litt skjev framstilling av problemet fra din side.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Jeg skjønner ikke poenget ditt heller. Må ikke trygdede betale husleie, mat, strøm når de dyrker ulovlig eller når de kjøper cannabis fra kriminelle? Hva argumenterer du for?

Poenget mitt er at når norske apoteker tilbyr Bedrocan ned til 115 kroner per gram (ja, ved kjøp av større mengder), så betyr det at et legalt marked i prinsippet kan tilby lovlige og rene produkter som er billigere enn de ustabile varene det illegale markedet tilbyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå