Gå til innhold
Gartneren

Georgia(landet) har legalisert cannabis

Recommended Posts

Mr.Rosin

Jo, men du argumenterer for at det er bedre å måtte betale 200 for lovlig enn 150 eller evt enda billigere på svartemarkedet. Sist jeg kjøpte Malana Cream f.eks, så betalte jeg 115,- pr g. Nepal til 125,- pr. g. Dj's Blueberry(tørrsikt) til 70,- pr g. Rosin til 220,- pr g. (har betalt mindre for andre typer rosin og(du vet, de urene produktene :P ) "krydder maroc" til 102,- pr g. "butter maroc" til 118,- pr g, "shoe sole" til 115,- pr g.(den skosåla er nok det beste hasjen jeg har sett og prøvd i mine 25år som røyker) på døra, dvs inkl frakt, for jeg bor ikke i Oslo. Men hadde jeg vært der, så hadde prisen vært enda lavere.

Nå skal det sies at jeg er meget priviligert(men jeg har jobbet for det) og mye av det her jeg nevner er meget begrensede mengder, men uansett har det med interessen min for hasj å gjøre som har ført meg til de riktig folka, slik at jeg ser mye til hasj som man ellers ikke ville sett, selv på det internasjonale markedet(men det begynner å ta seg opp kraftig der og). Så at du kjøper kommersiell aka gate hasj til 150,- pris er nok din egen feil, for viser du mere interesse og kunnskap, så ender du ikke bare opp som en "custie" og du vil se bedre priser.

Og dette begrunner du i?, for jeg har lagt fram haugevis av eksempler på at svartemarkedet tilbyr mye annet og langt billigere, enn du påstår vil skje, samt at du har da dine lovlige alternativer. Dette er jo dine egne argumenter, som jeg simpelt hen påpeker.

Og når du sier du er faktisk fornøyd med en 200-pris, så da påpeker jeg at det finnes alternativ for deg, som du også selv sier.

150,- pris og en 200,- pris er forskjellen på en middag eller ikke, for en som har allerede lite å rutte med, det er poenget. Ikke alle trygdede dyrker og det betyr heller ikke at selv om de trygdede kjøper det fra det svarte markedet, at de kan kjøpe hele tiden, men at de har råd til mere som er poenget, selv med en middag.

Men du er altså ikke fornøyd med 200 pris på bedrocan-produkter? Evt den 115,- prisen du kan få her til lands? Og hvorfor skal du da legalisere, hvis du er fornøyd med den lovlige medisinen og prisen?

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli

Lovlig medisinsk cannabis er vanskelig å få i Norge, det er strenge kriterier for å få det.
Jeg vil legalisere sånn at cannabismarkedet blir normalisert og integrert i den lovlige økonomien. Og jeg synes rekreasjonelle brukere også bør ha tilgang på lovlig cannabis, ikke kun medisinske brukere.

Jeg sa ikke at 200 kroner per gram er yndlingsprisen min, jeg sa at jeg foretrekker å kjøpe lovlig til 200 kroner per gram fremfor ulovlig til 150 kroner per gram, for å illustrere at det er en del fordeler med lovlig status fremfor status som kriminell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Og en evt avkriminalisering vil også normalisere brukere. Hva mener du cannabis bør koste da? Og her og, så kan man også "synes at det skal koste", men i realiteten er det noe annet, for det koster, ikke bare produksjon men hele veien etterpå også, ut til forbruker.

Og igjen, så vil jeg si at måten du fremlegger Bedrocan-produkter på, er at det er lett tilgjengelig til 115-pris(ellers ville jeg unngått å bruke det som eksempel). Det er slikt jeg reagerer på, ikke at det er vanskelig å få igjennom her, for det har jeg skjønt for lenge siden (derfor jeg utfordrer deg på det og grunnen til at jeg dro til Amsterdam). Og når jeg da påpeker at skattetrykket vil bli vesentlig større ved evt rekreasjonelt salg, ergo dyrere, ikke "forholdsvis billig" eller "billig" som du fremlegger det, så vrir du det til "ikke nødvendigvis" og da er det "vi andre som må gjøre en bedre jobb" og andre "motstandere og politikere" som vil ha det slik. Faktumet og realistisk sett er at vi vet at det blir slik i Norge, for her skattelegges alt høyt, og det er absolutt ingen grunn til å tro at cannabis vil få lavt skattetrykk.

Jeg synes agendaen din villeder folket og det hadde vært mye likere om man/du var ærlig om at det kan/vil bli svindyrt. Det er nok riktige måte å fremlegge det på, iallefall fra en ærlig synsvinkel, slik at det ikke villedes. Og om det blir billigere enn du fremstiller det, så er det faktisk et pluss og ikke en negativ effekt. For jeg personlig vil ikke at folk skal bli ført bak lyset med å forvrenge et evt utfall (ved å bruke eksempler som omtrent er umulige å oppnå), slik at de faktisk vet hva de stemmer på og vet at konsekvensene kan bli helt annet enn det du fremlegger. Det er hele poenget mitt med legalisering og monopol, og poenget med at du er desperat etter å oppfylle agendaen din, fører til at mye av informasjonen blir tilbakeholdt fra din side, for å fremme dette.

Og personlig tror jeg du gjør det bevisst, siden jeg må konfrontere deg på det og da innrømmer du glatt at det er haker ved det du fremstiller.

Hvorfor ikke bare si det med engang? og hvorfor må det hales ut av deg?

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

Her har herr rosin rett. i det at alt skattelegges høyt her til lands. det finnes INGEN grunn til å tro at staten vil godta rekreasjonsbruk til under 200kr grammet, da også de vil basere seg på hva folk er villig til å betale og derifra øke skattene gradvis. det siste en stat vil er rekreasjonsbruk av narkotika om det nå måtte være sigg pils alkohol eller cannabis. det første en stat vil derimot er å håve inn cash! 

jeg har enda ikke fått et bra argument til hvorfor Lovlig norsk cannabis vil bli billig....... se prisene nedover der det er lovlig eller semilovlig.. Amsterdam ikke akkurat billig der lenger heller. eller spania også ikke så billig at det gjør noe.  

Det finnes kun en løsning, la folk styre selv over hva som skjer i hjemmet (sånn som i spania) at man altså kan dyrke. 

Jeg personlig betaler MYE heller 100kr grammet ulovlig enn 200kr grammet ulovlig. er jeg kriminell da? spørs på øyet som ser. 

Det vi heller burde satse på når det gjelder politisk kamp om cannabis, er følgene det kan få for karriere, billappen osv om man blir tatt. det er DET som er kriminellt her til lands. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli
1 time siden, J.bacon skrev:

Jeg personlig betaler MYE heller 100kr grammet ulovlig enn 200kr grammet ulovlig. er jeg kriminell da? spørs på øyet som ser.

Politiets øyne vil helt klart se deg som kriminell og straffe deg hvis de får tak i deg. Det kan kanskje oppleves litt kult å bli jaktet på av snuten når man er ung, men det er ikke bra i det lange løp å mer eller mindre alltid ha en følelse av samfunnsmessig utenforskap og strafferisiko hvis man bruker jevnlig. Å unngå dette er en av fordelene jeg er villig til å betale litt mer for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Casper DiNapoli
4 timer siden, Mr.Rosin skrev:

Og en evt avkriminalisering vil også normalisere brukere.

Kunne du gitt oss en liten definisjon på avkriminalisering, sånn at vi vet at vi snakker om det samme når vi bruker det begrepet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KranPer

ved en legalisering mener jeg at de som trenger cannabis til medisinsk bruk burde kunne få dette på resept ifra en lege. De som bruker det privat burde få kjøpt det på et pol istedet for å oppsøke kriminelle miljøer, men det er sikkert mange som vil fortsette å handle av de og da de blir nødt til og senke prisene sine for å beholde kundene sine. tror mange hadde gått over til et pol for å kjøpe WW,girlscoutcookies osv istedet for å kjøpe hasj ifra "marokko" som har blitt kryssa av så mye forskjellige strains fordi det vokser ute rett ved siden av en nabo som dyrker en helt annen type strain i fjellsiden. må legge til att dette er bønder som får luselønn for produktet de lager før det blir smuglet over til Europa i biler, båter og magene til folk. 

Når en eventuell legalisering kommer så vil vi få en norsk modell, kanskje med forskjellige elementer som vi ser fungerer fra andre steder i verden, og coffeshops trur jeg vi ikke kommer til å se i Norge på lang tid for røykeloven er for sterk.  når det kommer til produksjon av cannabis på en industriellskala mener jeg at prisen ikke kommer til å gå opp mer en det er idag, fordi at nå er det svarte markedet som bestemmer prisen og den er langt høyere en hva de betaler selv for produktet. og det at flere steder i statene man får gjøre alt i samme lokale produsere og behandle produktet før det sendes til der det blir solgt holder prisen på et rimelig nivå. og prisen er jo ikke så gal borti der alt ifra 10 til 25 dollar pr gram avhengig av stryken på varen og det er jo en bra ting det att sterkere cannabis er litt dyrere så slipper man at folk flest ruser seg hele tiden på sterk cannabis å faller utenfor og må få hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

En avkriminalisering @Casper DiNapoli , er at du fortsatt kan ha et visst antall gram og vise skjønn for at om du dyrker til eget bruk ikke er ulovlig, sålenge de ikke kan bevise salg. Da kan man fokusere mere på som @J.bacon sier; at du ikke skal bli straffet i form av å miste lappen, så lenge man ikke kjører i ruset tilstand som jeg mener bør sees strengt på uansett rusmiddel, lovlig eller ikke. Men du svarte ikke på spørsmålene mine, igjen.

@KranPer men så må du også huske i USA, er at lønningene og produksjonskostnader er lavere enn Norge, så det er faktisk ganske dyrt i hht det. Det er også det samme i @J.bacon sitt tilfelle, men han i det minste påpeker det og som kommer med mye bra poenger (at det selv ikke er "billig" for oss heller, selv med våre høye lønnsutbetalinger som er i verdenstoppen). Og skal det legaliseres, så synes jeg ikke at det skal være noen form for restriskjoner på styrke, evt konsentrater. For selv om noen blir ubrukelige av å røyke slikt, så vil det også straffe de som tåler å røyke litt tyngre, men har selvkontroll. Men jeg ser problemtstillingen din, men jeg mener det heller må gjøres motsatt. Dvs at de som går på NAV må ha restriksjoner på antall gram de kan få kjøpt, slik at de ikke sitter bare hjemme på rævva og røyker og forlanger mere penger av staten (da kan man fort ende opp i en dårlig spiral). Men slik jeg ser det, er at de som står opp om morran og bare må ha morningsen sin, må erkjenne for seg selv at de har et problem (dette er rekresjonelle bruker jeg snakker om).

Jeg for min del røyker aldri om morgenen mere, det er det 20år siden da jeg ikke jobbet og vet av erfaring hvor lett det kan være å "ta det i morgen istedet". Å nyte cannabis i mine øyne burde være en gulerot om kvelden eller evt etter man har gjort unna sine plikter for dagen, ellers kan den bli et hinder for mange. Nå er nok dette min erfaring, og jeg sier ikke alle er slik, men jeg ser det samme går igjen hos flere jeg kjenner også(og dere kjenner vel noen dere også, vil jeg tro). Ikke at jeg skal bestemme hva folk gjør med livet sitt, men ikke la det bli en byrde for andre og samfunnet forøvrig.

Og, når det kommer til medisinsk bruk, så må det uansett gå via lege for evt attester, men det betyr ikke at alternative medisiner vil bli gitt på blå resept. Og la oss si det blir gitt på blå resept, så er det fortsatt ingenting som heter gratis middag, det bare betyr at det er resten av folket som må ta regninga i form av skattepenger.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå