Gå til innhold

Recommended Posts

Seed

Hei.

Da er jeg der at jeg er i startgropen for å gro en plante eller to. Jeg har litt begrenset med resurser for å handle inn utstyr. Jeg har tenkt på å kjøpe denne pakken Her hos hydrogarden .

I tillegg så tenkte jeg å bestille med  en Biobizz try pack indoors som jeg ble anbefalt hos dem. 

Det vil bli mitt første gro prosjekt, så er spent på hva jeg kan få til.
Røyker relativt lite og sjeldent, så dette er vell i hovedsak et interesse prosjekt. 

Jeg har mulighet for littegrann lukt, men ikke mye. Men rekner med at kullfilteret vil gjøre en ok jobb med dette ? 

Jeg leser mye forskjellige artikler på nettet, og her inne på forumet. Og selvfølgelig mye YouTube, så begynner å få en liten basic forståelse for hva jeg skal begi meg ut på. Men rekner med at iløpet av den første growen så kommer jeg til å lære vanvittig mye. 

Er det noen tips til start oppsettet her ? Har litt andre basics jeg må kjøpe selvfølgelig. Potte, jord vifte.  Noe å anbefale ? Helst som er mulig å kjøpe lokalt. Er ikke store plassen, men har chlas Ohlson, Biltema, plantasjen osv. 

Frø har jeg enda ikkje anskaffet. Er ikke helt sikker på strain enda, men tar gjerne i mot tips her òg, Gjerne en Strain som er litt tilgivende for nybegynner feil. 

Hilsen 

Seed:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

det blir bra 8-) plantejord med perlite funker. fra plantasjen. perlite må du vel bestille, eller så er det fler på forumet som har brukt kattesand istedenfor perlite. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner

Jeg tror også dette blir bra :) Jeg ville ha kjøpt en billig ph og ec måler fra EBay fex.  

Som potter bruker jeg murer bøtter fra Biltema og borrer hull i bunnen på de. Solide saker. 

En bordvifte burde du også ha, for å få litt sirkulasjon i teltet. Biltema/Clas Ohlson 

Kjøp jord og perlite på plantasjen. 

Strain har jeg ikke peiling på men jeg ville gått for en auto plante.  Da slipper du å tenke på lyslekasjer osv. 

Kjøp frø og hent de i Sverige,  poste restante i Strømstad fex.  

Man blir ikke avhengig av å røyke cannabis men man blir jævlig avhengig av å dyrke cannabis, så hvis du syns dette er gøy tar det ikke lang tid før du må oppgradere alt utstyret :joint: Lykke til 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Seed

Godt å høre at det ikke virker som jeg går på en kjempe smell med å kjøpe denne pakken :) jord, perlite of bordvifte hadde jeg allerede planlagt. Men ph og ec måler hadde jeg ikkje tenkt på. Så det skal jeg ordne med. Likte bøtter fra Biltema som potte ! 

Når det kommer til frø så blir det nok litt tungvint å reise til sverige. Tar meg ca 10 timer å kjøre en vei, så får se hvordan jeg løser den biten :) tenker at den greieste veien å gå er å ha utstyret på plass først ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
DetErBareMeg

ph måler og ec til jord? trodde dette var unødvendig..? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner
2 minutes ago, DetErBareMeg said:

ph måler og ec til jord? trodde dette var unødvendig..? 

Tja, vi har stort sett veldig bra vann fra springen her i Norge men jeg liker å ha kontroll på det jeg heller på plantene :) Og hvis det dukker opp problemer kan jeg utelukke ph problemer og for høy ec med en gang.  

Er vel ikke nødvendig men gjør ikke noe å ha det heller :joint:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt

Bestiller du over nett så er det alltid en sjanse for at det blir stoppa i tollen og da risikerer du å havne i politiets søkelys, anbefaler heller å dra direkte til en fysisk butikk
Frøene kan du kjøpe i butikk i Danmark, ta deg en Københavntur og så stikker du innom Chillo eller Zenseeds/Ethnogarden og betaler kontant, da finnes det null spor etter ditt cannnabiskjøp og frøene er så små at de får du enkelt over bare du kaster originalpakningen(små ziplockbags til å ha frøene i får du i butikken)

Pass på å få med deg noen regular/ufeminiserte frø slik at du lett kan lage dine egne frø så er du selvforsynt med frø(evt så lager du dine egne feminiserte frø med sølvvann)
Koster selvfølgelig litt tid og penger men du får en danmarkstur med på kjøpet og lager du dine egne frø så slipper du å ta noen nye turer med det første ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
DetErBareMeg

kjekt å ha! uten tvil. Har begge deler selv (blitt litt mindre bruk ->), men med ph justerende næring og relativt greit vann i springen, så trenger man egentlig bare en grei...."feed-chart"? Nå glemte jeg navnet her... :)

Når det gjelder den pakka du linket til trådstarter, så har jeg samme lampe og reflektor selv tror jeg, men dette er nok bedre for å holde moderplanter og stiklinger. Blir litt lite lys utav en sparepære på 125w. Ergo holder det liv i det som skal videre inn til vekst/blomster telt. Vil det ikke være bedre med 150w HID? (Tror jeg har sett de i så små størrelser). Lumatek ballasten min (400w)har mulighet for 250w på laveste setting. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Seed

Da var kittet bestilt i helga og på vei. Trodde de brukte DHL jeg ? Dette har vertfall gåt gjennom vanlig post. 

Takk for kommentaren om lys situasjonen ! Da skal jeg begynne å se etter en 150W HID pære. Ser det er E40 sokkel i reflektoren, så bør vel la seg gjøre ? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Seed

Lurer også på dette med friskluft inn i teltet. Ser chlas Ohlson har en kanal vifte dfm. Hadde det vert greit å bruke ? Eller er det en mye bedre løsning ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner

Sånn i utgangspunktet skal det holde med den uttrekks vifta som følger med i pakka. Den drar ut luft fra teltet og skaper undertrykk og teltet trekker da luft inn selv. Om vifta er kraftig nok må noen andre svare på men tror du klarer deg med den i pakka :joint:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Seed

Alright :) da ser jeg først hvordan det vil fungere med viften som er inkludert. Vil vell ganske fort se på telt duken om det blir undertrykk eller ei. Står att jeg har opplegget i neste uke. Så da blir det vell å sette litt opp, å kikke at allt er som det skal. Selv om det ikkje blir dyrking med en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner
24 minutes ago, Seed said:

Alright :) da ser jeg først hvordan det vil fungere med viften som er inkludert. Vil vell ganske fort se på telt duken om det blir undertrykk eller ei. Står att jeg har opplegget i neste uke. Så da blir det vell å sette litt opp, å kikke at allt er som det skal. Selv om det ikkje blir dyrking med en gang.

Ja nå må du skaffe frø :):joint:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
OGrow
20 timer siden, Seed skrev:

Da skal jeg begynne å se etter en 150W HID pære. Ser det er E40 sokkel i reflektoren, så bør vel la seg gjøre ? 

De pærene passer nok i reflektoren om den er E40, men du må ha ballast i tillegg. Kattesand fra Coop funkerer bra istedenfor perlite. Smartpots er bedre enn plastbøtter imo.

https://www.aliexpress.com/item/Round-Fabric-Pots-Plant-Pouch-Root-Container-Grow-Bag-Aeration-Pot-Container-H06/32815082973.html?spm=2114.search0104.3.22.51317ed4f1pWbe&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10065_10151_10344_10068_10342_10343_10340_10059_10341_10696_5011518_100031_10084_10083_10103_5723618_10618_5011618_10307_10624_10623_10622_10621_10620,searchweb201603_55,ppcSwitch_5&algo_expid=14c48948-6fe0-4876-9ceb-4f7faf3ec493-3&algo_pvid=14c48948-6fe0-4876-9ceb-4f7faf3ec493&transAbTest=ae803_2&priceBeautifyAB=0

Endret av OGrow

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Seed

Tenkte jeg skulle bruke kattesand istedenfor perlite. Skal ikkje gro så mye at jeg bestiller en hel sekk med perlite sånn i utgangspunktet. Såg på sånne smartpots på wish, men såg at plantasjen hadde tøy potter her hjemme :suspicious: selvfølgelig litt dyrere. Men tenker det ikke er krise med en hindring ekstra. Men angående ballast. Hvordan vet jeg hvilken ballast jeg skal kjøpe ?

Edit: Her er potten fra plantasjen. Men mulig den er lite egnet ? 

Endret av Seed
La til link

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner

Coop har flere typer kattesand som det står Coop på og jeg er ikke sikker på hvilken type er riktig, så pass på når du kjøper. Kanskje noen her kan legge ut info om det? Ellers koster en pose perlite 99 kr på plantasjen. 

Jeg har ikke brukt tøy potter før men de er sikkert bra. Eneste er at mediumet tørker fortere i sånne potter,  så pass på det.

Her er en riktig ballast hvis du skal kjøre 150w hps/mh https://www.growland.biz/ETI-Ballast-150w-for-HID-Lamps-HPS-and-MH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Seed

Er jo forsåvidt et poeng. 99 kr er ikke mye, å er jo ikke akkurat sånn att det blir dårlig av å stå :tounge: 

Bør jeg evt ikke gå for tøypotte da ? Tenker at jeg vil ha det mest mulig idiotsikkert siden det er første gang. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann
På 8.8.2018 at 12.01, Seed skrev:

Da var kittet bestilt i helga og på vei. Trodde de brukte DHL jeg ? Dette har vertfall gåt gjennom vanlig post. 

Takk for kommentaren om lys situasjonen ! Da skal jeg begynne å se etter en 150W HID pære. Ser det er E40 sokkel i reflektoren, så bør vel la seg gjøre ? 

Om en har mulighet, kjøp disse : http://www.hagebutikken.no/gartneri-og-planteskole/plantejord-og-torv/perlite-agra-grade-3-100-ltr
Ekstremt mykje billigere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner
2 hours ago, Seed said:

Er jo forsåvidt et poeng. 99 kr er ikke mye, å er jo ikke akkurat sånn att det blir dårlig av å stå :tounge: 

Bør jeg evt ikke gå for tøypotte da ? Tenker at jeg vil ha det mest mulig idiotsikkert siden det er første gang. 

Jeg kommer til å perlite på neste grow, kjøpte kattesand fra Coop til growen jeg har gående nå og den tror jeg var feil. Noe av det løste seg opp når jeg blandet med fuktig jord.

Det er mange som dyrker i tøypotter så er ikke feil å kjøpe det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann

Tøypotter absolutt fint, elsker de i ett ebb&flow system =) Men funker nok fint ved vanlig "jord" og handvanning og ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå