Jump to content
Seed

Spire gamle frø

Recommended Posts

Seed

Har seg sånn att jeg fikk en posen med relativt gamle frø av en slektning. Jeg har prøvd å få dem til å spire, men sliter veldig. Har prøvd forskjellige metoder, og har klart å få noen få frø til å åpne seg. Kanskje 5 av 40. Noen som har tips til å få dem til å klare seg videre ? Etter de har åpnet seg og blitt forsiktig satt i jord så virker det som hele prosessen stopper. Bruker god jord blandet med perlite. Frøene er vell en plass mellom 10 og 15 år gamle. 

Kan godt hende hele greiene er håpløst. Eller at jeg bare er utolmodig og at de gamle frøene trenger mere tid.

Men hadde håpet å få til frøene, sånn att jeg  slipper å måtte få tak i frø fra utlandet i tillegg 

pollen

Kommer litt an paa hvordan du vanner dem i de 2 foerste ukene . Jeg pleier aa ha cocoen min , (pre charged )  fuktig , men IKKE for fuktig naar jeg planter . La potta bli lettere foer du vanner igjen . Dette stimulerer tap rota til aa soeke etter nering som deretter vil resultere i en god rot masse . Hvis du vanner for mye , ender du opp med ' late roetter ' som ikke gidder aa lete , hence drooping seedlings . Bare et tips dette , men det er jo mange ting som kan gaa galt , Ph , ppm osv , men du er jo i jord , saa hvis Ph en er bra , og nerings verdien for seedlingene er riktig , saa er du paa god vei  ,,, alder , har spira 6 aar gamle froe med bra resultat , men de var lagret i riktig klima . 

paa god vei