Jump to content
Dr Dank

Newbie på autoflower please help :)

Recommended Posts

Dr Dank

Hei har akkurat fått inn fire frø fra RQS Bubble Cush Auto., og er helt i startgropa mht til dyrking. Det er første gang mao!  Har lest meg opp en del på hva jeg trenger for å dyrke inne. Jeg har gått for 90x90x170 Telt til fire 15L potter og 600W Fullspectrum LED. Kullfilter og hele pakka.

Nå har jeg altså fått frøa, og lurer på hva slags jord er det best å gå for. Jeg har kjøpt inn prima blomsterjord på plantasjen, men den virker litt tett/hard. Hva er det alternativet, er det greit å mixe torv etc inn for å gjøre den mer luftig? Evt finnes det et annet alternativ mht til bra jord, tror ikke jeg gidder å gå for kokos riktig enda... Da jeg trenger bøttevis med næring og piss jeg ikke kan noe om enda. 

Det jeg ikke har enda er lampa, men har hørt at det går å ha autoflowers kun på naturlig lys de første par ukene. Da jeg ikke er sikker på om jeg klarer å vente til lampa er i hus, lurer jeg på om dette er noe som hindrer maks størrelse og avling, og om det heller lønner seg å vente to uker på lampe??? 

Svar mottas med stor takknemlighet. 

MGrow

Jeg vet ikke om det ville ha påvirket avlingen, men husk at autoflowers ikke setter pris på ompotting. Er vel kanskje litt vanskelig å sette en 15liters-potte i vinduskarmen?

Dr Dank

Har ingen planer om ompotting. Det er vel ikke mest anno med fire 15 L i karmen nei. Mulig bare jeg som klør i fingra etter å begynne.

Tenker mer i retning av om det er tilstrekkelig med dagslys i et lys-sterkt rom, de to ukene? (Tror ikke jeg gidder å investere in CFL pærer heller, da LED burde holde) Det er jo relativt lyst enda, og frøene strekker seg jo ikke akkurat himmelhøyt på to uker. Har lest at de bruker den første tiden på rotsystemet, og at denne fasen er viktig mht til størrelsen på planten. Så tar derfor mot tips om hva som lønner seg :) 

Mr.Rosin

Jeg personlig ville ventet på den lampa, selv om det blir litt overkill i et så lite telt, så håper du har kraftig vifte for å ta unna varmen.

Ang vinduskarmen så ligger sola mye lavere nå og det vil påvirke lysspektret, du kan altså oppleve endel strekk som gjør stammen svak. Røtter utvikles hele tiden inntil ca 1-2uker etter blomstringen har startet. Personlig ville jeg ikke ha gjort det.

Når det kommer til jordforbedring ville jeg brukt perlitt for å få mere luft inn i jorda. Og siden du skal bruke så store potter fra start, kan det være greit å bruke 30% perlitt i stedet for 20%.

Dr Dank

Takker for tilbakemelding. Jeg venter på lampa. Har undersøkt en del rundt lampe, og det er flere som bruker 600W i et 90x90 telt uten større problemer, så jeg kommer til  å gå for 450W eller 600W.  Viparspectra 600w er anbefalt i et 3x3 fot telt iflg deres sider... 

Mht til jord er det tilstrekkelig med perlitt og intet annet? Da går jeg for det også.

Mr.Rosin

Det "går fint"(og du vil få produkt selv om du har 32 grader og), men det jeg prøver å si det er ikke optimalt, fordi thc begynner å avta etter 27-28 grader og terpener forsvinner på enda lavere tempraturer. Og man vil oppleve at planter vokser raskere ved høyere tempraturer(spesielt i vegetivt-stadie), men resin-produksjonen vil være lavere og du vil ha større vanskeligheter å holde rh(siden ved lavere tempraturer blir luften mettet raskere). En annen ting er at planter vil også perspirere mere ved høye tempraurer, det samme gjelder mediet som vil resultere i at du må vanne hyppigere og bruke mere næring, samt at da er det større sjanse for rotdød ved at mediet blir for varmt og røtter tørker inn ganske raskt. Så det som lønner seg er å finne den beste balansen mellom vekst og trikomeproduksjon, nemmelig en temp på 24-26. Men du vil ha variabler her også i hht genetikk, f.eks afghan, som er mere akklimatisert for høyere varme og lavere rh, enn f.eks en ekvatorisk sativa, som tåler høyere rh uten å oppnå budråte.

Jepp, du trenger ikke mere enn perlitt igrunn.

Edited by Mr.Rosin
  • Thumbs up 1