Gå til innhold

Recommended Posts

Selvforsynt
2 hours ago, HHx said:

Og sånn helt til å begynne med, så var tanken å dyrke noe for å lette migrene og slikt, så d hadde jo vært logisk å gått for noe som virker der og ikke er for vanskelig å få frem :)

2 hours ago, HHx said:

Nå nevnte du noe nytt for meg (har lest dyrkeboka) men dog. Foto ? Og er ikke auto noe vanskeligere å få frem? Eller har jeg missforstått helt her? Er feminiserte jeg tenke på. Ja, vil ha en sativa å en indica. Men der og er det "vanskelighetsgrader" slik jeg leste litt om. Lage egene feminiserte hørte jo litt forlokkende ut når du nevner det :nerd: 

Mange takk for svar, og tanke mat :)

Som Bacon skriver så er foto eller photo/photoperiod det samme som vanlig cannabis som trenger 12 timer mørke for å begynne å blomstre.
Auto eller automatic er de som begynner å blomstre etter noen uker(normalt 3 uker men kan gå opptil en måned eller kanskje mer avhengig av gener og miljørelaterte forhold som lys og temperatur).

Står det ikke noe spesifisert så er det vanlige foto-strains, de som begynner å blomstre automatisk vil det stå benevnelsen "auto" eller "automatic" bak, evt "ruderalis".
Autoer er det jeg har erfaring med og de er ihvertfall lettvinne å ha med å gjøre ved at man kan la lyset stå på mer enn 12 timer, gjerne hele døgnet om man vil, og de vil fortsette å blomstre.
En titt innom vanlige fotoer slik at de blir eksponert for lys på feil tidspunkt på døgnet vil kunne fucke opp blomstringa slik at de går tilbake til vegetativ vekst.
Ulempen med autoer er at når de først blomstrer så lar de seg ikke stoppe, da fortsetter de å blomstre selv om du syntes de er for små eller det på annen måte passer dårlig med blomstring(f.eks lukt)

Hva gjelder hvilke strains som hjelper mot hva så er leafly.com til hjelp.
Bruk denne https://www.leafly.com/explore/category-hybrid og velg "Hybrid", "Indica" eller "Sativa" og gå til "Advanced filters" for å sortere etter medisinske egenskaper eller ønskede effekter(dessverre lite autoer der men man får en pekepinn hva hva som hjelper mot hva)

Endret av Selvforsynt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner

Gjør som @Selvforsynt sier og kjør autoer.  De er lette å ha med å gjøre. Trives best med 18 timer lys og 6 i mørket men gjør ikke noe med litt lys hvis du vil inn å titte eller noen timer ekstra mørkt ved et strømbrudd feks. Noe jeg har opplevd 2 ganger. De tåler lst og topping og jeg får rundt 200 gram pr plante. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
HHx

Aha. Takk for meget oppklarende svar :D 

Da tenker jeg at jeg prøver med noen auto til å begynne med :)  

Hva tenker dere om fimming og scrog? Er det hensiktsmessig for en amatør?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
2 hours ago, HHx said:

Aha. Takk for meget oppklarende svar :D 

Da tenker jeg at jeg prøver med noen auto til å begynne med :)  

Hva tenker dere om fimming og scrog? Er det hensiktsmessig for en amatør?

Jeg tenker at første growen kan du kjøre alt så enkelt som mulig så ser du hvordan planta ser ut og oppfører seg naturlig, så kan du prøve deg gradvis fram på de neste growene.

Man lærer noe nytt hver gang :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cocho

Fin plass for å sjekke den medisinske effekten av div strains er Leafly.
Har brukt de siden flere ganger for å lese meg opp på spesifikke strains.

Den frøbanken jeg er mest fornøyd med er Nirvana. Har aldri vært borti noen som har vært mer diskre enn dem med tanke på forpakning og shipping av frø.
For å si det sånn så brukte jeg flere minutter på å forstå hva det var jeg hadde fått i posten sist gang jeg bestilte fra dem.
De tilbyr også handel med BTC (Bitcoin) så man kan enkelt handle over nett uten å legge fra seg spor.
De tar vel i bruk BitCanna etter hvert også når det kommer ut.
De lister også opp medisinsk effekt på sine strains, hvor vanskelig de er å håndtere, høyde og forventet avkastning.
De selger autos, femi og regular seeds til en billig penge (20-35 euro for 5 stk) med gratis frakt ;)

Annet enn det kan jeg si at topping og litt lett LST har fungert meget fra for meg. Jeg har ikke verdens største eller kraftigste oppsett, men får god avling av det uansett.
Og jeg føler det er mye fordi jeg benytter meg av topping for å spre lyset jevnt utover kronen av planten.

Happy growing! :joint:

- C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
chokoboy

Har en bekjent som sliter med migrene og han sverger til OG kush :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Kjør "reg"-beans dude. Autoer er for utendørs, og de er hverken "vanskeligere" eller "lettere" en regs, hele forskjellene er at du kan beholde bra phenoer (ta stiklinger) og må bruke timer. That's it.

Men når det kommer til genetikk så er det som de sier at noen er mere følsomme enn andre.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

?

Gjerne gi mere utdypende svar om du har noen motsigelser @J.bacon

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

syns   :bigsmile:    sier sitt, 

Du foretrekker autos til utvendig bruk, var kanskje det du prøvde å si?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Selvforsynt
1 hour ago, J.bacon said:

21 hours ago, Mr.Rosin said:

Kjør "reg"-beans dude. Autoer er for utendørs, og de er hverken "vanskeligere" eller "lettere" en regs, hele forskjellene er at du kan beholde bra phenoer (ta stiklinger) og må bruke timer. That's it.

Men når det kommer til genetikk så er det som de sier at noen er mere følsomme enn andre.

Utendørs så er nok autoer eneste alternativet for det meste av Norge. Jeg har hatt auoer både ute og inne og vil absulutt si at de jeg har hatt inne har gitt mest ifra seg.
Når det er sagt så gir sikkert foto-strains bedre avling men jeg synes nå det er enkelt å holde på med autoer jeg da. Får se om jeg tester ut noen fotoer bare jeg får skaffa meg større telt.
Med det teltet jeg har nå så er autoer mer enn store nok ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin
3 hours ago, J.bacon said:

Seriøst dude?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner

Jeg har ikke superpeiling men leser mye og mange som sier at genetikken har blitt veldig bra på Auto strains. Jeg har prøvd begge deler og liker at auto tåler tøys med lys bedre siden jeg er utsatt for strømbrudd titt og ofte. Mine photo ble hermier men autoene tålte det. 

Men enig at det hadde vært digg med muligheter for å ta stiklinger, har en ak47 som er helt sinnsyk. Skikkelig store og feite buds og den har fortsatt min 4 uker blomstring igjen, skulle gjerne hatt noen stiklinger av den. 

Han her fikk litt over 1 kg tørka fra en plante 

https://www.autoflower.net/forums/threads/the-auto-ultimate-showcase-grow-party-dwc-with-dutch-pro-nutrients.26458/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Trollingen din fører ingen vei j.bacon. Så med det legger jeg også opp her på NC.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

trolling, lol

ikke ta så tungt på det rosin, håper ikke jeg fornærma deg.. så tynn huda bør du ikke væra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Nå har endelig forumet blitt delvis "rent" for trolling og annet humbug... Da kan jeg ikke la være å sitere deg, bare sånn for å friske opp hukommelsen.

On 8/7/2018 at 11:48 AM, J.bacon said:

hmm interessant lesing dette her... 

Er personlig veldig glad i diskusjoner, og liker å delta i de selv. (har ikke tenkt å gjøre det nå).

Når har du tenkt det da dude? Siden du er så opptatt av "diskusjoner", vil jeg si at dine utsagn i tråden her er "trollete", og du kan lol'e deg i seng for min del, men at du forventer "debatt" var søkt av meg i beste fall.

Men, for å si det sånn.. Jeg er mer enn åpen for diskusjon om genetikk med deg, men virker som det er nok med " :bigtounge: " i dette tilfellet. "bøyer meg i støvet", du er brilliant!. Fra nå av er det veien å gå, enn forklaringer og fordypning... visdom, lærdom... who cares! Jeg skal iallefall ikke beskylde deg for det, for da hadde jeg vel blitt tiltalt ganske fort.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Jeg er her for å hjelpe i bunn og grunn, NorCcan har meget lite å tilføye fra mitt standpunkt for å si det slik (eneste grunnen til at jeg er her, er regelrett en forkjærlighet for NorCan, etter 15år her). Og hvis du har motsettninger(som nevnt tidligere, uten "one liners") utenfor å tilføye meg meninger jeg ikke har, så er jeg åpen for diskusjon. Men å legge ord i munnen min, blir rimelig tafatt dude! Og i beste fall, feil i grunnleggende forstand og utvikling(bruksområder osv) av cannabis. Så med dette blir det eneste "selveid, er vel eid", det riktige utsagnet.

(kunnskapen har sunket betraktelig de siste 7 årene på NC, men har man sett filmen "Idiocracy", så har man en pekepinn på framtiden).

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
chokoboy

Rolig nå karer 8-) Dere har begge delvis rett. Men tilbake til saken og tema så ble vel autoer skapt med tanke på utendørsbruk og er også det som funker best til utegrows her til lands. Men nå har det vært en voldsom utvikling innen autostrains de siste 5-6 årene og på verdensbasis så tror jeg det blir dyrket mer autos inne enn det gjør ute. Se bare på alle growlogs på YouTube og alle forumer bl.a så har trenden snudd. 

(kunnskapen har sunket betraktelig de siste 7 årene på NC, men har man sett filmen "Idiocracy", så har man en pekepinn på framtiden)

Amen og kunne ikke vært mer enig, ikke vært her i 15 år men savner mange av de gode gamle brukerne som var med å "bygge" opp NORCAN. 

Peace out :joint:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

at auto'er har "kommet lengere", er argumetet man har hatt i flere år nå. Ja, jeg røyker mye stuffs fra folk og noen som dyrker autoer(og noen ute selv, som jeg lager hasj på), men det går på bekostning av potens, alltid. Og selv om du ser schvæære planter, er ikke det entydig med bra smoke.

Ruderalis-genet vil for alltid stå i veien for indica/sativas pga GCA, og alltid på bekostning av potens(og vil være lik i samsvar med fremdrift av rene sat/idc/hyb), desverre(dette vil ta enda årevis å frembringe, mye pga snever genetisk-linje som blir krysset med en mye bredere-linje etc... alt for mye å forklare her og nå). Selektiv/foretrekte gener blir vanskeligere å isolere, kort og godt.

(AA + aa) og pairing. Ser enkelt ut på papiret :) Men generelt vil hybrider vise mere vigør pga GCA, ofte i form av utbytte, spes stabile (IBL) indica og sativa.

Endret av Mr.Rosin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

@Mr.Rosin Dette var en morsom måte å våkne på. Her LOLa jeg faktisk ganske lenge. Og det er helt klart at du har doktorgrad i cannabus, MEN, siden du virkelig tok en kjapp kommentar såpass innover deg skal jeg ta et minutt her å forklare det for deg.. Setter forsåvidt pris på den fantastiske kunnskapen din.

Hvis folk kun skulle gjort ting slik det står skrevet i doktorgrads boka di, så hadde ikke så mange fått dyrket. Jeg starta med dårlig utstyr og hadde ikke alt på stell, brukte bag seeds lagde eget dårlig lys osv osv. Fikk mange som deg som sa det ikke var noe vits.. og selvfølgelig, sånn jeg gjør det nå ligner ikke på hvordan jeg starta.  Men jeg fikk fram ålreite saker og det blei en hobby. 

for å gjøre det relevant til tråden, auto funker fjell inne. og jada du har rett i det du sier og nevner. Men poenget er vel at man skal få produkt, og da funker både auto og foto til innebruk. 

Spytt ut det du lurer på, eller tag meg 20 tråder til, det var faktisk overaskende morsomt, An eye for an eye, makes the world go blind.

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin
22 hours ago, J.bacon said:

Hvis folk kun skulle gjort ting slik det står skrevet i doktorgrads boka di, så hadde ikke så mange fått dyrket. Jeg starta med dårlig utstyr og hadde ikke alt på stell, brukte bag seeds lagde eget dårlig lys osv osv. Fikk mange som deg som sa det ikke var noe vits.. og selvfølgelig, sånn jeg gjør det nå ligner ikke på hvordan jeg starta.  Men jeg fikk fram ålreite saker og det blei en hobby.

Hvor har jeg yttret slikt? eller har du flere meninger å ilegge meg?

Eneste grunnen til at jeg reagerte var at jeg ville faktsk at du forklarte til meg hvorfor istedet for :bigtounge: , Det var ikke værre enn det, men du bare fortsatte med det samme banale svaret( så du kunne tatt deg tid, istedet for å virke nedlatende til andre mennesker). Og ja jeg hadde merket meg at du liksom var opptatt av debatter i fra tidligere tråd, og mente dette kunne være en fin måte for oss å utveksle meninger og samtidig lære, forøvrig ville det være informativt for alle andre i tråden også.

En gang var NC en plass for utveksling av informasjon, læring og synspunkter, tok jeg virkelig så feil? Skal NC ha en sjanse som forum i dagens verden av andre arenaer, så må vi i det minste prøve å holde ting informativt, slik at folk ser og vil delta.

Endret av Mr.Rosin
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon
1 time siden, jiffemann skrev:

Nok no tenkjer eg.

Ja dette begynner, eller var forsåvidt, meningsløst fra starten.. Jeg skjønner poenget til rosin, og jeg regner med han skjønner mitt. Om ikke, så får det bare være.. Jeg er på dette forumet fordi jeg er meget glad i det meste som omhandler cannabis og dette er den eneste norske siden jeg kjenner til. 

2 timer siden, Mr.Rosin skrev:

En gang var NC en plass for utveksling av informasjon, læring og synspunkter, tok jeg virkelig så feil? Skal NC ha en sjanse som forum i dagens verden av andre arenaer, så må vi i det minste prøve å holde ting informativt, slik at folk ser og vil delta.

Enig i det, og ja, kanskje jeg skulle holdt " :bigsmile: " litt lenger inne og forklart meg. Det gjorde jeg ikke, og sånn er det. Trenger virkelig ikke over dramatisere dette til noe mer enn det er ;) Tror ikke jeg ønsker noe annet i norcan enn deg rosin.. Du hadde nok likt deg som politiker kan jeg se for meg, kanskje helst venstre siden. Eller tar jeg feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mr.Rosin

Jeg er slettes ikke noe venstremann og jeg er heller ikke noen som ville vært politiker, for noen mere selvsentrerte og narsissistiske mennesker skal man lete lenge etter. Problemet til politikere er at de vil at folk skal leve slik som de tror og vil, noe jeg forakter med hele mitt hjerte og kritisk sans.

Men da er vi ellers enige. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon
3 minutter siden, Mr.Rosin skrev:

Jeg er slettes ikke noe venstremann og jeg er heller ikke noen som ville vært politiker, for noen mere selvsentrerte og narsissistiske mennesker skal man lete lenge etter. Problemet til politikere er at de vil at folk skal leve slik som de tror og vil, noe jeg forakter med hele mitt hjerte og kritisk sans.

Regna ikke med du var det heller, var en spøk, haha :joint:. Kan si meg fullstendig enig i uttalelsen ^ 

Ha en fin dag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå