Jump to content
HHx

Totalt newbie

Recommended Posts

Mr.Rosin

You got me! :D

Ditto! ;)

Edited by Mr.Rosin

chokoboy
På 1.11.2018 at 0.59, Mr.Rosin skrev:

at auto'er har "kommet lengere", er argumetet man har hatt i flere år nå. Ja, jeg røyker mye stuffs fra folk og noen som dyrker autoer(og noen ute selv, som jeg lager hasj på), men det går på bekostning av potens, alltid. Og selv om du ser schvæære planter, er ikke det entydig med bra smoke.

Stakkars TS regner han ble skremt fra å spørre om flere råd her inne på forumet :) 

Personlig så er jeg "old school" og foretrekker mange av de gode gamle strainsa og har en forkjærlighet for "landrace" som ikke helt kan matche dagens krysninger når det kommer til THC og CBD. 

Lurer litt på hva som ble ment når det ble sagt at det gikk på bekostning av potens? Når man i dag får autoer som har THC innhold på godt over 17-18% og andre auto strains er rike på cbd.

QUOTE :at auto'er har "kommet lengere", er argumetet man har hatt i flere år nå. Ja nettop, da har de jo hatt noen år på seg til å gjøre genetikken bedre da :D

Hvem her inne har sagt at "schvæære" planter er entydig med det du kaller bra smoke? 

Som jeg pleier å si "alt var mye bedre før i gamledager" :D hilsen grumpy old man ;)

Edited by chokoboy
Schrivelæif

Mr.Rosin

Hehe, vi får håpe TS nyter samtalen og ser at det er bare litt lidenskap ;)

Cannabis bør ikke bedømmes helt og alene på THC-verdier, det er en sammensatt plante med mange flere alkoider som har innvirkning i henhold eller i samsvar med hverandre. Så jeg har røyka weed som er av lavere THC men uhyre potent for de det ikke er samsvar med andre alkoider, f.eks lavt CBD-innhold som har anti-psykotiske egenskaper og vanligvis vil "temme" THC'en. Bare se på utviklingen av strains på 90-tallet da det ble gjort selektiv avl kun på THC og CBD ble utelatt, da var det mye "noia weed". Ut i fra dette er det hundrevis av alokider og alle spiller en rolle. Men det kan være en pekepinn, men aldri en fasit.

Når man snakker om på bekostning, så er det snakk om GCA(general combining ability), altså hvordan gener samsvarer eller ikke når man krysser. Og når du tar ruderalis f.eks som har uhyre lav potens og krysser den med en som er potent, så vil resultatet komme fra begge foreldrene, ergo vil potensen gå ned for at man skal beholde auto-genet. Så man blir å offre noe for å få noe annet tilbake. Og ut ifra det igjen, bruke årevis på å forbedre disse genene via selektiv avl og isolering av gener. Noe som ville vært mye enklere om man bruker rene IBL, for da slipper man mye genetisk forsøppling fra tidligere kryssninger, f.eks moderne kusher/elite cuts, noe som virkelig kommer fram i f2 og vidre generasjoner pga squaring. Dette er hvorfor hybrider av sativaer og indicas er så populære, for man kan ha en veldig stor sjanse for økning i vigør på f1's, spesielt om man bruker IBL's fra helt forskjellige linjer. Og dette er en fordel i rene landeraser, men det også krever at man sår ut dungevis av frø og går på pheno-jakt, så det er litt lotto.

Altså skal man kun krysse, så får du det til på få år. Men om du er målrettet(potens er kanskje det enkleste å jobbe med innen genetikk, men breeders bør vel ha litt mere enn bare potente planter?), så tar det gjerne flere 10år, bare se på arbeide til Dj Short. Da snakker man om SCA(special combining ability) høyde, potens,, struktur, blomtid, budstruktur, skadedyr, strekk, rotutvikling, rus-kompleks, aroma, terpener, florale-egenskaper for å nevne noe(alt dette er pheno-hunting og må gjøres hver for seg). Og alle disse må jobbes fram i f2'er(i noen tilfeller f3 osv for å finne de latente egenskapene(og vil bli skjeldnere jo lengere du kommer ned på f-stigen pga økning i antall phenoer) og deretter intregreres inn i genetikken(som igjen må såes ut i f2'er og isoleres). De beste av flo og blueberrys f.eks kom på 90-tallet etter 25år med arbeide, og har ikke de samme egenskapene idag(og det var vel litt det DJ sa og at han går oftere tilbake til gamle frø), fordi det går på bekostning av andre ting. Selv når man bruker SCA, så er man aldri 100% sikker på avkommet og må såes ut for å finne ut, men det kan generelt gi deg en pekepinn om du har krysset en del før, altså trial and error. Og helt til slutt skal den jobbes ut til gjerne f4-f6 for å sikre IBL. Og da har jeg utelatt å snakke om hanner som blir brukt, for det er en annen diskusjon.

Det med store planter ble posta i en annen tråd og jeg brukte det som eksempel, for det var noen som snakket om 1kg på auto og var ikke rettet mot noen spesielle, men påpekt som et eksempel. Og som etter svaret viser at det ikke var nok forståelse for hvorfor jeg brukte det som eksempel. Men jeg kunne svart med at det finnes gener der ute i ekvatoriske strøk og har også vært notert at kan høste godt over 4kg på disse, og de er rene sativas.

Jeg ser at det er mye jeg utelater, for det er uhyre vanskelig å forklare på forenklet måte uten at andre har satt seg inn i genetikk. Så det er nok litt tabbe fra min side, sånn sett. Men det er no iallefall faktumet, kort fortalt.

Og husk at frøfirmaer bruker masse penger på å promotere auto'er og spesielt mye på fem-frø, fordi de vet at de fleste dyrkerne blir utelatt(pga kunnskap og erfaring) fra å lage egne frø og der er det mye penger å hente. Så alt handler igrunn om hype og atter hype.

Håper det besvarer noen av spørsmålene ;)

Edited by Mr.Rosin
  • Like 1
  • Thumbs up 1
  • Thanks 1

pollen

He , he , du faar jammen sagt det gutt , visdommen din er noe vi alle her inne maa verdsette . Du minner meg litt on VG , staa paa . Skulle oenske du var onkel'n min ,,,:D

• Like 1

Mr.Rosin

LOL, kommer alt an på setting åssen du ser meg :D

V&G, savner han ja :cry: meget fin fyr.

chokoboy

Ti tomler opp for meget utdypende og godt svar Mr.Rosin, godt å se at du har stått opp på riktig fot i dag, my hero :)

Hageselskapet

Hei,

jeg kjenner meg veldig igjen i innlegget til HHx. Det blir straks skummlere når man har familie og en respektabel jobb...

Det var et kjempefint tips med growshopen i København, og jeg har vært inne på siden til chillo.dk - og vil absolutt vurdere å dra dit for å kjøpe frø. Men hva gjør jeg så? Jeg kan jo ikke akkurat ta båten tilbake med lommene fulle av frø... eller ta bilen og risikere to tollpasseringer.

Noen tips?

JackMalone

Her følger jeg gjerne med litt! Mye god info :D

HHx

Her har det vært aktivitet får en si :nerd:

Står litt i beitet og trenger råd, ang filter og vifte oppsett. Starter med et lite telt nå 80*80"160. Hvilket filter og vifte anbefaler folket? Tenkte å ikke gå helt over styr hva vifte angår, så på jula at de hadde en til rundt 300kr. Rørvifte, tenker at det må holde? Sliter snart hue av meg når det kommer til filtervalg, dette er noe jeg virkelig trenger at fungerer. Var inne på tanken å lage en filterboks å putte inn filter som er til kjøkkenvifter, men er der tilstrekkelig? :bored:

jiffemann

Ikkje spar på kronene når det kommer til kullfilter, så lenge lovene og straffene er som de er her på berget er nok det smarteste å ta de forholdsregler en kan. Så ang. vifte så kommer det litt annpå kor mykje lys du har tenkt å slenge inn i teltet, aka. kor mykje varme må blåses ut for å holde en levelig temperatur. Samt det kan vere kjekt med en vifte med temp/regulering innebygd.

KaosGartner
21 minutes ago, HHx said:

Her har det vært aktivitet får en si :nerd:

Står litt i beitet og trenger råd, ang filter og vifte oppsett. Starter med et lite telt nå 80*80"160. Hvilket filter og vifte anbefaler folket? Tenkte å ikke gå helt over styr hva vifte angår, så på jula at de hadde en til rundt 300kr. Rørvifte, tenker at det må holde? Sliter snart hue av meg når det kommer til filtervalg, dette er noe jeg virkelig trenger at fungerer. Var inne på tanken å lage en filterboks å putte inn filter som er til kjøkkenvifter, men er der tilstrekkelig? :bored:

Prøvde rørvifte fra Biltema og det var ikke bra nok, tror heller ikke et sånn kullfilter til avtrekksvifte er nok for å fjerne lukt. Kjøp noe skikkelig med en gang. 

Jiffe var raskere en meg :D

Edited by KaosGartner
To slow

HHx

Ok, takk for svar. Skal prøve med en lumeri sq200. Anb lys til teltet er 250w. Denne er på 200w, akuratt det får stå sin prøve. Ja det er derfor jeg spør, vil ikke gå på en blemme og ha for dårlig filter og vifte. Hva med den litt større viften de har på Biltema da tro? Ligner fælt på mange andre( bare snillere pris)

Og hvor tidlig trenger jeg avtrekk? Tenker og spire frøene nå til helgen. Fikk taki 13stk av ukjent type, så gunner på og går for gull. Tar det som en læringsprosess om d bli fjasko.

HHx

LED, forresten. Blir vel noe mindere varme av det også 

jiffemann

200w er 200w om det er LED eller HPS eller Halogen når det kommer til varme. Bare at du generelt får _mer_ lys fra 200w LED iforhold til HPS eller annen type, så grunnen til at folk ofte sier at det er "mindre varme" med LED er rett og slett fordi de trenger mindre lys i watt med LED, og dermed blir det mindra varme.

Det er nok eit greit filter, problemet er at du vil kun kunne ha en vifte som er mindre enn 240m3h ilag med det. Så om det viser seg at det er for lite kapasitet til å holde temperaturen nede, så vil du måtte oppgrader både filter og vifte senere.

Ang. hvor fort du må ha det, eg anbefaler å ha det fra starten av, noen typer vil kunne gi mye lukt ifra tidlig stadie, mens andre må omtrent inn i blomstringa før de avgir noe særlig lukt, veldig pheno-individuelt, så intet fasit svar er mulig å avgi, dessverre !

jiffemann

Uhm, har litt dårlig nytt til deg desverre.
Tok og undersøkte den lampa di litt nærmere, LUMERI SQ200...
Den drar bare 66watt, så det kommer ikkje til å bli store greiene utav. Sorry =/

OGrow

Det lyset du linker til er ikke mye futt i. Til et 80x80 telt er 66w altfor lite dessverre.

Jiffe is on fire!

Edited by OGrow
  • Haha 1

HHx

Lureri sq200 da mao, eller sløvhet :blush la gå. Kan prøve å avbestille om dere mener det blir for lite futt :whistle: 

Hva str på filter anbefaler dere da?

HHx

Tips på lys også? :whistle:  vil ha tilstrekkelig, men trenger ikke profft, er første grow å prøver å holde kostnadene noenlunde nede. 

Bra og tilstrekkelig filter vil jeg prioritere, så gode råd ang strl og slikt settes stor pris på :)

jiffemann

Til det teltet er det disse som blir mest anbefalt disse dager

https://meijiuled.en.alibaba.com/product/62000246986-807483715/indoor_grow_kits_240w_qb288_v2_Samsung_lm301b_top_bin_greenhouse_grow_lights.html?spm=a2700.icbuShop.41413.18.14e028f9ke44lA

Dette er en kinakopi av disse : https://horticulturelightinggroup.com/collections/lamps/products/hlg-300-v2

Ang filter, så hadde eg nok gått opp 1 eller 2 størrelse på det du linka til, så enten 360 eller 480m3h, to be on the safe side.

Så er det vifta da, det kan gjerne vere greit å kjøpe en litt større vifte enn filter, for dermed å kunne kjøre den på lavere hastighet enn ful guffe for å slippe unna viftestøy, og kanskje den vil vare enda lengre om en gjør det. Men det er mer opptil deg. Det eneste en må huske på da er å ALDRI kjøre den på full hastighet, fordi den vil fra mer luft igjennom filteret enn det klarer filtrere.

HHx

Takk for svar :) skal bestille filter og vifte. og se meg ut noe kraftigere lys :nerd:

• Thumbs up 1

OGrow

Du kan få et greit resultat med Kina-led, type blurple, men vi snakker 1 plante med et 125-150w lys (reelle watt, ikke 2000w tull). Ikke i nærheten av hva et QB vil produsere, men røykendes.

Har selv dyrket på budsjett, det gjør mange første gang de prøver. Er jo kjipt å legge mye penger i det og finne ut at det ikke er noe for deg, men anbefaler å spare noen tusenlapper til større vifte og bra lys. 

HHx

Da fikk man edelig lov å skrive her i gjenn :bigtounge:

Ventilasjons pakke bestilt. 365m³h  med vifte kontroll og 400m³h filter. 

Noe annet mer konkret lys som anbefales? Ser helst til rundt max 1000kr om man får noe brukbart for det. Raskt..

HHx

Så om jeg forstår dette riktig, så har egentlig lys watt sammenligner å LED watt, ingen ting med srøm forbruks watt? 

Hva kan forbruks watt å lys watt spille for en forskjell. Om noen skjønner hvor jeg vil med dette..

Ta den nevnte lampa over her til eks, oppgitt som tilsvarende 200w, men drar kun 65w. Vil det ikke være der strømbesparelsen til led er? 

Lite peil på akuratt dette så jeg maser på me spm :nerd:

Edited by HHx