Gå til innhold

Recommended Posts

jiffemann

Det er ulike typer LEDs, noen effektive, noen ekstremt ineffektive på nivå med hps, eller enda verre. Billig LED er ekstremt ineffektive, så når du skal sammenligne billig LED så kan du sammenligne med HPS feks bare som en pekepinn, og 66Watt med billig LED er nok ikkje mykje bedre enn 66Watt med HPS, som ikkje selges, og er veldig smått.

For hvermannsen kan lumen per watt vere det enkleste å forstå, og dermed sjå forskjellig på ulike lyskilder.

Det var en på forumet som vurderte en av disse : https://www.aliexpress.com/item/USA-DE-AU-UK-Stock-100-Warranty-2015-NEW-KING-450W-Full-Spectrum-LED-grow-light/32392723922.html
Om en går inn og ser litt nærmere på specsa som de selv oppgir. Så ser en at den de kaller 300W faktisk bruker ca 90W. Og de oppgir at den har 6985.00lumens
For å få lumens per watt så går du jo bare 6985 / 90 = 77,66 lumens / watt.

Her er en av de beste HPS pærene på markedet : https://www.monstergardens.com/Gavita-Pro-1000-Watt-Complete-Fixture
Den sies å ha ca 138000 lumens, den drar riktignok 1200Watt selv om den kalles en 1000watt HPS.

138 000 / 1200 = 115 lumens / watt

Så var det eg kaller LEDs, og da mener en LEDs som faktisk er vitsi å bruke penger på.

HLG 550 v2 (altså de orginale Quantum boardsa) https://horticulturelightinggroup.com/collections/lamps/products/hlg-550
De oppgir lumens watt direkte på sida si 171 Lm/W

Så har vi de som eg linka til deg tidligere https://horticulturelightinggroup.com/collections/lamps/products/hlg-300-v2
Der også er det oppgitt lumens / watt: 164 Lm/W
Litt lavere enn 550 V2 men fortsatt veldig respektabelt, over dobbelt så mye som de du hadde bestilt. 1.5x så mye som de beste HPS på market.

Så kommer det til et 80x80cm telt. Generelt så sier folk 30-50w per sqf. Dette igjen er jo et veldig dårlig utgangspunkt når en ser hvor forskjellig lysstyrke de forskjellige lampene har, men man kan anta at dette er nummer som henger igjen fra HPS tida. Så om vi regner ca 100 lumens / watt per sqf. Og vi tar middelverdien av 30-50, altså 40W per sqf. 
Ditt telt på 80x80cm tilsvarer ganske nøyaktig 7sqf.
40W per sqf x 7 sqf = 280Watt ved 100 lumens per watt.

Om en da har en lampe som gir 164 lumens per watt så ender en opp med å "bare" trenge 280/1,64 = 170W av Quantum Boards for å dekke behovet, dette er nok absolutt minimum av hva en kan "anbefale".
Men samtidig, som nybegynner er det ikkje sikkert en får utnytta hele teltet 100%

Kankje det hadde vert best å begynne med ett slikt : https://meijiuled.en.alibaba.com/product/62004667478-807483715/china_wholesale_120w_quantum_samsung_v2_led_grow_lights_for_indoor_garden.html?spm=a2700.icbuShop.41413.36.724b28f9Ggb8XX

Da får du 120Watt med kvalitet lys som du kan fortsette å bruke fremover om du skulle ønske å fortsette med hobbyen. Du kommer og under 1000kr.

PLEASE ikkje kjøp noko billig lys ! =( Får vondt inni meg hvergang noen gjør det.

Har også oppgradert deg til fullt medlem, så du har ingen restriksjoner lenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann

Alternativt; kjøp HPS (legg merke til at dette er gammelt og "billig" utstyr)
Pæra sies å levere 110lm/watt iflg. google, om det er tilfelle kan ikkje eg garantere.

Så med dette oppsettet får du 250W med varme, (mot 120W med varme for QB)
110 x 250 = 27 500 lumens (mot 164 x 120 = 19680 lumens med QB)
Litt over dobbel strømpris. Iløpet av 1 år med 12/12 utgjør det 365 x 12 x 0,130 = 569,4 KWh.

https://www.gartnerbutikken.no/products/lumii-mini-reflektor
https://www.gartnerbutikken.no/products/gib-analog-ballast-250-watt
https://www.gartnerbutikken.no/products/elektrox-super-bloom-hps-250-watt

1000kr.

Edit:
Så det er ikkje usannsynlig at du kommer til å få en bedre avling med HPS, men om du finner ut at dette er noko du liker å drive med, så kommer du ikkje til å bruke den HPSen mer enn kanskje 1 eller 2 høstinger før du får lyst til å oppgradere til bedre utstyr. Men om du kjøper et quantum board, så kan det fint brukes til feks vegging framover, evt stiklingslys, eller rett og slett ekstra lys til blomstring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
HHx

Mange takk for oppgradering :D og mange takk for utfyllende og ikke minst detaljerte svar :D 

Skal prøve å få avbestilt lyset og muligens da heller prøve med hps. Må prøve dette litt før jeg går absolutt all in på svindyrt utstyr.

Så pr nå, rimelig telt, dyrt ventilasjonsanlegg. Bommert på lys og mangler div målere, men ser ikke hastværket med de. Har en form for vifte som jeg håper duger. Har næring og PH strips til å begynne med. Skal lese gjennom dyrke guiden en tur til før jeg setter til spiring nå i helgen. Håper å få i gang 3planter til å begynne med(aner jo ikke hvilken strain eller noe) skal sjekke de lenkene du har sendt @jiffemann

Når ser jeg foresten om det er Auto?  Fikk indisser på at det var auto. Får uansett prøve å se hva det blir, om d blir noe.. så får ønskelista med jack herer, gsc, og-kush,ak47 stå til jeg får baller nokk til å skaffe de :nerd:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann

Du ser om det er auto om de begynner blomstre med 18/6 døgnrytme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
HHx

Ok, takk nokk en gang for svar :) skal lese dyrkehåndboka igjenn før jeg maser mer nå :nerd:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
michaelgreen

Mange steder som selger frø i dag, gjør en stor jobb når det kommer til å skjule frøene... men er greit å sjekke det ordentlig ut, gå inn på sidene til de forskjellige frø bankene å les.

Det er så mange måter å få det inn på uten at det blir linket til deg.  Les les les...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
HHx

Klarer bare ikke å legge helt i fra meg disse billig led vekstlysene.. 

Ser nå på en 600w. Med 153w strømforbruk. Noen hakk over sist nevnte, men er det like ubrukelig? :whistle:

Planen var å spire noen frø iløpet av helgen, men tiden strakk ikke til.:grin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
J.bacon

Har ikke lest hele tråden, men spørs hva du mener med helt ubrukelig. 

Du vil jo kunne avle fram noen fine buds med den. Men ikke la deg lure av at det står 600w, det er da altså 150w, helt ok det, for å prøve seg fram. Leve tia er det vel ikke noen garanti på og om lyset dæver under blomstring så går jo hele runda i dass..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann

Hva kan eg skrive for å få deg til å forstå at det er totalt bortkasta penger ? =(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
HHx

Forstår det kan være bortkastet penger. 

Men får bare ikke logikken i det hele til å gå opp :bigtounge: selv med de forklaringene du kom med @jiffemann

Blir bestilt hps for å være sikker, så den saken er grei. Meen, etter mitt hode nå. Så tolker jeg det slik. At LED oppgitt som f,eks600w, tilsvarer annet lys på 600w. Men at hele fordelen med LED er jo mindre varme og mindre strømforbruk, så da etter mitt hode, skal ikke forbruks W. spille noen rolle, da det i hovedsak er varmen.

Derfor klarer jeg ikke å legge det helt dødt med billigLED. :zealed:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
jiffemann
1 time siden, HHx skrev:

Meen, etter mitt hode nå. Så tolker jeg det slik. At LED oppgitt som f,eks600w, tilsvarer annet lys på 600w. 

Dette er HELT feil. Hva leverandørene putter som navn på produktene spiller ingen rolle når det kommer til hvor bra de faktisk er. Håper du ikkje er så naiv når det kommer til andre ting at du tar alt hva reklamer og leverandører sier for god fisk.
Som et eksempel, videoen som eg posta ovenfor, er et lys som produsenten kaller XXXX 300 yyyy, aka som du "tror" tilsvarer 300w "annet lys". Når det faktisk blir testa, så viser det seg at det leverer 80w, men med en effektivitet LANGT under HPS og selv andre "dårlige" lys. Altså det vil vere langt dårligere enn selv 80W med HPS...

Men ja, kjøpe hva enn du vil =) Eg har sagt nok i denne tråden nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
HHx

Følger lenkende du sendte @jiffemann, går for hps nå, så får jeg kline til med noe skikkelig led's når jeg føler jeg mestrer noe.. så til den tid kommer, om den kommer legger jeg LED dødt for nå. Takker for gode innspill:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå