Jump to content
Mullemek

Kjøpe utstyr

Recommended Posts

Mullemek

Har noen her inne erfaring med www.gartnerbutikken.no ?

det jeg lurer på er om det er trygt å bestille utstyret hjem til min egen adresse?

tenkte å bestille dette:

-DARK ROOM II - DR60 v3.0

-Lumii Mini reflektor

-Lumatek Digital ballast 250 W

-Lumatek 250 W HPS Dual Spectrum

-PK Kanalvifte med kontroller 400 m³/t ø125 mm

-PK Kullfilter 125 mm 360 m³/t

-GIB Klipsvifte 15 cm

Ser dette bra ut? Mest skeptisk på kullfilteret.

Mullemek

Har nå bestillt utstyret, men fremdeles nysjerig på om jeg kan føle meg trygg i etter tid.

• Thumbs up 1

KaosGartner

Skal være ganske trygt å kjøpe utstyr innlands.  Var vel noe greier når Hydrolåven ble stengt av politiet og de ville ha kunderegister.  Tror de slapp å gi fra seg det. Husker ikke helt men er jo ikke ulovlig å dyrke tomater i telt hjemme 

pjongo

Jeg vurderer å bestille samme pakke. Fornøyd? 

Mullemek

Ja, men sliter endel med temperaturen. Og om du kjører vifta over 50-60% så kommer det lukt gjennom kullfilteret.

så jeg kommer til å opgradere ti støre ventilasjon, luftkjølt reflektor og 400 eller 600w lampe.

pjongo

Okay, kjekt å vite. Du har ikke vurdert cooltube for å gjøre det rimeligere og enklere? 

jiffemann

Og ikkje minst, om du fkatisk har DR60 teltet du skrev om i første posten, så bør du ikkje tenke på noko meir enn 250watt.

• Like 2

Hageselskapet

Heisann,

jeg har et kjellerrom jeg ønsker å installere et ventilasjonsanlegg i; hva gjør man da?

Ringer et fima som driver med ventilasjonsanlegg og ber om et anbud? Hvor avansert et ventilasjonsanlegg trenger man? Jeg har to kjellerrom på til sammen ca 25 m2. Er det ikke litt rart å be om å få installert et kullfilter?

Er det noen som har noen konkrete navn på et ventilasjonsanlegg som kan anbefales, og ca hvor mye dette koster når man må gå via et firma?

Hageselskapet

Finnes det ventilasjonsanlegg som både resirkulerer lufta (endelig får jeg bruk for min kunnskap om fotosyntesen i praksis), transporterer fukt ut - og også bedriver en viss temperaturkontroll? Da tenker jeg sånn at all varmlufta ikke går rett ut?

Dette høres isåfall ganske dyrt ut?

Jeg har også lest et sted at slike ventilasjonssystemer bråker en del, så det anbefales å isolere mot første etasje; virkelig?

jiffemann

Ingen ide sånn generelt om hvem du kan kontakte eller hva du skal se etter av kvalitet når det kommer til "proffe" ventilasjonsting, men typen du kan sjekke ut for å ta varme på varmen er iallefall varmevekslere.

Hageselskapet

Hjertelig takk for svar, jiffemann - ja, jeg har lest litt om balansert ventilasjon, og man kan faktisk få inntil 20 000 kr i Enova-støtte til dette. Hvor fantastisk ville vel ikke det være?

jiffemann

Når det kommer til bråk er det nok av samme grunn som at folk flest her inne anbefaler å kjøpe så stor vifte som en kan ta seg råd til, da jo "lettere" den kan jobbe jo mindre bråk blir det, om det er en vifte som må kjøre full pupp "hele tida", og kanskje ikkje greier ta unna toppene engang, blir det plutselig mye mer bråk enn om det er en vifte som tusler rundt på 20% til vanlig, og kanskje ramper seg opp mot 70-80% når det virkelig trengs.

Skikkelig ventilasjon i ett hus er noko som er veldig ålreit uansett om det skal benyttes til vår kjære hobby eller ikkje.

Så det kan jo vere verdt å få undersøkt om mer enn bare kjelleren kan inkluderes. Og ang. kullfilter, jau, det er kanskje litt suspekt, men samtidig er det vel kanskje det enkleste å ettermontere mot en ventil om en hare mindre enn 10 tommeltotter.

Men om en har en hobby hvor en driver med kjemi som lukter, eller "maling" osv osv så kan det jo "bortforklares", selv om mange nok vil lure på hvorfor du er redd for at naboer kjenner malingslukta.

Hageselskapet

Tusen takk for svar :)

Ja, jeg driver tilfeldigvis med maling, og ikke minst; noe seriøs skiprepping (vel, jeg glider i det minste mine egne ski) - så det går nok bra :)

Men har folk både ventilasjonsanlegg OG vifte i kjeller? Blir ikke det smør på flesk?

Jeg må forøvrig få lov til å si at jeg ble inspirert av følgende NRK-artikkel i dag, og det er fornøyelig å vite at man er en del av det grønne skiftet. Men om det som står i artikkelen stemmer; at Norge kun er 5-10 år unna en tilsvarende løsning som California med lisenser osv; det er kanskje vel optimistisk?

https://www.nrk.no/urix/xl/det-gronne-skiftet-1.14432810

LHC
1 time siden, Hageselskapet skrev:

Tusen takk for svar :)

Ja, jeg driver tilfeldigvis med maling, og ikke minst; noe seriøs skiprepping (vel, jeg glider i det minste mine egne ski) - så det går nok bra :)

Men har folk både ventilasjonsanlegg OG vifte i kjeller? Blir ikke det smør på flesk?

Jeg må forøvrig få lov til å si at jeg ble inspirert av følgende NRK-artikkel i dag, og det er fornøyelig å vite at man er en del av det grønne skiftet. Men om det som står i artikkelen stemmer; at Norge kun er 5-10 år unna en tilsvarende løsning som California med lisenser osv; det er kanskje vel optimistisk?

https://www.nrk.no/urix/xl/det-gronne-skiftet-1.14432810

10 år er ikke så optimistisk. Danmark er f.eks ved å etablere en seriøs cannabisbranjse nå. Egne messer, mange frøprodusenter, lys og gjødselprodusenter etc.

Når det gjelder kjelleren din, så skulle det være helt greit å få lagt inn et ventilasjonsanlegg. Kullfilter kan du legge inn senere på egen hånd. Personlig ville jeg ordna det hele selv. Da kunne jeg først planlagt dyrkeområdet, og deretter tilpasset ventilasjon. Hvis du har kald kjeller, kan du f.eks bygge et eget rom i kjelleren og lede ventilasjonsluften ut i resten av kjelleren. Synes det blir for dumt å pumpe varm luft ut av kjelleren om vinteren. Hvis du har isolert varm kjeller er det selvsagt en annen sak.

Hageselskapet

Interessant!

Dette vil jo være en lukrativ bransje å gå inn i, så jeg tenker at alle tomatbøndene på Jæren bare står og tripper og venter på en legalisering?

Så til setningen "Personlig hadde jeg ordnet det hele selv."

Jepp; mange damer her inne som fikser sånn? Det nærmeste jeg kommer elektrisk kunnskap er hvordan slå av og på kaffetrakteren. Jeg kommer enten til å brenne ned hele huset, event kortslutte meg selv hvis jeg skal gå ned i kjelleren med ett par vifter kjøpt på nettet, en bruksansvisning og en skrutrekker.

Jeg har kikket litt rundt på nettet, og ser at ulike vifter, slik som feks Vortex inline fan, koster rundt 140 dollar. Da jeg ringte og snakket med et ventilasjonsfirma i dag, så anslo de vel 40 000. Herrlighet; det blir fort penger av dette! Er det vanlig for å ha en snaue 20 m2 moro? Trenger disse plantene så mye oksygen at det må en skikkelig hest av et ventilasjonsanlegg inn?

Tipset ditt om å lede ventilasjonslufta ut i resten av kjelleren var veldig ENØK-vennlig, så kudos, men vil ikke dette lukte?

Som nybegynner leser jeg side opp og ned på nettet om planlegging av dyrkingsområde; takk til tips til det, Fritenker. Jeg er som deg en tilhenger av god planlegging. Dette er i det hele tatt som å starte på en utdanning hvor man må finne pensum selv, utføre oppgaver fullstendig uten veiledning - og hvis man stryker på eksamen, så ender man i fengsel.

• Haha 1

Nightcrawler

Luften du blåser ut av det 20m2 rommet går slik     kullfilter - > vifte - > ventilasjonsslange ut av rommet. 

Kullfilteret fjerner lukten. Kjøp større enn du tror du trenger. Både pga sikkerhet mtp lukt, men også fordi du da kan kjøre større vifte og kjøre den med mindre enn maksimal hastighet, og dermed unngå støy. 

Si du eksempelvis ønsker å flytte 400m3/h luft. Da er det stillere med en vifte med maxvolum 800m3/h på halv hastighet, enn en som klarer 400 på full jamring. 

Ting å ha i bakhodet er at, for å unngå lukt av utventilert luft, må kapasiteten (m3/h) til kullfilteret være høyere enn max luftmengde m3/h på viften. 

Mye av det du skriver er helt sant. Mtp undersøkelser, finne pensum selv og risiko. Meeeen helt uten veiledning er man jo ikke. Norcan har trivelige folk som de folka oppi tråden her som øser ut av sin kunnskap. Selv har jeg ikke så mye erfaring men prøver å hjelpe litt jeg også.

Hageselskapet

Tusen takk for gode tips, Nightcrawler :)Mente selvsagt veiledning ute i felt av typen ikke-spesielt teknisk-anlagt-kvinne skal montere komplisert vifte - helt på egenhånd, ha ha :)Dette forumet her er gull verdt!

Jeg er til vanlig ikke altfor begeistret for internett, og hvordan folk behandler hverandre inne på ulike fora, men her har jeg ikke opplevd annet enn god gammeldags høflighet, en god porsjon dannelse - og ikke minst; en genuim hjelpsomhet.

Det har hjulpet meg over dørstokkmila, og gjort meg tryggere på at jeg har lagt ut på en spennende vei litt utenfor den vanlige A4-løupa. Jeg kjenner faktisk at jeg gleder meg veldig til å komme enda mer i gang.

Tusen takk!

• Thumbs up 1

LHC
17 timer siden, Hageselskapet skrev:

Interessant!

Dette vil jo være en lukrativ bransje å gå inn i, så jeg tenker at alle tomatbøndene på Jæren bare står og tripper og venter på en legalisering?

Så til setningen "Personlig hadde jeg ordnet det hele selv."

Jepp; mange damer her inne som fikser sånn? Det nærmeste jeg kommer elektrisk kunnskap er hvordan slå av og på kaffetrakteren. Jeg kommer enten til å brenne ned hele huset, event kortslutte meg selv hvis jeg skal gå ned i kjelleren med ett par vifter kjøpt på nettet, en bruksansvisning og en skrutrekker.

Jeg har kikket litt rundt på nettet, og ser at ulike vifter, slik som feks Vortex inline fan, koster rundt 140 dollar. Da jeg ringte og snakket med et ventilasjonsfirma i dag, så anslo de vel 40 000. Herrlighet; det blir fort penger av dette! Er det vanlig for å ha en snaue 20 m2 moro? Trenger disse plantene så mye oksygen at det må en skikkelig hest av et ventilasjonsanlegg inn?

Tipset ditt om å lede ventilasjonslufta ut i resten av kjelleren var veldig ENØK-vennlig, så kudos, men vil ikke dette lukte?

Som nybegynner leser jeg side opp og ned på nettet om planlegging av dyrkingsområde; takk til tips til det, Fritenker. Jeg er som deg en tilhenger av god planlegging. Dette er i det hele tatt som å starte på en utdanning hvor man må finne pensum selv, utføre oppgaver fullstendig uten veiledning - og hvis man stryker på eksamen, så ender man i fengsel.

Jeg skjønner. Skal du ha faste installasjoner, trenger du håndverker. Det kan være du skal overveie å begynne med et telt. Da er det lett å få til en kombinasjon av telt, lys og ventilasjon som fungerer optimalt. Er det utelukka eller?

Hageselskapet

Telt er vurdert, men siden jeg har to rom til rådighet, så prøver jeg meg på det.

Er det noen her inne som har vært på studietur til California?

Virker som det er populært i disse dager. Jeg tenker at man kan unngå mye nybegynnerfeil med litt praksis i felt, før man setter i gang selv - slik som i planleggingsfasen. Jeg ønsker å tilrettelegge for avlinger i ulike vekststadier, og siden jeg har to mindre rom til rådighet, så tenker jeg litt som i barnehagen; at de minste kidsa går i en avdeling, flytter over i den litt større, før de til sist har blitt store barn - og gjerne er for seg selv. Er jeg inne på noe her?

Nightcrawler

Hvis du har tenkt å dyrke "photo" planter, altså at de ikke begynner å blomstre før du forandrer på lyssyklusen, er du nok inne på noe. Da kan du ha barnehage med 18 til 24 timer lys i døgnet, og alderhjem med 12 timer lys og 12 timer mørke, der de blomstrende kan gå døden i møte. 

Hvis du heller går for å dyrke "auto" planter, bryr ikke de seg så mye om de får 12, 18 eller 24 timer lys i døgnet. De vokser seg til en viss størrelse og begynner blomstringsfasen uavhengig av lysvarighet.

En annen fordel med å ha separert kidsa og oldingene er jo at du kan skreddersy fargetemperaturen til de forskjellige aldersgruppene bedre. Mere blått for vokstfasen, og mere rødt til blomstringsfasen. 

eller du kan gjøre det litt dyrere og enklere og skaffe deg fullspekter led lys med en fargetemp på 3500 kelvin. Dette vul fungere greit til hele plantens livssyklus. Har selv et lys som bruker såkalt cob teknologi. @jiffemann har mer peiling på det nyeste innen led belysning. Tror de heter quantum boards eller no sånt og har samsung led. 

Hageselskapet

Ja, jeg har tenkt å være så effektiv som mulig og ha ett rom hvor jeg kultiverer kloner og dyrker frem små, søte urter - og ett, det største rommet, til selve blomstringen. Jeg leste ett sted at man i barnehagen kun trengte et standardisert lysstoffrør, som sto på 24 t/d - men dette et jo et enkelt lys uten noen farger; og barn vil jo gjerne ha riktig farge på barnerommet sitt, for økt trivsel, ikke sant?

Jeg lurer derfor på om jeg ikke skal kjøpe et fullspekter lys både til barnehage og gamlehjem; man vil jo at både oppvekst og alderdom skal være optimal, ikke sant? :)

Men akkurat dette med lys er ikke førstepri akkurat nå, da jeg baler med ventilasjon. Jeg vil ha to rom hvor forholdene er lagt optimalt til rette, og hvor jeg kan kose meg med å være, og vil ha en skikkelig ventilasjonsanlegg. Det skal bli morsomt å levere arbeidstegningen jeg har til installatøren. Det virker sikkert ikke noe rart i det hele tatt at jeg har en spesifikk liste på hvordan jeg ønsker systemet lagt opp, ha ha. Det morsomme er jo at matematikken fra grunnskolen nå plutselig kommer til sin rett, når jeg sitter og regner ut kubikk og hvor stor ekstraktorvifte jeg trenger; dette er virkelig et tverrfaglig prosjekt med mye god læring :) Men slik jeg forstår det, så trenger gamlingene mye mer frisk luft enn barna - så det vil ikke være det samme behovet for like store ekstraktorer i begge rom?

• Thumbs up 1

LHC

Størrelsen på ventilasjonen, altså dimensjon på rørene og størrelsen på vifta handler mest om hvor mye varme du skal ha ut. Og det igjen avhenger av hvor mye lys du har, som igjen avhenger av hvor mange planter du skal blomstre av gangen.

Det er greit å ha et rom til vekstfase og et rom til blomstring, men blomstringsrommet må være 100% lystett, og det betyr 100%.

Vektsrommet trenger ikke så mye lys som blomstringsrommet.

Ellers vil jeg anbefale deg å lese deg litt opp på basiskunnskap: https://www.growweedeasy.com/

Hageselskapet

Jeg tar tilbake det med at lys ikke er førstepri nå!

Hvilke type lys jeg skal ha, og hvor mye watt de genererer, må selvsagt inn i regnskapet før jeg lander ventilasjonen. Det er i tillegg lavt under taket, så det vil også spille inn på valg av belysning - og jeg tenker i utgangspunktet fire 600 W for et rom på 10 m2? Er LED-lamper en del av HPS-systemet?

Hageselskapet
7 minutter siden, LHC skrev:

Størrelsen på ventilasjonen, altså dimensjon på rørene og størrelsen på vifta handler mest om hvor mye varme du skal ha ut. Og det igjen avhenger av hvor mye lys du har, som igjen avhenger av hvor mange planter du skal blomstre av gangen.

Det er greit å ha et rom til vekstfase og et rom til blomstring, men blomstringsrommet må være 100% lystett, og det betyr 100%.

Vektsrommet trenger ikke så mye lys som blomstringsrommet.

Ellers vil jeg anbefale deg å lese deg litt opp på basiskunnskap: https://www.growweedeasy.com/

Takk for utfyllende og forklarende svar, LHC :) Det er SÅ hyggelig med så mange gode lærere! Planleggingsfasen minner mer og mer om et svangerskap med så mye som skal ordnes, tenkes på, eller forresten når jeg tenker meg om så var det å gå gravid mye enklere, ha ha. Men samtidig også en real utfordring, da naturfag og matte går opp i en slags høyere enhet. Er det mulig, om noen uker, å legge ut en arbeidstegning, selvsagt anonymisert, for tilbakemeldinger på tekniske løsninger, oppsett? Mye bedre å rette opp feil før man faktisk gjør dem...

LHC
15 minutter siden, Hageselskapet skrev:

Jeg tar tilbake det med at lys ikke er førstepri nå!

Hvilke type lys jeg skal ha, og hvor mye watt de genererer, må selvsagt inn i regnskapet før jeg lander ventilasjonen. Det er i tillegg lavt under taket, så det vil også spille inn på valg av belysning - og jeg tenker i utgangspunktet fire 600 W for et rom på 10 m2? Er LED-lamper en del av HPS-systemet?

Av det du beskriver, legger du opp til komersiell produksjon. Er det det du ha tenkt deg?

https://www.growweedeasy.com/cannabis-grow-lights

Edited by LHC