Jump to content
TheGardner81

Nybegynner

Recommended Posts

TheGardner81

Hei. 

Ganske ny i de her, kjørt gjennom en runde me nydli resultat. 

Så tænkt å start neste runde no. Da tænkt æ å prøv ak47, lsd el blc. 

Ww ss første runde. Mæn som nybegynner trudd æ fleir jo mere. Så no bli de ikke så mange. Hadd 9 i 1.2x1.2x200 og fekk 200.

Så no tænke æ kansje 2 å veg dem opp imot 8 te 10ukæ å 2 3rundar topping og gradvis switch lyse så dæm ikke strekke sæ for my pga høgdn æ har å gå på. 

Alt av tips å råd å erfaringer e velkomment. 

Bli sikkert masse spm oppgjennom:) 

Men tar dem litt som dem dukke opp. 

LHC

Flotte LED du har. Så vidt jeg kan se er det lys i den rød ende til blomstring, men jeg vet ikke noe om LED, lysfarger og strekk.

Du kan toppe en eller flere ganger. Hvis du ikke har prøvd topping, LST og SCROG før, er det kanskje en god ide å starte ut med å toppe en gang. Da få du 4 store buds. Sjekk ut siden jeg linka til. Der er all info du trenger.

Hvilke breeder kommer frøene dine fra da?

• Like 1

chokoboy

TheGardner81, 

Oppdater oss gjerne med en grow log, skal følge spent med ;)

• Like 1

TheGardner81

Får tak i frø der, ILGM 

(blir ikke sendt til meg) 

Hlg600 er helt fenomenal. 

Jeg synes den er best av di to. 

Og null varme og minimalt strømforbruk. 

Men om led er best, de skal ihvertfall ikke jeg uttale meg om. 

Men jeg er veldig godt fornøyd. 

Prøvde topping og sånn at jeg klip forsiktig og bøyer dem. 

Men vet ikke helt om de vart rett. Så skal lese linken du sendte og passe på å toppe ved 4node.

Edited by TheGardner81

TheGardner81

Chokoboy

Ja skal holde dere oppdatert

Hva bruker dere ha med i ein slik logg? 

chokoboy

Good, 

Gå inn på forumet "dyrkelogg" så ser du. Men strains, hva du dyrker i, hva slags utstyr (lys, telt, ventilasjon osv) næringsinnhold, teknikker du har brukt. Med andre ord store deler av hele prosessen, blir jo som en liten dagbok vi får æren av å følge. 

• Like 1

TheGardner81

Det er no greit ja. 

Skal sjekke ut de forumet. 

OGrow

Bra genetikk og lys du har der! Alt bør ligge til rette for killer buds fremover når du får litt mer erfaring. Forumet på ILGM er også meget bra btw

Kjør gjerne en growlog

Edited by OGrow
  • Like 1

daffe
På 5.11.2018 at 23.24, TheGardner81 skrev:

Jeg synes den er best av di to. 

Og null varme og minimalt strømforbruk. 

Hvis de ikke avgir 620watt i varme og drar like mye strøm som hvilken som helst annen pære på 620watt så har du blitt lurt bigtime. 620Watt LED er akkurat det samme som 620Watt panelovn eller 620Watt HPS/MH pære når det gjelder varme og strømforbruk. Men ser jo at mange LED produsenter sier f.eks 300watt hvis de har 100 stk 3watt LED, men åpner man dem så finner man ut at det er 50Watt driver, altså at det er 50Watt og ikke 300Watt. Men står jo på den linken du sendte at de bruker 620watt så da er det sikkert greit, men da veldig rart hvis de ikke avgir varme, veldig rart.

Mr.Rosin

Det er nok reelle W, iallefall når det kommer til quantum boards'a, så varmen er betraktelig mindre, og disse skal igrunn ikke kjøres på full styrke heller, så da går varmen ned samt at diodene varer lever lengere. Og det er kun passiv kjøling på disse og driverne som er den største varmekilden, blir på utsiden. Tapet er aldelse ikke nærtliggende HID's, som har opptil 65% varme og når du kjører de på nærmere 55-60% så blir dette snudd i hht LED's. Iallefall ifølge GrowMau5.

Men selvfølgelig vil varmen gå opp om man kjører de på fullt, men da kan du heller ikke ha de like nært toppene, for det er forskjell på lyspenetreringen på HID's og LED's.

Jeg er ikke noe elektro-geek, så det var det jeg forsto av det Growmau sa.

Edited by Mr.Rosin

daffe

Klart at hvis driveren er på utsiden såvil det jo ikke avgis like mye inni teltet. Man det er ikke slik at 100watt LED avgir mindre varme enn 100watt HID, ei HID pære som sette på 50% avgir også mindre varme og lever lenger, men det bli jo feil å si man har 400Watt lys hvis man har ei pære som er på 400watt men kun kjører på 50%. Man kan si at nesten 100% av forbrukt energi blir til varme, det gjelder uansett om det er motor, panelovn, lyspære eller LED.

Mr.Rosin

Så må du da ta i betraktning PPF  og PARW, og da gir de mere lys i hht til W. Så de er mere "lyseffektive"

Men det blir som du prøver å si , men jeg kanskje ser det slik at; den 480W LED jeg har er som å dyrke under en 400W HPS i hht varme, men gir litt mere utbytte enn 600W HPS.

Edited by Mr.Rosin

Mr.Rosin

Som sagt, dette kan jeg egentlig fint lite om, jeg bare siterer som jeg så i videoen. Men av erfaring så kan jeg si at det stemmer, men budsa virker å blir mye tettere/kompakte enn under HID.

chokoboy

Selv lite peiling på LED og elektronikk generelt, men det jeg har fått inntrykk av er at en god LED vekstlampe har mye bedre lyspenetrering enn hva mh/hps har, noe som gjør budsa tettere og mer kompakte. Har sett folk få til noen heftige planter og buds med kun 100w led (maks to planter). Kontra hva folk får ut av 250w hps/mh på diverse forumer. 

Mr.Rosin

Jeg bruker for det meste LED's på planter som ikke er så store pga at det gir ikke like mye lys lengere nede, det var det de nevnte ang lyspenetreringen, som jeg leger stor merke til selv.

chokoboy

Mr. Rosin kan jeg spørre om hva slags LED du bruker? Frem til nå så har jeg kun brukt 250w og 400w hps, gamle drivhuslamper med magnetisk ballast som gir fra seg utrolig mye varme og veier et halvt tonn. Kommet over en LED lampe jeg har litt trua på men mangler strainsa da jeg har flyttet til bygde Norge der det ikke er så enkelt med post restante :D

Mr.Rosin

Aner ikke brand ellernoe, men de er visstnok bygget av noen her til lands og jeg fikk 2 styk gratis for ett par år siden av produsenten, i mot at jeg foretok tester etc i forhold til HPS. Men jeg blir nok å bytte til quantum boards etterhvert, men har alt for mye å gjøre om dagen, så blir ikke før over jul.

• Thumbs up 1

jiffemann

1watt == 1watt uansett med tanke på varmen,

men

1watt =/= 1watt når det kommer til lysmengde.

Mr.Rosin

Så du sier at 600W HID er like effektive som 600W Led?

For jeg skjønner at W er W uansett hvordan man snur på det. Men man får langt større utbytte av 480W LED i forhold til 600w HPS, selvfølgelig vil det også ha med lysspekter/fargetempratur å gjøre. Men har ikke led mere effektive W? Eller har jeg misforstått noe?

Edited by Mr.Rosin

jiffemann

Usikker på om du ikkje forstår tegnsettinga eller missforstår generelt.
1 watt tilsvarer 1 watt når det kommer til mengde avgitt varme.

1 watt tilsvarer ikkje 1 watt når det kommer til mengde avgitt lys.

600watt med HID avgir NØYAKTIG like mykje varme som 600watt med LED.

600watt med HID avgir IKKJE samme mengde lys som 600watt med LED.

jiffemann

Trur kanskje du missforstår kor energien blir av, 600watt med energi, så er det ikkje slik at 40% blir varme og 60% blir lys.
100% blir varme. Kor mykje lys som blir avgitt av de 600watt er forskjellig.

Mr.Rosin

netopp, så da er de mere effktive når det kommer til lysmengde, ergo man trenger ikke like mange W for samme utbytte og siden man da går ned på W, vil det naturligvis blir mindre varme.

jiffemann
13 timer siden, Mr.Rosin skrev:

Men det blir som du prøver å si , men jeg kanskje ser det slik at; den 480W LED jeg har er som å dyrke under en 400W HPS i hht varme, men gir litt mere utbytte enn 600W HPS.

Du skrev det, 480W LED blir som å dyrke under 480W med HPS i hht varme, ikkje 400W...

• Thumbs up 1