Jump to content

Recommended Posts

Dr Dank

Har tenkt litt over å skaffe en bedre LED lampe.  300-500 W Har siklet litt på HLG 550 v2 kopier på alibaba. De bruker samme LED som originalen (samsung lm301b) Er det noen her som har erfaring med disse lampene eller lignende ? Har vært i kontakt med en produsent som kan tilby denne https://www.alibaba.com/product-detail/Meijiu-FOMEX-480W-quantum-board-288_60794268103.html?spm=a2700.galleryofferlist.normalList.14.61776b2bj86uz1 til 509$ hjem på døra, i stedet for originalen til 1110$ på døra. Er det verdt penga å prøve disse? Synes de ser veldig lovende ut... 

jiffemann

Eg har versjon 1 av de, fra samme produsent, altså de med lm561c diodene, og eg er veldig fornøyd.

Så eg ville nok gitt de en sjanse ja ! =)

Dr Dank

Fett! Takk for svar :) 

Hvordan er de ifht varme?

Vet de har dimmer, har tenkt til å kjøre dem i 3x3 telt (foreløpig). Så de er litt overkill, men kan jo bare skru ned effekten. Har som sagt vert i kontakt med  "Sophie" hos Meijiu og hun sier de er fin fine til mitt bruk. Tro det blir disse... evt 300 w utg, men de passer bedre til rektangulære rom har jeg inntrykk av. 

jiffemann

Ha driveren på utsiden av teltet, så hjelper det mye på tempen inne i teltet. Men 500w er 500w uansett hvordan en ser på det, så å ha muligheten til å dimme ned er jo grei ;)
Gå for 500Wen ;)

chokoboy

Hvor stort området dekker de lampene der? Hvor stort telt/rom har du? 

Dr Dank

All info om lampen er beskrevet nedover på siden, men siden du spør. Veg 6x6 og blomstring 5x5 max. Jeg har et telt på 3x3, men det er mulig å dimme lampen så det burde ikke by på problem mht varme for høy PAR etc. Vurderer å kjøpe større telt etterhvert, derfor oppgradere lampe nå.   ;) 

chokoboy

Aha såpass stort ja, sikkert bra de lampene du linket til. men hvis du kun skulle hatt til 3x3 teltet ditt så hadde jeg lett gått for Optic led Optic 4 gen3. Mye bra grow logs som ligger ute på nettet med de lampene der. $499 fri frakt til Norge fra USA 

Dr Dank

Hmmm du er inne på noe der, sjekket litt rundt de i går. Var ikke klar over at prisen var inkl frakt. Takk for tips! ;) 

• Thumbs up 1

chokoboy

Bare hyggelig, super service har de også. De setter gjerne $100 på shippingen så det kun blir noen hundrelapper i toll/mva 

jiffemann

Dudes.....

De bruker 4 x 80-watt CREE XLAMP CXB2540 som er elendig iforhold til lm301b

Edit:
Leser mer :

64 x 5-watt supplemental Bridgelux/Epistar LEDs driven at 180 watts total 
Please for guds skyld les dere opp på leds før dere kjøper ting.

chokoboy

Porsche er nok en bedre bil enn Toyota, men å si at den er elendig blir helt feil. Cree duger mer enn nok for de fleste så lenge du ikke har planer om å dyrke et tonn og selge videre. Sett hva lampene får til så for min del så duger de massevis, var bare et tips fra min side og finnes nok av beviser på hva de kan produsere ;)

chokoboy
19 minutter siden, jiffemann skrev:

Dudes.....

De bruker 4 x 80-watt CREE XLAMP CXB2540 som er elendig iforhold til lm301b

Edit:
Leser mer :

64 x 5-watt supplemental Bridgelux/Epistar LEDs driven at 180 watts total 
Please for guds skyld les dere opp på leds før dere kjøper ting.

Joda men som du selv leser "supplemental" + 4x cob 

jiffemann
7 minutter siden, chokoboy skrev:

Porsche er nok en bedre bil enn Toyota, men å si at den er elendig blir helt feil. Cree duger mer enn nok for de fleste så lenge du ikke har planer om å dyrke et tonn og selge videre. Sett hva lampene får til så for min del så duger de massevis, var bare et tips fra min side og finnes nok av beviser på hva de kan produsere ;)

Når det er samme pris for Toyota or Porsche er det veldig få som kjøper Toyota ...

• Haha 1

chokoboy

Hadde vært kjekt å sett noen grow logs med lm301b, ikke så lett å finne på nettet desverre. Link gjerne Jiffemann 

jiffemann

Om du har probler med å finne logs med lm301b og lm561c dioder så har du kanskje ikkje fått med deg søkeordet "quantum boards".

chokoboy

Joda men med min uvitenhet så ante jeg ikke at lm301b var qb :D men lm561c har jeg lest om og sett endel grows på. Men fortsatt ikke elendig tips fra min side som du mente. Finnes de som bruker begge deler cree og qb, delte meninger om hva de synes er best. Noen foretrekker qb andre foretrekker cree så ELENDIG er de nok ikke. Men er nok ikke like ekspert på feltet som deg ;)

Jeg personlig hadde fortsatt gått for Optic led men smak og behag, just my 2 cents 

daffe

Noen som har prøvd lys fra disse? Fikk ett tilbud for 2 år siden for å dekke ett lite drivhus, men syntes 3000$ +mva og frakt ble litt i overkant for to lys som da skulle dekke ett 9m2 drivhus.

https://fluence.science/

chokoboy
3 minutter siden, daffe skrev:

Noen som har prøvd lys fra disse? Fikk ett tilbud for 2 år siden for å dekke ett lite drivhus, men syntes 3000$ +mva og frakt ble litt i overkant for to lys som da skulle dekke ett 9m2 drivhus.

Ikke hør på meg men ifølge Migro så var de noe av det beste på markedet når han testet de, det var vel forresten Spyder som ble testet. 

Edited by chokoboy
Schrivelæif
  • Thumbs up 1

Dr Dank

Jeg takker for alle tips uansett :) Men tror nok jeg går for quantum boards fra Meijiu.

480w, 2,5  umol/j PAR effekt,  lm301b- chips som bader platene mine i riktig lys. Dim-bar slik at jeg kan bruke den i 3x3 eller større om jeg vil. Må bare få solgt den "gamle" 450w LED`en jeg har brukt i seks uker...

Hvordan er Fomex`en å montere? Meijiu fester jo selvsagt Quantum boards`ene til heatsink`en. Men jeg er ikke noe elektriker og har ikke orket å sette meg riktig inn i det enda. Meijiu sender med "instruksjoner" men jeg vet ikke om hvor brukbare de er. Noen erfaringer du har lyst til å dele jiffemann?

jiffemann
1 time siden, chokoboy skrev:

Noen foretrekker qb andre foretrekker cree så ELENDIG er de nok ikke. 

Nei, det har du ganske rett i.

Problemet her er CXB2540 som ikkje akkurat er de beste av Cree sine cobs, og ikkje minst begynner å dra på årene og. Og det er bare 220W som er Cree cobs, 180W er Epistar.
Så du får kun 50% av "kvalitets" cobs, samtidig som du får totalt 100W mindre enn Quantum Boardsa, så her er det absolutt INGEN tvil om hva som er det beste kjøpet.

jiffemann
1 time siden, slohenr skrev:

Meijiu sender med "instruksjoner" men jeg vet ikke om hvor brukbare de er. Noen erfaringer du har lyst til å dele jiffemann?

Det er ganske så enkelt. bare litt logisk tenking.
Dette er instruksjonene eg fekk med mine.

FoLux_480_EU_Connection.pdf

jiffemann
1 time siden, daffe skrev:

Det er ingenting spesielt med de lysa som skulle tilsi at prisen kan forsvares.

• Thumbs up 1

Dr Dank

pdf filen funket ikke:-0

Hvordan var det med import, mva, toll etc?

Edited by slohenr

jiffemann
6 minutter siden, slohenr skrev:

pdf filen funket ikke:-0

Hvordan var det med import, mva, toll etc?

Eg lasta ned fila på nytt ifra norcan her no, og den åpna fint hos meg. Rart.

Eg bestile varer for ca 2000usd, de skrev verdi på 500usd, ble sendt med DHL, så fikk regning fra de etterpå, helt kurant.

Dr Dank
31 minutter siden, jiffemann skrev:

Eg lasta ned fila på nytt ifra norcan her no, og den åpna fint hos meg. Rart.

Still nothing :blank: Men ikke tenk på det. Det er sikkert ikke rakkettforskning, mht til montering.

Kjenner en som kan denslags, kan sikkert fristes med noen buds i betaling også 8-)