Jump to content

Recommended Posts

jiffemann
7 timer siden, slohenr skrev:

Still nothing :blank: 

Kan du se om denne fungerer ? https://dropfile.nl/f/eRyhBU
Om ikkje, får du noko feilmelding når du prøver åpne PDF'en ?

Dr Dank

Har tittet litt mer rundt etter LED. Kom over disse, med ChilLED Pucks med lm301b dioder fra Samsung.

https://www.rapidled.com/chilled-logic-3-x-3-led-grow-kit/

Noe mer data har jeg enda ikke funnet... Annet enn denne, men det er ikke helt de samme lampene. 

https://www.youtube.com/watch?v=BLz6uOHBwTE&index=8&list=PLyhXgroyjzvYg9YxUgjFKwxuKE7Xz9PxN&ab_channel=KootMed

Edited by slohenr

jiffemann

Fine de der, men er jo akkurat det samme lyset du får fra de andre, til ca halv pris per watt.

Hampland1

Noen som har erfaring med Quantum Board led lampene som Meijiu seller på Alibaba? Er de bra? eller bedre å bruke pengene på ekte varer? ser prisen i usa er ca 30% høyere, men alt er vel laget i kina, så skulle vel ikkje vere noe problem med å bestille de fra Alibaba ? Eller er det fake varer som ikke er så sterke med dårlig kvalitet? 

Lurer på disse https://www.alibaba.com/product-detail/High-quality-products-800-V2-FOTOP_60801635744.html?spm=a2700.galleryofferlist.normalList.66.3a2b1ab81asTbc

De ligger til ca 600$ ink. frakt til norge.

står at de bruker lm301b fra samsung.

Hampland1

Tok meg kanskje litt mye frihet med å spørre i tråden din slohenr! men ser du lurer på produkt fra samme leverandøren! har du bestemt deg om det blir quantum board? :-)

Dr Dank

No worries, alle hjelper alle :) Det blir nok QB´s på meg ja. 

Atlas

er det noen som har prøvd eller har noe mening om LUMERI PNLW1650 

har ett rom på ca 10kvm. tenkte å kjøre samme på vekst å blomst. er disse lysene grei da? evt. hvor mange  jeg trenger?

rommet er 240*450cm.

Dr Dank

Skal du bruke 2800.- løk pr ex av den lampen der, så hadde jeg tenkt meg om to ganger. Kanskje mer... Spør Jiffeman han kan det som er om LED. Det jeg har som råd er "Quantum Boards" Thats the bees knees ;) 

https://horticulturelightinggroup.com/products/hlg-550 

Det finnes "kina-kopier" som er til halve prisen, men mer eller mindre samme hardware. Så det er ingen grunn til å ikke stole på at det er kvalitet. QB-ene er prod i Kina av Samsung og bruker de siste lm301b diodene fra beste bin (SK) Samme som HLG. Samme driver etc... sjekk de ut. 

https://www.alibaba.com/product-detail/Hydroponics-led-grow-lights-item-type_60848750474.html?spm=a2700.galleryofferlist.normalList.12.4aa4661770U5E7&s=p

Edited by slohenr

Nightcrawler

Finner ikke noe bra specsheet som sier noe om micromol/j, par eller lumenoutput. Det i seg selv er ofte et dårlig tegn. 

I kombinasjon med meget lav pris, og at de individuelle ledsa er på 1W, hadde nok fått meg til å kikke meg rundt etter noe annet.  Paneler med cree cxb3590 cobs eller samsung lm301b leds er nok et bedre om noe dyrere valg. 

jiffemann
47 minutter siden, t.Bandit skrev:

er det noen som har prøvd eller har noe mening om LUMERI PNLW1650 

har ett rom på ca 10kvm. tenkte å kjøre samme på vekst å blomst. er disse lysene grei da? evt. hvor mange  jeg trenger?

rommet er 240*450cm.

Det er vel noko av da dårligaste lyset som er markedsført til grows en kan kjøpe...

Atlas
1 time siden, jiffemann skrev:

Det er vel noko av da dårligaste lyset som er markedsført til grows en kan kjøpe...

ok. takk for svar.

hva vil du anbefale i ett slikt rom?

Nightcrawler

Det @slohenr linket til er knall greier. For et rom på 10 kvadratmeter, hvorav la oss si 7m2 blir faktisk dyrkeareale funker det nok med 4~6 sånne. Ser de anbefaler 1 sånt lys i ett 4x4fot telt. Ca 1.2m X 1.2m

• Thumbs up 2

Atlas
På 20.2.2019 at 20.32, Nightcrawler skrev:

Det @slohenr linket til er knall greier. For et rom på 10 kvadratmeter, hvorav la oss si 7m2 blir faktisk dyrkeareale funker det nok med 4~6 sånne. Ser de anbefaler 1 sånt lys i ett 4x4fot telt. Ca 1.2m X 1.2m

Takk:)

Valget falt på 5sett. Av fotop-v2-600h-2. 

Jeg kjøpte disse av Sophie på meijiu.kanon service å kjapp levering.

Men hun sier jeg skal kjøre disse på 75% styrke i veg og 50%  i blomst.jeg får ikke det helt til å stemme.noen andre som har erfaring med disse lysene?

Nightcrawler

Høres merkelig ut. Generelt sett trenger jo ikke plantene så mye lys i veg som i blomst. Hadde forstått det om hun hadde sagt 50% i veg og 75% i blomst. Grunnen til 75% regner jeg med, uten å vite noe helt spesifikt, må vel være at par/w er høyest der, samt at de sikkert vil få noen tusen timers ekstra levetid. 

Atlas
2 timer siden, Nightcrawler skrev:

Høres merkelig ut. Generelt sett trenger jo ikke plantene så mye lys i veg som i blomst. Hadde forstått det om hun hadde sagt 50% i veg og 75% i blomst. Grunnen til 75% regner jeg med, uten å vite noe helt spesifikt, må vel være at par/w er høyest der, samt at de sikkert vil få noen tusen timers ekstra levetid. 

Jeg målte med lux måler nå.

Jeg har potten 55cm fra lyset,på 10% lys styrke måler den litt over 5000lux.

Har jeg på 75% lysstyrke er det over 100 000lux. 

Hva mener dere jeg bør gjøre her?? 

Nightcrawler

Klippet og limt fra growweedeasy siden

Vegetative: 35,000 – 70,000 lux
Flowering: 55,000 – 85,000 lux

Nightcrawler

Unfortunately, lux meters aren't an effective way to estimate light levels for LED grow lights

Dette er også sakset fra samme siden. Ser ut som at du bør gå for det som er oppgitt i manualen, og heller prøve deg frem derfra. 

For mye lys fører til lysbleking, som vil gi både mindre yields og mindre potente buds. 

Atlas
21 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Unfortunately, lux meters aren't an effective way to estimate light levels for LED grow lights

Dette er også sakset fra samme siden. Ser ut som at du bør gå for det som er oppgitt i manualen, og heller prøve deg frem derfra. 

For mye lys fører til lysbleking, som vil gi både mindre yields og mindre potente buds. 

Takk:) ser det er endel forskjellige meninger ang. Dette også;#;#

Dr Dank
29 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Det sies at lux-meter ikke er det beste å måle LED-lys med, men det kan gi en pekepinn på hvor man ligger. Skal man måle LED, er det PAR-meter som gjelder. De er dyre i innkjøp, men det finnes noe billig-greier på amazon til 120 bøkks eller noe, er så som så nøyaktige.

jiffemann

Ikkje vær så bekymra for tall i denne sammenheng. Plantene vil vise deg om de er fornøyde eller ikkje, ganske fort :D

• Thumbs up 1
  • Thanks 1

Atlas

Hei.

Jeg har ett annet spørsmål ang.lysene mine, jeg skal begynne med 18-6 nå og montert timer på. Problemet er at strømmen slår seg på når timeren slår seg på. Men lysene må jeg jo fysisk trykke på igjen.

jiffemann

Om du har det standard meijiu kittet.
Dimmeren som fulgte med trenger strøm hele tida, ballasten må koples vis timeren. Når dimmeren mister strøm "glemmer" den innstillingene den hadde, og den er default OFF:

Atlas
3 timer siden, jiffemann skrev:

Om du har det standard meijiu kittet.
Dimmeren som fulgte med trenger strøm hele tida, ballasten må koples vis timeren. Når dimmeren mister strøm "glemmer" den innstillingene den hadde, og den er default OFF:

Ahh::) Oki takk da prøver jeg det