Gå til innhold
kunnskapsøkeren

Valg av Jord og næring, erfaring?

Recommended Posts

kunnskapsøkeren

Hei, har drivet litt "field research" i de siste 6 ukene, men føler egentlig at jo mer jeg leser, jo vanskeligere er det å få fatt på alt innenfor gartnerkunnskap. (ja, har lest dyrkehåndboka). - Sliter spesielt med næring og jord kunnskap.

Utifra at jeg ikke kan noe som helst om jord(planta en kaktus plante før), lurer jeg hva andre her inne anbefaler? Har selv kommet frem til "Plagron Batmix 50l"(pris kr : 269) (er det dyrt?). Tenkte å kombinere dette med GHE Flora serien pluss litt cal-mag. 

Vurderte også coco, men virket som mye stress da det igrunn kan regnes som hydrophonic,  med å vanne minst 1-2 ganger daglig(pluss ekstra kostnader m.t.p næringsutgifter)

Spørsmålet mitt er som følger ; 

1. På pakken står det følgen Ikke benytt noe ekstra næringstilsetning de første 6 ukene, da dette kan resultere i overgjødsling. - betyr det at jeg ikke burde tilsette næring før dag 42?!, høre jo litt galt ut i mine ører. Skjønner selv at jeg må se dette utifra plantens behov, men... erfaringer?

Sett utallige videoer på nett, hvor det er nøye forklaring på næringsmengde i.f.t blomstenes stadium helt fra start veg.stage , men de bruker sikker soil uten tilsatt næringer?

2. Vil jeg få et langt større utbytte av å kjøpe slik "høykvalitets" jord, fremfor noe på plantasjen? Utifra det jeg har lest her inne, forteller de fleste om dårlig kvalitet, plager med innsekter osv ved slike kjøp(noe jeg ikke ønsker første gangen),- erfaringer?. Evt hvilken jord(oppskrift), kan jeg kjøpe på den lokale plantasjen/el lignende, som vil fungere bra?

Alt av svar settes stor pris på. Mvh en som søker kunnskap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
kunnskapsøkeren

Også, vil den Batmixen holde til alt? fra frø/stikling til blomst?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
KaosGartner

Jeg har ikke peiling på jord. Jeg kjøper vanlig jord og perlite på plantasjen. Funker kjempebra. Blander bare Canna Rhizotonic i vannet de første 14 dagene, etter det gir jeg næring og CalMag, boost osv. Funker bra for meg ihvertfall. 

Tror ikke det er nødvendig å stresse med dyr jord. 

• Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Nightcrawler

Enig med kaosgartner. Bland ut jorda du kjøper med rundt en femtedel perlitt eller aller helst vermikulitt så er du nok på god vei. Tror kanskje batmix inneholder noe perlitt fra før, men synes det ser litt lite ut på videoer og bilder. Ville nok tilsatt litt ekstra.

Selv hadde jeg nok også kommet til å blande den ut litt med mer næringsfattig jord, for så å bruke mer rene batmix blandinger da jenta har blitt litt større og trenger ompotting. 

Har ikke prøvd noen av plagrons mediumer selv, men regner med du må tilsette næring etterhvert nesten uansett hvilken premade jord du bruker. Unntaket er vel hvis du mekker supersoil. Da trenger du kun vann fra spire til bud sånn jeg har forstått det. 

Du kan sitte i timesvis på forum og forske, men den virkelige kunnskapen føler jeg ikke kom før jeg hev meg rundt og starta opp. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
OGrow

Plantejord fra Byggmax blandet med 20% Coop klumpefri kattesand funker. Dette er torv, ikke jord, så vannes med ph 5.8ish. Smart pots fra Aliexpress.

Lucas formula med GHE Micro+Bloom har mange brukt med hell, evt. Biobizz Fishmix + Bloom. 

Da har du jord + næring til ca samme pris som en sekk Plagron. 

Kvaliteten og mengden buds øker du med å investere i best mulig lys, ikke med å kjøpe sossejord 8-)

Endret av OGrow
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mullemek

Jeg kjører vanlig jord fra matbutikken blandet 50/50-70/30 med leca kuler fra plantasjen. Dette funker ganske bra i forhold til pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Soilandcatsand
På 6.2.2019 at 19.15, OGrow skrev:

Plantejord fra Byggmax blandet med 20% Coop klumpefri kattesand funker. Dette er torv, ikke jord, så vannes med ph 5.8ish. Smart pots fra Aliexpress.

Lucas formula med GHE Micro+Bloom har mange brukt med hell, evt. Biobizz Fishmix + Bloom. 

Da har du jord + næring til ca samme pris som en sekk Plagron. 

Kvaliteten og mengden buds øker du med å investere i best mulig lys, ikke med å kjøpe sossejord 8-)

Som jeg skulle sagt det selv :)

Jeg bruker plantejord som er kjøpt på den lokale Coopen og kattesand men har byttet til Rema 1000 sin variant. Litt billigere og ser penere ut :) Mikser det 70/30 i mine 10 liters Smarts pots, det gir meg vanning ca hver 3 dag, som er bra :)

Når det gjelder næring så er det bare en ting for meg. Maxi bloom fra General Hydroponics, har alt som planten trenger. Litt forskjellige råd ang mengde men jeg bruker 1 gram per liter vann men det er opp til hver enkelt. Jeg starter først med næring når jeg svitsjer de på 12/12.

Enkelt, kjapt og billig :)

Endret av Soilandcatsand
  • Like 1
  • Tommel opp 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
t.Bandit

Jeg har søkt meg grønn på hvilken jord jeg skal bruke.

Valget falt på kaktusjord,men selvfølgelig var det ikke mulig å få tak i,jeg kjøpte da midelhavsjord. Er det noen som har erfaring med denne??dette er til frø. 

Ser den har ph på 5-6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Nightcrawler

Selv bruker jeg p-jord som jeg blander inn litt diverse godsaker i. Perlitt, vermikulitt, benmel, blodmel, dolomitt, og wormcasting. Synes det fungerer fint både til såing og dyrking. 

Men billig torv og kattesand fungerer også utmerket, noe vi har sett gode eksempler på her på forumet. 

Jeg synes noe av moroa med å dyrke er å lære om teknikker, jord, lys osv osv. Så jeg gjør nok sikkert ting litt i overkant komplisert. :nerd:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
OGrow

@t.Bandit Hvorfor Middelhavsjord/Kaktusjord? Du skal vel ikke dyrke hverken citrus eller kaktus..

For all del, den kan være grei, men plantejord er nå engang velprøvd. Ikke blandet med leire, sand og ekstra jern. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
t.Bandit
1 time siden, OGrow skrev:

@t.Bandit Hvorfor Middelhavsjord/Kaktusjord? Du skal vel ikke dyrke hverken citrus eller kaktus..

For all del, den kan være grei, men plantejord er nå engang velprøvd. Ikke blandet med leire, sand og ekstra jern. 

Jeg så det er flere som har brukt kaktusjord med gode resultater.  Det var vel egentlig bare derfor jeg gikk for det. Men nå ble det jo midelhavsjord istede. 

Dette blir kun de 14 første dagen. Jeg ompotter til p jord da

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå