Jump to content
Sign in to follow this  
kunnskapsøkeren

Valg av vifte, forvirring.

Recommended Posts

kunnskapsøkeren

Hei, har til tider sett brukere her inne anbefale opptil 600m3 vifter til et lite 80x80x160 telt, og alltid kommentaren " større er bedre ". Er det en årsak til dette utenom som jeg ikke forstår?

Et enkelt regnestykke for å regne ut volumet på teltet til "m3", vil være 0.8x0.8x1.6 = 1.024m3, i mitt hode. Til og med med en -25% nedgang p.g.a filteret, vil det i mitt hode være total overkill med en slik vifte(pris).

Skjønner prinsippet om å ha en større vifte på mindre trykk vil skape mindre lyd, og klima kontroll, men still, er jeg helt på bærtur i matematikken? :bigsmile: 5-600% overdimensjonert vifte høres iallefall enda ikke nødvendig ut. 

Inspill noen? :)

Nightcrawler

Ser ut som at du har glemt at det står m3/h på viftens spesifikasjoner. Altså kubikkmeter pr time. Usikker på hvor mange ganger i timen du vil bytte ut lufta, men har sett en del online kalkulatorer spesifikt for innendørs dyrkerom. 

Hvor stor utskiftning du har behov for kommer an på flere ting.

antall planter,

mengde lys, (varme)

temperatur inn til telt (ekstern temp)

størrelse på dyrkerom. 

kunnskapsøkeren

Godt poeng Nightcrawler! Men hvis volumet på teltet totalt er rundt 1-2m3, så vil det si at en vifte - som kjører 600M3/h, vil skifte lufta 10 ganger hvert minutt. (600/60=10). 

De fleste grow sidene anbefaler på en generell basis at luften på rommet må skiftes minst 1 gang hvert 3.min. Så om en har et normalt ventilert rom, eller cool tube til vanlige Hps lamper, så kan jeg likevel ikke forstå logikken bak å kjøpe engang halvparten av den størrelsen :/ Ikke at jeg er en ekspert, men antar at det maks er plass til 1-3 planter i et sånt telt. 

kunnskapsøkeren

En annen ting som jeg var undrende på, er om det faktisk er mer økonomisk m.t.p W/-strøm å kjøre en stor vifte på lav styrke, kontra halvparten av størrelsen på medium/high styrke. Tenker om man bruker det samme eksempelet om en bil, en Ferrari vil i alle tilfeller bruke mer "drivstoff" om motoren er stor, i 20km/t , kontra en liten Fiat i 20km/t

jiffemann

Eg er nok en av de du viser til som anbefaler kanskje i overkant kraftige vifter, og det er flere årsaker til det.
Når det er sagt, så sier eg vel aldri at du MÅ ha en så "stor" vifte, eg anbefaler det derimot.
For et telt på 80x80 så vil du nok sjelden ha mer enn 300W, og det som er regelen for "minimum" er 
300 / 2 x 1.25 = 187,5 m3/h for å holde temperatur i sjakk, ikkje med tanke på luftutskifting.

Det og mange ser ut til å glemme når de regner på slikt er at det kan gå mye tapt kapasitet i 90 grader bøyer og "lange" strekk med slanger.

Prismessig er det ofte liten forskjell ifra en 200m3h til en 400 eller 600. Det er prissteget fra 0 til første vifte som er stor.
Eksempel:
https://www.gartnergrossisten.no/produktkategori/ventilasjon/kanalvifter/
650,- for 230 m3/h
950,- for 495 m3/h ( anbefaler uansett ikkje billigste modell vifte av åpenbare grunner )
1690,- for 240 m3/h
2290,- for 550 m3/h

Det er UTROLIG stor forskjell i støynivå på en vifte som kjører i 80% eller mer og en som kun kjører 50%, det er nesten ikkje til å tru ofte.

Eg har og tilgode å se noen som nedgraderer etter å ha komt igang med dyrking, det er mer vanlig at de heller kjøper et større telt til blomstring, hvor en større vifte kommer til gode.

Ang. bruk av "drivstoff", så trur eg faktisk at en større vifte som kjører 50% mot en mindre som kjører 90% vil bruke mindre strøm for å dra samme luftmengden.
Og i ditt eksempel med ferrarien som "aldri" vil bruke mindre drivstoff enn en fiat, om du snut litt på det, Om begge kjører i 100km/t, og Fiaten ligger på rødlinja og stanger, mens ferrarien ligger på 1500 omdreininger og langer ut beina så er eg jammen meg ikkje så sikker på at det er stor forskjell på forbruker der.

kunnskapsøkeren

Veldig bra og utfyllende post jiffeman!

Har gjort litt kjapt forskning på google, og stemmer ganske godt det du sier om tap av styrke i slanger, noe jeg ikke tenkte på. Kan også si meg tildels enig i den nye Fiat Ideologien :D

Regner med du har litt peilig på det her, så da vil jeg spør om følgende ;

Hvis du har et 80x80x160 eller 180, med 400w Hps og Cooltube(seperat avkjøingsystem til lampene med egen vifte), maks 2 planter og ganske lite bøyinger/liten slange på tuben, og eget utak til fri luft for "eksos", hvilken vifte bør man gå for å være på den sikre siden både m.t.p støy og klimakontroll? f.eks 550 m3/h?

jiffemann

Den vifta vil jo omtrent kun stå for utskifting av luft og "lukt-fjerning", siden cooltuben og den vifta tar seg av det meste av varmen som ellers ville vert i teltet.
550M3h er nok luksus i den forstand, men ja, eg vil fortsatt anbefale noko rundt den størrelsen.