Jump to content
Sign in to follow this  
kunnskapsøkeren

Telt Setup

Recommended Posts

kunnskapsøkeren

Hei! 
Har noen spørsmål som jeg håper noen kan gi et fornuftig svar på.

Kan man gjøre hele jobben med kun 1 telt? Har sett for meg at både veg, bloom og spesielt tørking kan skje i teltet for å unngå lukt lekasjer. Men om man vil ta kloner, må man da ha et annet telt til dette for å få en konternuerlig vekst? Har prøvd å tenke meg til en måte jeg kan sette planten i blomstring, samtidig som at jeg har klonene på lys(stiklinger må jo tas før man blomstrer, så man ikke stresser planten sier de), men de krever jo en annen lys syklus enn 12/12.. Er dette et selvforklarende spørmål eller er det noen som har en "smart løsning" ? :D

Det samme gjelder igrunn tørking.. Eneste mulighet jeg ser for meg uten at det stinker ned hele boliglaget er å ha plantene til tørk inne i dyrke teltet med kullfilter på 24/7, og de skal jo tørke i et mørkt rom :bigmouth:

jiffemann

Samt så er det billigere løsninger ved å feks bare bruke et lite skap eller lignende til å ha kloner i de, generelt kan en si at de lukter ikkje.
Og faktisk en pappeske til å tørke i, i teorien kan den settes inni dyrketeltet, men den vil jo ta opp en del plass, så alternativet er å montere bare et mini kullfilter og vifte i den og plassere utenfor.
Alt er mulig, spørsmålet er bare plass, penger og hvor stealth ting må vere,

kunnskapsøkeren

tusen takk for gode svar :)

Men , Om en bruker en pappeske inne i dyrketeltet, vil ikke luftfuktigeten inne i growteltet ha en litt dum effekt på tørkingen? og, hvor lang tid tar det før kloner begynner å lukte? si f.eks en mild og bra begynner strain som Northern Lights?

jiffemann

Luftfuktigheta under blomstring bør vere ca 50% noe som og passer bra til tørkinga, så det er faktisk helt topp, så budsa ikkje tørker for raskt og blir til "høy".
Ang. kloner er omtrent umulig å si ifra frø til frø, men at noen kan lukte litt hele tida, til at det ikkje begynner å bli merkbar lukt før etter flere uker er ikkje til å komme unna.

kunnskapsøkeren

Hei, noen som kan gi meg tilbakemeldinger på en slik setup som jeg poster i bilde nedenfor?

Teorien bak er ; Filter - tube - cooltube - tube - vifte. --> billig løsning kontra å kjøpe en ekstra vifte.

Noen argumenterer at det er negativt å "suge" medium varm luft over lyselementet da det vil redusere lampens levetid, stemmer dette? evt hvor mye? Og ja, vet dette vil senke CFM nivået på viften betraktelig, så er snakk om en vifte med litt over 1000m3/h. 

https://imgur.com/a/5L55XzO

Nightcrawler

It's preferable to set up your air-cooled grow light reflectors so that the inline fan is positioned before the reflectors, blowing air through, rather than afterwards, sucking air. Multiple reasons: sucking hot, humid air through your fans will shorten their lifespan—and blowing air through your air-cooled grow light ventilation system creates a positive pressure inside it—meaning that any small leaks merely result in the air spilling out into your garden, to be dealt with by your garden's ventilation system. Sucking, on the other hand, creates a negative pressure which has the potential of bringing unfiltered air from your garden into your air-cooled grow light ventilation system. So remember—blow, don't suck!

Use air from outside your garden, ideally from an adjacent room indoors. Using indoor air (rather than air from outside) means your garden's air-cooled grow lights are ventilated with air at a more stable temperature. If you live in a cold climate, using chilly or freezing air to cool your air-cooled reflectors may seem like a good thing to do, but over-cooling your lamps will actually impede their performance and alter the spectral distribution, especially in metal halide lamps. Cool, indoor air (around 60F - 70F) is ideal. There will still be around 6% PAR drop off but this is more than countered by the fact that you can safely position your grow lights closer to your plant canopy.

Kilde just4growers.com 

• Thumbs up 1

kunnskapsøkeren

Ja, har sett den før.. men gir ikke 100% mening. :whistle: Tenker at uavhengig hvor man plasserer "inline" vifta, altså før eller etter reflektorene så vil jo prinsippe bli det samme, aka at den suger varm luft over lampene. Er jo ikke sånn at vifta i seg selv fjerner fuktighet og varme om den står før cooltuben. Står også at " Cool, indoor air (around 60F - 70F) is ideal", noe som tilsvarer rundt 20 grader. Grow teltet burde jo ligge rundt 22-27grader noe som ikke er havet forskjell :P Normale HPS lamper med vanlig reflektorer ligger jo rundt denne tempen dagen lang.  Prinsippet bak at et negativt trykk i tuben kan lage lukt lekasjer kan jeg stille meg bak på en vanlig coolhood, men en slik cooltube jeg ser på er nesten et rent sylinder av glass, så undres om den påstanden stemmer for alle?

Seff, et seperat vifte system for cooltuben er nokk optimalt med tanke på at man kan lage positivt trykk(lekasjer), men dette vil koste meg en ekstra vifte. Er vel noen her inne som har kjørt lignende setup før uten seperat viftesystem til cooltub/hooden sin? - Did it work? :) 

Nightcrawler

For det første avsnittet ditt: nei selvfølgelig fjerner ikke vifta varme eller fuktighet. Er jo meningen at du skal hente romtemperert luft ifra utsiden av teltet gjennom cooltuben.