Jump to content
Sign in to follow this  
Stearinlys

Utendørs 2019

Recommended Posts

Dr Dank
13 timer siden, Gatedue skrev:

Når du sier Poste Restante i Sverige, hva snakker du om da? Trodde post restante var at du satt opp en fake postkasse

Nå har jeg og flere andre gitt gjentatte råd om hvordan få frø trygt hjem uten å bli busted. Vi har linket til poste-restante i Strømstad og tusen frø-forhandlere, for å vise deg hvor og hva du kan gjøre. Det er som tidligere skrevet av flere her, lov til å gjøre en egeninnsats på GOOGLE! ;)  Hvis du ikke er sikker på hva som er hva, eller ANTAR ting som er NØYE forklart og linket til i flere poster. Så er jeg ikke sikker på om det er noe poeng i å svare deg lenger, for det virker ikke som du leser svarene du får!? Det er hyggelig å hjelpe andre, men da er det jo slik at hjelpen helst taes imot, ikke bare vrakes for neste simple problemstilling man kan finne ut av ved enkle grep på nett. Ta deg tid til å lese svarene vi gir deg, for det er ingen som synes det er fett å svare på samme spørsmål ørten ganger. Alt du har spurt om hittil er forklart mer enn godt nok i denne tråden. 

Gatedue

Unnskyld, skal google mer selv. Har aldri gjort dette før, så alt er nytt, og trenger maks hjelp overalt. Men hjelpen dere gir er ofte bedre enn å søke et eller annet sted på google. ILGM ser veldig bra ut, men en venn av meg sier at 15 frø er veldig mye. Tenkte å kjøpe en pakke. Håper sjangsen for å få frøene gjennom er stor, for har ikke kjempelyst på snut på dør. Fant ikke noe på om Stealth shipping fra ILGM var inkludert ellernoe da:/ men prøvde å finne noe på det ihvertfall

stealthgrower

https://shop.ilovegrowingmarijuana.com/pages/faqs

Usikker om de pakker det inn i DVD cover eller lignende. Send de en mail om du er usikker - de er som regel overhyggelige. Frøene kommer i små 5grams poser (de små weed posene man finner på gata i oslo), de er teipet på et ark, plassert i en anonym bobleplast konvolutt.

Vet at herbiesheadshop plassere de i DVD cover o.l. Har bestilt et par ganger derifra, den ene gangen kom det ikke frem. Ga beskjed etter 3 uker, de sendte en identisk forsendelse som kom fram. Hørte ikke noe ifra myndighetene men det er vell bare flaks (3 år siden).

Tror de fleste opererer med et minimum av 3 eller 5 frø. Mixpacks har flere frø, men du sparer noen kroner.

Edited by stealthgrower

Dr Dank

Ingenting å beklage ;) 

Det viktigste er at du gjør dette sikkert og uten risk for å bli tatt, og får igang et prosjekt.

Jeg tok en risk selv da jeg bestilte frø første gang, og gikk for en stealth-pakke (som i mine øyne ikke var veldig stealth) men den kom frem uten problemer og jeg henta den på en Post i butikk i nærheten. Var litt redd for at det kunne bli sendt videre, med overlegg for at senere kom onkel på døra. Null stress ingenting skjedde (såvidt jeg vet enda)  Jeg er såpass heldig at det ikke er lengre enn en liten kjøretur for min del til Strømstad, så heretter bestiller jeg det som heter poste restante som er noe postkontor over hele verden tilbyr. Men det er også en "tjeneste" noen smartinger i Strømstad tilbyr, de kaller seg PosteRestante Strømstad AB og tilbyr seg å ta imot din pakke fra en som ikke KAN eller VIL sende til Norge, mot et vederlag (betaling) selvfølgelig.

Hvis ILGM ikke er så snille på pris og du ikke er sikker på steatlh-opplegget deres, kan jeg for tredje gang på denne tråden foreslå www.seedsman.com De er anerkjent for å være den beste seedbanken i Europa og kan tilby over 4000 frø til gunstige priser og med stealth på døra med forsikring om nye frø dersom de originale blir borte i posten. ;) 

stealthgrower

Tollen stopper ca 4-500 frø forsendelser i året. Så sjangsen for å bli tatt er der. Har du mulighet, så bestill det inn til sverige sånn som  @Dr Dank forslår, eller til finland. Usikker på om post restante er forskjellige i sverige og finland.. i Finland så bestiller du til postkontoret med ditt eget navn, så må du fremvise ID når du henter dette. Koster ingenting. Jeg selv bestilte til rovaniemi og brukte ca 2 min inne på postkontoret.

pjongo

Det er vell lovlig å eie frø som souvenir i söta bror. Jeg følte meg rimelig trygg da jeg bestilte 25 frø fra sweseeds, poste restante til Sverige. kjapp levering, 4 bonusfrø og god kundeservice. Løp og kjøp!

Dr Dank
På 18.3.2019 at 23.28, pjongo skrev:

Det er vell lovlig å eie frø som souvenir i söta bror. Jeg følte meg rimelig trygg da jeg bestilte 25 frø fra sweseeds, poste restante til Sverige. kjapp levering, 4 bonusfrø og god kundeservice. Løp og kjøp!

Det er ikke ulovlig med frø i Norge heller, såvidt meg bekjent. Det er derimot ulovlig å importere. Tror ikke snuten tar deg om du kun er i besittelse av frø, men det er med en gang du spirer dem du er i trøbbel. Fikk kjøpt hemp-frø-brød på Baker Hansen for en del år siden, masse frø inni. Sikkert skit-frø men fremdeles frø. 

Seed
20 minutter siden, Dr Dank skrev:

Det er ikke ulovlig med frø i Norge heller, såvidt meg bekjent. Det er derimot ulovlig å importere. Tror ikke snuten tar deg om du kun er i besittelse av frø, men det er med en gang du spirer dem du er i trøbbel. Fikk kjøpt hemp-frø-brød på Baker Hansen for en del år siden, masse frø inni. Sikkert skit-frø men fremdeles frø. 

Vet ikke helt hvordan de skiller på frøene. Om det er egene hamp frø som de godkjenner for mat. Jeg kjøpte en "bøtte" (halvparten så høy som en Pringles boks) med hamp frø fra Normal for halvannen mnd siden. Er bare snacks, kunne velge med eller uten skall på frøet. Mange helsekoster som selger òg. Tanken har ikke slått meg engang å prøve å spire dem.  Regner med at de har blitt strålet eller noe i den duren som gjør at de er død.

OGrow

Det er ulovlig med frø i Norge. Både besittelse og import. Blir de stoppet i tollen er det absolutt muligheter for at du blir innkalt til avhør/får bot/snuten på døra om du bestiller i eget navn/til egen adresse.

Seed
slice-2.pngPublisert 27.02.2015     Sist endret 23.03.2018 

I Norge er det forbudt å importere og omsette frø av Cannabis sativa (hamp) fordi planten står oppført på narkotikalisten i forskrift om narkotika § 4.

Forskrift om såvarer § 28 forbyr å innføre eller omsette frø dersom frøet inneholder narkotiske stoffer, eller stammer fra plante som inneholder narkotiske stoffer. Dette forbudet gjelder uavhengig av hva frøene skal brukes til.

Tetrahydrocannabinol (THC) er det viktigste psykoaktive virkestoffet i Cannabis sativa. Hampfrø i seg selv inneholder i prinsippet ikke THC, men frøene kan være forurenset med sporstoffer av THC på frøskallet.

Noen virksomheter ønsker å importere hampfrø som fôr eller mat. Mattilsynet kan i særskilte tilfeller innvilge en dispensasjon for dette, forutsatt at hampfrøene er gjort spireudyktige og ikke inneholder (THC).

En dispensasjon forutsetter at importøren kan fremlegge tilfredsstillende dokumentasjon som bekrefter manglende spireevne og at varen ikke inneholder THC.

For å kunne dokumentere manglende spireevne og at varen ikke inneholder THC, må det ha vært gjort analyser basert på prøver som er representative for varen. Virksomheten som importerer, må kunne dokumentere hvordan prøven er tatt ut og hvem som har gjort analysen.

Eksempler på aktuelle prøvetakingsmetoder er metoder som bygger på internasjonale standarder for prøvetaking fastsatt av International Seed Testing Association (ISTA), se oversikt over ISTA-akkrediterte laboratorier i ulike land. Andre eksempler er tilsvarende de som er beskrevet i EU direktiv 2002/63/EF om fastsettelse av fellesskapsmetoder for prøvetaking ved offentlig kontroll av rester av plantevernmidler i næringsmidler, og EU forordning 2006/401/EF om blant annet prøvetaking av korn og kornprodukter til bruk som mat, for å analysere for mykotoksiner.

Når det gjelder hampfrø brukt som fôr, stilles det tilsvarende krav til prøvetakingen som de kravene vi finner i forskrift 22. desember 2008 nr. 1621 (kontrollforskriften). Under avsnittet «Forordninger» ligger konsolidert kommisjonsforordning (EF) nr. 152/2009. Vedlegg I beskriver krav til prøvetakingen.

Laboratoriet der spireanalysen foretas, må være akkreditert av ISTA eller kunne dokumentere at virksomheten drives etter tilsvarende normer. Analysebeviset/-sertifikatet skal være på norsk, skandinavisk eller engelsk. For å utføre spireanalyser av frø i Norge, bruker Mattilsynet Kimen Såvarelaboratoriet AS som innehar denne kompetansen.

Dersom ett eller flere hampfrø spirer, skal ikke varepartiet som prøven representerer, importeres til Norge. Mattilsynet vil være restriktive og en eventuell dispensasjon vil kun bli gitt til virksomheter. Det vil ikke bli gitt dispensasjon for privat import.

Det kreves ikke dispensasjon for å importere hampfrø uten skall, mel av hampfrø o.l, til bruk som mat eller fôr. Risikoen for forurensning med THC vil for disse produktene være minimal.

Dr Dank
2 timer siden, Seed skrev:

I Norge er det forbudt å importere og omsette frø av Cannabis sativa

Står ingenting om Indica. Kjør på da mao?? :D

Seed
16 timer siden, Dr Dank skrev:

Står ingenting om Indica. Kjør på da mao?? :D

Ja, er visst innafor med både indica og ruderalis :P Men dette sporet veldig av Utendørs sesongen 2019. Håper de som har tenkt å kjøre utendørs vil følge opp med litt oppdateringer til oss nysgjerrige 8-) Er veldig interesert i hvordan forskjellene er på å gro utendørs i Nord, sør, øst og vest. Å hva folk tenker om sessongen visst sommeren blir som den var i fjord ? Har ikke changs til en utendørs grow sånn som ting er nå, men muligens neste sesong blir det en uteplante eller 2 for morroskyld !

Gatedue

Skal kjøpe fra seedsman.com

Ser jeg er nødt til å skrive mobilnummer for å registrere meg. Dette er jeg ikke hundre prosent sikker på å gjøre, har noen tips til hva jeg gjør her?

OGrow

Har vurdert seedsman selv, men styrt unna da de sender frøene rekommandert og kjøretur til Sverige er uaktuelt.

Kjøkkenbenk
On 5/12/2019 at 7:27 PM, Gatedue said:

Skal kjøpe fra seedsman.com

Ser jeg er nødt til å skrive mobilnummer for å registrere meg. Dette er jeg ikke hundre prosent sikker på å gjøre, har noen tips til hva jeg gjør her?

jeg har bestilt ifra seedsman og det har fungert kjempe bra, kvaliteten på frøa har vært helg konge!

Hemp Hampesen
5 minutter siden, Kjøkkenbenk skrev:

jeg har bestilt ifra seedsman og det har fungert kjempe bra, kvaliteten på frøa har vært helg konge!

Har bra utvalg til grei pris,handlet selv der et par ganger:)

Hemp Hampesen
18 timer siden, OGrow skrev:

@Kjøkkenbenk @Hemp Hampesen

Har dere bestilt poste restante eller til eget navn? Sender de på andre måter enn rekommandert?

Restante,blir bare tull med toll:)

Mob Barley

Har bestemt meg for å legge inn kjøp. Hvilke betalingsmuligheter skal jeg bruke? kjøpe prepaid på 7-11 og betale med visa eller mastercard? Kryptovaluta gjør jeg ikke.

Siste spørsmål. Hva er best å dyrke? Går sikkert for noen slags autoer, men har dere noen strains dere anbefaler? 

pjongo
5 timer siden, Mob Barley skrev:

Siste spørsmål. Hva er best å dyrke? Går sikkert for noen slags autoer, men har dere noen strains dere anbefaler? 

Perfect power plant fra bulk seed bank hos sweseeds.se er veeldig grei å starte med. Virker som de tåler ALT. 

5 timer siden, Mob Barley skrev:

OGrow

White Widow auto vokste bra selv med en kald og regnfull vestlandssommer. Kjøper mine hos ILGM

Kjøkkenbenk
On 5/15/2019 at 12:40 PM, OGrow said:

@Kjøkkenbenk @Hemp Hampesen

Har dere bestilt poste restante eller til eget navn? Sender de på andre måter enn rekommandert?

bestilt til  restante i strømstad.