Jump to content

Recommended Posts

Bubba Tank

Hei folkens. 

Jeg er passe ny på dette, men har rukket å høste et par planter til nå. Prolaps har tvunget meg ut på denne veien.

Jeg har et telt på 90x90cm i en bod og en slik åpen reflektor med ei pære som blir varm nok til at det stresser meg passe bra. 

Jeg vurderer LED. Hvis ikke jeg tar feil er det mer brannsikkert? Stemmer ikke det?

Men jeg blir ikke helt klok på dette med farger. Jeg har skjønt at rødt er til blomsterfasen og blått er til vekst. Men så finnes det også fullspekter? Er det begge da eller?

Jeg synes disse ser fine ut: 

https://www.gartnerbutikken.no/products/secret-jardin-led-bla-42w

https://www.gartnerbutikken.no/products/secret-jardin-led-rod-42w

Må jeg da ha en av hver?

Har jeg på begge samtidig? 

Er det nok med en av hver?

Det går mest i Autoer her, men tror jeg kommer til å prøve meg på et par hun-frø etterhvert også.

Please hjelp meg å forstå dette med lys litt bedre :) 

Takk!

jiffemann
Nightcrawler

Verdiløse faktisk.. Bastant påstand :P

Har du en 6-7 av hvær vil det jo bli noe ut av det, men stort sett enig med @jiffemann

Et sånt oppsett ville blitt helt sinnsykt dyrt, og lysa jiffe linker til vil funke mye bedre. 

Bubba Tank

Ah... Takker og bukker for tilbakemelding :) 

Den minste der som du linker til hos Alibaba. Er dette like bra eller bedre som en sånn åpen reflektor med ei pære som jeg har i dag?

Og blir heller ikke så varm?

At detr er full spectrum betyr at den har alt som skal til for både vekst og blomstring?

Og dette er nok til et lite telt? :)

Edited by Bubba Tank

jiffemann

Vanskelig å si uten å vite hva du har idag, 250w eller 400w eller noko helt anna.

250w avgir 250w med varme uansett om det er LED eller HPS eller en varmeovn.

På de eg linka til er det med dimmer så du kan justere trinnløst.

Og det er MYE mer effektiv enn den du har idag uansett per watt, aka du vil få bedre avkasting per watt.

"full spektrum" er bare salgsord, se bort ifra det at this stage, gå for 3000k variant, evt 3500k om de har det.
Og kjøp så stor du har råd til, er mitt beste valg.

Bubba Tank

OK... Takk igjen :)

400w er den jeg har i dag. 

Mulig jeg spør mye dumt her nå, men vil en LED på 240w gi mer lys en den pæra jeg har i dag på 400w.

Tenker da på denne: 

https://meijiuled.en.alibaba.com/product/62031072045-807483715/Spacials_meijiu_Folux_240w_lm301b_outdoor_grow_light_288V2_quantum_board_indoor_garden.html?spm=a2700.icbuShop.41413.10.304928f9b9RIQW

Edited by Bubba Tank

jiffemann
1 time siden, Bubba Tank skrev:

OK... Takk igjen :)

400w er den jeg har i dag. 

Mulig jeg spør mye dumt her nå, men vil en LED på 240w gi mer lys en den pæra jeg har i dag på 400w.

Tenker da på denne: 

https://meijiuled.en.alibaba.com/product/62031072045-807483715/Spacials_meijiu_Folux_240w_lm301b_outdoor_grow_light_288V2_quantum_board_indoor_garden.html?spm=a2700.icbuShop.41413.10.304928f9b9RIQW

Ganske tilsvarende,

ikkje mykje bedre, eller dårligere.
Men de er jo da kun 240watt med varme istedet for 400 som vil hjelpe på det området, men du vil ikkje få noko særlig større avkastning, om du ikkje har hatt så store problem med varmen at det har gått utover avkastningen, that is.

stealthgrower

En mulighet er å ha ei vifte blåsende på lampen du allerede har, for å fjerne litt av varmen. Eventuelt kjøre cooltube?

Led avgir veldig lite varme, spesielt sammenlignet mot HPS osv. Leste denne artikkelen for noen uker siden, link, det eneste HPS er bedre på, er at det er billigere der og da, men over tid, så er det billigere med LED.

jiffemann
54 minutter siden, stealthgrower skrev:

En mulighet er å ha ei vifte blåsende på lampen du allerede har, for å fjerne litt av varmen. 

Varme blir ikkje borte fordi du blåser på lampen, bare forflytta. Faktisk vil det kunne bli varmere i teltet av det, om du tilsetter en ekstra vifte i teltet vil den tilføre mer varme, en vifte er ofte rundt 20-50watt...

54 minutter siden, stealthgrower skrev:

Led avgir veldig lite varme, spesielt sammenlignet mot HPS osv. 

250 watt med HPS avgir nøyaktig like mye varme som 250 watt med LED.
Så når du skriver slikt skaper det forvirring for folk som skumleser og ikkje forstår hva som er grunnen til at dette blir sagt.

stealthgrower

Leser han linken, så vil han få en veldig god forståelse om fordeler og ulemper med HPS og LED. Han vil få mindre varmeutvikling i teltet med et 240w LED lys kontra en 400w HPS pære, var det jeg ville frem til.