Jump to content
pjongo

Pottestørrelse på auto

Recommended Posts

pjongo

Har søkt fram og tilbake på forumet, men blir ikke enig med meg selv. Jeg har spirt 2 stk auto perfect powerplants som er klare for jorda i dag. Første grow, så vil være helt sikker. I og med at autoer blir stressa av ompotting, skal jeg bare kjøre de rett i 12-15L potter? 

Seed

Jeg har lest flere plasser at folk mener at en skal kjøre auto rett i de store pottene for å unngå omplanting. 

Er det jeg skal gjøre nå til uken. Kjipt å stresse planten å risikere mye mindre avkastning. Det kjipe med auto er jo at en ikke har så mye tid til å la planten hente seg inn igjen på mtp at den går på autopilot

OGrow

Med gode vanningsrutiner og ikke for mye kjærlighet så er det best å plante rett i store potter. Vanne i små mengder rundt planten, ikke store mengder i hele potta.

Du kan også ha dem 2uker i 3dl potter før de pottes om, men ikke lengre. Jeg lot 2 autoer stå i nesten 3 uker og de ble små, mens de jeg ompottet etter 2 uker ble store og fine.

tomdebong

Kjør på direkte i 12-15L pottene, alt etter plass og behov. Autoer hater ompotting spesielt mye, da de fort tilpasser seg til rotplassen, og definerer seg selv deretter.
Blir de rootbound bestemmer de seg for å gå i blomst etter den størrelsen den har røtter. Jeg har testet flere forskjellige størrelser gjennom tidene, helt ned i 0,3L fra start til slutt. Ble èn god J av den, for å si det sånn.
Om plass er problemet har jeg dog funnet ut, at om man bruker en høy og tynn potte i forhold til en kort og bred, vil planten bli bittelitt større.

Kanskje dette har med når tap-root treffer bunnen av potten?

Uansett, plant Kim-/Småplanter rett i potten den skal blomstre, helst 10L+ for best avkastning :) 

Kjøkkenbenk

Jeg personlig syntes det er best å potte rett i store potter med en gang, da blir det minst mulig stress for planten. 

pjongo

Takktakk karer, da fikk jeg svar på det. Jeg har i dag handlet både 3L og 12L potter. Får spare 3 litringene til grow#2 når Durban Poison fem- frøene skal få prøve seg. Dette blir spennende! 

pjongo

Da har de stått i pottene noen timer. Jeg ble litt usikker på hvor mye vann et nysådd spire skal ha. Ga begge 2,5 dl rundt. Ellers er det for varmt i teltet, 30 grader etter 4 timer med 220 kubikk på utsug. Prøver å justere opp til 400, men da går den for full pupp. Mulig jeg må heise opp reflektoren? Den henger ca 70cm fra gulvet.  Det er et DR60 telt med 250W pære og ei 20W oscilerende vifte. Premium plomsterjord fra Plantasjen, med ca 20% perlite. 

https://imgur.com/DmDZFYl

Edited by pjongo
Legge ved bilde.

Nightcrawler

Klarer ikke helt å se spirene på bildet. kanskje du tok bildet før de var kommet seg på plass?

hvor i teltet måler du temperatur?

har du noen måling av luftfuktighet?

I startfasen mens plantene er veldig små, gjør de det best med veldig høy luftfuktighet.

lyset du har ser litt blått ut på bildet. Er det en MH pære, eller har du bare justert fargene i et bildebehandlingsprogram/kamera?

pjongo

Jeg spirte frøene på varmematte med tallerken og fuktig papir, så de ser forhåpentligvis dagslys innen en dag eller to. 

Temperaturen måler jeg på gulvet. Kanskje den må monteres på potta, i høyde med jorda? Det stabiliserte seg på 28 grader når jeg forlenga slangen og kjørte den inn i takventilasjonen. 

Luftfuktigheta måler jeg på samme apparat som temp. Den ligger på 30%. Har hengt inn et fuktig håndkle, og dusjer veggene med litt vann.

Jeg kjører MH pære ja. Ikke redigert, tatt med Iphone 7. Er hvitere lys i virkeligheten.

Dr Dank

Hva med å prøve å åpne litt opp de lukene du ha snurpet igjen. Hvis du kjører uttrekk på 50% og det er vakuum i teltet er det helt klart en fordel. Men med 30+ i temp i teltet er det jo greit med litt luft inn der det går. Mål temp i høyde med plantene. Det er jo de som skal ha det ideelle miljøet, ikke 10 cm over gulvet. 

• Like 1

OGrow

30% er litt lavt, spesielt for spirer. Du kan lage dome av bunnen på 2 plastflasker, lag hull på toppen til luft og spray planten/jorda lett, men selv sprayer jeg dem 3-4 ggr daglig uten dome (har rundt 40-45%)

En liten luftfukter vil være enkleste måte å få opp fuktighet i hele teltet videre i vekstfasen.

Edited by OGrow
  • Like 1

pjongo

Mye fine tips her. Fortsatt lav fuktighet, så tenker å lage et par domes asap. Den ene jenta har i løpet av natten poppet opp av jorda, etter bare 1,5 døgn i potte. 

pjongo

I dag er denne jenta 1 uke gammel. For meg ser det ut som hun har vokst greit, men jeg er likevel ikke helt fornøyd. Det kan se ut som hun lider tå varmestress eller rotproblemer? Jeg har vært rimelig forsiktig med vanning. Hun fikk en god slump på fredag morgen, ca 4 dl da hun stod uten tilsyn til i dag.  Som dere ser er temperaturen grei, men luftfuktigheta fortsatt for lav. Hun står under dome. 

https://imgur.com/9LnaxtF

Kjøkkenbenk

For å få opp luftfuktigheten kan du ha en bolle med vann stående og et vått håndkle som henger over og drypper ned i skåla. 
Nå i starten er det viktig at de får riktig med luftfuktighet helst mellom 40 - 70%.
Før jeg hadde luftfukter så brukte jeg håndkle trikset og da holdt jeg luftfuktighet på rundt 50 - 60.
også spraye litt vann på veggene innimellom hjelper også.

pjongo

Har en bolle med et fuktig håndkle som henger delvis over pottene, og jeg sprayer veggene ofte med vann i løpet av en dag.

Tror nok jeg må skaffe en luftfukter jeg og. 

OGrow

Er kapasitet og innstillingsmuligheter som er problemet med små, billige fuktere. 

pjongo

Nå har ikke jeg noe grunnlag for å si hva som er best, men for meg virker det som det er null stress å potte direkte i 12L.

Legger ved en snutt av veslejenta som er 14 dager gammel i dag: https://imgur.com/Q1XqrAY

Jeg synes bladene henger for mye i begynnelsen og på slutten av denne 7 timers time- lapsen. Ser det greit ut?

Dr Dank
2 timer siden, pjongo skrev:

Jeg synes bladene henger for mye i begynnelsen og på slutten av denne 7 timers time- lapsen. Ser det greit ut?

Dude! Slapp av! La planten få gro uten at du henger over den hele tiden som en bekymret gåse-mor. Bladene vil av seg selv bevege seg "opp og ned" i en syklus som du ser på time-lapsen. Med mindre du er keen på å brette kjeften over spiren og personlig fore den med home-made cO2 24/7 så er det ikke mye du kan gjøre annet enn å følge med på temp/fukt, pH/EC, lys-avstand, vanning/mating og evt skadedyr. Utover det, så ser jo dama di fin ut ;) 

Edited by Dr Dank

pjongo

Hahaha :bigsmile: Gåsa blir jo bekymret da hun er nybakt mor. Neida, det er vel ikke mye mer innviklet enn at jeg gjør det du nevner her. Artig med innspill fra dere som har gjort dette før. 

Dr Dank

Nå er ikke jeg noe (selverklært) gro-mester og det er bratt læringskurve i dette gamet. Husk utrykket "KISS" (KeepItSimpleStupid), eller som Rema 1000 sier. "Det enkle er ofte det beste". Begynn med litt LST når planten er litt større, bind den ned og få bretta ut planten litt for bedre lysgjennomtrenging og jevnere over-all høyde på plantene. Gjenta dette på deler som vokser over resten, ca hver uke til siste ukene. Det burde holde med "trening" i første omg. Supercropping, SCROG, topping, defoliering etc. Bør du vente litt med til du skjønner mer om hvordan cannabis vokser og gror. Noen typer "trening" er ikke å anbefale for autos i det hele tatt (med mindre du VIRKELIG vet hva du driver med) Ikke bekymre deg for str på planten riktig enda, noen vokser fort som faen til å begynne mens andre strekker seg litt senere (pre-flower). Sjekk ut datoene og str for min andre grow. Disse vokste som fy til å begynne med, men roa seg ned etterhvert. https://imgur.com/a/IqWXnfC (Har byttet lampe siden disse ble tatt) 

Edited by Dr Dank
  • Thumbs up 1

Dr Dank

Det ser ut som om du vanner i hele potta nå!? Eller ta jeg feil? Jeg hadde "satset" på å få en skikkelig rot-ball, før jeg vanner i hele potta. 4dl er vel litt "mye" etter to uker, mediumet ditt ser litt vått ut...

pjongo

Takk skal du ha! Mye fin lesing her. Jeg tenkte å kjøre kun LST på denne etterhvert som den blir større. Jækla fint prosjekt du har der. Ser det har vokst som ugress! Hvilke strains kjører du? 

Spørs om jeg har overvannet da. Mye forskjellig som praktiseres virker det som. Jeg helte på 1,5L vann sist, fikk litt gjennomrenning og det er 3 dager siden nå. Vanner ikke før det er skikkelig tørt et par cm nedi jorda. 

-Det skal sies at jorda ser våtere ut på filmen. Så for meg vanning igjen i morgen.

Edited by pjongo
Føye til tekst

Dr Dank

Nå er jo ikke jeg som sagt en ekspert på dette, men 1,5 liter på en to uker gammel planter er mye i min verden  Jeg har 18L smart pot (tøy-potter, som tillater mer luft og raskere fordamping) og vanner til 10-15% run off på en plante i full blomst med 3-4 liter... ca hver 3-4 dag. Bruker du halvparten av dette på en pkante som er 1/10 i str, ville jeg redusert mengde betraktelig. Husk at du vil at røttene skal "lete" etter vannet. Når du har for hyppig tilførsel av vann får du heller ikke rotvekst i hele potta, siden mediumet alltid er vått og røttene trenger ikke gå på "leting", du vil at røttene skal strekke seg ikke sant!? Går det riktig ille får du rot-råte. Det holder ikke med at det er "tørt" et par cm nedi joda. I veg-fasen vil du gå fra vått medium, til tørt medium, til vått og tørt osv... Er det fukt hele tiden får du lite tilvekst både over og under jorda. Det Viktigste i startfasen er å få sunne å store røtter. 

• Thumbs up 1

OGrow

Overvanning er begynnerfeil numero uno.

Ikke vann hele potten nå, holder med et par dl i en ring rundt planten.

• Thumbs up 1