Jump to content
imawesome2

Nybegynner dyrking tips/råd

Recommended Posts

imawesome2

Heisann ! :) Idag slo jeg på stortromma å kjøpte følgende frø fra en nettside som virker noenlunde legit ;) Egentlig trodde jeg ikke det skulle gå ann å bestille i og med at jeg ikke får lønning før neste uke, har null og nada penger for å si det sånn hehe, men var visst en betalingsmetode som innebar at man kunne bare betale i etterkant. Så nå sitter jeg her da, og tenker at .. har jeg gjort A så må jeg også gjøre B! 

Strains: 
Stink Sack    
Barneys Farm Seeds    
Dr Krippling    
Cream of the Crop    
Dr Krippling

Planen er å oppdrive en til to planter hver gang jeg holder på og etterhvert utvide til 2-3 om gangen. Det er ikke penger jeg tenker på i første rekke, selv om det er temmelig fristende det også. 

Bestilling av utstyr blir litt om gangen med tanke på økonomi samt jeg vil ha kvalitet over kvantitet, dessuten tar det sin tid det med vekstfasen uansett, eller hva tenker dere? Bør jeg helst ha alt klart fra første start? 

Innkjøpslista ser sådan ut : 
1x Mammoth Pro 60, 60 x 60 x 160cm dyrketelt.
1x ETI 400w Ballast.
1x 400w Super Plant HPS pære.
1x Kabler til ballast og reflektor.
1x Cooltube armatur 125mm 40cm.
1x Reduksjonsstykke 125-100mm
1x Kanalvifte TT 100mm + støpsel 1,5m
1x Kullfilter HY-Filter 100mm. 250m3 / h
1x Timer
1x Ventilasjonsslange 3 m, 127mm.
1x Easy Rolls.

Plantenæring og annet div. tilbehør blir å anskaffe litt senere når jeg har mer penger å rutte med. 

Seed

Jo mer du kan ha klart fra starten av jo bedre vil jeg si. Da slipper du å plutselig stå der med skjegget i postkassen og mangle noe vitalt. Vertfall kjøpe inn næring og et tempratur/hygrometer samt PH målings utstyr ? Husk at det må ikke være det dyreste utstyret for å være bra :) Ifølge den listen din så har du forsåvidt kjøpt inn mesteparten og de dyreste tingene. Jeg betalte 300 for en nøringspakke. Biobizz indoor trypack, temperatur kombinert med hygrometer fra Biltema ligger vell på en 70-80 kr. Et enkelt PH målings kitt med fargevæske koster vell en 70 kr det og, så er ikke veldig mange kr som må til. I tillegg så må du jo ha potter og jord ;) 

imawesome2
8 minutes ago, Seed said:

Jo mer du kan ha klart fra starten av jo bedre vil jeg si. Da slipper du å plutselig stå der med skjegget i postkassen og mangle noe vitalt. Vertfall kjøpe inn næring og et tempratur/hygrometer samt PH målings utstyr ? Husk at det må ikke være det dyreste utstyret for å være bra :) Ifølge den listen din så har du forsåvidt kjøpt inn mesteparten og de dyreste tingene. Jeg betalte 300 for en nøringspakke. Biobizz indoor trypack, temperatur kombinert med hygrometer fra Biltema ligger vell på en 70-80 kr. Et enkelt PH målings kitt med fargevæske koster vell en 70 kr det og, så er ikke veldig mange kr som må til. I tillegg så må du jo ha potter og jord ;) 

Takk for tips :)! Næring må alltids til for at planten skal trives sånn noenlunde, tenker jeg. Skal notere det ned dette med PH-måling, temperatur og næring ;) En annen ting jeg lurer på er om det kommer til å bli mye støy og lukt av to planter, og kommer det til å vekke mistanke fra andre som eventuelt kommer på besøk visst jeg har tenkt å ha plantene på soverommet (kommer til å være låst der til enhver tid) ? 

Nightcrawler

ingen lukt så lenge man bruker kullfilter. pass på at det er undertrykk i teltet. og at ikke vifta drar mer luft gjennom enn hva filteret er beregnet for å håndtere. støy kommer du nok ikke unna, men mye du kan gjøre. en større vifte på lavere fart, vil bråke mindre enn ei lita som står på full jamring. Lydisolerte vent slanger hjelper også på. Samt minst mulig bøyer på de. Lydisolasjon kan man DIY'e med pledd og gaffateip :P

Kjøkkenbenk
5 hours ago, imawesome2 said:

Takk for tips :)! Næring må alltids til for at planten skal trives sånn noenlunde, tenker jeg. Skal notere det ned dette med PH-måling, temperatur og næring ;) En annen ting jeg lurer på er om det kommer til å bli mye støy og lukt av to planter, og kommer det til å vekke mistanke fra andre som eventuelt kommer på besøk visst jeg har tenkt å ha plantene på soverommet (kommer til å være låst der til enhver tid) ? 

så lenge man har kullfilter så blir det ikke noe lukt, og hvis man har døra lukka så vil det kanskje bare være en svak vifte støy på utsiden men det er ikke noe som folk på besøk legger merke til.