Jump to content
Atlas

Liker de seg ikke?

Recommended Posts

Atlas

Lampe:led

Watt:600

Lampe avstand:60cm

Lys syklus:18/6

Temp rom:25

Temp medie:22/23

Luft fuktighet:60

Ventilasjon:1200m3 avsug

Næringstype: ingen

Blandingsforhold: ph 5,5-5,8

Hull i bunn: (drenerende potte).

Alder:31 dager.

Høyde ca.10-15cm.

Fra frø eller stikkling: frø.

Vanningsfrekvens: ca. 5 dl./3 dag.

Ingen tilsatt næring.

Potte str. 3 gallon (ca 10 liter).

Jord. 30% kattesand(rema 1000) 70% Byggmax plantejord.

Hei. Har litt problemer med mine nordic seed viking auto.

Bladene tørker ut og blir sprø/visner.

Jeg har ennå ikke begynt med noe næring da jeg tenkte å begynne i blomst.

Det eneste som ikke er på plass i rommet ennå er sirkulasjons vifter.

Jeg målte ppm til mellom 6-800.

Hva som kan være galt her?

jiffemann

Bilder er omtrent 100% nødvending for å kunne diagnosere problemer. Men om de er 10-15cm høye etter 31dager, så er noe alvorlig galt, og du gir de nok altfor mye vann om de får en halv liter hver 3 dag.

Atlas
15 timer siden, jiffemann skrev:

Bilder er omtrent 100% nødvending for å kunne diagnosere problemer. Men om de er 10-15cm høye etter 31dager, så er noe alvorlig galt, og du gir de nok altfor mye vann om de får en halv liter hver 3 dag.

Prøver å legge ut. Får det ikke til. Har tatt noen bilder.

Der er 22 dager siden:)

Dr Dank

Utifra det lille jeg kan se, ser det ut som du vanner for mye(ofte). Noen dl rundt planten når den er i starten holder fint, til de er to- tre uker gamle. Har du vannet regelmessig siden spiring i hele potta, og mediumet ditt aldri har fått tørket nok, kan du ha fått rot-råte. Husk at i vekst-fasen så er det fordelaktig å etterstrebe best mulig rotvekst, det får du ved å la potta tørke ut (ikke helt knusk tørr) før du vanner "godt nok" igjen. Du kan se på planten når den vil ha vann for å si det sånn. Evt stikk finger´n nedi jorda og kjenn etter! Er det fukt fire fem cm nedi potta, så kan du fint vente litt til.  Får du vannet slik at 10-20% prosent av antal liter du har vannet med totalt, har rent ut i skåla under (Når planten er stor nok, og du har begynt å vanne i hele potta) Helst før den begynner å henge med bladene så vil jeg si du er inne på en fin vannings-syklus.

31 minutter siden, Atlas skrev:

Gikk over til 18/6 for en uke siden

Hvilken syklus hadde du før dette?

70% luft-fukt er problemfritt så lenge det er i vekstfasen, i pre-blomst litt lavere max 60% Tilslutt i blomstrings-fasen bør du holde deg rundt 50% helst litt under. Har du problemer med for høy fukt, prøv å skru opp temp (Hvis du har noe å "gå på" mht til temp) 

Edited by Dr Dank

Atlas
24 minutter siden, Dr Dank skrev:

Utifra det lille jeg kan se, ser det ut som du vanner for mye(ofte). Noen dl rundt planten når den er i starten holder fint, til de er to- tre uker gamle. Har du vannet regelmessig siden spiring i hele potta, og mediumet ditt aldri har fått tørket nok, kan du ha fått rot-råte. Husk at i vekst-fasen så er det fordelaktig å etterstrebe best mulig rotvekst, det får du ved å la potta tørke ut (ikke helt knusk tørr) før du vanner "godt nok" igjen. Du kan se på planten når den vil ha vann for å si det sånn. Evt stikk finger´n nedi jorda og kjenn etter! Er det fukt fire fem cm nedi potta, så kan du fint vente litt til.  Får du vannet slik at 10-20% prosent av antal liter du har vannet med totalt, har rent ut i skåla under (Når planten er stor nok, og du har begynt å vanne i hele potta) Helst før den begynner å henge med bladene så vil jeg si du er inne på en fin vannings-syklus.

Hvilken syklus hadde du før dette?

70% luft-fukt er problemfritt så lenge det er i vekstfasen, i pre-blomst litt lavere max 60% Tilslutt i blomstrings-fasen bør du holde deg rundt 50% helst litt under. Har du problemer med for høy fukt, prøv å skru opp temp (Hvis du har noe å "gå på" mht til temp) 

Jeg har vannet lite men ofte de 14 første dagene. Jeg pottet om fra 2,5dl potte til 3 gallon da. Då startet jeg med 1 liter hver 3-4 dag. Har gått ned til max 1/2 liter nå.

Jeg kjørte 24/0 lyssyklus de 14 første dagene.

Kan det være for mye lys?

Det forundrer meg at de er gått i blomst allerede.

Atlas
2 timer siden, jiffemann skrev:

Dette ser jo rett ut.

Tror jeg er litt ivrig på vanningen. 

Tenker å gå ned til kanskje 3 dl. Vann hver 3 dag. Er dette noe som høres mer rett ut?

Jeg er bare så redd for at vannet ikke når bunn av potten.

jiffemann

Eg tror du skal begynne å kjenne på vekta på pottene istedet for å vanna en fast mengde til en fast tid. Du kan no vente til pottene er lette som fjær for å sørge for å tørka de skikkelig ut.

Atlas
3 timer siden, jiffemann skrev:

Eg tror du skal begynne å kjenne på vekta på pottene istedet for å vanna en fast mengde til en fast tid. Du kan no vente til pottene er lette som fjær for å sørge for å tørka de skikkelig ut.

Tenkte å gjøre det nå:)

Takk for hjelpen så langt:):)

Dr Dank
11 timer siden, Atlas skrev:

eg er bare så redd for at vannet ikke når bunn av potten.

24t lys-syklus er ikke no problem. Autos liker ikke ompotting!!! Pott direkte i minimum 12 liter potter 15-18L funker fint det også.  

Ubegrunnet "frykt". Les det jeg skrev i forrige post ;)  Vann til du får run-off 10-20% !! Vent så til jorda er tørr(pottene er lette igjen) før du vanner. Har en auto som er ti dager gammel nå, den har fått kanskje 2,5 dl to ganger på de ti dagene. Null tegn til under-vanning pr i dag. 

Edited by Dr Dank
  • Thumbs up 1