Jump to content
Sign in to follow this  
Putin

Alternativ PH justering

Recommended Posts

Putin

Heisann jeg ser etter en annen og kanskje billigere måte å justere phen i et hydro grow enn å kjøpe et ferdigprodukt fra ei dyrkesjappe.

Når det gjelder å justere ned PHen så forstår jeg det som sitronsyre og batterisyre (Svovelsyre H2SO4) er to veldig aktuelle produkter man får kjøpt over disk men hva med PH up / PH+ ?

Det eneste jeg har hørt om er vell bakepulver, det går selvfølgelig i en knipe men det inneholder en del salt og jeg er redd det kanskje fører til at man må flushe oftere og da går jo spinninga litt opp i vinninga.

Noen som har noen råd eller anbefalinger?

Nightcrawler

Sitronsyre funker, men det legger til en del ppm på vannet, samt at ph vil krype oppover igjen en del etter noen timer. Hvis du blander næringsløsningen i små porsjoner kan dette være en fordel da de forskjellige næringsstoffer blir tatt opp maksimalt ved litt varierende ph. Ph up har jeg aldri hatt behov for å eie. 

Putin

Interessant at du har sluppet unna å bruke PH up, Hva slags nutes bruker du? Det er noen år siden sist gang jeg dyrket men om jeg husker riktig så brukte jeg PH down fram til jeg var omtrent halvveis ut i blomst så måtte jeg begynne å bruke PH up.

Jeg bruker GHE 3-parts btw. Definitivt åpen for noe annet når jeg går tom.

jiffemann

Enda ikkje brukt ph-justering at all, opp eller ned i "nye" rommet mitt, hatt 5 dyrkinger der, ebb and flow tables, plantene står i coco. Og eg bruker Canna Coco næring.

Nightcrawler

Jeg har ganske høy ph på vannet fra kranen. målt til et sted mellom 7.5 og 8. Er ganske kalkholdig vann. Bruker også GHE 3part, men blander lucas formula, så grow flaska er ikke rørt.
Etter å ha blanda næringa i vannet er den nede på litt under 7, og da bruker jeg litt ph down for å få den enda noen hakk lengre ned. Skipper det også noen ganger da enkelte nærings stoffer tas opp bedre ved litt høyere ph.

Hadde sikkert funka selv om jeg hadde gitt pokker i alt som heter PH, men jeg synes det er nesten like stas å sette meg inn i alt av faktorer som kan gjøre at plantene trives best mulig.

DetErBareMeg

Ghe næringa regulerer ikke ph såvidt jeg husker, noe Canna sin Coco gjør. Har selv byttet og anbefaler det. Mange timer spart med pulver eller væske som skal blandes ut/løses opp, måles med måleinstrument/papir. ph meter skal kalibreres og væske koster penger. Går i stykker. Koster litt mer kanskje for annen næring enn Ghe sin, men selv synes jeg det endelig er verdt å slippe alt det andre som følger med. 

pollen
På 26.4.2019 at 4.20, Nightcrawler skrev:

Jeg har ganske høy ph på vannet fra kranen. målt til et sted mellom 7.5 og 8. Er ganske kalkholdig vann. Bruker også GHE 3part, men blander lucas formula, så grow flaska er ikke rørt.
Etter å ha blanda næringa i vannet er den nede på litt under 7, og da bruker jeg litt ph down for å få den enda noen hakk lengre ned. Skipper det også noen ganger da enkelte nærings stoffer tas opp bedre ved litt høyere ph.

Hadde sikkert funka selv om jeg hadde gitt pokker i alt som heter PH, men jeg synes det er nesten like stas å sette meg inn i alt av faktorer som kan gjøre at plantene trives best mulig.

Hva er ppm paa vannet ditt?

Nightcrawler

Hmmm. Har bare EC måler og det ligger på 0,3 fra springen. Går sikkert an å regne om til ppm. Ph måler jeg på "gamlemåten" med plastreagensrør og et par dråper indikator væske. 

Nightcrawler

Regner med kommunen kalker vannet for å spare vannrørene for tæring. Men det er bare en teori da :nerd: