Jump to content
Dr Dank

pH Helvete

Recommended Posts

Dr Dank

Hei. 

Driver å pH-justerer matingen/vanningen min her, da jeg fant ut at vannet i kommunen er alt for basisk. Jeg juster ned til mellom 5,5 og 5,8 etter tilsetningsstoffer og næring er tilført. Deretter måler jeg pH`en run-off-vannet og det ligger rundt 6.7 igjen. Er jeg alt for lavt med pH på vannet, eller er det greit siden run-off-vannet er innafor grensene??

KaosGartner

Jeg har ikke superpeiling men ville ikke bekymret meg for runoff på 6.7 :joint:

Dr Dank

Det jeg egentlig lurer på om det er litt lavt å vanne med 5,5 iom at de anbefaler å vanne med 6,5-ish? I utgangspunktet er jeg litt forvirra, hva er "viktigst" at pH på run-off ikke er helt på trynet, eller at vannet jeg mater med, ikke er utafor? Hvis jeg mater med 6,2-6,5 (som er riktig)  vil jo pH på run off bli ditto høyere!? Som igjen vil si, som jeg ser det at pH i jorden er for høy. Er det normalt å måle EC og pH i jorden også, eller er det bare for dåsemikler?? 

Edited by Dr Dank

KaosGartner

Jeg dyrker bare i jord nå. Kjøper jord fra plantasjen og blander inn perlite. Passer bare på at vann/næringen er innafor Ph, jeg måler ikke Ph på runoff. Får bra resultater. Ikke stress med Ph på runoff men øk kanskje Ph på vannet ditt til 6-6,2

• Like 1