Jump to content
Sign in to follow this  
The Loner

Nybegynner trenger tips

Recommended Posts

The Loner

Hei,er en fersking på dette forum og første dyrkning,har noen planter som jeg sliter med dårlig vekst på.

Har lest endel rundt på dette forumet og andre tilsvarende forumer,men trenger noen innspill fra noen med litt mer kunnskap på dyrking.

Saken er jeg synes plantene vokser veldig sakte,er straks 1 mnd.siden jeg la frøene i vann og ca.3 uker siden de spratt opp gjennom jorden.

Har benyttet helt standard plantejord og kattesand pga.tilgang og sett at flere på forumet har benyttet dette med greit/godt resultat.

• Mistenker at det kan være en kombo av overvanning og for lite lys?

Benytter foreløpig en MH lyskilde på 150W,ser ut som plantene strekker seg mot lyset uten og utvikle kraftig nok stamme/stengel.

• Har lest et annet sted at dette kan være symptom på for svak belysning?
  • Kan det være også at jorden ikke er luftig nok pga.for hyppig vanning og jorden ikke tørker nok opp mellom hver gang?

Ble mange spm.på et innlegg,men håper noen har noen innspill og tips til en fersking i faget :)

OGrow

Overvanning er en klassisk nybegynnerfeil og lyset ditt er ikke det sterkeste, holder kun til 1 plante. Om du da har hengt det høyt for å dekke flere planter er nok det grunn til strekken. Begrenset vekst kan være pga overvanning.

Uten bilder er det umulig å stille noen diagnose. Legg dem på imgur.com og lenk dem inn her.

The Loner

Mistenkte at lyset ikke var det helt optimale,grunnen til at dette ble benyttet nå i starten var at jeg hadde det liggende og lest at MH lamper egner seg bra til vekst/tidlig fase av syklusen,angående høyden så er den ca.40 cm over plantene.

Har du noen tips til belysning,vurderer LED,men har HPS liggende også,men er de egnet til vekstfasen?

Skal sjekke ut imgur.com

Dr Dank

Får de ikke riktig mengde med lys, strekker de seg ja. Enten henger lampa for høyt, eller så er det litt lite med 150W mh til å dekke fem planter i veg. Personlig tenker det siste i dit tilfelle. Hva som er riktig høyde for dine lamper må du neste finne ut på egenhånd...  Hvis du skal kjøpe nytt LED-lys anbefaler jeg blant flere her på forumet, Quantum Boards fra Kina. Masse lampe for pengene. 

Over-vanning er typisk feil til å begynne med, er masse å lese/video på nett om vanning av planter generelt. 

OGrow

De er litt lange, men har sett verre. Den nederste er ikke langt bak normal vekst på 3 uker, de danner mye røtter i denne fasen. Du kan potte de om og dekke mye av stilken med jord. Kjenn med håndbaken i høyde med toppen av plantene, om du kan holde hånda der uten at den blir for varm er det greit. Så mulig du kan senke lyset litt.

Ellers ser de ikke veldig overvannet ut, men vann mindre om du tror du vanner for mye. Less is more. Jeg vanner ofte og lite i denne fasen, gjerne bare 1-2dl (1/2dl på den til venstre) og venter noen dager imellom. Begynn å kjenne på pottene, etterhvert vil du kjenne når de er lette og trenger vann.

Har du vifte så de får litt vind på seg? Styrker stammene

Er HPS'en også 150w? Både hps og mh kan brukes i vekst, mange kjører hps fra start til mål. Men som nevnt over er QB gode saker. Søk quantum boards på Alibaba.com

Edited by OGrow

cannabikkja

Jeg sleit også med lignende på min første grow. Ikke like ille som for deg, men jeg hadde 600w hps i 1,5mx1,5m. De vokste ikke like treigt men ble veldig lange og tynne med få greiner og lite blad og bud. Satte de litt nærmere og det hjalp litt men ble fortsatt ikke bra. Neste grow bytta jeg til ny fin digital ballast og hps dual spectrum pære og resultatet ble bedre. Men nå nylig kjøpte jeg quantum boards som Dr Dank nevnte over. Jeg gikk over fra hps til led i uke 3 av vekst. De stagnerte litt i noen dager men så skøyt de fart og alt ser ekstremt mye bedre ut allerede nå enn forrige gang. Er i uke 3 av blomstringsfasen og plantene er mye mer bushy med flere greiner og blader. Planten er mye grønnere. Yield vet jeg ikke noe om enda men føler meg ganske sikker på at det blir bedre. Det kommer også buds lenger ned på planten enn tidligere og de nederste bladene har ikke gulnet like mye som forrige gang. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd foreløpig.

The Loner
1 time siden, OGrow skrev:

Har du vifte så de får litt vind på seg? Styrker stammene

Ja,har bordvifte på lav hastighet som sveiper 180 grader frem og tilbake for luftsirkulasjon rundt plantene.

Lyset er 18/6 syklus.Er også utsug fra rummet ut i friluft. 

Ser ut som kraftigere lys er veien og gå først og fremst samt være litt mer gjerrig på vannmengden/la jorden tørke litt mer opp mellom hver vanning.

1 time siden, OGrow skrev:

Er HPS'en også 150w? Både hps og mh kan brukes i vekst, mange kjører hps fra start til mål

Nei,her har jeg tilgang på både 250W OG 400W.

Skal sjekke litt mer ut rundt Quantum boards,er dette forresten de Led modulene man bygger sammen selv fra kits?

Er Quantum boards og foretrekke fremfor andre typer Led lamper og eventuelt hvorfor?

Pris,lysytelse eller pga.varmeutvikling?

The Loner
1 time siden, cannabikkja skrev:

Jeg sleit også med lignende på min første grow. Ikke like ille som for deg, men jeg hadde 600w hps i 1,5mx1,5m. De vokste ikke like treigt men ble veldig lange og tynne med få greiner og lite blad og bud. Satte de litt nærmere og det hjalp litt men ble fortsatt ikke bra.

Kan jeg spørre åssen resultat det ble fra dette,greit eller mislykket?

cannabikkja

Det ble såpass mislykket at jeg syntes det ble mer arbeid enn hva det var verdt. Og såpass mislykket at jeg gikk til innkjøp av nytt lys. Og jeg doblet nesten yielden da jeg bytta reflektor, ballast og pære. Men det kan jo være andre årsaker inne i bildet også. Man lærer jo av feil etterhvert som man får noen flere runder på nakken. Men uten at jeg er noen ekspert høres det ut som du burde på litt mer lys der inne. Har du sjekka at PH nivået ligger der det skal? Det vil jo også påvirke vekst, men da ville det kanskje vært mer synlig på bladene.

wrooney91

Når Det kommer Til QB så kjøpte jeg dette nylig jeg venter faktisk på at den blir levert imorgen.

Jeg skal sette den opp til uken så kan legge ut noen bilder for deg.

Etter noen tips her på forumet så er det QB 480W jeg endte på, prisen var cirka 3300,- før tollavgifter, statsgaver osv.

Søk opp "nytt lys" i forumet så vil du finne noe.

Personlig sleit litt med å finne riktig type ballast for meg ettersom det er en jungel av ballaster ifra  "mean well" 

Men jeg endte på noe som slutter med AB, da har du muligheten til å sette opp en dimmer for lyset fra ballast, i tillegg vil du kunne "dimme" lyset direkte via ballasten.

Jeg gikk for en current type av ballast men her kan du også velge mellom voltage og current.

Lysytelse: Ifølge det <<jeg>> har lest så skal du få betraktelig bedre lys egnet for planter med led, slik har det alltid vært, men led har kostet en formue før, nå finnes det kopier og billigere typer.

Når Det kommer til varme så er også med bedre egnet, men tror ikke det er merkbar forskjell, men her kan sikkert noen andre legge til noe, jeg har ikke prøvd ut ennå.

Dr Dank
På 29.4.2019 at 22.43, The Loner skrev:

Er Quantum boards og foretrekke fremfor andre typer Led lamper og eventuelt hvorfor?

Pris,lysytelse eller pga.varmeutvikling?

LED er det bedre om du skal gro "lite". De fleste proffe produsentene i USA bruker vel de "gamle" lampene i stor grad enda. Men de siste åra har det skjedd mye på LED fronten. Det finnes alternativ til QB som er like bra. Har jo Fluence sine serier (spyder feks) som bruker Osram dioder. Optic 1   Bruker Cree XL 3590 Cob´s (cells on board) Migro sine cob´s er nesten like som Optic 1, Growmau5 har noen lamper som er bra. Til slutt har du jo HLG sine (horticulture lighting group) "original - QB" som kan fåes i kit eller ferdige lamper, disse har dioder prod av Samsung. Disse er relativt dyre alternativ etter att transport, mva og toll kommer i tillegg. Skal du ha opp mot 600-1000W kan du fint regne med 10-12000.- ++ 

Sjekk denne linken. Disse leverer de samme QB som HLG selger men til en brøkdel av prisen. Bare få med deg at du bør gå for "lm 301b" dioder og ikke "lm 561c" dioder. Da lm301b er nyere og litt mer effektive. Skal du ha til full syklus veg/grow. gå for 3500k men 3000 funker det også. Spør Rita fra Meijiu (direkte fra Alibaba-siden) og hun hjelper deg på Engelsk med all spørsmål og ønsker. No brainer dette "tilbudet" :) 

https://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=100009146&SearchText=meijiu

Sjekk gjerne denne videoen for å lære litt om lys, og LED i de siste åra generelt ;) 

Edited by Dr Dank

The Loner

Alltid fint med ny info,lærer noe nytt hele tiden.

Men siden dette er første forsøket har jeg bestemt meg og teste ut med HPS i denne omgangen,er en vel utprøvd teknikk og litt mindre forvirrende en "jungelen" av Ledlys typer og utførelser på markedet.

Er også litt lettere da jeg har det meste tilgjengelig allerede,men har ikke avskrevet Ledlys for neste runde.

Har noen av dere erfaring fra bruk av HPS og eventuelt ting og ta hensyn til?

Vet varmestrålig er et tema og ta hensyn til.