Jump to content
Sign in to follow this  
pjongo

Biltema blomstringsnæring

Recommended Posts

pjongo

https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/plantenaring/flytende-plantenaring-2000034196

Jeg er i blomstring uke 1, og har kommet i gang med litt mating. Følger instrukser på flaska som sier 15ml næring pr 2 liter vann. Mater og vanner annenhver gang, som det ser ut til at plantene trives med. Noen som har erfaring med denne, eller har anbefaling på optimale blandingsforhold? 

Nightcrawler

Har ingen erfaring med generelle gjødselsmidler som substral og lignende, så ta innlegget mitt med det i bakhodet, men på generell basis anbefaler jeg deg bare å prøve deg frem. Selv hadde jeg nok fortsatt med å mate annenhver vanning og kanskje økt doseringen litt og litt for hver gang. Med en gang du ser tegn til overgjødsling (svidde bladtupper) kan du la den få vanlig vann et par ganger, og starte opp igjenn med gjødsling et hakk eller to under nivået du begynte å se problemer. Husk at forskjellige strains og tilogmed forskjellige individer (phenoer) innen samme strain vil kunne variere på mengden gjødsel de vil ha. 

Til slutt vil jeg anbefale deg iallefall på sikt, å finne en mer spesifikk næring, for å forsikre deg om at planten får alle mikronæringsstoffene den trenger i tillegg til hovedstoffene Nitrogen, Fosfor og Kalium. Innholdsfortegnelsen på den flaska kunne tilsi at det var en del av de som mangla. 

pjongo

Det ser ut til at Power Plant er en hardfør strain, så jeg prøver å øke ørlite ved neste mating. Biltema- mixen ser ikke ut til å være komplett nei. Har du anbefaling på annen multi- gjødsel som inneholder de viktigste stoffene? Man søker seg jo grønn her inne, men blir aldri klok på hva man skal gå for.

Disse damene viste tegn til blomstring for 12 dager siden.  

wkPbd6t.jpg

DankHest

Kan se ut til at denne er bedre egnet. Den inneholder iallefall de essensielle næringsstoffene.

https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/plantenaring/flytende-plantenaring-2000037321

pjongo
3 timer siden, DankHest skrev:

Kan se ut til at denne er bedre egnet. Den inneholder iallefall de essensielle næringsstoffene.

https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/plantenaring/flytende-plantenaring-2000037321

Tenkte faktisk på den først, men fokuserte litt for mye på navnet på den andre, som var spesifikt for blomst. Den gule inneholder jo mer godsaker som planten trenger. Kanskje jeg skal prøve den til neste mating.

Seed

Visst du er bekymret for næringen fra Biltema så er det jo ikke akkurat store investeringen med en sånn ? :)

Du skulle vell ha det meste til en plante eller to der til en veldig billig peng.

pjongo
9 minutter siden, Seed skrev:

Visst du er bekymret for næringen fra Biltema så er det jo ikke akkurat store investeringen med en sånn ? :)

Du skulle vell ha det meste til en plante eller to der til en veldig billig peng.

Ikke bekymret :) Bare kjekt å ha Biltema i umiddelbar nærhet. Og om det funker er det jo så enkelt, greit og billig. 

Vurderer den prøvepakken også. Har du erfaring med den? Man trenger vel kun Top max og Bio bloom I blomstringsfasen?

OGrow

Trenger visstnok kun fish-mix og bloom til både veg og blomst. Samlet NPK på 7-10-8. Hazey, på et forum jeg ikke husker i farten, dyrket noen killer autoer med kun de to.

Seed
23 timer siden, pjongo skrev:

Ikke bekymret :) Bare kjekt å ha Biltema i umiddelbar nærhet. Og om det funker er det jo så enkelt, greit og billig. 

Vurderer den prøvepakken også. Har du erfaring med den? Man trenger vel kun Top max og Bio bloom I blomstringsfasen?

Jeg bruker den pakken der . Så langt har den vert veldig grei å bruke. Biobizz er ganske lett å finne masse info om visst man lurer på noe. Lett verdt pengene syntes jeg vertfall.

Du trenger bare top Max og Bloom i blomstringsfasen ja. Men visst du trenger mer nitrogen så kan jo grow være til hjelp.

Står på feeding schedule at du skal bruke grow gjennom hele prosessen. Men tenker at produsentene liker litt ekstra godt at vi skal bruke mer for å kjøpe mer.  

Edited by Seed
Skriveleif
  • Thanks 1

pjongo
3 timer siden, Seed skrev:

Jeg bruker den pakken der . Så langt har den vert veldig grei å bruke. Biobizz er ganske lett å finne masse info om visst man lurer på noe. Lett verdt pengene syntes jeg vertfall.

Du trenger bare top Max og Bloom i blomstringsfasen ja. Men visst du trenger mer nitrogen så kan jo grow være til hjelp.

Står på feeding schedule at du skal bruke grow gjennom hele prosessen. Men tenker at produsentene liker litt ekstra godt at vi skal bruke mer for å kjøpe mer.  

La den i kurven og prøver. Den lokale sjappa var selvfølgelig tom. La oss håpe den er kommet til neste mating :) I og med at den er organisk, er det unødvendig å flushe de siste dagene? 

Seed

Dyrkehuset har hatt veldig kjapp levering når jeg har bestilt der, så visst du kjøpte derfra så tipper jeg Max 2-3 dager :)

Jeg ville ha flushet vertfall siste uken uansett.

Sånn jeg har forstått det så bygger det seg opp mye næringsstoffer i planten uavhengig om det er organisk eller ikke. Så selv om du bruker organisk så kan du risikere dårlig smak, hodeverk av røykingen osv visst du ikke flusher. 

Står i feeding schedule til biobizz at du skal flushe en uke der òg. Men godt mulig at noen med mye mer kunnskap om næring en meg kan korrigere visst jeg går på trynet her :tounge:

Det positive med organisk er at du har litt mer å gå på i forhold til å skade planten med for mye næring.

pjongo
På 8.5.2019 at 10.07, Seed skrev:

Dyrkehuset har hatt veldig kjapp levering når jeg har bestilt der, så visst du kjøpte derfra så tipper jeg Max 2-3 dager :)

Jeg ville ha flushet vertfall siste uken uansett.

Sånn jeg har forstått det så bygger det seg opp mye næringsstoffer i planten uavhengig om det er organisk eller ikke. Så selv om du bruker organisk så kan du risikere dårlig smak, hodeverk av røykingen osv visst du ikke flusher. 

Står i feeding schedule til biobizz at du skal flushe en uke der òg. Men godt mulig at noen med mye mer kunnskap om næring en meg kan korrigere visst jeg går på trynet her :tounge:

Det positive med organisk er at du har litt mer å gå på i forhold til å skade planten med for mye næring.

Varene kom etter 2 dager :)

Fant tabellen på nett, greit å bruke den tenker jeg. Jeg fikk også med Bio-Heaven. Bruker du den og?

Seed
På 10.5.2019 at 21.55, pjongo skrev:

Varene kom etter 2 dager :)

Fant tabellen på nett, greit å bruke den tenker jeg. Jeg fikk også med Bio-Heaven. Bruker du den og?

Nei, har ikke heaven. Men hørt det er bra greier :)

pjongo

Samme her. Opplever at tuppene blir gule på den ene. Veldig rart, utfra at jeg starter forsiktig, som på nærings- kartet. Bryr meg ikke så hardt om det og satser på at den kommer seg igjennom siste mnd. 

Edited by pjongo