Jump to content
Sign in to follow this  
The Loner

Autostrain påbegynt blomst

Recommended Posts

The Loner

Hey,vil det være lurt og benytte blomstringsnæring på auto som viser tegn til blomstringsfase med tanke på annet næringsinnhold end vekstnæring?

Nightcrawler

Jepps. Planten trenger mer kalium i blomstringsfasen uavhengig av om det er vanlig eller auto. 

OGrow

Men behold noe nitrogen de første par ukene, f.eks 50/50 grow og bloom næring. De trenger det til vekstspurten når de går i blomst.

The Loner

Takker og bukker for raskt svar.

Har også ompottet jentene,pga. veksten begynte og stagnere og røttene trengte mer plass,håper dette vil hjelpe på veksten deres.

Noen tanker,dette er da andre ompotting siden de spiret,de nye portene er ca .5L,vil dette være tilstrekkelig for resten av vekst og blomstersyklus?

Nightcrawler

Selv bruker jeg aldri mindre enn 10 liters potter. Hvis du med .5 mener en halvliterspotte blir nok det "litt" i minste laget om du ikke kjører en sea of green grow, og selv da tror jeg de bruker en del større potter enn det. 

Hvis punktumet bare snek seg inn og du mente 5 liters potter blir nok det også i minste laget. 

I ditt tilfelle hvor du nettopp har pottet om hadde jeg bare fullført og gjort det annerledes neste gang. 

Autoer liker ikke å bli pottet om i det store og hele. Så  heller rett i beholderen som du har tenkt å få den helt i mål med. Dette er litt mer tricky mtp vanning, men vil gi et større resultat når det sitter. 

The Loner
23 timer siden, Nightcrawler skrev:

Selv bruker jeg aldri mindre enn 10 liters potter. Hvis du med .5 mener en halvliterspotte blir nok det "litt" i minste laget om du ikke kjører en sea of green grow, og selv da tror jeg de bruker en del større potter enn det. 

Hvis punktumet bare snek seg inn og du mente 5 liters potter blir nok det også i minste laget. 

Hey det stemmer at det er 5 L  potter det er snakk om,snek seg inn et punktum der.

Plantene det gjelder er ikke av auto varianten,men vanlige 12/12 varianten.

Er ikke sea of green oppsett.

Hvor mange ompottinger fra frø til ferdig bruker du da,hvis du ender opp på 10 L?

Sjekker du fysisk rotutvikling i potta eller ompotter du etter en viss tid basert på erfaring?

Da blir det ca.4 stk på en kvm ved 10 L potter?

Hvilke type potter ,ser det finnes både Airpots og potter av stoff som visst skal hjelpe på mer luft i jorden,noen synspunkter på dette?

Hva med autovannings systemer,er det verdt og vurdere,pga.mulighet til og reise bort noen dager?

Nightcrawler

På regular bruker jeg å potte om ca når planten er like høy som potten, men når de er små er det jo lett å løfte den ut av potta og sjekke visuellt. 

Hvor mange planter per kvadratmeter avhenger jo blant annet om hvor lenge du vil vegge de, om du topper og driver med lst osv. Hvis det er auto varierer det nok en del fra strain til strain hvor buskete/omfangsrik de blir. 

Airpots og stoffpotter har jeg ikke prøvd selv enda, men ser og leser mye bra om de på nettet. En av fordelene er visst at røttene trenger gjennom potten og blir luftbeskåret. Dette gjør at røttene brancher og man får mer røtter pr liter vokstmedium. 

Har et lite easy2grow 2pot autovanningssystem, men har ikke satt det opp enda. Tror jeg skal sette det i drivhuset og se hvordan det funker på tomater i første omgang. 

The Loner
1 time siden, Nightcrawler skrev:

Hvor mange planter per kvadratmeter avhenger jo blant annet om hvor lenge du vil vegge de, om du topper og driver med lst osv. Hvis det er auto varierer det nok en del fra strain til strain hvor buskete/omfangsrik de blir.

Noen tips angående hvor lenge holde plantene i vegetasjonsfase?

Når man leser info på ulike strain på databladet fra frø leverandører,oppgir de en ca.høyde på vekst ved innendør og utendørs dyrking,er dette noe man følger eller kan man endre syklus på lyset når planten har en viss minimumshøyde?

Mener ha lest at de fortsetter og vokse relativt mye etter omlegging av lyssyklus til 12/12 også?

Takk for info og tips:)

Nightcrawler

Ved switch til 12/12 syklus får du en stretch i begynnelsen av blomstring. Vanligvis blir plantene bortimot dobbelt så lange som før switch, men varierer litt begge veier. Så det er viktig å ikke vegge så lenge at du ikke får for store problemer med plassmangel i høyden. 

12/12 kan du kjøre fra frø om du vil. Da vil planten blomstre tidligst mulig og ikke bli så høy. Utbyttet blir selvfølgelig også mye mindre da. 

Dr Dank
På 15.5.2019 at 18.13, Nightcrawler skrev:

Airpots og stoffpotter har jeg ikke prøvd selv enda, men ser og leser mye bra om de på nettet. En av fordelene er visst at røttene trenger gjennom potten og blir luftbeskåret. Dette gjør at røttene brancher og man får mer røtter pr liter vokstmedium. 

Kan bekrefte at det blir bedre med tøy-potter enn vanlig potte i plast. Selv har jeg noen på 18 liter. Helt perfekt til gjenbruk, billig fra Kina i posten. Når det begynner å blir tid for vanning er det kjempelett å løfte dem etter håndtakene og bare føre hånda under for å kjenne etter hvor fuktig det er i bånn. Air-pruning er en annen fordel. 

Edited by Dr Dank