Jump to content
Sign in to follow this  
DankHest

Billig lys for første gang skap grow

Recommended Posts

DankHest

Tenker å prøve første grow og er da på jakt etter en billig løsning for lys. Effektivitet i forhold til strømtrekk/yield er ikke alfa omega. Er det noen som har tips? Har kikket litt etter cfl, men finner ikke noen rimelige sommer brukende her i Norge.

Nightcrawler

Hvis du er litt nevenyttig kan du jo vurdere DIY led.

Ellers har gartnerbutikken pll armatur du kan vertikalmontere i skap. Hvis du kjøper to sånne får du 2 stk 2X55w, altså 220 watt.

DankHest
14 minutes ago, Nightcrawler said:

Hvis du er litt nevenyttig kan du jo vurdere DIY led.

Ellers har gartnerbutikken pll armatur du kan vertikalmontere i skap. Hvis du kjøper to sånne får du 2 stk 2X55w, altså 220 watt.

Nevenyttig er ikke noe problem egentlig. Hvilke led er det som gjelder om dagen? Å hvor handles disse eventuelt?

Nightcrawler

Det beste for tiden er såkalte quantum boards. Disse bruker samsung dioder. Kits kan kjøpes på alibaba og sikkert amazon. Hvis du søker på "quantum" her på forumet finner du en del linker til ferdige lys, så kan du gå på spesifikasjonene der og se hva du trenger. Eller søke på diy kits som inneholder det du trenger. Tror diodene heter samsung lm301b eller noe sånt. 

Gå for en driver hvor du kan dimme lysene slik at du kan kjøre de med så mye ommph som ventileringen i skapet ditt klarer å fjerne tilstrekkelig varme. Husk også lange nok ledninger slik at du kan ha driveren på utsiden av skapet. 

Putin

Hei, om du er åpen for å utvide produksjonen litt i etterkant mener jeg det er en god Ide å investere litt penger i lys nå. Totalt sett tenker jeg det nok er litt dyrere enn DIY Led (vet egentlig ikke) men her er hva jeg ville gjort:

1400,-  Justerbar 600W Ballast

300,-    Billig 400w HPS lyspære

80,-      E40 Sokkel

Totalt: 1800,-   Jeg er usikker på hva av kabler som følger med så kanskje du må sette av en hundrelapp eller to til det.

Heng lyset vertikalt i midten av skapet og la plantene gro opp på siden, legg ned noe som reflekterer lys nær/over potten om du dyrker i jord da du ikke vil at de skal absorbere for mye varme . Les deg opp om LST og auxiner i dyrke handboken.

Hva slags dyrkemedium og genetikk har du tenkt deg? om du går for auto på første runnet kan du også spare en del penger på lys-styring. Hvor skal skapet stå? Hvor varmt blir det der på de varmeste sommerdagene? Finnes det et vindu på rommet hvor skapet står som du kan la stå åpent? Eventuelt andre muligheter for kjøling/ventilasjon?

Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn, for noen blir 400w i et skap for varmt om sommeren andre kan slippe unna med 600w+

Edited by Putin

DankHest

Skal sjekke ut linkene dine. Jeg har egentlig ingen planer om å utvide senere da dette er til meg selv og moderat bruk. Når det er sagt så har jeg ingen problemer med å bruke penger senere om det skulle vise seg å bli nødvendig. Men det er jo noe med å se om dette er noe en kan dra i land over lengre tid. Da føler jeg det er greit å begynne i det små uten å legge alt for mye penger i det.

Det skal dyrkes i plantejord/perlite. Strain vet jeg ikke helt da jeg er rimelig fersk. Anbefalinger til en strain uten for mye lukt? Lysstyring er ikke noe problem da jeg har haugevis av arduino's og ssr rele så den biten fikser jeg uten ekstra kost.

Jeg kan ha vindu oppe så varme i rommet "tror" jeg ikke blir noe problem. I verste fall kan jeg lage til både innsug og utblås direkte fra uteluft om det er hensiktsmessig.

jiffemann

Det er 2 ting som er viktig for dyrking i norge, og som det bør brukes mest penger på.
1 = Luktkontroll. Godt kullfilter og vifte som står i stil.

2 = Kvalitetslys. Det er lyset som avgjør hvor mye du får. Per no er LED utentvil det beste alternativet, selv for "billig" lys. Glem CFL osv. HPS kan fungere om du får tak i noko brukt og billig, men å kjøpe nytt HPS utstyr i disse dager er totalt waste.

https://www.alibaba.com/product-detail/Meijiu-wholesale-best-selling-120W-288V3_62088914412.html?spm=a2700.icbuShop.41413.56.3ab528f9LUeve6

• Thumbs up 1

Putin
16 timer siden, jiffemann skrev:

Det er 2 ting som er viktig for dyrking i norge, og som det bør brukes mest penger på.
1 = Luktkontroll. Godt kullfilter og vifte som står i stil.

2 = Kvalitetslys. Det er lyset som avgjør hvor mye du får. Per no er LED utentvil det beste alternativet, selv for "billig" lys. Glem CFL osv. HPS kan fungere om du får tak i noko brukt og billig, men å kjøpe nytt HPS utstyr i disse dager er totalt waste.

https://www.alibaba.com/product-detail/Meijiu-wholesale-best-selling-120W-288V3_62088914412.html?spm=a2700.icbuShop.41413.56.3ab528f9LUeve6

wow jeg brukte en del timer på å lese meg opp om lm301b og må si til den prisen der virket det som et bra kjøp. Fungerer sikkert mer enn nok med en sånn armatur om det faktisk bare er til eget moderat bruk.

Hvordan er det med en Led armatur som den, hvor mye % av varmen den gir av kommer fra driveren?

Kunne vell fristet å presse 4 stk av dem inn i et 120x120x200 telt og satt driverne på utsiden

jiffemann
5 minutter siden, Putin skrev:

wow jeg brukte en del timer på å lese meg opp om lm301b og må si til den prisen der virket det som et bra kjøp. Fungerer sikkert mer enn nok med en sånn armatur om det faktisk bare er til eget moderat bruk.

Hvordan er det med en Led armatur som den, hvor mye % av varmen den gir av kommer fra driveren?

Kunne vell fristet å presse 4 stk av dem inn i et 120x120x200 telt og satt driverne på utsiden

Da kjøper du denne istedet : 
https://meijiuled.en.alibaba.com/product/62099256246-807483715/Hot_selling_cheapest_480w_warm_white_full_spectrum_led_plant_grow_lights.html?spm=a2700.icbuShop.41413.36.297328f9aBMlIs

Driveren blir varm, så absolutt en fordel å ha den på utsiden.

Leupold

Heisann, overhode ikke meningen å kuppe tråden, men kanskje bedre å bygge på her enn å starte en helt ny. Super tråd med gode råd virker det for meg som! Virker som kanon-lys de der, men jeg funderer på å dyrke i et 60x120cm telt.. Er som en jungel av valg på de sidene deres, og tenger tips/link til det beste settet for denne størrelsen. Også, er det kanskje en fordel og bestille et sett hvor det er 2 separate heatsinks da det i fremtiden med forskjellig oppsett kan være enklere å justere i forhold til dyrkeområde?