Jump to content
Sign in to follow this  
Shorty

Frø bestilling

Recommended Posts

Shorty

Hei har bestilt frø til min egen adresse ja, jeg VEIT det er IDIOTISK!! Men det ble så. Saken er den at jeg fikk mail av seed shoppen se bilde: er det kjørt ifht grow nå eller er det noen som har kjørt på og det har gått bra med ?? 

OzOz

Umulig å si, tviler litt på at det brukes store ressurser på det der. Men du burde ikke legge ut sporingsnummeret på den nye pakka di her, IMO ...

Edited by OzOz

Shorty

Nei sannt nok, veit ikke hvordan jeg får bort bilde. ? Er det noen som vet om post restante i Charlottenberg?

jiffemann

Fjernet

• Like 1

Dr Dank
5 timer siden, Shorty skrev:

Er det noen som vet om post restante i Charlottenberg?

Er ikke Charlottenberg bare et lite hull inne i skogen ved Kongsvinger? Heller tvilsom at noen tilbyr det samme som PR Strømstad der... ;)  Hvis du bor ved Kongsvinger selv er det jo bare 2 timer i bil til Strømstad. Bestill heller det du trenger for en god stund å ta turen dit.

Shorty

Jo er vell egentlig det sjekket å stemmer det er bare i stromstad så da kjører jeg på der og tar en større handle tur :)

btw jeg har jo ett sitron tre stående der nå bare for og ha noe og pusle med, men nå er det mulig sykdom på tur noen vet hva dette kommer av se bilder 

http://imgur.com/gallery/k831FCd

Shorty
På 22.5.2019 at 18.37, jiffemann skrev:

Fjernet

Takker:)

Shorty

Hei. Da har dagen endelig kommet for et frøa er satt til spiring :) 2 tallerkener papir frø mellom og plast rundt med noen hull i :) se bilder: http://imgur.com/gallery/ldy8RLz

per nå har jeg bare en pære på 2700K på 250w hps å trenger en vekst pære er denne ok? Og trenger jeg og bytte om noe på ballast hvis jeg skal kjøre Mh pære?  Noen anbefaling??  

Temp ligger på 27-30 grader med proben til måler inne i tallerkenen. Frø har fått stå til spiring i 16timer nå.

Tenkte også på jord tenkte og bruke simontorp såjord. For så bruke helt vanlig plantejord fra plantasjen i spedd noe leca jeg pleier og skylle godt før jeg bruker det. Og tilsette 10-20% kattesand fra rema 1000. Men hvordan er det egentlig og tilsette mark i jorda?? Ja tenker på meitemark noen med bra dårlig erfaring ang dette?

Edited by Shorty

jiffemann
1 time siden, Shorty skrev:

per nå har jeg bare en pære på 2700K på 250w hps å trenger en vekst pære er denne ok? Og trenger jeg og bytte om noe på ballast hvis jeg skal kjøre Mh pære?  Noen anbefaling??  

Pæra du har inkludert i imgur posten din er en MH pære på 5000k ...
Men nei, det har lite å sei, du kunne nok fått litt raskere og mer "tettvokste" planter med MH pære istedet for HPS, men det er bagatellmessig.
Konsentrer deg heller om å lære å kjenne planta, hva den liker og ikkje liker, næring, vanningsfreknvens, temperatur, fuktighet osv osv
Lyset spiller _relativt_ liten rolle så lenge du har eit OK lys iforhold til alt anna :D

:) 2 tallerkener papir frø mellom og plast rundt med noen hull i :)

Pleier å ha det stående i et mørkt skap, trenger ikkje lys før den begynner titte opp av jorda.

Tenkte også på jord tenkte og bruke simontorp såjord. For så bruke helt vanlig plantejord fra plantasjen i spedd noe leca jeg pleier og skylle godt før jeg bruker det. Og tilsette 10-20% kattesand fra rema 1000. Men hvordan er det egentlig og tilsette mark i jorda?? Ja tenker på meitemark noen med bra dårlig erfaring ang dette?

KISS
Keep It Simple Stupid.
Ikkje prøv deg på hundre forskjellige variabler på første grow.
Enkel jord, enkel næring, enkelt alt, og så ta det derifra på de neste growsa. Generell regel er å aldri forandre på mer enn enn en variabel for hver nye grow, da vet du hva som evt har gått bra eller dårlig :D

OGrow

Ser luftfuktigheten din er litt lav for den første vekstfasen. Prøv å få den over 50% eller kapp bunnen av 1.5L plastflaske, sett over planten og spray vann på innsiden av den et par ganger daglig. Hvis ikke bør du spraye bladene lett et par ganger daglig de første ukene.

-Ikke elsk dem i hjel med for mye vann eller næring.

- Står på ballasten din, du kan kjøre begge pærer på den. Men du må ikke ha mh, hps funker.

- Feil Ph kan skape mye trøbbel. Kjøp deg gjerne en Ph-måler, i det minste må du vite hva ph'en på vannet ditt er. Lakmustest eller dråper får du billig på nett

- Plantejord funker fint, men er ikke jord, det er torv og skal vannes med lavere ph enn ekte jord. Rundt 5.8-6.0

-Makk blir brukt av noen, men de kjører organisk og vet hva de driver med. Kjør det enkelt som Jiffe sier.

Lykke til med growen!

Edited by OGrow

Shorty

Takker for svar :) luftfuktigheten du ser på bilde er bare den som er nå. Frøene er ikke spiret enda. Har luftfukter/avfukter bordvifte, ph/ec måler. Simontorp er vel ordentlig jord er det ikke?? Ph på jordmix jeg har fått satt sammen er ca 6 nå så det er bra. Skal kjøre bio Bizz næring med full pakke på alt de har av "fantastiske midler :)" har også ph upp og ph down tilfelle. I forhold til bio Bizz næring som jeg tenkte på mark hehe

Shorty
4 timer siden, jiffemann skrev:

Pæra du har inkludert i imgur posten din er en MH pære på 5000k ...
Men nei, det har lite å sei, du kunne nok fått litt raskere og mer "tettvokste" planter med MH pære istedet for HPS, men det er bagatellmessig.
Konsentrer deg heller om å lære å kjenne planta, hva den liker og ikkje liker, næring, vanningsfreknvens, temperatur, fuktighet osv osv
Lyset spiller _relativt_ liten rolle så lenge du har eit OK lys iforhold til alt anna :D

Pleier å ha det stående i et mørkt skap, trenger ikkje lys før den begynner titte opp av jorda.

KISS
Keep It Simple Stupid.
Ikkje prøv deg på hundre forskjellige variabler på første grow.
Enkel jord, enkel næring, enkelt alt, og så ta det derifra på de neste growsa. Generell regel er å aldri forandre på mer enn enn en variabel for hver nye grow, da vet du hva som evt har gått bra eller dårlig :D

Så ikke innlegget ditt før nå :) er ikke mitt første grow har kjørt på i noen år for ett par år tilbake ;) bare første forsøk i telt ^^

Nightcrawler

Da blir det jo nesten som første grow allikevel da. Innendørs er man jo ansvarlig for alle variabler. Ute er man jo en god del overlatt til værgudene både mtp lys fukt og temp. 

Shorty

Var inne grow jeg hadde i IKEA skap  :) før så har nor erfaring fra innendørs :) blir en logg på Growet btw 

Nightcrawler

Høres bra ut =)