Jump to content
Sign in to follow this  
Leupold

Potensiell nybegynner, spørsmål om grow organisering

Recommended Posts

Leupold

Heisann godtfolk!

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av telt med tilbehør for dyrking til eget bruk med høyt CBD innhold. Har forsøkt å gjøre endel research ang. growtelt, lys osv. Har skjønt quantumboards er veien å gå, men har noen spørsmål ang. størrelse/inndeling av telt. Jeg har en disponibel plass på ca 60cmx120cm som jeg har lyst å utnytte best mulig.

Kan det være en ide å få tak i et telt som er todelt, en i veg, og en i flower? Tenkte da å ha morplante/noen stiklinger i et veg rom (60cmx30cm) og planter i flower i det andre (60cmx90cm). Vil dette kunne fungere for å ha en grei kontinuitet på dyrkingen, og finnes det i så fall noen telt som fungerer til dette formålet?  

Leupold

Okei, har bestilt lys etter å ha lest anbefalinger her og havnet på et stk; FOLUX PLUS-V2-240H-2 for blomstring, og et Folux plus-v2-120-1 for veg/mor/.. Har også bestilt denne ventilasjonspakken; https://www.gartnerbutikken.no/products/klimapakke-552-m3-160. Regner med at jeg ikke trenger å kjøre denne på maks da jeg har fulgt rådene om å heller gå for noe kraftigere slik at den kan gå noe mer stille. 

Trenger noen tips for videre planlegging i forhold til planlegging av plassen. Tanken er å lage et oppsett i en klesgarderobe i en gang med skyvedører (127x64x240cm). Hva vil være mest hensiktsmessig, ikea-skap inni gardeoben, ferdig pakke dyrkerom feks (SJ Dark street 12x60x178cm) eller lignende, evt bruke hele skapet og lys/lyd- isolere på en eller annen måte? Har egentlig mest lyst til å bruke hele skapet å dekke med mylar, men er usikker på støynivå, og hvordan tette 100% for lys med tanke på skyvedørene( trenger jo også inntak for luft). En annen utfordring er utlufting som jeg ønsker ut av huset, men samtidig ikke ønsker mye viftestøy på utsiden av huset (må lage ny ventil gjennom veggen). Regner med det kan bli mye sus i ventilen på utsiden? Finnes det måter å dempe/fjerne denne susen på?

Setter stor pris på alle innspill og tips jeg kan få!  

Leupold

Er jo helt nybegynner uten noen egne grows foreløpig, og trenger derfor hjelp og tips! Derfor jeg har registrert meg her på dette forumet. Føler derimot at det er vanskelig å få respons her inne, og da er det ikke så lett å komme seg videre i planleggingen. Hadde jo også i planleggingsfasen vært meget hjelpsomt å se hvordan andre har bygd/satt opp sine rom, men da man foreløpig ikke har tilgang til deler av forum, så kommer jeg rett å slett ikke lengere.. Videoer på Youtube har jeg selvsagt sett, men de gir ikke svar på alt ang. feks. ventilering. Håper på litt mer respons slik at jeg kan komme meg nærmere oppstart, og evt. 30 innlegg. Takker!

Nightcrawler

Heisann Leu. Ser du har gjort din research før du stiller spørsmål. Lyset og vent kitet ser bra ut. Vifter støyer, men siden du har kjøpt et noenlunde svært oppsett, blir det mindre støy enn med et lite som må gå for fulle mugger. Hvorfor må du ha lufta ut av huset gjennom ventil? Blir jo ikke lukt i huset med kullfilter.

Har aldri forsøkt å lystette noe klesskap eller lignende så der kan jeg ikke hjelpe deg. Liker telt da jobben alt er gjort og i tillegg er de vanntette. 

Ser du ønsker å dyrke kun for eget kontinuerlige forbruk. Hva med å dyrke en autoblomstrende variant? Slik kan du kjøre en plante, vente til den er ca halvveis før du spirer neste. Når den første er ferdig spirer du neste osv. 

Anbefaler deg for øvrig å lese dyrkehåndboken som ligger her på forumet, og spør gjerne om det er noe mere du lurer på. :nerd:

Putin

Hei Leupold

Jeg tror den største utfordringen din blir støy fra viften, viftelyden beveger seg med lufta og om dette skal stå i et garderobeskap som folk skal gå forbi og ikke høre noe viftestøy så kan det bli vanskelig, se om ikke du kan finne ei lydfelle/silencer i 160 dimension. du kan også bygge en "blafreboks" ("baffle box" på enegelsk). Du kan eventuelt bygge alt av ventilasjon inne med mdf eller sponplater og har lyddempingsmatter på insiden.

Et annet triks er å sørge for at vifter og resten av ventilasjonen henger i strikk slik at ikke vibrasjoner skal forplante seg.

Når det gjelder hvor du sender lufta eller henter den fra er det ganske individuelt fra grow til grow. Kan du feks sende lufta ned i en kjeller eller opp i et loft? eller ned i kloakken?

Ps. Mange her har hentet inspirasjon fra utlandet. Andre forum du kan finne folk som jobber med samme plassen som deg er:

uk420.com

Icmag.com

rollitup.org

++sikkert mange flere.

Edited by Putin
Loker

Leupold
11 timer siden, Nightcrawler skrev:

Heisann Leu. Ser du har gjort din research før du stiller spørsmål. Lyset og vent kitet ser bra ut. Vifter støyer, men siden du har kjøpt et noenlunde svært oppsett, blir det mindre støy enn med et lite som må gå for fulle mugger. Hvorfor må du ha lufta ut av huset gjennom ventil? Blir jo ikke lukt i huset med kullfilter.

Har aldri forsøkt å lystette noe klesskap eller lignende så der kan jeg ikke hjelpe deg. Liker telt da jobben alt er gjort og i tillegg er de vanntette. 

Ser du ønsker å dyrke kun for eget kontinuerlige forbruk. Hva med å dyrke en autoblomstrende variant? Slik kan du kjøre en plante, vente til den er ca halvveis før du spirer neste. Når den første er ferdig spirer du neste osv. 

Anbefaler deg for øvrig å lese dyrkehåndboken som ligger her på forumet, og spør gjerne om det er noe mere du lurer på. :nerd:

Hei Night! Takker for den tilbakemeldingen :) Ja er forsåvidt viftestøy som er den største bekymringen. Trodde man skulle/burde kjøre lufta ut av huset selv med kullfilter? Kommer det ikke lukt ut ved åpning av telt feks., men det vil man sikkert kunne få uansett? Telt ser jo veldig praktisk å greit i bruk, samt at det er enkelt å demontere hvis man har behov for det da. Erfaring med Secret Jardin?

Tja eneste grunn til jeg tenkte å dyrke slik, er at behovet for frø (med alt styr for å få tak i ser jeg for meg) vil være minimal. Ellers høres jo din plan veldig bra ut! Dyrkehåndboken var veldig fin å lese, gjorde meg bare enda mer gira! :D

OGrow

Ville også vurdert autoer.

Får plass til 3stk i 120x60 under et 240w qb. Slipper å dele inn skap, trenger ikke være lystett etc.

Men ja, det kan være litt styr å få tak i frø om man ikke bor ved grensa.

Leupold
9 timer siden, Putin skrev:

Hei Leupold

Jeg tror den største utfordringen din blir støy fra viften, viftelyden beveger seg med lufta og om dette skal stå i et garderobeskap som folk skal gå forbi og ikke høre noe viftestøy så kan det bli vanskelig, se om ikke du kan finne ei lydfelle/silencer i 160 dimension. du kan også bygge en "blafreboks" ("baffle box" på enegelsk). Du kan eventuelt bygge alt av ventilasjon inne med mdf eller sponplater og har lyddempingsmatter på insiden.

Et annet triks er å sørge for at vifter og resten av ventilasjonen henger i strikk slik at ikke vibrasjoner skal forplante seg.

Når det gjelder hvor du sender lufta eller henter den fra er det ganske individuelt fra grow til grow. Kan du feks sende lufta ned i en kjeller eller opp i et loft? eller ned i kloakken?

Ps. Mange her har hentet inspirasjon fra utlandet. Andre forum du kan finne folk som jobber med samme plassen som deg er:

uk420.com

Icmag.com

rollitup.org

++sikkert mange flere.

Hei Putin, og takk for gode tips!

Tenkte kanskje siden skapet er hele 240 høyt å bygge inn vifta i egen rom øverst i skapet med matter og hengende fra strikk som du sier. Mulig dette blir vanskelig å gjennomføre uansett på tiltenkt sted grunnet trafikk utenfor skapet. Kanskje må se på alternative steder. Kan dessverre ikke sende lufta hverken ned eller opp da det er boliger oppe og nede :(  Skal sjekke ut de forumene for å hente inspirasjon og ideer der mens jeg venter på å runde 30 innlegg her :)

Leupold
4 minutter siden, OGrow skrev:

Ville også vurdert autoer.

Får plass til 3stk i 120x60 under et 240w qb. Slipper å dele inn skap, trenger ikke være lystett etc.

Men ja, det kan være litt styr å få tak i frø om man ikke bor ved grensa.

Tenkte 2-3 stk der ja! Ser jo det er noen fordeler med autoer.. Jeg bor et stykke unna grense i nord, er det noen steder å få tak i der da? Evt. bruke poste restante fra Sweseeds? Har forsøkt å se på nett etter shops nord i Sverige, men kunne ikke finne.

OGrow

Du kan bestille fra hvorsomhelst med Poste restante, ikke det største utvalget av cbd autoer hos sweseeds. Seedsman f.eks

Evt nord i Finland, der skal det være ei frøsjappe.  Hvor var det? @stealthgrower

Leupold
7 minutter siden, OGrow skrev:

Du kan bestille fra hvorsomhelst med Poste restante, ikke det største utvalget av cbd autoer hos sweseeds. Seedsman f.eks

Evt nord i Finland, der skal det være ei frøsjappe.  Hvor var det? @stealthgrower

Okei, om det ikke er problemer at frø kommer med post over grenser så kan man jo velge å vrake :) Bare ikke Polisen henter pakken med mitt navn på før meg da :D  Men absolutt et alternativ dersom det finnes lokale frøsjapper! Skulle jo funnes en oversikt over hvor disse befinner seg..

OGrow

Det er lovlig med frø i Sverige så ingen polis der. Vurderer å gå bananas på div cbd autoer og annet på seedsman i sommer. Og heller kjøre de 50-60 milene til Strømstad.

Leupold
16 minutter siden, OGrow skrev:

Det er lovlig med frø i Sverige så ingen polis der. Vurderer å gå bananas på div cbd autoer og annet på seedsman i sommer. Og heller kjøre de 50-60 milene til Strømstad.

Ja stemmer det, kan kjøpe som såkalt souvenir :D Kanskje kjøpe noen få rimelige auto-frø for å teste ut på de første grows. Regner jo ikke med at de første blir sinnsykt vellykket, da hadde jeg blitt overrasket! 

OGrow

Nja, ville nå heller kjøpt noe bra genetikk. Kjipt å bruke 3mnd på dårlig og minimal avling.

Du har allerede bra lys, så med litt grønne fingre og passe mengde vann/næring med rett ph i 12L potter er du på god vei.

Leupold

Skjønner, kanskje dumt spørsmål men hvordan skille på bra og mindre bra genetikk? Snakker vi produsent/strains/butikk? Dere får unnskylde en noobs dumme spørsmål og jeg takker for gode svar og hjelp så langt!

Nightcrawler

Sjekk leafly.com   

snedig side for å lese om forskjellige strains. Siden du skrev at du var interessert i en variant med høyt cbd innhold regner jeg med at det er for medisinsk bruk. På leafly kan du sortere etter symptomer og/eller lidelser, samt se bilder, reviews, litt info om hvordan de vokser osv av de forskjellige strainsa. 

2903 strains der nå. 

Leupold

Høres perfekt ut, skal sjekke den ut, takk!

• Thumbs up 1

Leupold
På 17.6.2019 at 17.42, OGrow skrev:

Funnet ut om den sjappa i nord Finland? Evt. @stealthgrower har du tips?

Leupold

Er i Thailand nå, og har fått et tilbud om tilnærmet gratis frø (12 stk), og ønsker dermed å ta med hjem til berget. Er litt skeptisk til å ta de med på flyreisen som også innebærer et par dager i Tyskland. Tenkte å pakke de sammen med noen andre frø (pepper\koriander\chili\pak choi) osv. kjøpt her som krydderblandinger. Ville dette kunne bli oppdaget, eller er det safe? Burde jeg ta dette i innsjekket baggasje, handbaggasje eller i "bukselomma" Hvis ikke, hvordan få disse hjem? Takker!

Leupold

Har kjøpt en pakke med forskjellige frø, så tror jeg satser på å bruke denne pakken. Vil jo i mitt hode ihvertfall være tilnærmet umulig å skille frøene i en røntgen-maskin da. Uansett, ikke lenge til reise så raske tips mottas med takknemlighet!

Leupold

Ingen ny info om frø-sjappa i Finland? Kanskje droppe å ta med herfra om det er enkelt tilgjengelig fra Finland..

Nightcrawler

En jeg kjenner hadde tømt Christiania frøa løst i håndbagasjen sammen med klær og div. Kastrup - Oslo. Når han kom hjem fant han alle frøa bortsett fra ett. Alle spirte. 

Sannsynligvis enda safere hvis du tar danskebåten.

Leupold

Ankommet berget igjen, og kan rapportere at alt gikk smertefritt igjennom både tyskland og norge. Gjenstår bare å se om noen spirer da jeg tror de er oppbevart dårlig, og har ingen peiling på hva disse frøene er (de ser veldig små ut)..