Jump to content
Bluelight

Prosjekt tørkeskap

Recommended Posts

Bluelight

Yo 8-)

Jeg går inn for å ha tilgang til selvdyrkede tomater:angel: hele året og har da satt i gang med et prosjekt med et tørkeskap som base.

Skapet har et innvendig mål på 169x51x59 og satser på å dele det av med stikling/vekst i bunnen og vekst/blomstring i toppen.

Jeg har tenkt ventilasjon via filter i topp hvor jeg har sett meg ut en avtrekksvifte som har spec 100/187 m³/t. Har en 600w led av typen kingled og et armatur på 2x 55w clf jeg tenker å sette i underskapet. Det blir også lysrør i hver av side veggene for å sørge for litt mer lys ved behov. Innluft er i første omgang kun tenkt via luftehull/rist med hepafilter i den ene sideveggen på bunn og en kanal mellom avd for da å stenge uønsket lys. 

Det jeg lurer på er, om det er noe å tjene på å male innsiden av skapet evt kle det med mylar med tanke på at skapet allerede er hvitblank, jeg har også vært inne på tanken på å isolere innsiden av skapet som støy isolering evnt varme men har skjønt at dette er litt risiko sport med tanke på sopp og mugg.

Fuktkontroll har jeg ikke tenkt på så tar gjerne imot tips, viften jeg tenker på er tempraturstyrt.

Mvh Me

Nightcrawler

Regner med skapet er 169 høyt? Det er vanlig å skrive slike mål i lxbxh altså med høyden til slutt. Nå har jeg ikke studert kingled, men står det oppgitt hva faktisk strømbruk er på lyset ditt? Mange  produsenter som skriver 600w equivalent, mens lyset bare trekker rundt 200w fra veggen. 

Synes viften hørtes litt liten ut. Hvis den må stå på full sving for å holde temperaturen nede bråker det mere enn for eksempel en med dobbel kapasitet på halv guffe. 

Blankhvite vegger funker fjell. Ikke mange prosentene å hente på å kle med mylar. 

Hvis det er første gangen du dyrker, anbefaler jeg deg å lese dyrkehåndboken her på norcan. Mye bra info, selv om led delen kanskje kunne trengt en oppfriskning siden det har skjedd så mye på den fronten :p

Keep us posted;)

Bluelight

Takk for info, led lyset mitt trekker 125 men ifølge anmelderser av lyset er det verdt pengene men er absolutt ikke no pro lys, men ser for meg å legge meg penger i lys på sikt eller evnt når denne ryker. Skapet er 169 høyt ja, skal da kikke etter en større vifte, no tips til hvor stort den evt må være for at den ikke må jobbe max, Er det evt no poeng med vifte til tilluft med en passe avtrekksvifte. Er første skapet jeg bygger, bruker denne dyrkeboka, veldig lettforståelig og inspirerende.

Nightcrawler

Du trenger ikke vifte til innluft. Har selv ett telt på 240x120x200. Bruker kun ekstraksjonsvifte. Jo større vifte du tar deg råd til, jo bedre vil jeg nesten si.

Husk at filteret også må ha samme eller helst litt høyere kapasitet enn viften for å unngå tomatduft i kåken :D

Siden du ikke har så mange watt i skapet kan det hende du slipper unna med den du tenkte på, men da må du jo evt oppgradere den også hvis du skal ha mer lys, større telt/skap osv etterhvert.

Hvis du skal dele skapet i to deler blir det ikke så mye høyde å gå på for de blomstrende. Tenkte du å kjøre 12/12 fra frø/stikling da? 

Bluelight

Jeg tenkte å avse ca 40-50cm i underskapet til babyplanter  og resten til veg/blomstrende, vil også prøve å forske litt på å lage et løftesystem til hylla så det er litt fleksibelt i forhold størrelsen, den er tenkt lystett så jeg kan kjøre forskjellige lys sykluser sammen, filtret jeg har tatt utgangspunkt i bygger kun 20cm så med litt smart trening av tomatene håper jeg å slippe unna at ting gror ut av skapet :)

• Thumbs up 1

Bluelight

Har endelig fått prøvet litt lys i skapet, det ble fort varmt i skapet. Uten ventilasjon men med i på i vifta på i underskap fikk jeg 30 i i toppen og 26 i bunn av overskapet,  i underskap var det 27 på armaturet, der jeg har 2 18w 6500k stående i foreløbig.

jeg vurderer nå da å velge en større vifte :) for å holde ned temp når jeg kjører led. Den gir ganske mye varme fra seg for å være led, og har arbeid temp på 26,5

jeg tror jeg også da er tjent med å montere avtrekket på utsiden av skapet da jeg nå kun har 82cm til lys men mulighet for å montere lys over armaturet og rund filter, det er 14 cm mellom bak vegg å armaturet. kan man bremse vekst med mindre lysstyrke på deler av planten, tenker da på toppen, uten at det går utover modning men gir kanskje nedre del tid ta igjen øvere del men begge bli ferdig på samme tid eller tidligere (just thinking :group:don`t kill me).

Jeg har lagt planer om justerbar hylle på is, frem til en skulle evnt ha behov for mer plass.

• Thumbs up 1

Bluelight

Jeg ser bare maur når jeg skriver :joint:

Nightcrawler

Du vil ikke bremse vekst. Da har du enten switcha til blomst for sent eller har rett og slett for lite plass. Lys fra siden hjelper lavere deler av planten. 

27 grader i underskapet høres jo optimalt ut. 30 i toppen blir vel litt i varmeste laget ja. 

Er ikke noe problem å høste deler av planten først og resten når det blir ferdig.