Jump to content
Sign in to follow this  
Gnomen123

HJELP;gule små spots på bladene og større på andre???

Recommended Posts

Gnomen123

plantene har på en del blader noen runde gul/brune flekker og noen blader

mer og større flekker. står i 10L bøtter med Rema plantejord og leca, de er ca 2 mån

gamle og bruker LED lys 1000w ut, ca 1m fra toppen. jeg vanner de med en ph på ca 6,5

1 gang i uken. Temperaturen ligger på ca 27 grader. Bruker en bod med 2

ventiler og ei bordvifte som slår seg på 10 min hver 2 time. jeg bruker ingen

næring og er åpen for forslag til god næring som kan kjøpes i en butikk.

Legger ved noen bilde av det verste området så håper noen kan hjelpe.

62519715_369994273873325_7840342123151884288_n.jpg

Nightcrawler

Har du dreneringshull i bøtta? Hvorfor kjører du ikke bordvifta kontinuerlig? Hvilken str på Kullfilter/uttrekksvifte? Hvordan temperatur har du natterstid? Blir det mørkt nok når lyset er av? Ph på vannet? 

Jo mere info du kommer med jo enklere å hjelpe. 

Er massevis av norske dyrkebutikker på nettet som selger næring.

Putin

Hei når jeg ser på størrelsen på plantene dine samt at de har stått 2 måneder i rema1000 jord uten å få noe næring tenker jeg det er mangelsymptomer og ville prøvd å mate dem litt. De gangene jeg har dyrket i jord selv så har det alltid vist seg som Nitrogenmangel først men grønnfargen på plantene dine ser ok ut så det er tydeligvis noe annet, jeg har heller aldri brukt den jorden du bruker.

Om det er uaktuelt å gå på ei dyrkesjappe eller du bare vil fikse det asap så kan du gå på plantasjen eller europris elns og kjøpe substarl flytende plantenæring og gå en tur innom apoteket og kjøp med deg noe engelsk salt. Merk deg at den Substarl næringen er veldig dyr sammenlignet med hvor mye man får ut av næring kjøpt på ei dyrkesjappe (eksemplevis BioBiz)

Du kan for eksempel google bilder av de forskjellige mangelsymptomene og sammenligne med planten din men husk at temperatur og ph i jorden din kan også føre til at planten din ikke klarer å spise næring som ellers er tilgjengelig der.

Gnomen123
4 hours ago, Nightcrawler said:

Har du dreneringshull i bøtta? Hvorfor kjører du ikke bordvifta kontinuerlig? Hvilken str på Kullfilter/uttrekksvifte? Hvordan temperatur har du natterstid? Blir det mørkt nok når lyset er av? Ph på vannet? 

Jo mere info du kommer med jo enklere å hjelpe. 

Er massevis av norske dyrkebutikker på nettet som selger næring.

har masse hull i bunnen av bøttene og temperaturen er på ca 27 grader 24/7 og de er ikke satt i blomst enda. har ikke Kullfilter/uttrekksvifte og ph ligger på +- 6.5. det er 2 ventiler ut i boden og det kommer mye frisk luft inn der. har fått opplyst at de har en brukbar næring på Biltema, gul flaske. kan det være overvanning som er årsaken??

Gnomen123
3 hours ago, Putin said:

Hei når jeg ser på størrelsen på plantene dine samt at de har stått 2 måneder i rema1000 jord uten å få noe næring tenker jeg det er mangelsymptomer og ville prøvd å mate dem litt. De gangene jeg har dyrket i jord selv så har det alltid vist seg som Nitrogenmangel først men grønnfargen på plantene dine ser ok ut så det er tydeligvis noe annet, jeg har heller aldri brukt den jorden du bruker.

Om det er uaktuelt å gå på ei dyrkesjappe eller du bare vil fikse det asap så kan du gå på plantasjen eller europris elns og kjøpe substarl flytende plantenæring og gå en tur innom apoteket og kjøp med deg noe engelsk salt. Merk deg at den Substarl næringen er veldig dyr sammenlignet med hvor mye man får ut av næring kjøpt på ei dyrkesjappe (eksemplevis BioBiz)

Du kan for eksempel google bilder av de forskjellige mangelsymptomene og sammenligne med planten din men husk at temperatur og ph i jorden din kan også føre til at planten din ikke klarer å spise næring som ellers er tilgjengelig der.

hei, plantene er bøyde så de er høyere en som vist på bildet, har fått opplyst at de har en flaske næring, gul flaske på Biltema som skal være brukbar? tempen er på 27 grader +- og ph +- 6,5. du nevner salt på apoteket? hvordan skal det brukes hvor mye osv. kan du sende meg en link på BioBiz og hvor det kan kjøpes i oslo og omeng. på forhånd takk.

OGrow

Du dyrker i torv, ikke jord, så ph er litt høy. Om du har mulighet kan du senke den til 5.7-6.0

De trenger også næring. Og gjerne calmag etterhvert, kommer an på næringen.

Gatedue

Hvilke strain er det? Photo eller Auto?

Gnomen123
19 hours ago, Gatedue said:

Hvilke strain er det? Photo eller Auto?

Vet ikke, fikk noen frø av en kompis, kan jeg finne det ut med å se på på planten, eventuelt hva?