Jump to content

Recommended Posts

RollItUp

Hei, lurer på om noen av dere har tips til telt pakker for eksempel med greit utstyr for førstegangs-dyrking?
Er også veldig interessert i å høre om det er noen spesiell strain som kanskje er lettere å få til skikkelig? Eventuelt hva er enklest å få til av autoflower eller photoperiod? - Ser jo også feminiserte frø noe som jeg med en gang tenker kan være en fordel, da jeg aldri har skillet en hann-plante fra en hunn-plate før.

Andre gode tips som dere kanskje skulle ønske dere hadde fått før dere begynte å gro taes imot med stor takk, står med budsjett rundt 20k for alt max. Har et rom tilregnet dette på rundt 240x150x240 cm, så visst dere har forslag til setup til meg så kommer jeg til å se gjennom alt. Ønsker helst å kjøpe fra europeisk forhandler, da frakt, toll, stikk-kontakter osv ikke blir et problem (i forholdt til e-bay). Så litt på dette teltet tidligere til 12k. eneste er jo at det er litt lite i forhold til plassen jeg har til rådighet, men tenker at på 120x120x200 visst dette funker bra og at alt går fint, så er det jo mulig å kjøpe inn så man kan plante i to forskjellige telt. (link: https://www.gartnerbutikken.no/products/teltpakke-120-komplett-organisk

Lurer også mye på det her med PH-balanse, NPK, C02, luftfuktighet osv. I hvor stor grad påvirker disse faktorene plantene og på hvilken måte finner du optimal verdi på de forskjellige, har dere noen form for "mal" dere følger eller hvordan fungerer dette?

Edited by RollItUp
La ved link til telt jeg hadde under vurdering.

Nightcrawler

Begynn med å lese dyrkehåndboken som ligger på forumet her. Mange tråder som omhandler valg av lys også.

Kortversjonen: meiju quantum boards på 3000 eller 3500k fargetemp i den størrelsen i watt du ønsker. Alibaba.com

Ph 5.5 til tett oppunder 6. Gjerne varier litt i det spekteret der da de forskjellige næringsstoffene tas opp best i dette spekteret. 

Npk: vent til planten har kommet seg litt i gang før du begynner å gjødsle. Vanligvis funker halv dosering av hva som er angitt ved annenhver vanning ganske bra. Hvis du har en to eller trepart gjødsel løsning, kutt litt ned på nitrogeninnholdet (grow flaska) etter de første ukene i blomst når "stretchen" er unnagjort. 

Co2: ikke tenk på dette før du har noen grows under beltet. Andre faktorer spiller mer inn på utbytte. 

Luftfuktighet: optimalt ca 70% i veg og 40% i bloom. 

Temperatur: mener å huske at 27 varmegrader er best. Heller litt under enn litt over. 

Dey største og beste tipset jeg kunne trengt når jeg starta var å vanne mindre. La det tørke godt før du vanner på ny. Løft på potta og lær deg å få feelingen av hvor lett den bør være før ny vanning. 

Men igjen husk å lese dyrkehåndboka... Gull verdt! 

Lykke til ;)

• Like 1

RollItUp
1 time siden, Nightcrawler skrev:

Begynn med å lese dyrkehåndboken som ligger på forumet her. Mange tråder som omhandler valg av lys også.

Kortversjonen: meiju quantum boards på 3000 eller 3500k fargetemp i den størrelsen i watt du ønsker. Alibaba.com

Ph 5.5 til tett oppunder 6. Gjerne varier litt i det spekteret der da de forskjellige næringsstoffene tas opp best i dette spekteret. 

Npk: vent til planten har kommet seg litt i gang før du begynner å gjødsle. Vanligvis funker halv dosering av hva som er angitt ved annenhver vanning ganske bra. Hvis du har en to eller trepart gjødsel løsning, kutt litt ned på nitrogeninnholdet (grow flaska) etter de første ukene i blomst når "stretchen" er unnagjort. 

Co2: ikke tenk på dette før du har noen grows under beltet. Andre faktorer spiller mer inn på utbytte. 

Luftfuktighet: optimalt ca 70% i veg og 40% i bloom. 

Temperatur: mener å huske at 27 varmegrader er best. Heller litt under enn litt over. 

Dey største og beste tipset jeg kunne trengt når jeg starta var å vanne mindre. La det tørke godt før du vanner på ny. Løft på potta og lær deg å få feelingen av hvor lett den bør være før ny vanning. 

Men igjen husk å lese dyrkehåndboka... Gull verdt! 

Lykke til ;)

Endte opp med pakken jeg linket til samt tre strains med autoflowers og en photoperiod, nå er det bare å prøve å se hva det blir av dette.

Er det noe aktivitiet på forumet her?

Hva vill du anbefale for å opprettholde en stabil luftfuktighet i en pakke som nevnt over?

Prøver å være ops på å ikke vanne for mye, men tror nok jeg er i overkant redd for at de ikke får nok næring. 

Nightcrawler

Noe aktivitet er det jo, men ikke like mye som "før i tiden"

De som er aktive her inne virker å ha mye erfaring og kompetanse. (snakker ikke om meg selv) :P

Tenkte du å gro i to omganger da, eller bare la autoene få 12 timers dager når du skal sette photoen i blomst? 

En luftfukter med innebygd hygrostat skulle fikse biffen med fuktighet. Har ikke sett gjennom pakken du har kjøpt men et par oscillerende sirkulasjonsvifter i teltet er fint for å fordele fuktigheten, samt at det hjelper mot mugg/soppdannelse. 

Næring kan det fort bli for mye av. Tenk på vann og lys som "maten" til planten, og næring som "vitaminer" 

RollItUp
2 timer siden, Nightcrawler skrev:

Noe aktivitet er det jo, men ikke like mye som "før i tiden"

De som er aktive her inne virker å ha mye erfaring og kompetanse. (snakker ikke om meg selv) :P

Tenkte du å gro i to omganger da, eller bare la autoene få 12 timers dager når du skal sette photoen i blomst? 

En luftfukter med innebygd hygrostat skulle fikse biffen med fuktighet. Har ikke sett gjennom pakken du har kjøpt men et par oscillerende sirkulasjonsvifter i teltet er fint for å fordele fuktigheten, samt at det hjelper mot mugg/soppdannelse. 

Næring kan det fort bli for mye av. Tenk på vann og lys som "maten" til planten, og næring som "vitaminer" 

Hvor mange planter ville du gått for i et 120x120x200, 2-3?

Er det forresten gitt at autoflowers blir female? Eventuelt har du gode tips til hvordan man skiller kjønnene på plantene tidlig?

Kan du anbefale noe gode løsninger for stabil luftfuktighet i et slikt telt med den type ventilasjon?

OGrow

Bra info fra @Nightcrawler. Rett ph og rett vanning/næring får deg langt på vei. Ikke gjør feilen og tro at mer vann og næring er bedre. Plant autoer rett i store potter etter spiring og vann i små mengder i ring rundt den lille.

2-9 planter, kommer an på strain, auto/photo/antall uker i vekstfase, luktkontroll osv. Men 4 planter er en grei plass å starte, da har du grei plass i teltet.

Har du link til frøene du har kjøpt? Hvilke strains? Autoer er ikke nødvendigvis feminiserte nei.

RollItUp
På 22.6.2019 at 12.29, OGrow skrev:

Bra info fra @Nightcrawler. Rett ph og rett vanning/næring får deg langt på vei. Ikke gjør feilen og tro at mer vann og næring er bedre. Plant autoer rett i store potter etter spiring og vann i små mengder i ring rundt den lille.

2-9 planter, kommer an på strain, auto/photo/antall uker i vekstfase, luktkontroll osv. Men 4 planter er en grei plass å starte, da har du grei plass i teltet.

Har du link til frøene du har kjøpt? Hvilke strains? Autoer er ikke nødvendigvis feminiserte nei.

Jeg har nå brukt utall timer på videoer, forum osv. Håper å få det til sånn høvelig, tenkte å prøve denne strainen som prøvekanin. Har hørt rykter om at det skal være en grei strain for nybegynnere og fin størrelse+innhøstning.(https://www.high-supplies.com/en/38-northern-light-autoflowering.html)

OGrow

Dårlig opplegg på siden. Nevnes ikke om det er fem eller regular frø?