Jump to content
Sign in to follow this  
Kjøkkenbenk

Når bør kullfilter skiftes ?

Recommended Posts

Kjøkkenbenk

Hvor lang tid kan et kullfilter brukes før det bør byttes ?

Putin

Når det begynner å lukte.

Ingen fasit på dette, kommer feks ann på om du makser kapasiteten på det hele tiden osv men jeg vil si hver tredje grow om du begynner helt fra frø hver gang, eventuelt 1 gang i året. Jeg bytter bare kullet tho, ikke hele filteret blir en del billigere da. For meg er det bare et valg for å være prevantiv, for alt jeg vet så kunne man kanskje slippet unna med å gjøre det mye sjeldnere. Men om man selv har dårlig luktesans og bor tett på naboer...

jiffemann

Vil sterkt anbefale å bytte FØR en merker at det lukter selv.
Men dette vil jo og vere avhenging av størrelse på kullfitler i forhold til vifte og størrelse på rom osv.
Men som Putin skriver, hver 3 grow, minst 1 gang i året er gode forhåndsregler, og da har det forhåpentligvis ikkje begynt å lukte enda.

The Loner

Kaster dere gammel filter i eget avfall eller leverer på avfallsdeponi,siden det kanskje litt avslørende hva filteret vært benyttet til?

Spør av nyskjerrighet og for info åssen andre håndterer dette når tiden er inne.

Kjøkkenbenk

Takk for svar :) 

On 6/26/2019 at 6:17 PM, The Loner said:

Kaster dere gammel filter i eget avfall eller leverer på avfallsdeponi,siden det kanskje litt avslørende hva filteret vært benyttet til?

Spør av nyskjerrighet og for info åssen andre håndterer dette når tiden er inne.

Første jeg tenkte når jeg leste det må vel være å kaste det i en svar søppelsekk på søppeldynga. 

Putin
På 2.7.2019 at 22.37, Kjøkkenbenk skrev:

Takk for svar :) 

Første jeg tenkte når jeg leste det må vel være å kaste det i en svar søppelsekk på søppeldynga. 

Er ikke alle søppeldynger som aksepterer at man kaster ting i svart søppelsekk lengre, du kan demontrer dem og kildesortere om du vil. Jeg vet dog ikke hvor kullet skal sorteres, jeg prøvde å blande det med grillkullet men det tar ikke fyr. Jeg har lest om folk som sier man kan gjenvinne kullet ved å varme det i stekeovnen og bruke det om igjen. Tviler på at kullet er miljøskadelig så man kan sikkert bare hive det i en busk eller ut av bilvinduet.

Edited by Putin