Jump to content
trivago16

Metoder for å bruke rommet mitt best

Recommended Posts

trivago16

hei alle sammen, skal vokse rundt 12 zombie virus planter i et 300x150x500 (lwh) rom men jeg er usikker på hva treningsmetoder jeg burde bruke for å kunne utnytte all plassen min, spesielt høyden. burde jeg toppe og så bruke et scrog nett? eller bare la de vokse for å bruke høyden? vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre her, noen som har tips?

Nightcrawler

Hvus du har mulighet og kunnskapen inne til å lage en etasjedeling av rommet, for så å gro 6 planter hver i etasjene under scrog, hadde jo det blitt et megakult prisjekt å følge med på iallefall :D

Hva slags lysutstyr har du? Eventuelt hvor mye penger kunne du tenkt deg å bruke på rommet? 

trivago16

var faktisk en sykt god idé, jeg kan jo ha et veg og et flower rom. budsjettet mitt er rundt 10k. Jeg står imellom 4000w hps/mh eller 960w av led quantum boards, hva burde jeg velge? sidenote: (elektrisitet regningen er ingen faktor)

• Thumbs up 1

jiffemann

Er siffra riktig i første post ?
3 meter langt x 1,5meter bredt og 5!!! Meter HØYT ?

Husk at du trenger et veldig annerledes budsjett for air-condition / utlufting med 4000 watt hps enn med 960Watt med Quantum boards, så det er noe du må tenke på i budsjettet og.

Putin

Hei om du først skal bygge etasjer kanskje du skulle hatt 2 blomstrings rom og et vegg rom og så kjøre lyset i de 2 rommene som skal være på 12/12 på motsatt side av døgnet. Altså når en går av så går den andre på.

Om du skulle delt likt så får du 3 rom av høyden 166,6666666666 cm høyt. Tror det hadde vert lurere å hatt blomstringsrommene 180Cm høye, vegrommet på 100cm. Og da har du satt av 40cm i toppen til ventilasjon.

Med 2 separate blomstringsrom har du også muligheten til å kjøre blomstring i forskjellige stadier om du ønsker et kontinuerlig grow. For eksempel når det ene blomstringsrommet er halvveis gjennom blomstringen (4-5 uker) så starter du det andre. På den måten så blir det aldri så mye å trimme på en gang noe som er masse arbeid om man er alene om det.

Med plassen du har tilgjengelig så har du stort produksjonskapasitet og hvis du vil maksimere det ville jeg anbefalt deg å sjekke ut vertikal dyrking hvor du i teorien kan ha 135% større overflate areal mellom planten og lyset (gjelder kvaderatisk rom) sammenlignet med en flat grow. Det er selvfølgelig mer arbeid og du ender opp med mindre (men flere) små buds. Det betyr også at du må custom bygge din egen armatur (absolutt ikke umulig) om du vil gå led-ruten noe som definitivt er det som gir mest utbytte

Om du velger å gå med vertikal belysning så skal du vite at en diameter avstand på 150cm er ganske optimalt for ei 600w hps lyspære, kan også press inn en 945W CMH pære der i stedet for hps så lenge du har god kontroll på temperaturen

Jeg ser at en del av det jeg foreslår går over og forbi begrensningene du satt i posten din men om du vil utnytte plassen best mulig så er det mye man kan gjøre med 10k og 12 planter men man kan gjøre mye mer med mer penger og mer planter :D

Jeg ville minst ha lagd 2 rom av det området du har og sørget for å klone plantene dine før de går i blomst. Om du gjør det for pengene er det heller ingenting galt i å bare få begynt en plass og så la dyrkerommet betale for sin egen utviding så slipper du å investere så mye på en gang. Ett "kjeller" rom til vegg med 1 meters høyde holder nok i massevis for å forsyne resten av growet ditt med stiklinger, om du har problemer med å bøye deg eller bare for komforten sin del så kan du for all del lage det høyere men blir sløsing av plass imo.

Lykke til, kjenner jeg er misunnelig på plassen din og strøm mengden du har tilgjengelig ;)

Edited by Putin

trivago16

ja @jiffemann tallene er riktig:) Men når det kommer til lysene, kan ikke jeg bare luft-kjøle reflektorene?

trivago16

Hei @Putin, mange gode ideer her. Vertikal voksing hørtes veldig intresant ut, skal lese meg opp på det. Sikkert også lurt det du sier med å ha plass til ventilasjon på toppen.

Jeg har allerede god plass, og om jeg trenger kan jeg bare grave ut mer. Og strømmen tar jeg fra staten, som en ekstra fuck you, dette skal bli bra. 

jiffemann
1 time siden, trivago16 skrev:

ja @jiffemann tallene er riktig:) Men når det kommer til lysene, kan ikke jeg bare luft-kjøle reflektorene?

Nei, det vil aldri vere nok ved 4000 watts, mulig det går bra om vinter, men ikkje om sommer når temperatur en drar igjennom er 20+. Men selv om vinter vil dere vere mye strålevarme i rommet fra 4 000 watt.
Og selv om du skulle prøve på det, så vil skikklige vifter, nok til å kjøle ned 4000 watt og som ikkje vibrerer og bråker mye koste nrærmere like mye som du har budsjttert for lampene.

1 time siden, trivago16 skrev:

Jeg har allerede god plass, og om jeg trenger kan jeg bare grave ut mer. Og strømmen tar jeg fra staten, som en ekstra fuck you, dette skal bli bra. 

Om du mener å kople "før" måler så er det noe av det dummeste du gjør (så er det foresten ikkje staten du stjeler fra, men den lokale kraftleverandøren), og en av de letteste måtene å bli busta på, iallefall nå etter at de digitale målerne kom på banen, de har mye mer kontroll over forbruk som ikkje blir registerert av målerne, og de har målere i de forskjellie trafoene, slik at det er enklere å finne ut hvor strømmen forsvinner.
Om du derimot har tilgang til et statlig bygg, hvor staten betaler for strømmen, så for all del, go for it.

trivago16

Går nokk bare med quantum boards og har driverene i et annet rom da. 

2 minutes ago, jiffemann said:

Om du derimot har tilgang til et statlig bygg, hvor staten betaler for strømmen, så for all del, go for it.

Yup, akkurat det jeg har:)

• Haha 1